Solceller för villatak - är det läge?

Det är inte elnätägaren som betalar tillbaka överskottet, det gör el-leverantören (iallafall hos mig). Elnätägaren betalar ut elnätsnyttan, vilket är en yttepyttesumma!
Ok, jag går undersöka det mer noga. Många hör har elnätsägaren som leverantör av elen också. Då borde man kunna välja en som ör intresserad av att köpa elen istället för den "stora".
 
Ok, jag går undersöka det mer noga. Många hör har elnätsägaren som leverantör av elen också. Då borde man kunna välja en som ör intresserad av att köpa elen istället för den "stora".
Ja, så gjorde vi när vi installerade. Dom vi köpte anläggningen ifrån är nu våran el-leverantör både hemma och i stugan, det blev den mest lönsamma lösningen för oss.
 
Hur stor anläggning behöver man för att det ska löna sig? Ni som säljer el och går plus minus noll, hur stora anläggningar har ni?

Jag gör av med ca 14.000 kWh/år. Men jag har relativt litet tak eftersom jag bor på ca 70 kvm.
 
Senast ändrad:
Hur stor anläggning behöver man för att det ska löna sig? Ni som säljer el och går plus minus noll, hur stora anläggningar har ni?

Jag gör av med ca 14.000 kWh/år. Men jag har relativt litet tak eftersom jag bor på ca 70 kvm.

54 paneler i rakt söderläge, "normal" takvinkel. Takytan som används är drygt 100 kvm men det finns lite fri yta längst ner där panelerna slutar. Min förbrukning/el som jag köper är (numera) mellan 11 000 och lite drygt 12 000 kwh per år, men då har ju elproduktionen kapat de siffrorna också med några tusen kwh som förbrukas direkt. Och överskottet som säljs är ganska precis i storlek som förbrukningen.
 
Hur stor anläggning behöver man för att det ska löna sig? Ni som säljer el och går plus minus noll, hur stora anläggningar har ni?

Jag gör av med ca 14.000 kWh/år. Men jag har relativt litet tak eftersom jag bor på ca 70 kvm.
Vår anläggning ska enligt beräkningarna generera ca 17000 kwh/år och det är vad vi snittar på. Man bör i dagsläget inte ha en anläggning som genererar mer än vad man gör åt då det tyvärr ger straffavgifter.

Vi har panelerna på stalltaket. 40 paneler, 20 på var sida. Det säger ju inte så mycket då det finns så enormt många olika paneler och storlekar och i vilket vädersträck taket ligger, dess lutning osv. också spelar in men ett tips kan vara att ta ut lite olika solföretag för offerter. Vill du ha tips på bra företag så hör gärna av dig :)
 
Hur stor anläggning behöver man för att det ska löna sig? Ni som säljer el och går plus minus noll, hur stora anläggningar har ni?

Jag gör av med ca 14.000 kWh/år. Men jag har relativt litet tak eftersom jag bor på ca 70 kvm.
Vi går inte plus minus noll men har i skrivande stund fortfarande 1000 kr tillgodo hos vår elleverantör för för försäljning av överskottsel från vår solcellsanläggning som togs i drift vid midsommar. Detta tack vare lågt bundet pris för elen vi köper från nätet i kombination med mycket bra betalt för överskottet som vi sålt. Än så länge ser kalkylen mycket bättre ut än vad jag hade räknat på.

Vi bor i Stockholm (SE3) och har en årsförbrukning på ca 14 000 kWh varav det mesta går till uppvärmning vintertid. Huset är enplansvilla på 130 kvm och vi kunde sätta upp en anläggning på 10,3 kW (växelriktare m maxeffekt 8,8 kW) på vårt tak som vetter mot sydväst. Taklutning ca 20 grader. Vi betalade ca 85 000 kr för våra solcellsanläggning nyckelfärdigt inklusive allt (ren produktionsanläggning utan batterier). Sommartid inget som skuggar taket, nu vintertid når solen knappt upp till taket. Den senaste månaden har solcellerna dessutom varit täckta av frost eller snö i princip hela tiden. Jag tror vi sålde 0,1 kWh i december. En bra dag i juli producerar vi 70 kWh, en bra dag i december kanske 3-4 kWh.
 
Jag har hört rykten om att den som har elnätet(?) här inte köper tillbaka någon el. Dvs, man får 0 kr betalt för överskottet! Jag har dock inte kontrollerat det personligen, men det dödade helt klart viljan att investera i solceller.. någon mer som varit med om något liknande?
Men det är ju bara att byta leverantör till högstbjudande. Det är ju inte nätägaren som köper. Det är elleverantöreren.
 
Jag är just nu irriterad över att grön el-avdraget är kopplat till person och inte fastighet/förbrukning/något annat. Eftersom jag äger mitt hus ensam (och bor ensam) blir min anläggning avsevärt mycket dyrare än grannarnas anläggning. Som dessutom är större än min. Och de är dessutom två som ska betala av den. Oerhört irriterande! Hur som helst måste jag ha tagit ett beslut före måndag om jag vill ha min anläggning samtidigt som grannarna (i mars). Egentligen är det ju inte ett svårt beslut. Det är bara så himla mycket pengar :P
 
Jag är just nu irriterad över att grön el-avdraget är kopplat till person och inte fastighet/förbrukning/något annat. Eftersom jag äger mitt hus ensam (och bor ensam) blir min anläggning avsevärt mycket dyrare än grannarnas anläggning. Som dessutom är större än min. Och de är dessutom två som ska betala av den. Oerhört irriterande! Hur som helst måste jag ha tagit ett beslut före måndag om jag vill ha min anläggning samtidigt som grannarna (i mars). Egentligen är det ju inte ett svårt beslut. Det är bara så himla mycket pengar :P
Men hur kan det bli så? Min sambo tjänar noll i Sverige och därför dras bara avdraget på mig men vi får hela avdraget iallafall.
 
Det är bara fastighetsägare som får ta del av bidraget. Som ROT.
Ja såklart. @jarakamandan skriver ju att hen äger fastigheten ensam. Min partner kan inte göra några skatteavdrag eftersom han inte betalar någon skatt i Sverige men trots det får vi (eller jag då) samma avdrag som om han också hade skattat i Sverige. Det är ingen skillnad på om man är en eller fler fastighetsägare. Avdraget är ändå detsamma med förutsättningen att man har betalat tillräckligt mycket i skatt för att komma upp i avdragssumman.
 
Men hur kan det bli så? Min sambo tjänar noll i Sverige och därför dras bara avdraget på mig men vi får hela avdraget iallafall.
Det är 50000 per registrerad ägare till fastigheten/år. Hade det varit två fastighetsägare hade avdragit blivit drygt 18' till (alltså sammanlagt 68') men nu är jag ensam registrerad ägare och då går det inte att få större avdrag än 50'. Det är ju alltså för engångskostnaden med inköp och installation (15% på solceller, 50% på energilagring och installation).
 
Det är 50000 per registrerad ägare till fastigheten/år. Hade det varit två fastighetsägare hade avdragit blivit drygt 18' till (alltså sammanlagt 68') men nu är jag ensam registrerad ägare och då går det inte att få större avdrag än 50'. Det är ju alltså för engångskostnaden med inköp och installation (15% på solceller, 50% på energilagring och installation).
Jo det vet jag. Med andra ord är din installation väldigt mycket dyrare än vår för för oss är det inget problem. Vi slår aldrig i taket.
 
Vad för slags energilagring ska ni installera, hur mycket kostar den - och har ni räknat på när den har betalat sig?
Jag (!) kommer nog inte välja att ha batteri, även om det inte gör särskilt många tusenlappar i skillnad. Men även växelriktaren och laddboxen är ju i samma kategori så att säga.
 
Jo det vet jag. Med andra ord är din installation väldigt mycket dyrare än vår för för oss är det inget problem. Vi slår aldrig i taket.
Ja, hade jag inte kommit över den kostnaden hade det ju inte varit ett problem. Offerten landar på lite drygt 180'. Något dyrare montage eftersom jag behöver ha markanläggning istället för på taket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp