Solceller för villatak - är det läge?

Kan man ha paneler på "alla" tak i söderläge? Eller har de begränsningar i vinklar m m?
Surrar de eller något annat i "paketet"? (Även i nivå med kylskåp, lysrör m m räknas in.)

De flesta tak funkar och det går utmärkt att lägga på flera tak. Vi använder oss av optimerare i det läget. Det gör att varje panel blir en ö och dom är inte beroende av varandra till skillnad från vanliga strängar där anläggningen inte är starkare än den svagaste länken (panelen).

Paneler och optimerarna är knäpptysta. Växelriktaren gör en del ljud och bör placeras med det i åtanke.
 
Märkliga enheter!

kwh/kw blir ju liksom bara timmar kvar om man "städar". Nåja, sådär när man tittar på det utan siffror i vartfall.
 
Kan solcellskollen bidra med en del av infon du söker kanske? Deras poddar är iaf väldigt intressanta inom området.
Jag har läst en hel del där, och blir nästan bara mer förvirrad angående vad de skriver om t.ex. jämförelsen med grön el i elnätet, där det tycks som att de endast påvisar miljönytta om man byter ut kolkraft t.ex. Och det vore ju surt, eftersom den ekonomisk affären är ganska dålig och våra bevekelsegrunder egentligen endast är att bidra till en energiomställning och kanske vara lite mindre skurkiga i vår elförbrukning när vi potentiellt också kommer börja driva en eller två bilar på el framöver.
 
De flesta tak funkar och det går utmärkt att lägga på flera tak. Vi använder oss av optimerare i det läget. Det gör att varje panel blir en ö och dom är inte beroende av varandra till skillnad från vanliga strängar där anläggningen inte är starkare än den svagaste länken (panelen).

Paneler och optimerarna är knäpptysta. Växelriktaren gör en del ljud och bör placeras med det i åtanke.
En fråga, om man bor i Norrland med stora mängder snö vintertid, fungerar det med paneler som en ö, eller är en sammanhängande enhet bättre, så snön kan glida av? Vi har lätt en meter snö på taket vintertid, kanske mer också.
 
Märkliga enheter!

kwh/kw blir ju liksom bara timmar kvar om man "städar". Nåja, sådär när man tittar på det utan siffror i vartfall.
Jag brukar använda bilar men i det här fallet får det bli hästar :D. Kw motsvarar hur fort hästen springer just nu. Kwh motsvarar hur långt hästen har sprungit. Så detta finns med i kalkylen för att fånga "störningar" av hästigheten då enbart kw inte ger hela bilden.
 
En fråga, om man bor i Norrland med stora mängder snö vintertid, fungerar det med paneler som en ö, eller är en sammanhängande enhet bättre, så snön kan glida av? Vi har lätt en meter snö på taket vintertid, kanske mer också.

Om du ska ha optimerare eller ej påverkas inte av vart i landet du bor. När snön glider av brukar det mesta åka av panelerna som har en mycket glatt glasyta. Det funkar också som vårstädning då panelerna blir rena och fina inför säsongen :)

När man gör en projektering anger man snözon för att de ska klara av belastningen. Med det sagt så gäller väl samma regler som med tak generellt när det kommer till snö.

När jag sa att panelerna fungerar som en ö så syftade jag på produktionen av energi inte hur panelerna sitter rent fysiskt (det är ingen skillnad på det). Sorry om det va otydligt.
 
Jag syftade framförallt på mängden energi som går åt vid tillverkning. Jag vet att det även bildas giftiga restprodukter men det är väldigt svårt att "räkna på" och handlar mer om att tillverkaren tar hand om dom på korrekt sätt osv.

Det är det jag tycker är tråkigt och kan bli lite vilseledande, att man oftast endast jämför energiåtgång och hur energin är producerad, men undviker att nämna det som är svårt att ge ett enkelt svar på. Även om det inte går att ge exakta svar så bör man ändå ta med tillgång och utvinning av råvaror, underhåll och möjlighet till reparation under anläggningens livstid och möjlighet till framtida återvinning i helhetsbedömningen man gör när man väljer om man vill skaffa sig en anläggning. Dessa aspekter kan ju kanske också visa på bättre och sämre alternativ, hur stora anläggningar ska vara för att vara optimalt o.s.v. Mer kunskap helt enkelt, för att göra ett klokt val.

Men själv har jag som sagt redan bestämt att jag vill skaffa solceller, om inget oförutsett kommer fram innan dess, så jag uppskattar att du är här och svarar på våra frågor!
 
Om du ska ha optimerare eller ej påverkas inte av vart i landet du bor. När snön glider av brukar det mesta åka av panelerna som har en mycket glatt glasyta. Det funkar också som vårstädning då panelerna blir rena och fina inför säsongen :)

När man gör en projektering anger man snözon för att de ska klara av belastningen. Med det sagt så gäller väl samma regler som med tak generellt när det kommer till snö.

När jag sa att panelerna fungerar som en ö så syftade jag på produktionen av energi inte hur panelerna sitter rent fysiskt (det är ingen skillnad på det). Sorry om det va otydligt.

Menar du som batterier, som är seriekopplade eller parallellkopplade? Det låter ju bättre i så fall med att varje enhet kan producera oberoende av om alla andra enheter också kan producera samtidigt. Vet du om det är vanligt med anläggningar där de inte är oberoende, eller är det standard idag?
 
Bra fråga! Det har jag inte tänkt på...
Jag hör bergvärmepumpen nere i källaren när jag ligger i sängen på övervåningen, så jag tänker mycket på sånt när vi väljer permanenta installationer.

Eftersom vi ska byta tak vore det smidigt att samtidigt ordna med paneler, men vi behöver ta reda på fler detaljer, som t ex det här med ljud.
 
Jag hör bergvärmepumpen nere i källaren när jag ligger i sängen på övervåningen, så jag tänker mycket på sånt när vi väljer permanenta installationer.

Eftersom vi ska byta tak vore det smidigt att samtidigt ordna med paneler, men vi behöver ta reda på fler detaljer, som t ex det här med ljud.
Så olika det kan vara, vår bergvärmepump låter i princip ingenting. Den står nere i ett rum i källaren och jag hör den inte vart i huset jag än är. Funderar över om den ens låter något, har aldrig tänkt på det? 🤔
 
Så olika det kan vara, vår bergvärmepump låter i princip ingenting. Den står nere i ett rum i källaren och jag hör den inte vart i huset jag än är. Funderar över om den ens låter något, har aldrig tänkt på det? 🤔
Jag kan ha svårt att höra vad folk säger, men låga surr hör jag tydligt. Skärmar, lampor, laddare...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Inspirationsbild! Känner mig jättenöjd med 2019 års projekt. :)

IMG_3363.JPG
 
Jag brukar använda bilar men i det här fallet får det bli hästar :D. Kw motsvarar hur fort hästen springer just nu. Kwh motsvarar hur långt hästen har sprungit. Så detta finns med i kalkylen för att fånga "störningar" av hästigheten då enbart kw inte ger hela bilden.
Om kwh är hur mycket vatten hästen dricker och kw hur fort den dricker så borde det dessutom vara under hur lång tidsperiod det avser.
 
Vilket snyggt montage! :up:

Jag kände fasen knappt igen mitt eget hus när byggaren lagt upp foton på sin sida, men det är supersnyggt gjort, inte sådär som små konstiga öar ovanpå utan mest som ett vanligt tak. Skorstensinklädningarna är nygjorda men de smälter också ihop så bra med resten av taket. Nu längtar jag till hösten och vintern så att jag kan myselda, och till våren och sommaren så att taket kan generera el. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp