Solceller för villatak - är det läge?

Konstaterar att man blir en aning nördig med en app som levererar alla uppgifter om den egna elfabriken i realtid. :cautious: Försöker hejda mig själv för att inte terrorisera min omgivning med uppgifter om hur mycket el taket levererar nu, och i morse, och i lördags och... mest hela tiden.

Och så kommer jag på mig själv med att vilja snegla på läget då och då på kvällen och bara "skit också, det är ju mörkt ute". :mad: Men han som bytte elmätaren påstod att det KAN bli ett mätresultat när det är fullmåne också! Om än väldigt lågt. Men det låter ju så coolt att leverera mån-el, så det får inte missas om det händer.
 
Kostnaden för hela taket och allt jox blev... rättså hög. :cautious: Jag hade ju två varianter på offerten där en var plåt också på södersidan utan solceller, och en var plåt mot norr och integrerade solpaneler direkt på nylagt papptak mot söder, efter att ha rivit bort eternitplattorna.

Men som sagt ursprungsofferten på just solpanelerna och installationen var på 114 000 som fördyring jämfört med plåtalternativet och sedan justerades bidragsnivån, så då rök den upp till 140 000. 54 paneler, effektiv yta blev strax under 100 kvm tror jag. "Peak power" 16 kwp. Har för mig att plåtkostnaden (om jag skulle lagt det på södersidan) var en 70 000 eller så, så det får ju läggas på om man ska se till den egentliga kostnaden för bara solpanelinstallationen.

Återstår att se hur det blir med bidragen, ansökan ligger någonstans i en lååång kö, men just nu har jag i alla fall tagit jobbet på rot-avdrag så den faktiska skillnaden där blir inte så stor om roten ska betalas tillbaka och solelbidraget betalas ut.

September var inte en så solrik månad, men på den första månaden i drift har det ändå redan producerats mer än en MW, dvs avsevärt mer än jag gör av med under en vanlig septembermånad. 478 "sparade" kg CO2-utsläpp, omräknat till 1, 6 planterat träd. :)

Väntar med intresse på hur siffrorna ser ut i den första elräkningen som både producent och konsument.

Här är ett exempel hämtat från appen på den senaste veckans produktion, har varit både bättre och sämre dagar. Men som synes rätt stor skillnad på enskilda dagar, beroende på vädergudarna.

IMG_3714.PNG
 
Hela november månad producerade mindre än en vecka i oktober... knappt 170 kwh mot beräknade cirka 500 en "normalljus" novembermånad. Som sämst 0, 3 kwh på en dag, räcker ungefär till att brygga en omgång kaffe. :crazy: En luguber månad på alla sätt!

Men nu är det nedräkning till vintersolståndet, och i morgon besiktigas murspisen så eluppvärmningen ska begränsas med vedeldning kommande månader.

Och några hundralappar har det faktiskt hunnit ramla in som betalning för såld el i september - oktober. Känns sjukt konstigt - men väldigt trevligt! - att få en "faktura" som innebär att jag får betalt av elbolaget. Förutom att jag förstås använt upp en del själv och tjänat på att slippa köpa den elen. Men en del av förbrukningen måste jag ju betala på andra hållet också + nätavgiften, så det är ingen ren vinstmaskin.
 
@Lillgrådis Hur går det med solcellerna denna ofantligt gråa vinter?

Vi står i "offert-läge" nu på att fylla stalltaket med celler, väntar på ytterligare en bara. Vi räknar med att vår anläggning blir ungefär lika stor som din, men i sämre läge (sydvästlig riktning) och zon IV-V.
Så i år blir det den STORA investeringen i huset :nailbiting: Men vi tror att det ändå är rätt väg att gå med elen...
 
Jotack! Det går långsamt, men det går i alla fall framåt i stadig takt. Utbetalningen för december månads "överskottsförsäljning" gav svindlande 42 riksdaler att rumla runt för. :laugh: Men det känns fortfarande som väldigt roliga pengar att bara få utan att göra något aktivt!

Såklart lite sämre resultat än tänkt mht obefintligt med soliga dagar. Men en del betalar ju sig också på det sättet att jag nyttjar någon producerad el själv, och sänker eller eliminerar behovet av att köpa in under några av dygnets ljusa timmar. Behovet att elda har bara varit sporadiskt för att det är mysigt, inte för att det är nödvändigt för att hålla värmen.

Allt som allt så kompenserar det vanliga gråvädret ändå de trista eltopparna så här års, genom att det inte är så kallt. Och de dagar som solen faktiskt lyst, så syns det nu direkt att andelen "köpe-el" rasar med ca 10 kwh, mer ju längre dagar det blir. Så det finns liksom råd att brassa på elementen om det blir lite kallare, om det bara betyder att solen lyser också så är det ingen förlust ekonomiskt.

Jag jämför ännu mycket nogsamt årets konsumtion med tidigare år. Januari - mars brukar mitt gamla hus vara som värst/dyrast med ca 3000 kwh per månad, januari 2019 t ex 3200 kwh.

Men, med några dagar kvar av denna månad så är januari 2020 hittills uppe i 1743 kwh och kan nog stanna under 2000. Februari och mars lär också mest handla om att kapa topparna på den egna förbrukningen, och sedan att den riktiga produktionen för att sälja kommer igång bättre från och med april ungefär.
 
@Lillgrådis Det låter ändå väldigt bra :up:
Tänkte på det du skrev om december, då hade du överskottsförsäljning. Innebär det att du producerade din egen el helt och bara behövde betala för nätet?

Att man "bara" kapar topparna de kallaste månaderna, det är något som jag räknar med. Men tänk om man kan gå jämt upp eller bättre mer än 6 månader på ett år, då är jag nöjd ;)
 
@Lillgrådis Det låter ändå väldigt bra :up:
Tänkte på det du skrev om december, då hade du överskottsförsäljning. Innebär det att du producerade din egen el helt och bara behövde betala för nätet?

Haha, you wish! Nej, med nätavgift och köpeel så hade jag väl en bit över 2500 att betala in för december. November till och med februari förväntas mest bli akademiska tillskott, varvat med dagar som piggar upp lite mer. Men att producera motsvarande hela sin förbrukning på vintern? Glöm det!

Beräkningen är också momentan, så om du inte stänger av kyl och frys och annan backup kvälls- och nattetid, alternativt kör allt på batteri som laddas under dagtid/solelproducerande tid, så kommer du aldrig att nollas i konsumtions-/"köpe-el".

I december är detta mycket påtagligt eftersom du kanske bara har fyra timmar när solen har (=kan ha) sådan höjd och schvung att det finns någon input alls. Resterande 20 timmar är du enbart hänvisad till köpe-el, och det syns ju på räkningarna.

Dvs: kör du inte offgrid/på jättebatterier, så kan du inte spara "din" solel som producerats mellan 10 och 14 - även om det just under de timmarna skulle ha producerats lite mer än du gjorde av med. Det är bara detta lilla "fönster" som kan generera överskott och försäljning den här tiden på året, och därför blir det överskottet inte mer än kaffepengar just nu.

Exempel: du förbrukar el till uppvärmning och kyl och frys, med ett konstant uttag på 3 kw. Gör du detta en timme, så behöver du 3 kwh. OM din solkraft skapar 4 kwh mellan 12 och 13 en viss dag, så är du - under just den tiden - "nollad" i konsumtion och säljer samtidigt den överskjutande 1 kwh:n.

Men: resterande, icke-producerande, tid så behöver du fortfarande handla in 3 kw varje timme. Är solen lite klenare så kanske du just kapar topparna så att du tillverkar i alla fall 0, 5 kwh och kan nöja dig med att köpa 2, 5. Under några få ljusa timmar mitt på dagen dvs.

Överskotts-kwh:n kan jag alltså inte ta igen och "kräva tillbaka" för att jämna ut mellan kl 17 och 18 när det är beckmörkt.

Jämför i maj så kommer solfabriken att vara öppen mycket längre och generera (hoppas jag!) massor av överskottsel att sälja ut. Men vill du titta på tv eller dra igång ugnen kl 22-23 eller ha igång kyl och frys, så måste du ändå köpa dig den elen, eftersom du - just då - inte producerar någonting. Därav att du aldrig lär få en nollad faktura för konsumtion.

Däremot så lär ju helheten i maj vara sådan att produktionen är större än konsumtionen så att det till och med blir ett fint plus under den tiden på året.
 
Senast ändrad:
Haha, you wish! Nej, med nätavgift och köpeel så hade jag väl en bit över 2500 att betala in för december. November till och med februari förväntas mest bli akademiska tillskott, varvat med dagar som piggar upp lite mer. Men att producera motsvarande hela sin förbrukning på vintern? Glöm det!

Beräkningen är också momentan, så om du inte stänger av kyl och frys och annan backup kvälls- och nattetid, alternativt kör allt på batteri som laddas under dagtid/solelproducerande tid, så kommer du aldrig att nollas i konsumtions-/"köpe-el".

I december är detta mycket påtagligt eftersom du kanske bara har fyra timmar när solen har (=kan ha) sådan höjd och schvung att det finns någon input alls. Resterande 20 timmar är du enbart hänvisad till köpe-el, och det syns ju på räkningarna.

Dvs: kör du inte offgrid/på jättebatterier, så kan du inte spara "din" solel som producerats mellan 10 och 14 - även om det just under de timmarna skulle ha producerats lite mer än du gjorde av med. Det är bara detta lilla "fönster" som kan generera överskott och försäljning den här tiden på året, och därför blir det överskottet inte mer än kaffepengar just nu.

Exempel: du förbrukar el till uppvärmning och kyl och frys, med ett konstant uttag på 3 kw. Gör du detta en timme, så behöver du 3 kwh. OM din solkraft skapar 4 kwh mellan 12 och 13 en viss dag, så är du - under just den tiden - "nollad" i konsumtion och säljer samtidigt den överskjutande 1 kwh:n.

Men: resterande, icke-producerande, tid så behöver du fortfarande handla in 3 kw varje timme. Är solen lite klenare så kanske du just kapar topparna så att du tillverkar i alla fall 0, 5 kwh och kan nöja dig med att köpa 2, 5. Under några få ljusa timmar mitt på dagen dvs.

Överskotts-kwh:n kan jag alltså inte ta igen och "kräva tillbaka" för att jämna ut mellan kl 17 och 18 när det är beckmörkt.

Jämför i maj så kommer solfabriken att vara öppen mycket längre och generera (hoppas jag!) massor av överskottsel att sälja ut. Men vill du titta på tv eller dra igång ugnen kl 22-23 eller ha igång kyl och frys, så måste du ändå köpa dig den elen, eftersom du - just då - inte producerar någonting. Därav att du aldrig lär få en nollad faktura för konsumtion.

Däremot så lär ju helheten i maj vara sådan att produktionen är större än konsumtionen så att det till och med blir ett fint plus under den tiden på året.
Stort TACK för föklaringen - NU förstår jag :bow:
 
Lite ytterligare uppdatering hur förbrukningsmönstret av el kan se ut en solig dag i april:

elförbrukn april.png

Totalt inköpt el det här dygnet (dvs enligt diagrammet ovan) = 20, 4 kwh
Totalt såld el samma dygn/dag (dvs överskottet som trycks ut till andra konsumenter där mina förbrukningsstaplar är nollade) = 82, 8 kwh

Nu börjar det likna något! :) Fortfarande inga jättesummor som betalats ut men det är ju en viss eftersläpning också. Och det märks rejäla ökningar i produktionen mellan februari-mars och mellan mars-april. Hela april ser ut att med god marginal gå över 1500 sålda kwh, och då är vi ju ändå närmare vårdagjämningen än sommarsolståndet.

Hur går det för er @Scata?
 
Hur går det för er @Scata?
Det går sakta...
Vi har antagit en offert från EON, men sen har deras teknik-avdelning tagit ärendet och där är det väntetid :down:
I offertern så finns en klausul att inom 50 veckor ska anläggningen vara up and running, så dom har tid på sig än tycker dom *suck*.
Vi vill ju ha den NU :angel:

Vilka köpte ni av och hur länge fick ni vänta?
Nu ska vi inte göra takbyte utan sätta på befintliga stalltaket, så det är kanske annorlunda.
 
Det gick undan ganska bra här, jag kan ha fått offerten någon gång precis i början av 2019? Accepterade i slutet på mars. Det var först tänkt byggstart efter sommarsemestrarna men sedan stuvade de om någonting och började ställningsbyggandet redan två månader efter antagen offert. Sedan på slutet blev där lite semesterpaus innan panelerna kom upp och kopplades in i slutet av augusti.

Så allt rymdes inom lite drygt fem månader, från avtal till färdigställande. Inklusive ställningsbygge, takbyte utvändigt, nya hängrännor/stuprör, en återuppbyggd/uppmurad skorsten, inklädnad av båda skorstenarna, nya vindskivor, byte av delar av undertak mot gavlarna, målning av takfot/taksprång och bortforsling av drygt 100 kvm vardera av eternitplattor och gammal ful plåt. Samt montering och inkoppling av solcellerna.

Det gick så snabbt så jag hann knappt bli klar med bankbytet som skulle göras innan fakturorna började trilla in. Hade det bara varit att montera panelerna - om inte leveranstid och sånt hade kluddat till det - så kunde det ju varit klart på tre månader här känns det som?
Anlitade Hjärnarps plåtslageri och takservice, såvitt jag lyckats bedöma ett seriöst och bra lokalt företag.
 
Det gick undan ganska bra här, jag kan ha fått offerten någon gång precis i början av 2019? Accepterade i slutet på mars. Det var först tänkt byggstart efter sommarsemestrarna men sedan stuvade de om någonting och började ställningsbyggandet redan två månader efter antagen offert. Sedan på slutet blev där lite semesterpaus innan panelerna kom upp och kopplades in i slutet av augusti.

Så allt rymdes inom lite drygt fem månader, från avtal till färdigställande. Inklusive ställningsbygge, takbyte utvändigt, nya hängrännor/stuprör, en återuppbyggd/uppmurad skorsten, inklädnad av båda skorstenarna, nya vindskivor, byte av delar av undertak mot gavlarna, målning av takfot/taksprång och bortforsling av drygt 100 kvm vardera av eternitplattor och gammal ful plåt. Samt montering och inkoppling av solcellerna.

Det gick så snabbt så jag hann knappt bli klar med bankbytet som skulle göras innan fakturorna började trilla in. Hade det bara varit att montera panelerna - om inte leveranstid och sånt hade kluddat till det - så kunde det ju varit klart på tre månader här känns det som?
Anlitade Hjärnarps plåtslageri och takservice, såvitt jag lyckats bedöma ett seriöst och bra lokalt företag.
Vad blev din totala investering?
 
Hela offerten inklusive solcellspaketet var på 466 000 om jag minns rätt. Och det blev lite dyrare ändå, pga en del tillägg för målning och den extra skorstenen. Men jag har vetat sedan många år tillbaka att detta både var nödvändigt med att ta ett stort och samlat grepp om taket - inklusive vindskivor och hängrännorna - och att projektet, med solcellerna, skulle bli det dyraste av de (många) projekt som jag haft att genomföra sedan jag tog över gården.

Så jag hade både hunnit stålsätta mig inför det stora jobbet och den stora kostnaden och bygga upp ett hyggligt sparkapital av ta av, om än inte till hela summan. Och nu är det värsta och faktiskt alla de riktigt dyra sakerna gjorda, och jag kan fortsätta fixandet med mindre finlir här och där.

Samt njuta både när det regnar, blåser och är soligt eftersom mitt älskade hus nu mår bra och är omhändertaget för att stå pall många år framåt. :) Liksom att värdet på hela gården har ökat med mer än jag investerat, och är flerfaldigt högre än när jag började med sjavig träpanel på logen, portar som lossnat och hängde på trekvart, en veranda där både tak och golv rasat in, rostiga takplåtar på stallet, gamla elledningar, utedass, kallvatten, nässlor och hundkex. Och mycket annat elände.
 
Anropar @Lillgrådis för en uppdatering om nöjdhet och hur mycket rummel-pengar som kommit in på kontot ;)

Uppdateringen från min sida är att EON sade ensidigt upp vårat avtal på (tycker vi) otillräckliga grunder. Men att slåss mot ett jätte-företag gör jag bara inte :meh:

Så nu har vi kontakt med en leverantör som har kontor på närmaste större ort och det låter lovande. Offerten har kommit och den ser ok ut, så nu vill vi bara ha ut någon från kontoret till oss som får se verkligheten innan vi dealar upp oss. Vi tycker att dom skissat på en för stor anläggning...
Please håll tummarna för att vi har en anläggning uppe i år trots allt :idea:
 
Stor nöjdhet, inga som helst funktionsproblem OCH faktiskt en del rummelpengar den ljuva, ljusa årstiden! Fortfarande blir jag ibland konfys när det på kontoutdraget bara står "insättning, 768 kr". Och jag bara vad fan är det här, ska jag nu behöva leta upp någon klantskalle som har råkat sätta in pengar till mig helt fel. Men sedan ramlar polletten ner, och så blir jag mycket belåten och tar med glädje till mig insättningen. :)

Vill jag bli mer nöjd och glad så tittar jag även på förbrukningssiffrorna och jämför med tidigare år:

IMG_5147.PNG


Riktigt trevligt, eller hur?! Visserligen var väl januari - februari pga mest en mild vinter och möjlighet att myselda lite i murspisen igen, inte bara solelen som gör skillnaden där. Men de andra månaderna är nog den lägre förbrukningen i princip bara att tacka solelen för. Juni hade jag 500 spänn totalt att betala in, inklusive nätavgifter som var den större delen, och kommer att ha ca 2000 att casha in för såld el.

Så överskottselen som säljs har nu genererat lite pengar att räkna med redan i månadsutbetalningarna, och kommer att ge än mer i skattereduktionen nästa deklaration. Ett tag var jag nästan orolig att jag förbrukar för lite el, så att jag inte skulle kunna nyttja skattereduktionen på all den sålda elen (det lönar sig ju sämre om man producerar mer el än man gör av med totalt på ett år, bäst om det går någorlunda jämnt upp).

Fortfarande ser det ut som att produktionen för helåret kommer att landa lite högre än förbrukningen, men det är ett ganska angenämt problem och unnar jag mig att brassa på elementen lite mer i november - december så blir det nog ingen jätteskillnad i alla fall.
 
Stor nöjdhet, inga som helst funktionsproblem OCH faktiskt en del rummelpengar den ljuva, ljusa årstiden! Fortfarande blir jag ibland konfys när det på kontoutdraget bara står "insättning, 768 kr". Och jag bara vad fan är det här, ska jag nu behöva leta upp någon klantskalle som har råkat sätta in pengar till mig helt fel. Men sedan ramlar polletten ner, och så blir jag mycket belåten och tar med glädje till mig insättningen. :)

Vill jag bli mer nöjd och glad så tittar jag även på förbrukningssiffrorna och jämför med tidigare år:

Visa bifogad fil 57276

Riktigt trevligt, eller hur?! Visserligen var väl januari - februari pga mest en mild vinter och möjlighet att myselda lite i murspisen igen, inte bara solelen som gör skillnaden där. Men de andra månaderna är nog den lägre förbrukningen i princip bara att tacka solelen för. Juni hade jag 500 spänn totalt att betala in, inklusive nätavgifter som var den större delen, och kommer att ha ca 2000 att casha in för såld el.

Så överskottselen som säljs har nu genererat lite pengar att räkna med redan i månadsutbetalningarna, och kommer att ge än mer i skattereduktionen nästa deklaration. Ett tag var jag nästan orolig att jag förbrukar för lite el, så att jag inte skulle kunna nyttja skattereduktionen på all den sålda elen (det lönar sig ju sämre om man producerar mer el än man gör av med totalt på ett år, bäst om det går någorlunda jämnt upp).

Fortfarande ser det ut som att produktionen för helåret kommer att landa lite högre än förbrukningen, men det är ett ganska angenämt problem och unnar jag mig att brassa på elementen lite mer i november - december så blir det nog ingen jätteskillnad i alla fall.
Wow :up:
Dina siffror är riktigt fina! Supernajs och grattis!
Vi räknar ju inte att ligga lika bra till som dig, men jag tror på solen :heart
 
Glömde ju, i avdelningen "rummelpengar" så ramlade det för övrigt in drygt 50 000 kr extra under juli månad för det allmänna installationsbidraget också. :up: Sedan var drygt 20 000 av dem sådant som jag tidigare fått ROT-avdrag för monteringen och nu fick betala tillbaka, så netto cirka 30 000 - men ändå!

En välkommen reduktion av den annars rejäla slutsumman, när den väl var betald utan att ha gått i konkurs så är det ju extra trevligt att få tillbaka något.

Och ja, jag tror också på solen. Särskilt när jag jämför med ett vindkraftverk typ gårdsverk i närheten som stått stilla i åratal. Förvisso så hade det varit mer årstidsanpassat för att generera mycket el den tid på året som jag förbrukar mest el. Men ändå så skänker jag en tacksamhetens tanke åt mitt snygga, stilrena tak utan rörliga delar som måste bytas stup i kvarten.
 
Lite OT men:
Jag blev genast mycket intresserad när du skrev att det tidigare taket var eternitplattor.
Hur "meckigt" var rivningen av det?
Förmodar att firman skötte allt, men jag är nyfiken på om du fick kostnaden för det specat?
Har sådana plattor på sommarstugans tak och de skulle behöva bytas framöver men har blivit "skrämd" av folk som pratar om den kostsamma hanteringen av dem.
 
Lite OT men:
Jag blev genast mycket intresserad när du skrev att det tidigare taket var eternitplattor.
Hur "meckigt" var rivningen av det?
Förmodar att firman skötte allt, men jag är nyfiken på om du fick kostnaden för det specat?
Har sådana plattor på sommarstugans tak och de skulle behöva bytas framöver men har blivit "skrämd" av folk som pratar om den kostsamma hanteringen av dem.

Yes, förstår vad du menar - jag har också oroats för takbytet lite extra efter en del som jag läst om demontering av eternit med specialregler och kostnader. Sett till det så tycker jag ändå att det var väldigt omeckigt. :)

Utgångspunkten var att byggarna (som hade någon slags specialskydd när de rev eterniten) erbjöd sig att ta ner och lägga plattorna på hög och så hade jag själv fått köra ett antal gånger till återvinningen, jag kollade aldrig alla detaljer exakt hur mycket man fick lämna per gång. Men det påstods att jag hade fått lämna gratis när jag väl var på återvinningsstationen, tror dock att det hade blivit ganska många rundor.

Alternativet var att betala 11 000 inkl moms om byggarna la eterniten direkt i en sluten container och såg till att ordna bort möget en gång för alla utan att jag behövde göra mer själv.

Kanske var jag färgad av tidigare oro hur jag skulle få bort eterniten och att jag hade räknat med att det skulle kosta ännu mer. Men sett till slutsumman som helhet och att tid också är pengar, så valde jag containeralternativet och ångrar inte det på något sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp