Solceller - Växelriktare som klarar batteri och offline mode?

95johsv

Trådstartare
Finns det någon här inne som har solceller vars växelriktare klarar att ladda batterier direkt från solen (utan konvertering alltså), plus från nätet när det är billigt samt köra på batteriet när det är dyrt från nätet? Ovanpå vill jag kunna ladda två elbilar direkt från batteriet utan att behöva konvertera och få förluster. Jag håller på att kolla på solceller men hittar inget som klarar offline mode samt det är möjligt att undvika Kina vore jag glad. Har jag omöjliga drömmar? Jag vill alltså kunna köra i offline mode när strömmen från nätet går tex.
 
Finns det någon här inne som har solceller vars växelriktare klarar att ladda batterier direkt från solen (utan konvertering alltså), plus från nätet när det är billigt samt köra på batteriet när det är dyrt från nätet? Ovanpå vill jag kunna ladda två elbilar direkt från batteriet utan att behöva konvertera och få förluster. Jag håller på att kolla på solceller men hittar inget som klarar offline mode samt det är möjligt att undvika Kina vore jag glad. Har jag omöjliga drömmar? Jag vill alltså kunna köra i offline mode när strömmen från nätet går tex.
Inte omöjliga, men batterier som kan ladda 2 elbilar är så stora att det blir svindyrt. Däremot finns det en del intressanta lösningar i ämnet och fler dyker upp varje år.

https://www.nyteknik.se/samhalle/nytt-nummer-av-ny-teknik-ute-stor-guide-hembatterier/1180718

(Man kan med vissa elbilar använda dem i nätet sk vehicle to grid.)
 
Finns det någon här inne som har solceller vars växelriktare klarar att ladda batterier direkt från solen (utan konvertering alltså), plus från nätet när det är billigt samt köra på batteriet när det är dyrt från nätet? Ovanpå vill jag kunna ladda två elbilar direkt från batteriet utan att behöva konvertera och få förluster. Jag håller på att kolla på solceller men hittar inget som klarar offline mode samt det är möjligt att undvika Kina vore jag glad. Har jag omöjliga drömmar? Jag vill alltså kunna köra i offline mode när strömmen från nätet går tex.
du kan inte göra utan att konvertera. (ja du kan men du får andra problem som är jobbigare) men som en elkraftingenjör skulle jag ha en DC/AC konverterare. det dur får ur solcellerna är DC och oftast behöver du AC. men när det gäller konverterare skulle jag inte spara pengar på det!
 
Inte omöjliga, men batterier som kan ladda 2 elbilar är så stora att det blir svindyrt. Däremot finns det en del intressanta lösningar i ämnet och fler dyker upp varje år.

https://www.nyteknik.se/samhalle/nytt-nummer-av-ny-teknik-ute-stor-guide-hembatterier/1180718

(Man kan med vissa elbilar använda dem i nätet sk vehicle to grid.)
Inte ladda fullt kanske men iaf med kapacitet att ge strömmen. Jag vill tex kunna köra från solceller till bil direkt och om det behövs trycka på från batteriet så jag kan snabbladda utan att få för mycket på varje fas eftersom effektpris kommer att komma och jag är rejält sur över det… Eller är det något mer jag måste tänka på för det?
 
du kan inte göra utan att konvertera. (ja du kan men du får andra problem som är jobbigare) men som en elkraftingenjör skulle jag ha en DC/AC konverterare. det dur får ur solcellerna är DC och oftast behöver du AC. men när det gäller konverterare skulle jag inte spara pengar på det!
Bilen laddar gärna med DC, solcellerna gör DC och batterierna laddar väl DC? Eller är jag ute och cyklar? Sedan mot resten (huset osv) är AC och behöver konverteras. Ja, jag försöker lära mig här :up:
 
Bilen laddar gärna med DC, solcellerna gör DC och batterierna laddar väl DC? Eller är jag ute och cyklar? Sedan mot resten (huset osv) är AC och behöver konverteras. Ja, jag försöker lära mig här :up:
Där får du problem, solceller ger en spänning på 12-48 VDC och din bil vill ha 400 - 800 VDC så då får kjedekopla 10 till 20 st men då får den oreglerade inspänning till bilen, vilket den inte kommer släppa på för bilen vill veta vad den kan dra av anläggningen. och solceller varierar i vad de levererar och det gillar inte elektronik heller. så att leverera el till bilen så behöver du en DC/DC trafo/konverterare med kapacitet att hålla en jämn och ren spänning. du får ca 3-7% i förlust där och det får du i princip hur du vänder problemer för man löser det med trysitorer eller dioder som tar 0,3 - 0,8 V beroende på kvalitet och men behöver ett antal.
här en ex jobb på dc/dc omvandlare som verkar vara korrekt Om du vill dyka djupt.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:546989/FULLTEXT01
 
Där får du problem, solceller ger en spänning på 12-48 VDC och din bil vill ha 400 - 800 VDC så då får kjedekopla 10 till 20 st men då får den oreglerade inspänning till bilen, vilket den inte kommer släppa på för bilen vill veta vad den kan dra av anläggningen. och solceller varierar i vad de levererar och det gillar inte elektronik heller. så att leverera el till bilen så behöver du en DC/DC trafo/konverterare med kapacitet att hålla en jämn och ren spänning. du får ca 3-7% i förlust där och det får du i princip hur du vänder problemer för man löser det med trysitorer eller dioder som tar 0,3 - 0,8 V beroende på kvalitet och men behöver ett antal.
här en ex jobb på dc/dc omvandlare som verkar vara korrekt Om du vill dyka djupt.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:546989/FULLTEXT01

Tack nu fattar jag!!! Mao, se till att en bra konverter som ger mindre förluster även om den kostar mer är värdefull för att totalen över åren ger mer el.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp