Solcellspaneler.

Samma nys som vanligt, vattenmagasinen sparas inte när de måste reglera ut obalanserna i tillgång och efterfråga.
I sommar har vi haft de högsta elpriserna på mycket länge, sommartid. Elförbrukningen har legat i topp och pga värmen, eldsvådorna och vattentemperaturerna har vi varit närmare elbrist än på mycket länge. Torkan har även medfört låga magasinsnivåer vilket kommer slå hårt i vinter för de som inte redan sett över sina avtal. :wtf:
 
I sommar har vi haft de högsta elpriserna på mycket länge, sommartid. Elförbrukningen har legat i topp och pga värmen, eldsvådorna och vattentemperaturerna har vi varit närmare elbrist än på mycket länge. Torkan har även medfört låga magasinsnivåer vilket kommer slå hårt i vinter för de som inte redan sett över sina avtal. :wtf:

Jag förnyade mitt avtal nu i somras... jag fick till ett bra avtal men nog sjutton blev det dyrare än det jag hade tidigare. Blev också sur på min tidigare leverantörs nonchalans så det blev byte av leverantör också :D

Sedan hörde de av sig och undrade varför jag inte ville vara kund längre... tja sa jag, är ni totalt ointresserade av att jag ville förhandla pris så shoppar jag runt efter ett bättre avtal än standardförlängningen ni erbjöd :p
 
Jag förnyade mitt avtal nu i somras... jag fick till ett bra avtal men nog sjutton blev det dyrare än det jag hade tidigare. Blev också sur på min tidigare leverantörs nonchalans så det blev byte av leverantör också :D

Sedan hörde de av sig och undrade varför jag inte ville vara kund längre... tja sa jag, är ni totalt ointresserade av att jag ville förhandla pris så shoppar jag runt efter ett bättre avtal än standardförlängningen ni erbjöd :p
Standardförlängningarna är som regel aldrig bra, det lönar sig att vara otrogen och byta när avtalet går ut. Det står ofta när jag kollar elpriser att de endast gäller nya elkunder. :idea:
 
Jag har fått offerter för 2019 års projekt i form av en efterlängtad takomläggning på huset med diverse jobb i anslutning till det. Med alternativen a) att lägga ny plåt över båda sidor på taket eller b) lägga ny plåt på ena sidan MEN använda solpaneler som taktäckning/takintegrerade solceller över hela södersidan.

b) som innebär en yta på 120 kvm solceller och 14, 3 kwh gör (efter tillämpliga avdrag) en fördyring på strax under 114000, monterat och klart. Tror att det blir ett utmärkt val i sammanhanget. Det bör dessutom bli en hygglig prognos på återbetalningstid för just det tillägget. :)
 
Igår stolpade min solcellsannläggning (50 kvm inkopplad 2017.11.03) över 10 MWh i producerad elkraft. Åtta producerande månader, åtta i träda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp