Solensia till min katt

essieorakel

Trådstartare
Hej! Ny här på forumet :)
Min 13-åriga kisse som fått artros ska börja med Solensia nu efter att ha fått lite förhöjt levervärde av Onsior.
Någon som har erfarenhet av detta läkemedel? Vad jag fattat det som är det ganska nytt, men veterinären talar gott om det.
Sen undrar jag om det är sååå himla noga att sprutorna är kylda hela tiden? Enligt veterinären måste jag ta med kylväska till apoteket när jag hämtar ut dem, samma när vi åker till veterinären med sprutorna. Aldrig varit med om att det är så noga med något läkemedel.
Skulle bara vilja höra lite allmäna erfarenheter och tankar :)
Det känns positivt förutom bilfärden varje månad som katten hatar.
 
Solensia är väldigt effektivt vid artros och med väldigt få biverkningar. Och ja, läkemedlet måste hållas kylt. Jag förstår däremot inte varför du måste hämta ut själv? Där jag jobbar har vi läkemedlet hemma på kliniken.
Hm, jag vet inte varför jag måste hämta ut själv. Jag går till distriktsveterinärerna, kan det ha någon betydelse? Jag får hämta ut ett 2-pack och så behåller veterinären ena sprutan till andra gången.
 
Jag har gett solensia till min 7-åriga katt med atros i 5 månader. Tyckte den fungerade ganska bra i början men nu vet jag inte. Ska testa ge metacam en vecka och se om jag ser någon skillnad. Sedan gå till rehab igen.
 
Min katt med spondylos fick Solensia ett par gånger. Tyvärr fungerade det inte för honom. Han fick hudreaktioner (pälsbortfall + vätskande sår. Verkade inte göra ont men klia.) efter injektionen. Efter den andra sprutan blev det en större reaktion, i nacken, som tog så pass lång tid att läka att vi inte kunde ge nästa spruta när det var dags.
Min veterinär kontaktade läkemedelsbolaget, som inte hade hört om sådana biverkningar innan men avrådde från fortsatt behandling om det fortfarande blev så efter ett par sprutor. Troligen innehöll läkemedlet något som han inte tålde, helt enkelt. Vi valde att testa en annan medicin istället.

Kliniken beställde hem läkemedlet när jag bokade tid för injektionen, just för att det är viktigt att det hålls kylt.
 
Min katt med spondylos fick Solensia ett par gånger. Tyvärr fungerade det inte för honom. Han fick hudreaktioner (pälsbortfall + vätskande sår. Verkade inte göra ont men klia.) efter injektionen. Efter den andra sprutan blev det en större reaktion, i nacken, som tog så pass lång tid att läka att vi inte kunde ge nästa spruta när det var dags.
Min veterinär kontaktade läkemedelsbolaget, som inte hade hört om sådana biverkningar innan men avrådde från fortsatt behandling om det fortfarande blev så efter ett par sprutor. Troligen innehöll läkemedlet något som han inte tålde, helt enkelt. Vi valde att testa en annan medicin istället.

Kliniken beställde hem läkemedlet när jag bokade tid för injektionen, just för att det är viktigt att det hålls kylt.
Ska Solensia fungera även för spondylos? Min katt har nämligen både artros i höfterna och spondylos i ländryggen. Agria skrev att de inte ersätter för behandlingen av artrosen. Men om solensian även är indikerad för spondylos så kanske jag kan få ersättning...
 
Ska Solensia fungera även för spondylos? Min katt har nämligen både artros i höfterna och spondylos i ländryggen. Agria skrev att de inte ersätter för behandlingen av artrosen. Men om solensian även är indikerad för spondylos så kanske jag kan få ersättning...

Jag vet inte faktiskt inte om tillverkaren "skriver rakt ut" att Solensia ska hjälpa vid spondylos.

Solensia var den medicin som min veterinär trodde mest på till min katt, just för att den ska fungera bra mot smärtan från artros vilket min veterinär bedömde var en liknande smärta som min katt verkade ha (Metacam hjälpte initialt, men symptomen återkom tyvärr efter ett tag när han sattes på en kur). Han hade inte artros men förändringar i länd/korsryggen (kotorna hade fortfarande viss rörlighet, men han visade symptom. Inga andra fynd på röntgen i rygg/höfter/bakdel.). Vi upplevde att Solensia hjälpte mot hans symptom, vi gav två sprutor totalt så två månader.

Jag hade inga problem att få ersättning för både medicinen och injektionen (sprutan gavs som sagt på kliniken i mitt fall, så förutom medicinen kostade själva besöken en liten peng) - gjorde bara skadeanmälan och uppgav diagnos (spondylos), veterinär, datum, medicin, kostnaderna. Inga frågor. Jag har Folksam.

(Hoppas att mitt svar är begripligt, skriver med migränkänning så ber om ursäkt om det är rörigt.)
 
Ska Solensia fungera även för spondylos? Min katt har nämligen både artros i höfterna och spondylos i ländryggen. Agria skrev att de inte ersätter för behandlingen av artrosen. Men om solensian även är indikerad för spondylos så kanske jag kan få ersättning...

Nyfiken på hur Agria resonerar kring att inte ersätta det för artros?

När min katts diskbråck och L7S1 i ländryggen upptäcktes diskuterades solensia men det fanns då inte att få tag i så det blev inte mer än diskussion
 
Lyfter denna tråd.
Min katt fick första injektionen för 1 månad sen och ska få påfyllning på onsdag. Men hon har fått hudproblem, små sår lite här och där. Verkar inte klia jättemycket, men ändå. Jag ser att det är en vanlig biverkning, men jag hittar inte hur man förhåller sig till detta? Fick ingen info av veterinär, det var först nu när jag googlade som jag såg det.
Men betyder detta att hon inte kommer kunna fortsätta med Solensia? Eller är det övergående biverkningar?

Nu blev jag förstås jätteorolig!
 
Hm, jag vet inte varför jag måste hämta ut själv. Jag går till distriktsveterinärerna, kan det ha någon betydelse? Jag får hämta ut ett 2-pack och så behåller veterinären ena sprutan till andra gången.

Kan du inte gå till apoteket? Jag hämtar ut alla min djurrecept där + insulin som måste vara kylt.
 
Lyfter denna tråd.
Min katt fick första injektionen för 1 månad sen och ska få påfyllning på onsdag. Men hon har fått hudproblem, små sår lite här och där. Verkar inte klia jättemycket, men ändå. Jag ser att det är en vanlig biverkning, men jag hittar inte hur man förhåller sig till detta? Fick ingen info av veterinär, det var först nu när jag googlade som jag såg det.
Men betyder detta att hon inte kommer kunna fortsätta med Solensia? Eller är det övergående biverkningar?

Nu blev jag förstås jätteorolig!
Det där kan tyvärr bara veterinären svara på
 
Nej, det har jag inte sagt nått om heller. Men jag är sån som vill veta mer om saker, även hur andra upplever saker. Det är så min ångest fungerar.tack.
Min katt har inte haft några biverkningar förutom vid en spruta, då blev det hårlöst och som det verkade lite kliigt. Dock en allergi-katt i botten så sänkt klitröskel. Har inte kommit någon reaktion varken före eller efter den injektionen. Peppar peppar
 
Min katt har inte haft några biverkningar förutom vid en spruta, då blev det hårlöst och som det verkade lite kliigt. Dock en allergi-katt i botten så sänkt klitröskel. Har inte kommit någon reaktion varken före eller efter den injektionen. Peppar peppar

Jag måste kolla ikväll, men tror inte hon fått nått just vid injektionsstället. Det beter sig mer som foderallergi, första var på hakan och häromdagen dök det upp lite småsår runt halsen. Men jag har inte börjat med någon ny mat åt dom.
Sett en som fick en stor hårlös vätskande fläck vid injektionsstället, det hoppas jag vi slipper.
Tack och lov kliar hon ingenting. Hoppas bara det håller sig, det verkar ju hjälpa.
 
Jag vet inte faktiskt inte om tillverkaren "skriver rakt ut" att Solensia ska hjälpa vid spondylos.

Solensia var den medicin som min veterinär trodde mest på till min katt, just för att den ska fungera bra mot smärtan från artros vilket min veterinär bedömde var en liknande smärta som min katt verkade ha (Metacam hjälpte initialt, men symptomen återkom tyvärr efter ett tag när han sattes på en kur). Han hade inte artros men förändringar i länd/korsryggen (kotorna hade fortfarande viss rörlighet, men han visade symptom. Inga andra fynd på röntgen i rygg/höfter/bakdel.). Vi upplevde att Solensia hjälpte mot hans symptom, vi gav två sprutor totalt så två månader.

Jag hade inga problem att få ersättning för både medicinen och injektionen (sprutan gavs som sagt på kliniken i mitt fall, så förutom medicinen kostade själva besöken en liten peng) - gjorde bara skadeanmälan och uppgav diagnos (spondylos), veterinär, datum, medicin, kostnaderna. Inga frågor. Jag har Folksam.

(Hoppas att mitt svar är begripligt, skriver med migränkänning så ber om ursäkt om det är rörigt.)
Jag måste missat detta inlägg.

Jag fick ett meddelande från agria att de inte ersätter kostnader för artros så har inte skickat in kvitton för solensia om jag minns rätt. Jag får inte ens ersättning för spondylos medicinen. Kanske beror på att det hamnar under fribeloppet eller vad det heter.
 
Nyfiken på hur Agria resonerar kring att inte ersätta det för artros?

När min katts diskbråck och L7S1 i ländryggen upptäcktes diskuterades solensia men det fanns då inte att få tag i så det blev inte mer än diskussion
Det står att man måste försäkra katten innan 4 mån ålder (tror jag det var) för att få ersättning för atros hos agria. Min katt fick jag som 1 åring.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 335
Senast: Vassi
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 141
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp