Solkräm?

Använder du solkräm?

  • Ja

    Röster: 56 39,7%
  • Inte så mycket som jag borde

    Röster: 48 34,0%
  • Bara vid särskilda omständigheter, tex solresa

    Röster: 28 19,9%
  • Nej

    Röster: 9 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141

Monstermom

Trådstartare
Använder ni faktiskt solkräm? Ja, jo, man borde. Men... :o

Jag tror inte jag kladdat med solkräm sedan 80-talet. Kanske på någon resa därefter möjligen. Jag brände mig något djävulskt när jag var i Australien, men det är nog enda gången jag kommer ihåg som jag verkligen farit illa av solen. Eller nej, brände sönder axlarna rejält en gång på ett bygge, det blir som en spegelbox att stå inne i en färskhyvlad trästomme. Men det är nog allt... Hålla på och krångla med krämer... Det känns inte riktigt som att den här hunden kommer att lyckas lära sig sitta så vid det här laget.

Och ja, jag fattar att hudcancer kommer att få mig att hata mina misstag om det kommer sig dithän! Men jag undrar ändå om folk i allmänhet verkligen kommer sig för så enkelt?
 
Ja, min mamma och min moster har haft malignt melanom, det i kombination med att jag älskar att ligga i solen gör att jag försöker vara åtminstone lite försiktig.

Men som jag skrev i en annan tråd, jag har helt gått över till fysikaliska filter, istället för kemiska.
 
Använder ni faktiskt solkräm? Ja, jo, man borde. Men... :o

Jag tror inte jag kladdat med solkräm sedan 80-talet. Kanske på någon resa därefter möjligen. Jag brände mig något djävulskt när jag var i Australien, men det är nog enda gången jag kommer ihåg som jag verkligen farit illa av solen. Eller nej, brände sönder axlarna rejält en gång på ett bygge, det blir som en spegelbox att stå inne i en färskhyvlad trästomme. Men det är nog allt... Hålla på och krångla med krämer... Det känns inte riktigt som att den här hunden kommer att lyckas lära sig sitta så vid det här laget.

Och ja, jag fattar att hudcancer kommer att få mig att hata mina misstag om det kommer sig dithän! Men jag undrar ändå om folk i allmänhet verkligen kommer sig för så enkelt?


Jag använder SPF 50 varje dag i ansiktet när jag vistas utomhus dagtid. Det handlar kanske främst om att jag vill skydda huden mot att åldras snabbare av solen, och att jag vill vara så blek som möjligt. Men såklart även för att jag vill skydda huden mot solskador också.
 
Använder ni faktiskt solkräm? Ja, jo, man borde. Men... :o

Jag tror inte jag kladdat med solkräm sedan 80-talet. Kanske på någon resa därefter möjligen. Jag brände mig något djävulskt när jag var i Australien, men det är nog enda gången jag kommer ihåg som jag verkligen farit illa av solen. Eller nej, brände sönder axlarna rejält en gång på ett bygge, det blir som en spegelbox att stå inne i en färskhyvlad trästomme. Men det är nog allt... Hålla på och krångla med krämer... Det känns inte riktigt som att den här hunden kommer att lyckas lära sig sitta så vid det här laget.

Och ja, jag fattar att hudcancer kommer att få mig att hata mina misstag om det kommer sig dithän! Men jag undrar ändå om folk i allmänhet verkligen kommer sig för så enkelt?

Har alltid solskydd om jag är ute mer än en halvtimme. Bränner mig omgående annars. Använder faktor 15-30 i Sverige och faktor 50 på sydligare breddgrader. I vintras räckte inte ens det mot Mexikos sol. Fick varva med skugga och lyckades ändå bränna mig sista dagen.
 
Jag använder om jag vet med mig att jag ska vara ute mycket rent generellt en dag, eller specifikt sola. Sedan använder jag nog inte tillräckligt eftersom jag alltid har kvar en hel del i flaskan efter säsongen...

Kan iofs bero på att sommarsäsongen här hemma är aningens svajig också :D

Älskar för övrigt att det numera finns bra sprayflaskor med transparent solskydd, har ju underlättat det betydligt för att skydda baksidan av ryggen även när man är själv :)
 
Pluggade på Nya Zeeland för många år sedan och där lärde jag mig att använda solkräm. Smörjer in mig mer eller mindre dagligen hela sommarhalvåret.
 
Här hemma använder jag solkräm mest på öronen och i ansiktet när jag golfar. Jag har bränt öronen något sanslöst en gång och så ont vill jag inte ha en gång till.

Utomlands är jag lite mer försiktig, särskilt i tropikerna. Tyvärr är jag utrustad med en hudtyp som tål solen extremt bra och det har gjort att jag tenderar att slarva med solskydd.
 
Tror inte jag har använt solkräm på femton år kanske, för mycket kladd när jag ändå inte är ute så mycket, så jag täcker mig hellre med kläder och är inte utomhus när solen är som jävligast. Det kanske inte hjälper jättemycket, men ingen solbränna eller arg röd hud här inte. Mitt inomhus-nördande hjälper säkert också.

Eller jo, jag brände mig uppe på skallen en gång. Nyrakad undercut är inte att rekommendera på supervarma dagar.
 
Ja, jag använder solkräm. Men jag har varit dålig på det tidigare. Det är så himla onödigt att bränna sig, och hudcancer är jag inte så sugen på, samtidigt som jag gärna vill vara ute och röra mig i solen utan att behöva ha heltäckande kläder. Därför känns det värt att smörja in. Nu i början av säsongen är jag extra noga eftersom huden inte vant sig än, använder hög solskyddsfaktor. Är speciellt noga på axlar och bröstkorg, vilket är de ställen där jag har lättast att bränna mig.

Just nu har jag solkrämen ståendes vid handfatet i badrummet så att jag ser den direkt, det blir en påminnelse om att smörja in mig. Annars är det nog lättare att glömma.
 
Jag kör med Helosan sol, funkar den till kossor så funkar den till människor och dessutom fanns den i ladugården i storpack så jag fick en tub av bonden som lär räcka en halv evighet.
 
@MacGyver Har man inte kommit fram till att Helosan inte är så där tipptopp bra för människor? Dessutom är det väl bara solskyddsfaktor 8, så alldeles för svagt i min mening. (Ledsen om jag är en party pooper)

Kör själv SPF30 på kroppen och SPF50 i ansiktet, om inte solenbränner katostrofalt, dår kör jag högre på kroppen. Har oftast för täckande kläder så jag aldrig får en bränna. :down:
 
Jag tror inte jag tillhör gruppen som du egentligen riktar frågan till, men ändå... :)

Japp, jag använder solkräm. Alltid. 365 dagar om året. Generellt aldrig lägre än SPF 30, på sommaren så hög SPF som jag får tag på.
 
Jag är rödlätt och blir som en kokt kräfta så fort solen tittar fram. Använder nu sf 25 där jag är bar (nacke, armar och ben) dagar som idag (strålande vårsol). Använder dagkräm med sf 30 sommarhalvåret och sf 15 vinterhalvåret. Att jag använder sf 15 på vintern är för att jag jobbar vid datorskärm hela arbetsdagen.

Jag vill inte ha en åldrad hy pga solen så därför är sf självklart för min del. Dessutom tog jag bort en hudförändring för 10 år sedan som var förstadiet till malignt melanom - så jag tar inga risker. Även om jag väljer att vara i skuggan så bränner jag mig om jag inte har sf-kräm på mig.

/Lizzie
 
Jag borde :o men det känns som att jag inte blir brunare utan att ha blivit lite bränd först i början på sommaren :cautious: Men så solar jag inte så ofta och befinner mig gärna i skuggan när det är som varmast i juli. Jag gillar inte att svettas :p
 
@MacGyver Har man inte kommit fram till att Helosan inte är så där tipptopp bra för människor? Dessutom är det väl bara solskyddsfaktor 8, så alldeles för svagt i min mening. (Ledsen om jag är en party pooper)

Kör själv SPF30 på kroppen och SPF50 i ansiktet, om inte solenbränner katostrofalt, dår kör jag högre på kroppen. Har oftast för täckande kläder så jag aldrig får en bränna. :down:
Jag har kört med Helosan i nästan 40 år och det funkar, solkrämen har faktor 10 och för mig räcker det men utan den så blir jag som en kokt kräfta på 10 minuter. Du vet inte varför den inte skulle vara bra för människor? Jag kör med den vanliga också som vanlig "hudsmörja".
 
@MacGyver
Funkar den så funkar den. Den har cancerframkallande ämnen i sig (borde komma upp om man googlar) har även väninnor inom vården som fått direktiv på att den inte ska användas längre. (Sedan ett tag tillbaka.)
Så jag kör själv på det, ett tag hade jag den till allt. :)
 
Men tack för påminnelsen! Letade fram en gammal flaska nu när jag skulle ut och sätta mig på uteplatsen. Tog dock inget på vaderna då de är täckta av hår :angel::p
 
Jag är ett dåligt exempel kommer ihåg när jag är på solsemester men att komma ihåg att smörja in sig hemma? Nä...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp