Solkräm?

Använder du solkräm?

  • Ja

    Röster: 56 39,7%
  • Inte så mycket som jag borde

    Röster: 48 34,0%
  • Bara vid särskilda omständigheter, tex solresa

    Röster: 28 19,9%
  • Nej

    Röster: 9 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
Är dålig på det! Jag ligger sällan o pressar i solen, då skulle jag smörja mig. Är det en vanlig solig dag o jag är ute så tänker jag faktiskt inte på att smörja mig.
Har dock spf i min cc-cream i ansiktet som skyddar bra !

Utomlands däremot är jag jättenoga o smörjer flera gånger, där bränner jag mig lätt!
 
Jag googlade också och fick fram att det ämne det gäller ska fasas ut och kan vara cancerframkallande och allergent men säg vad det INTE är som är allergiframkallande och cancerogent? Jag är ju uppväxt på den tiden Hormoslyr, MCPA, Dioxiner mm. stod som spön i backen och handskar och andningsskydd aldrig användes så jag är nog ganska impregnerad av det mesta antar jag men jag orkar bara inte bry mig för skulle jag dagligen gå och oroa mig för allt detta så skulle jag gå ut i vedbon och ta hagelbössan och skjuta skallen av mig. Än lever liket. :p
 
Nej. Jag försöker undvika att vara för mycket i solen och gillar att ha kläder på mig, men det händer att jag bränner mig lite i ansiktet.
 
Jag har blivit rätt bra på att smörja in mig på senare år. Började göra det ordentligt när jag var gravid och var rädd för pigmentfläckar. Jag smörjer alltid ansikte och urringning sommartid eftersom jag lätt bränner mig där. Övriga kroppen smörjer jag efter behov. Nu har jag en 1,5-åring som ska smörjas också så solkrämen är alltid med.
 
Jag brukar smörja mig i alla fall på överkroppen och ansiktet. Åtminstone om jag vet att jag ska vara ute längre.
Utomlands smörjer jag hela mig.
Kan dock vara lite dålig på att fylla på efter bad och så.
 
Har solskyddsfaktor på valda delar av kroppen, tex panna, näsa, axlar och bål. Styrka varierar. Ibland har jag på hela kroppen. Är inget fan av värme så oftast håller jag mig i skuggan.
Är i solen med förnuft, oftast.
 
Nej. Smörjer aldrig med solskyddskräm, vill inte ha kemikalier på huden. Smörjer med kokosolja och kakaosmör samt stannar i skuggan när solen är för stark alternativt använder heltäckande kläder.
 
Jag är brunhårig men har hy som om jag vore rödblond. Är jag ute i solsken mer än 40 min så bränner jag mig. Använder SPF 50 i ansiktet och 30 på övriga ej beklädda kroppsdelar.
 
Använder ni faktiskt solkräm? Ja, jo, man borde. Men... :o

Jag tror inte jag kladdat med solkräm sedan 80-talet. Kanske på någon resa därefter möjligen. Jag brände mig något djävulskt när jag var i Australien, men det är nog enda gången jag kommer ihåg som jag verkligen farit illa av solen. Eller nej, brände sönder axlarna rejält en gång på ett bygge, det blir som en spegelbox att stå inne i en färskhyvlad trästomme. Men det är nog allt... Hålla på och krångla med krämer... Det känns inte riktigt som att den här hunden kommer att lyckas lära sig sitta så vid det här laget.

Och ja, jag fattar att hudcancer kommer att få mig att hata mina misstag om det kommer sig dithän! Men jag undrar ändå om folk i allmänhet verkligen kommer sig för så enkelt?

Jag är rödhårig och fräknig. Dvs utan solkräm blir jag kräfta. Så jag får vackert ha barn-solskydd.
Ska jag utomlands köper jag gärna 70.
 
Jag smörjer in mig när jag ska vara ute längre i solen, extra noga på öronen då jag lätt får solexem på dom.
 
Ja, om jag exponerar mig för solen. När jag jobbade som fältarkeolog var det solkräm på. Likaså i ungdomen, när jag jobbade på ridläger och var ute hela tiden. Om jag ska iväg på något där jag vet att det är risk att jag hamnar i solen tar jag med solskyddet. Nu har jag ju oftast med mina hundar, så det går ju helt enkelt inte att vara i solen speciellt länge för deras skull. Jag minns faktiskt att jag höll på att bränna mig för några år sedan när jag gick omkring i Rom i vansinnig hetta. Flydde snabbt hem och höll mig inne!

Sol- och badsemestrar åker jag på för att dyka (till Egypten). Ska väl erkänna att jag slarvar där vintertid då jag är fullt påklädd på båten och sedan går direkt i utrustning och ner under ytan. Om jag ägnar dagen åt att snorkla har jag oftast kort våtdräkt och då smörjer jag in mig oavsett årstid. En väninna och jag var iväg i september förra året och då var det ordentligt med solkräm på hela tiden. Vi ska åka samma tid i år och då blir det solkräm.

Annars använder jag inte solkräm. Och jag solar aldrig, inte när jag är i Egypten heller. Jag har faktiskt aldrig gillat att sola. Håller mig helst i vattnet eller i skuggan (gärna påklädd).
 
Ja, jag använder solkräm. Främst i ansiktet, då jag varje år försöker undvika att behöva springa runt med röd näsa, panna och kinder resten av sommaren, så då blir det SPF 50 där (eller möjligtvis 30, när jag fått lite grundfärg).

Resten av kroppen har bättre hud, så där smörjer jag "vid behov" (sett till tillfälle), men oftast med en något lägre faktor. Är ingen som gillar att ligga och sola, men är det fint väder uppskattar jag att sitta i solen (eller skuggan om det är vansinnigt varmt) samt reser en del till ställen med starkare sol, så om inte annat brukar jag kleta på lite på de mest utsatta ställena (ansikte, axlar och möjligtvis bröstkorg).
 
Jag har och har haft eksem som triggas av solen så jag är extremt försiktig. Min hy är dessutom väldigt ljus så jag bränner mig lätt.

Det är sällan jag går med bar hud i solen, jag använder luftiga sidenskjortor och luftiga tunna byxor i bomull eller linne. Jobbar jag har jag alltid keps.
 
alltid solkräm då det är stark sol över synliga delar och minst spf 30, gärna 50. har sen sällan smink på sommaren då min hud är extra känslig då, keps och gärna ngt över axlarna för att undvika att bli bränd :p. håller mig oftast i skuggan dock då jag inte är ett stort fan av värme ;)

är likblek året runt men jag får i alla fall inga solskador ^_^
 
Jag har blivit bättre med åren. Har ljus hy med typ noll pigment och har bränt halvt ihjäl mig i Falsterbo bla så har lärt mig min läxa. :o

Lyckades överleva Mexiko utan att bränna mig alls. Började då med spf 50 och slutade på 20. Lyckades även bli brun vilket inte händer så ofta. ;)

Nu brukar jag komma ihåg att smörja in mig även till vardags fast jag gillar inte att ligga och pressa.
 
Nej, aldrig (mer än typ händer efter att jag smörjt hästens ansikte ;)). Jag har verkligen noll pigment, är superblek på heltid och blir aldrig brun. Men jag bränner mig inte heller trots att jag spenderar många timmar ute hos kaniner och hästar. Jag antar att eftersom jag inte bränner mig så har jag blivit lat. :p

Borde väl smörja om man tänker på hudcancer, men det är en sån äcklig känsla att smörja in sig.
 
Ja, jag är så ljus att jag bränner mig genom att sitta i bilen med nervevad ruta till affären 5 km bort.
 
Jag använder inte solkräm, nej. Och detta trots att min mamma jobbar som sjuksköterska inom hud :angel:
Nej, men anledningen är enkel; Jag verkar öht inte kunna bränna mig! Trots att jag har mörkblont hår, gröna ögon och inte är färgad, har jag aldrig under mitt 18,5 år långa liv bränt mig :eek:
Som nu när det varit soligt och jag varit i stallet, har jag bara blivit brun, inte minsta antydan till röd!
Så ja, solskydd känns överflödigt för min del.....
 
Jösses... Undrar om den här tråden ska lyckas skrämma lite vett i mig. :crazy:

Men det är ju skitsvårt, jag använder inte några andra hudkrämer, inte smink, ingenting. Har inga vanor av att hålla på och pyssla och kleta (och är allergisk mot ungefär halva världen). Jag är noll bekymrad över rynkor (existerande eller framtida). Bränner mig så gott som aldrig (är redan ordentligt brun på de delar som sett solen den här veckan, kommer att bli mycket brunare innan sommaren är över). @Lena Furberg s historia är väl lite skrämmande, men vete 17 om det skrämmer tillräckligt...

Nåja, fortsätt vara duktiga så återkommer jag om jag har en sedelärande berättelse att dela med mig av - eller om jag bygger nya vanor. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp