Solkräm?

Använder du solkräm?

  • Ja

    Röster: 56 39,7%
  • Inte så mycket som jag borde

    Röster: 48 34,0%
  • Bara vid särskilda omständigheter, tex solresa

    Röster: 28 19,9%
  • Nej

    Röster: 9 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    141
Jag använder solkräm på jobbet då jag jobbar ute, oftast utan skugga i gassande sol från tidig morgon till sen eftermiddag. Har redan bränt axlarna rätt rejält en vända så nu är det dags att ha en flaska liggande i väskan...
 
På solsemester smörjer jag in mig. I Sverige är det sällsynt även om tatueringarna ibland får lite klet på sig. Åtminstone de tatueringar som jag når :p
Min BB-cream har SPF typ 30 eller så men den har jag ju inte på mig när jag är ledig.
Barnet smörjer jag in på solsemester och om vi är på stranden eller dylikt. Hon är mörk i skinnet och har aldrig bränt sig hos mig.
 
Jo jag har det som sagt. Kan inte se bilden för all del, men googlade lydigt vad-det-nu-hette så har sett andra. :D
Fortfarande inte direkt bråttom till apoteket... :o

För min del är det så att min kropp får betala väldigt dyrt nu för så många dumma saker jag gjorde som yngre (kombinerat med en "fin" genuppsättning som inte direkt hjälpt mig).

Jag tänker inte lägga hudcancer till den samlingen också. Det, plus att jag bränner mig så lätt.
 
Nä, jag orkar inte om jag inte uttryckligen ska sola, dvs ligga på bryggan och varva med bad och inte ens då ids jag mer än de första gångerna. På solsemester brukar jag väl vara lite duktigare men till vardags här hemma - nej.

Idag visste jag att jag skulle vara ute hela dagen och fixa staket, klädde glatt på mig shorts och linne och är nu lite röd men jag tycker det kladdar för mycket. :o
 
Är jag på stranden eller i en lekpark i stekande sol dvs. barnen behöver smörjas in, brukar jag kleta på lite på axlarna på mig själv också. Under sommaren smörjer jag dock in ansiktet med solstift, mest för fåfängan skull ska väl erkännas, mamma har fått rejäla pigmentförändringarr på överläppen...
 
Jag brukar strunta i det tills jag bränner mig första gången för säsongen, då smörjer jag mig sen. Det är inte så att jag medvetet struntar i det, jag fattar bara inte riktigt när solen börjar ta så mycket. I helgen satt jag på ett fält i 3 timmar och kollade hästtävling. Så nu är första brännan avklarad.

Jag är likblek, sån som blir röd och bränd, flagar av allt och sen är vit igen. Jag blir aldrig solbrun. Testat solarium och får solexem direkt. Ja det får jag lätt ute också. Så ja, nu hoppas jag att jag är bättre på att smörja mig resten av sommaren. Jag smörjer för övrigt hunden också, nakenhund, kattens vita örsnibbar och hästens vita mule.
 
Jag har på näsan och axlarna/bröstet nu så här tidigt på säsongen. Smörjer även in det mesta av kroppen när sommaren kommer igång på riktigt och man är ute vid havet där solen tar extremt. När jag väl grundat sen blir jag dock slarvigare och tar mest i ansiktet. Åker aldrig söderut, så det är gamla Sverige som gäller för hela slanten.
 
Vid enstaka tillfällen händer det att jag glömmer ta med mig solskydd (och den här tråden var en bra påminnelse om att det är dags att köpa årets uppsättning), men annars smörjer jag alltid, alltid in mig ordentligt. Så hög faktor som möjligt, och med många påfyllningar om jag ska vara ute en längre tid.

Tack och lov grundlade jag den vanan redan som tonåring, eftersom jag var gothare och skydde solbränna som pesten. :D Därefter har jag fortsatt av hälsoskäl - även om jag fortfarande tycker att det är snyggt att vara blek. Numera är det dessutom ännu viktigare eftersom jag har vitiligo och helt saknar eget solskydd i mina vita fläckar. Jag råkade bränna en vitiligofläck i Thailand förra året - tog på mig en ny bikini och tänkte inte på att den var lite mindre täckande än den förra. Det räckte med en halvtimme vid poolen; nästa dag lossnade huden och sen hade jag ett vätskande brännsår på höften resten av semestern. Inte skönt.
 
Jag brukar undvika solen när den är som starkast, förutom en kort stund då och då för d-vitamin. Ska jag vara ute länge på dagen så smörjer jag in mig.
 
Jag blir fort och lätt brun, så jag slarvar med solkräm. Inte förrän jag bränner mig lite blir jag påmind om att smörja. Då blir det kylbalsam på kvällen och solkräm morgonen därpå.

Idag har jag byggt gärdesgård hela dagen och känner att det hettar väldigt i ansikte, hals, nacke och på armarna. Så nu är det dags med kylbalsam.
 
Min make är helt galet noga med solkräm på barnen och tjatar på mig med. Tjocka lager så jag anpassar mig efter hans önskemål. Han har ju rätt. Smörjer lydigt på barnen och passar på att kladda in mig själv på en gång med barnens solkräm.
 
Jag är ljushårig och blek, bränner mig på två röda (notera ordvits) så jag är noga med solskydd. Inte på benen kanske, men alltid i ansikte, urringning, axlar och armar. Faktor 30 brukar räcka i Sverige.

Seglade en hel del i tonåren och brände mig fruktansvärt varenda sommar, så jag har redan små solskador på huden. Nu vill jag vara extra försiktig.
 
Apropå solskador: Jag vaknade och var helt svullen i ansiktet. Ögonen var som små inbäddade springor. Det har blivit bättre nu men jag ska ändå åka in till vårdcentralen, tyckte Sjukvårdsupplysningen.
 
Jag är rödlätt och bränner mig lätt men är dålig på att använda solkräm. Jag bränner mig dock sällan,men jag gör det däremot rejält när det väl händer med 4-5 års mellanrum. oftast så undviker jag helt enkelt sol istället. Jag har kläder på mig och håller mig automatiskt i skuggan.
Det brukar räcka rätt långt.
De gånger jag bränner mig har jag tabbat mig rejält. Tex glömt solkräm på tåget på fjällresan
 
Jag försöker komma ihåg att smörja in mej, och noga då det närks om jag missat nått (vid hårfäste och öronen missas ofta). Jag har lätt för att bränna mej så jag vill undvika det men även skydda huden. Både jag och dottern klr med spf50 i både ansiktet och på kroppen
 
Använder ni faktiskt solkräm? Ja, jo, man borde. Men... :o

Jag tror inte jag kladdat med solkräm sedan 80-talet. Kanske på någon resa därefter möjligen. Jag brände mig något djävulskt när jag var i Australien, men det är nog enda gången jag kommer ihåg som jag verkligen farit illa av solen. Eller nej, brände sönder axlarna rejält en gång på ett bygge, det blir som en spegelbox att stå inne i en färskhyvlad trästomme. Men det är nog allt... Hålla på och krångla med krämer... Det känns inte riktigt som att den här hunden kommer att lyckas lära sig sitta så vid det här laget.

Och ja, jag fattar att hudcancer kommer att få mig att hata mina misstag om det kommer sig dithän! Men jag undrar ändå om folk i allmänhet verkligen kommer sig för så enkelt?

Jag använder solskyddskräm med SPF30 när jag springer, åtminstone om jag planerar att vara ute ett tag. Jag har solskydd i hårbenan, ansiktet, nacken, halsen och axlarna. Det är de ställen jag upplever att jag ganska lätt bränner mig, särskilt när jag svettas. Jag brukar också smörja in mig om jag ska vara ute en hel dag från morgon till kväll. I övrigt så tror jag att det (trots riskerna) är bra att få (lagom mycket) solljus på kroppen, så förutom de tillfällen när jag är extra utsatt för solen så brukar jag gå utan solskyddskräm.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp