Solrosfrön

psychogrrl

Trådstartare
Nere i Europa används ofta solrosfrön som djurfoder/godis.

Att det inte används här i Sverige är ju ganska förståeligt eftersom det inte direkt finns några solrosodlare (vi har ju sockerbetor -betfor och melass- istället som inte används så mycket där nere..).

Någon som vet näringsinnehållet i solrosfrön? Alltså vad som är tillgängligt/smältbart för hästar.

De är ju ganska fettrika, men det är ju fleromättat fett som iaf för oss är väldigt nyttigt. De innehåller även ganska mycket proteiner, hur mycket av det som är smältbart för hästar vet jag dock inte...
 
jag vet inte. men jag funderade på samma sak häromdagen...
Risken kan kanske vara att hästen får salmonella??
 
salmonella av solrosfrön :confused:

odlar själv hemma i rabatten o i trädgården, o hästarna käkar upp dem så fort de får chansen :d!!

Lena
 
Solrosfrö i sig är inte så proteinrik som man kanske kan tro ca 145g smbrp/kgTs. Däremot är ju råfett-halten kolosal, 300g/kgTs varav ca 95% är smältbart. Energin är heller inte till att leka med, 15,2MJ/kgTs. Sedan kan man ju "arbeta upp" solrosfröna iform av expeller, ej välskalad och välskalad, solros mjöl av oskalade och skalade frön. På så sätt kan man öka proteinhalten i produkten, en bra bit över det dubbla. Men då får man ge avkall på både energi och råfett, speciellt råfettet som drastiskt minskar till 80-90g/kgTs för expeller och endast 10g/kgTs för solrosmjölet.
 
Vad är expeller?

Rekommenderar du solros som foder?

I de blandningar jag såg de använda nere i södra frankrike var det även något annat frö inblandat. Jag studerade det itne så noga, men det avr ganska likt solros, men utan vita ränder på och kanske lite mer avlångt... Hmm, nästan som de svarta kornen i råris :D :smirk: Någon som har en aning om vad det är för frö?
 
"Solrosfrö i sig är inte så proteinrik som man kanske kan tro ca 145g smbrp/kgTs. Däremot är ju råfett-halten kolosal, 300g/kgTs varav ca 95% är smältbart. Energin är heller inte till att leka med, 15,2MJ/kgTs. Sedan kan man ju "arbeta upp" solrosfröna iform av expeller, ej välskalad och välskalad, solros mjöl av oskalade och skalade frön. På så sätt kan man öka proteinhalten i produkten, en bra bit över det dubbla. Men då får man ge avkall på både energi och råfett, speciellt råfettet som drastiskt minskar till 80-90g/kgTs för expeller och endast 10g/kgTs för solrosmjölet."

Vad är det för TS- halt på solrosfrön? Iom att det skrivits näringsvärden / kg TS. Är det ngt som är negativt med att fodra med en del solrosfrön? ( Om det nu passar in i foderstaten.)

Frågar här, för jag får inget svar på mitt inlägg.... :confused:
 
:Dförra året så växte det upp 2 st solrosor i ena hästens hage...jag fattade nada...men kom då på att en produkt ur eggersman har solrosfrön med(eller flera kanske)...fodret kommer ju ifrån tyskland.
 
Jag har (oxå ) läst att Eggersman innehåller solrosfrön. Så det kan ju inte vara skadligt att ge hästar. Men VAD är det för näringsinnehåll / kg?. Att jag undrar är för hästfröken jag har här är suuuperduuper kräsen, havre är nästan bara det ända som slinker ner. Jag vill dock ta bort havren & se om hon blir mer " hanterbar". Provade att ge henne en näve med fåglarnas solrosfrön, & mums, det slank ner med en gång. Är det så, så får jag väl ge henne lite frön. * Men då blir hon väl ännu mer pippi..*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 365
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 792
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp