Bukefalos 28 år!

Solsemester i juni, var ska vi åka?

Wysiwyg

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka vecka i sommar så vill gärna att det ska bli bra!

Vi är två vuxna som vill ha sol och bad i en vecka. Nära till stranden, vi är inga pool-människor. Det ska vara bra strand och inte sumpmark eller supertrångt. Ingen party-ö med massa inkastare och promoters på stranden som typ Ibiza. Vi vill ha lugn och ro men ändå kunna göra någonting en dag, typ åka på dagsutflykt någonstans eller åka in till en stad någon kväll och äta middag. Inga jättekomplex och ingen all inclusive. Det behöver inte heller vara hotell med frukost osv, det fixar vi gärna själva.

Det blir i början av juni så det behöver ju inte vara svinkallt i vattnet, jag är en riktig badkruka.

Tips? :)
 
Nu har jag inte superkoll. Men jag älskar Portugal. Har dock bara varit på blåsiga småställen då exet ville ha det så.

Jag tror Lissabon kan vara riktigt bra! Flora Wiström (bloggare) är där nu, blir väldigt sugen. Men har ingen att åka med :D
 
Åk till Cefalu på Sicilien, tydligen årets inneställe enligt resetidningarna, men vi var där förra året och det var så härligt :love:
 
Kroatien är ju väldigt vacker säger min vän som åker dit varje år. Turkiet är billigt och bra. Men för oroligt tycker jag.
 
Nu har jag inte superkoll. Men jag älskar Portugal. Har dock bara varit på blåsiga småställen då exet ville ha det så.

Jag tror Lissabon kan vara riktigt bra! Flora Wiström (bloggare) är där nu, blir väldigt sugen. Men har ingen att åka med :D

Då kan jag tipsa om Sesimbra utanför Lissabon (ca 45 min - 1 timme med bil).
Det är en liten semesterort dit portugiserna själva åker. Den ligger jättefint liksom insprängd mellan två höga berg så det blåser väldigt lite. En jättefin sandstrand. Vi var där i slutet på april/början på Maj och då kunde man gå i shorts/kjol på dagen men behövde en tunnare jacka på kvällen. Vi badade en dag också, kallt i vattnet men inte värre än en svensk sjö typ :p Till Juni borde vattnet vara lagom. Vi hyrde en lägenhet, det fanns massa sådana att hyra men även några hotell.
Det är inte alls turistigt, inga stora komplex, inget party. Gångavstånd till allt och några riktigt, riktigt bra restauranger. Vi åt fantastisk mat hela veckan och då är jag ganska kräsen.
TripAdvisor gick att lita på under resan!
Många utflyktsmål i närheten men bil krävs. Trevligt att åka in en dag till Lissabon också.

Vi hyrde bil direkt på flygplatsen och det gick lätt och smidigt och var inte särskilt dyrt.
 
För lugn och ro: Parga på grekiska fastlandet. Liten ort, när vi var där för 10 år sen var där få skandinaver. Mest italienare och tyskar (nackdel: de röker mer än skandinaver, även på stranden). Men det var ett verkligt lugnt ställe. När vi var där i början av juli var det 40 grader (minst) hela veckan! Fuktig värme. Stranden är liten men fin. Utflykter finns. Vi tog en båtutflykt till ett ställe som kallas blå grottan som var underbart!! Det var det bästa på hela resan! Annars var jag inte superimponerad av Parga. Det var lite för litet för mig. Jag gillar stora hotellkomplex och hotellfrukost är ett måste! Vill inte fixa den själv! Parga var motsatsen till det och hade små mysiga hotell. Backigt, så gillar man inte det eller inte klarar av backar så bör man inte åka dit. Trevlig lokalbefolkning!!
 
Jag var på rhodos förra året, bodde i rhodos stad, visst det fanns väl några inkastare men jag gillade stället :) vi bodde på hotell med dålig frukost så vi fixade egen. Tyvärr inte havsutsikt men gångavstånd till två stränder! Jag brukar aldrig åka tillbaka till samma ställe igen (gillae att se nytt) men rhodos skulle jag vilja tillbaka till igen!
 
Vi har varit i La Barrosa i Chiclana utanför Cádiz i Spanien, det är en härlig lång sandstrand dit spanjorerna själva åker för att semestra. Packat med folk på sommaren, men deras säsong börjar i juli, så juni borde vara okej. Man kan hyra lägenheter vid stranden, och det finns gott om caféer och restauranger med havsutsikt. Man tar sig till Cádiz, som är en spännande stad att utforska, med buss. Har man hyrbil kan man göra utflykter till t ex Vejer de la Frontera och Jérez (med ridskolan och hästmuseet). Vi var där i april och då var det som svensk sommar (inklusive i vattnet), i år åker vi i maj.
 
Med reservation för att jag inte vet hur vattnet är vid den tiden så tycker jag att Menorca kan passa. Lillasyster till Mallorca, så det är nära och bra. Vi bodde i sydvästra hörnet, men jag tyckte att norra sidan var absolut finast med mer grönska och dramatiskt landskap. Ön är dock mycket liten, bara några mil lång och kanske en mil bred, så man klarar sig bra på att hyra en moppe. Det går en fin vandringsstig runt hela kusten, och bitvis har man stor chans att träffa på stora sällskap med väldigt fina hästar.
 
Åk till Cefalu på Sicilien, tydligen årets inneställe enligt resetidningarna, men vi var där förra året och det var så härligt :love:
Cefalú, eller något annat på den norra sidan av Sicilien är rätt i början av sommaren. Då kommer den kalla luften från Atlanten in genom Gibraltar och kyler av vattnet på södra sidan av ön (enligt Siciliansk kollega).
Oavsett var i Europa så är det ju lite svalare i vattnet och fortfarande lågsäsong i juni. Kan därför vara bra att inte vara alltför långt från någon stad med "egen" befolkning eller som lockar turister under en större del av året.
Cypern bör ha varmt badvatten nästan hela året. Malta är ett tips, där är det tillräckligt med turister även under lågsäsong för att restauranter etc skall hålla öppet.
 
Ja jag är ju greklandsfrälst så ;)
Varit på 5 öar och aldrig blivit besviken! Väljer alltid mindre orter för lugnets skull :)
I juni har heller inte den värsta turistsäsongen kommit igång :D

Sand eller stenstrand?
Bo i by med butiker etc eller räcker det med lite restauranger? Stad går bort gissar jag?
 
Och gärna havsutsikt från rummet. Ser mig själv sitta och dricka ett glas vin till solnedgången och syrsorna sjunger. Och gärna fina omgivningar.
Tja, en av mina favoritutsikter är ju den här, från en annan tråd häromdagen:

gYVlCgy.jpg

Går att boka på egen hand eller på charter (Ving).
Hela bukten är en vacker lång stenstrand med kristallklart vatten.
Av vad du söker finns ingen stad att åka till och äta middag, det är en ö med några hundra bofasta.
Dagsutflykt kan man göra genom att hyra bil eller moppe, köra till ett vackert bysantinskt kloster, bada vid andra stränder, se öns andra by. That's it.
Möjligen är det för lite av det du tänker dig.
Det är inte jättevarmt i Egeiska havet i början av juni, har för mig jag mätte upp cirka 21 grader i vattnet vid den tiden förra året.
 
Tja, en av mina favoritutsikter är ju den här, från en annan tråd häromdagen:

gYVlCgy.jpg

Går att boka på egen hand eller på charter (Ving).
Hela bukten är en vacker lång stenstrand med kristallklart vatten.
Av vad du söker finns ingen stad att åka till och äta middag, det är en ö med några hundra bofasta.
Dagsutflykt kan man göra genom att hyra bil eller moppe, köra till ett vackert bysantinskt kloster, bada vid andra stränder, se öns andra by. That's it.
Möjligen är det för lite av det du tänker dig.
Det är inte jättevarmt i Egeiska havet i början av juni, har för mig jag mätte upp cirka 21 grader i vattnet vid den tiden förra året.
Och var finns den utsikten???
 
Var det charter du tittade på? Både Ving och Apollo har Tilos, men det är bara Ving som har ett par ställen med den utsikten.

Jag tror dock att din dotter skulle föredra Samos och Pythagorion. Tilos är PYTTELITET. I Pythagorion finns fler stråk att strosa omkring på.

@Lena Furberg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Kära buke, behöver er hjälp! Önskar tips på resmål utomlands i juni, troligtvis kring midsommar, 7-9 dagar. Önskar hitta ett ställe som...
Svar
7
· Visningar
657
Senast: Preussen
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 118
Senast: sjoberga
·
Äldre Kan Buke hjälpa oss? Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som...
Svar
11
· Visningar
891
Senast: Millz
·
Äldre Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 356
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp