Solsemester

Akerman

Trådstartare
Hejhopp!

Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :)
Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig (Okej, några månader är det kvar men man måste ju vara ute i god tid ;) ), fyller år i början av Juni men tänkte dra iväg på en solsemester inom Europa i typ Maj, och förhoppningsvis får jag med mig sambons syskon m. familj + svärföräldrarna :D

Vi har varit till Cypern (Pafos) tillsammans 2015, till ett helt fantastiskt hotell och åker gärna tillbaka till Cypern någon gång, men helst inte nästa sväng då jag gärna skulle vilja besöka fler länder :) (Annars skulle jag gärna vilja åka till Nissi Beach eller nånstans åt fig tree bay nästa gång jag besöker Cypern:angel:)

Har tittat mycket på Mallorca, närmare bestämt Stranden Alcudia. Dit skulle jag också gärna vilja åka nån gång, men kan inte bestämma mig för om jag vill göra det nu eller senare :p
Har även funderat en del på någon utav Kanarieöarna, men självklart också Grekland, Italien, Malta och liknande.
Kap Verde, ligger ju en bit ner och tar ju en stund att flyga till, samt att på de bilder och av de jag har läst så finns det inte såå mycket att göra där mer än att sola o bada typ? :p

Vi kommer antingen vara bara jag och sambon, möjligtvis också svärföräldrarna och kanske en av sambons bröder. Eller om jag får som jag önskar, så följer hela högen med, alltså ovanstående + sambons andra bror med familj, och då behöver man ta hänsyn till deras två barn som är 6 och 1år gamla :)

Jag vill ha ett hotell med minst 4 stjärnor nära stranden. Stranden bör vara sandstrand (får gärna finnas snäckor i närheten att plocka, fast de kanske de finns på de flesta stränder?! :angel:).
Helst all inclusive, speciellt med tanke på barnen samt att de är gött med gratis drinkar o glass o snacks när man vill :d
Helst inte allt för långt ifrån stan då vi gärna vill gå o shoppa samt käka middag ute ibland :):up:
Gärna pool o då gärna också barnpool, kanske någon aktivitet för barn?!
Får gärna kännas lyxigt men bör inte vara dyrt ;):banghead::p

Eh, ja, de var väl typ det.. haha.. så fram med era tips. Behöver ju inte vara exakt som jag nämnt ovan men bara så ni vet på ett ungefär vad jag önskar :):angel:

Sammanfattning:
  • Jag & sambo
  • mycket troligt med svärföräldrar + ev. sambons bror.
  • ev. även sambons andra bror med familj (barn 1 & 6 år)
  • = 7 Vuxna + 2 barn
  • 3 varsina rum
Önskar:
  • Hotell nära stranden med minst 4 stjärnor eller mer:up: inom "Europa".
  • All inclusive (helst)
  • INTE för dyrt! Min budget blir nog runt 7.000 för allt utom reskassa typ (Hotell+Flyg+transfer+All inclusive)
  • Gärna nära stan, hotellet behöver inte ligga mitt i smeten men gärna promenad avstånd.
  • Finns de sevärdheter i närheten (kan åka buss/taxi) är jag intresserad av det, beroende på vad det är :) Men fina områden att fota är +++ :up:
  • Det ska vara varmt (minst ca 24+)


ELLER så öser ni in med vad ni själva tyckte var era bästa resmål :D
:bump::bump::bump:

Tack i förhand och sorry för lång text! :D
 
Senast ändrad:
Jag var nyss på Sardinien. Det var helt fantastiskt vackert. God mat överallt och mycket att göra, vi hade hyrbil några dagar och åkte på någon utflykt med resebolaget.

Andra ställen jag älskat i Europa är Madeira och Azorerna, om man gillar natur. Superhäftigt. Var på vandringsresa på Azorerna för några år sen, de backarna var inte på skämt :cautious:

Har besökt en del grekiska öar och kanarieöar också, det är alltid fint! :)

Mallorca var jag inte så imponerad av, ön är fin men när vi var där var vattnet väldigt ofräscht, gick typ inte att bada i havet alls på grund av gamla blöjor och annat spännande...
 
Malta är fantastiskt! Men sandstränder är det fattigt på där, finns två, en vid golden sands och en i Melliha.
Malta är mycket vackert, mycket historia. För barnen finns Popeye village (om det finns kvar).

Söder om Rom finns också stränder, bla i Terracina. Kanske kan vara något?

Algarvekusten finns i Portugal.
 
Har varit på Rhodos och det var underbart. Visserligen i oktober, men tror även våren är fin där.
Finns både stenstränder och sandstränder, beror lite på var man bor.
 
Jag är ju greklandsfrälst men aldrig varit där tidigt på säsongen, i juli/aug har det iaf varit över 30 grader ;)
Alla öar jag varit på har haft olika typer av orter o stränder, har alltid hittat ngt som passat osd och stormtrivts! 5 resor - alltid nöjd!

Men har aldrig testat all inclusive på Grekland, då jag ej vill spendera så mkt tid på hotellet och prova nya tavernor varje dag!

Så mitt inlägg hjälpte nog ej dig ts :D
 
Jag skulle säga Kanarieöarna om man vill vara "säker" på sol och värme i maj. Osäker dock om det funkar med dina önskemål och budget. Hög standard och med din budget skulle jag säga Turkiet, men det är väl kanske inte toppvalen för de flesta just nu.

Jag gillade Kroatien starkt när jag var där i somras. Dock har de typ bara stenstränder som jag förstår det. Och jag skulle nog åka i juni dit, inte tillräckligt värmestabilt i maj för min del. Men vattnet är så vackert, jättebra om man vill fota. Finns utflykter att göra typ nationalparker, "naturfenomen", pittoreska byar och fina öar. Hyfsat billigt. God mat.
 
Har varit på Rhodos och det var underbart. Visserligen i oktober, men tror även våren är fin där.
Finns både stenstränder och sandstränder, beror lite på var man bor.

Jag var där nu i maj! Det var som en bra svensk sommar men inte jättehett typ :) vi bodde i rhodos stad men vill man ha sandstränder och all inclusive är det bättre lite längee söder ut :) jag åker väldigt gärna tillbaka till rhodos i alla fall!
 
Jag var i Alcudia med min familj i mitten av maj i år. Vädret var okej. Skulle gissa på drygt 20 grader. Det passade oss perfekt med små barn, men vill du vara säker på värme är nog inte Mallorca rätt. Havet var inte smutsigt, men kallt.
Annars gillade vi Alcudia väldigt mycket och kommer åka tillbaka nästa år, men i september då.
 
Tack för alla svar!:D
Hade totalt missat dom, måste ha glömt att "följa tråden" :cautious: eller nåt för jag har ej fått några aviseringar..:down:

Mallorca får nog vänta tills en annan gång om det inte har hunnit blivit varmare än 20 grader.
Nog för att min sambo inte vill ha det för varmt men lite mer än så får han nog klara av :p
När vi va på cypern va de som minst 23-24 har jag för mig o de va enligt honom helt okej, enligt mig kan de få va 25 o uppåt, när jag ska på solsemester :laugh:

Jag ska ta o kolla igenom era andras förslag lite närmare o sen får vi väl se var det bär av :)
 
Albufeira i Portugal eller Toscana i Italien :love: Alcudia skulle jag inte välja, möjligen om barnen följer med men tveksamt ändå.. Allt beror såklart på vad man vill ha, men jag tycker alltid det är trevligt att kunna ta sig utanför de stora turiststråken och beblanda sig med lokalbefolkningen och där kvalar inte Alcudia in.
 
Oj, har visst glömt att svara er :eek::banghead:

Vi bokade Mallorca, närmare bestämt Alcudia tillslut ändå :D
Hotell med all-inklusive precis vid stranden :love:
Det blev jag o sambon + svärföräldrarna och sambons lillebror som ska åka.

52 dagar kvar idag och jag längtar som en tok!! :arghh::laugh::wtf:

Ni som har varit på Mallis, är det något som ni tipsar om, som man typ måste besöka/göra? :idea::)
 
Oj, har visst glömt att svara er :eek::banghead:

Vi bokade Mallorca, närmare bestämt Alcudia tillslut ändå :D
Hotell med all-inklusive precis vid stranden :love:
Det blev jag o sambon + svärföräldrarna och sambons lillebror som ska åka.

52 dagar kvar idag och jag längtar som en tok!! :arghh::laugh::wtf:

Ni som har varit på Mallis, är det något som ni tipsar om, som man typ måste besöka/göra? :idea::)

1 vecka ? Njut bara.

2 veckor? Puerto de Soller är enormt fint och även vägen dit över bergen.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 582
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp