Minisol

Trådstartare
Började kika runt och inte sett någon större dressyrryttare rida med solskärm? Vad tycker ni och vad tror ni angående solskärm som kask star lady, samshield miss shield, gpa first lady, inom dressyren?
 
Började kika runt och inte sett någon större dressyrryttare rida med solskärm? Vad tycker ni och vad tror ni angående solskärm som kask star lady, samshield miss shield, gpa first lady, inom dressyren?

Jag tycker mest att de hjälmarna är skitfula och förstår inte varför någon frivilligt tar på sig något som får dem att se ut som en champinjon.

I ärlighetens namn kanske det främst handlar om att dressyren är hemskt trög när det kommer till nya saker och det "just" blivit ok att tävla med hjälm på hög nivå, så många håller sig väldigt klassiska stilar.
 
Började kika runt och inte sett någon större dressyrryttare rida med solskärm? Vad tycker ni och vad tror ni angående solskärm som kask star lady, samshield miss shield, gpa first lady, inom dressyren?

Tycker inte dom är särskilt snygga men är sugen på att testa en. Får väldigt lätt huvudvärk i solen så är lite nyfiken på om skärmen gör ögonen lite gladare (vill inte rida med solglasögon). Skulle det funka hade jag inte haft något problem med att tävla dressyr med den, även om jag tycker dom traditionella hjälmarna är snyggare.
 
Hjälper verkligen skärmen mot sol? Så enorm är den ju inte..

Jag tycker inte det är snyggt så skulle inte välja sådan skärm.
 
Hjälper verkligen skärmen mot sol? Så enorm är den ju inte..

Det där funderar jag också på. Dessutom tävlas det ju allt som oftast på ganska ljusa underlag som reflekterar ljuset väldigt bra. Och har man problem med att det blir för ljust är nog då solglasögon enda lösningen.
 
Hjälper verkligen skärmen mot sol? Så enorm är den ju inte..

Jag tycker inte det är snyggt så skulle inte välja sådan skärm.

Har inte provat någon så är osäker, men den kom ju till för att skydda mot solen så nån skillnad borde det bli. Ska passa på att kolla upp dom under Falsterbo, men tycker skärmen ser ganska rejäl ut.
 
Jag tycker att dom är extremt fula, så jag skulle aldrig sätta på mig en sån. Kan inte heller tänka mig att den hjälper så himla mycket mer mot solen än en vanlig skärm.
 
Har inte provat någon så är osäker, men den kom ju till för att skydda mot solen så nån skillnad borde det bli. Ska passa på att kolla upp dom under Falsterbo, men tycker skärmen ser ganska rejäl ut.

Kom den "verkligen" till för att göra det, eller är det en marknadsföringsploy? Jag menar, hade det VERKLIGEN gjort enorm skillnad hade väl alla ryttare på hög nivå börjat använda dem med en gång och inte bara vissa kvinnor? Till och med namnen är starkt nichade mot kvinnor (unga tjejer) och jag tycker det verkar som att detta verkligen också är målgruppen.

Lite som hela Listerine historien.
 
Jag har samshield miss shield, alltså den ser ut som en vanlig skärm


1079234130.jpg
 
@fio
Nä den ser inte så enorm ut. Har mest kollat på CO, har tyckt att deras ser stor ut men det kan såklart också vara i vilken vinkel den är fotad i.
Men gissar att du inte märker någon skillnad på den skärmen du har och en vanlig?
 
Jag har en misshield som är suverän vid regn/snö/sol. Jag tycker att skillnaden är påtaglig mot den vanliga skärm jag har på min kep.
Jag vill också skydda min hy från sol, av hälsoskäl. Och använder alltid hatt/solskärmar när jag är på stranden etc.

Funderar på att beställa hem ett equivisor att ha hemma när man trimmar på volten. Fick låna ett förra sommaren och är helt såld. @Daisy Det kan ju vara något för dig att prova - om det underlättar för huvudvärken. Så slipper du köpa en dyr hjälm i första hand.
Finns dessutom i oändligt många varianter (leopard/flätad/Plast) så om man ändå bara skall ha den på hemmaplan kan man gå bananas :D

ladda ned.jpg
 
Frågan var angående kask star lady, den skärmen är mindre ön de andra stora märkena och är mer naturlig.
 
Frågan var angående kask star lady, den skärmen är mindre ön de andra stora märkena och är mer naturlig.
Är du säker på att den är mindre än miss-shielden? Den känns också väldigt neutral nämligen, varför jag valde att köpa just den.

Jag hade inte tävlat i solskärm. Är lite för traditionell (även om jag tävlar "hopp-outfit" i övrigt)
Men i all annan ridning är den praktisk och fyller verkligen sin funktion.
 
Frågan var angående kask star lady, den skärmen är mindre ön de andra stora märkena och är mer naturlig.

Alltså, vad menar du här? En hjälm är ju inte nartulig för fem öre, varesig den har stor skärm eller inte. Sen var frågan inte angående Kask star lady, du nämner många fler i första inlägget.

Passar de innom dressyren? Så länge den är VG1 märkt gör den väl det.

JAG kommer aldrig köpa en (för jag tycker de är apfula och i många fall enbart svindyra för att locka folk att köpa något svindyrt).

Köp en om du vill ha en, men om något passar innom dressyren eller inte (innanför TRs stadgar) avgör bara du som ryttare.
 
Funderar på att beställa hem ett equivisor att ha hemma när man trimmar på volten. Fick låna ett förra sommaren och är helt såld. @Daisy Det kan ju vara något för dig att prova - om det underlättar för huvudvärken. Så slipper du köpa en dyr hjälm i första hand.
Finns dessutom i oändligt många varianter (leopard/flätad/Plast) så om man ändå bara skall ha den på hemmaplan kan man gå bananas :D

Den ser helt fantastisk ut, finns de att köpa i Sverige?
Jag rider i solglasögon men det räcker inte, i vanliga livet har jag alltid glasögon+hatt för att slippa migrän.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 446
Senast: fio
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
894
Senast: Anna-KarinO
·
Dressyr Hej! Sitter och har sån beslutsångest över vilken hjälm jag ska köpa. Ska köpa från samshield men kan inte välja om jag vill ha solskärm...
Svar
8
· Visningar
1 203
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Dammigt
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp