Bukefalos 28 år!

turbofling

Trådstartare
Hur skyddar ni era barn fran solen?
Här där vi bor (innsbruck, Österrike) är solen väldigt stark, uvstralningen ligger pa mkt hög resp extrem hög i bergen sa det behövs skydd. Min 4 aring brände sig förra veckan efter en förmiddag ute och da var det inte ens direkt sol. Dom flesta verkar smörja in sina barn flera ganger varje dag men jag känner mig inte bekväm med at smörja in kemikalier sa ofta. Vi har uvbadkläder som dom far ha när vi badar men annars vill barnen ha sina vanliga kläder. Jag föröker se till att dom har t-shirts och inte linne och vi försöker halla oss inne när solen är som starkast men det hjälper inte alltid.

Hur och med vad skyddar ni era barn?
 
Hur skyddar ni era barn fran solen?
Här där vi bor (innsbruck, Österrike) är solen väldigt stark, uvstralningen ligger pa mkt hög resp extrem hög i bergen sa det behövs skydd. Min 4 aring brände sig förra veckan efter en förmiddag ute och da var det inte ens direkt sol. Dom flesta verkar smörja in sina barn flera ganger varje dag men jag känner mig inte bekväm med at smörja in kemikalier sa ofta. Vi har uvbadkläder som dom far ha när vi badar men annars vill barnen ha sina vanliga kläder. Jag föröker se till att dom har t-shirts och inte linne och vi försöker halla oss inne när solen är som starkast men det hjälper inte alltid.

Hur och med vad skyddar ni era barn?
Kläder. Är solen stark är det långärmat och solhatt. Smörjer med ekologisk solkräm på delar som utsätts för sol. Håller till i skuggan så ofta det är möjligt.
 
Jag hakar på här.
Det är synd att det finns så få kläder som är luftiga och långärmade.
Jag skulle vilja hitta klännigar som är långärmade som är luftiga.
 
Minsta (1ar) kan jag fa pa langärmat men inte en chans att fa pa dom tva andra (4 och 6ar) när det är över 30 grader varmt.

Solhatt är saklart att maste
 
När det är så här varmt smörjer jag på morgonen innan Kindergarten och på eftermiddagen innan de går ut igen. Försöker fixa skugga så mycket det går med hjälp av solsegel och parasoll. Tjatar mig blå om solhatt.

Men det är svårt. Min ettåring var lite rosa igår efter lördagens gatufest. Och då hade jag smort in honom plus att vi hade med ett eget parasoll som vi hade vagnen under.
 
Vi måste skydda sonen extremt noga då han har "hudcancergener" och är väldigt ljus. Redan som ettåring visste han att solhatt eller keps är ett måste vår, sommar och höst och han har långärmat och långbyxor så länge det inte är väldigt varmt, då blir det långa shorts och t-shirt kompletterat med solskyddsfaktor eller UV-kläder. Jag försöker undvika att smörja mer än jag måste, men nacke, öron och näsa smörjer jag sommartid. Luftiga skjortor och shorts som går ner över knäna används flitigt och vill han bada utan UV-tröja så smörjer vi in överkroppen, men han vet att hans hud inte tål mycket sol och brukar inte protestera mot UV-kläderna trots att han är snart 9 år gammal. Sen ser vi till att inte sitta mitt i solen på stranden och om det är möjligt att avvakta med badandet till kvällen om det är mycket soligt och varmt. Jag vet att det finns de som tycker att vi löjliga som är så noga med att sonen inte får bränna sig, men då jag vet att hans risk för att utveckla malignt melanom kan vara uppemot 95% så är jag gärna "löjlig".
 
Hemma gar det bra att ha uvkläderna men inte när vi är iväg eller till Kindergarten vill dom ha sina sommarlklänningar,

Vi har tur som har skugga i tradgarden hela eftermiddagen men i tradgarden i Kindergarten finns nästan ingen skugga alls (takterass).

@Freddie , vad läskigt med en sa stor risk. Vi har ingen hudcancer i släkten (men tyvärr manga andra cancertyper), förstar att ni skyddar honom extra mycket.
 
5 åringen smörjer vi ansikte, nacke, öron och händer april-sept. I princip dagligen. Han har alltid keps.

När det börjar bli varmt smörjer vi ännu fler kroppsdelar. En vanlig dag (tex på dagis) smörjs han på morgonen av oss samt av personal efter lunch. På badstranden har han hela tiden uv tröja på sig. Vi har med flera och byter med så att han inte blir kall. Därutöver smörjer vi med solskydd.

Vi har vägt riskerna mot varandra. Sol och hudcancer eller kräm och eventuella biverkningar. För oss vann solkrämen. Vi använder den som heter Evy. Väldigt bra på en blekfis som sonen. Även jag smörjer med 30.

Dottern på 5 månader får hänga i skuggan och i vagnen i år. Nästa år blir det solskydd.

Mvh Miks
 
Hur skyddar ni era barn fran solen?
Här där vi bor (innsbruck, Österrike) är solen väldigt stark, uvstralningen ligger pa mkt hög resp extrem hög i bergen sa det behövs skydd. Min 4 aring brände sig förra veckan efter en förmiddag ute och da var det inte ens direkt sol. Dom flesta verkar smörja in sina barn flera ganger varje dag men jag känner mig inte bekväm med at smörja in kemikalier sa ofta. Vi har uvbadkläder som dom far ha när vi badar men annars vill barnen ha sina vanliga kläder. Jag föröker se till att dom har t-shirts och inte linne och vi försöker halla oss inne när solen är som starkast men det hjälper inte alltid.

Hur och med vad skyddar ni era barn?

Nu är har vi inte spenderat så mycket av sommaren i Sverige än men den tiden vi varit utomlands så är det hel uv-dräkt ( långa ärmar och ben) som gäller samt uv- mössa med skydd för nacke och uv- skor. Sen har vi smörjt händer och ansikte med 50+. Han hat inte bränt sig.
 
Vad är det för faror med solskyddsfaktor på små bebisar? Vi har hittills smort händerna eftersom de är i solen när hon sitter i selen. Solhatten skyddar ansiktet och resten har hon haft kläder på än så länge.
 
Vad är det för faror med solskyddsfaktor på små bebisar? Vi har hittills smort händerna eftersom de är i solen när hon sitter i selen. Solhatten skyddar ansiktet och resten har hon haft kläder på än så länge.
Vad jag läst mig till är att små barn har tunn hud och att alla kemikalier som finns i krämen går in i huden och därmed in i kroppen på bebisen. Därefter har bebisen inte ännu full funktion på lever och njurar att kunna bearbeta dessa kemikalier så dessa lagras i kroppen.

Men som sagt, sol och cancer eller smörja och risk för eventuella biverkningar. Man behöver ju välja. Jag tycker inte att man kan låta bebisen bränna händerna (som i ert fall) för att man är rädd för eventuella biverkningar. Jag hade också smörjt händerna. För det går ju faktiskt inte att ha vantar mitt i sommaren!

Mvh Miks
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Ett test på solkrämer ,visserligen på norska. :)
http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/undersøkelser/solkremtest-2015

Det finns ju krämer utan nanopartiklar, som väl inte tas upp av kroppen, dock har jag fått för mig att dessa är de som liksom blir som en vit hinna på huden (så är iaf de vi hittills använt) och är det så, så kanske det inte riktigt går hem som alternativ hos äldre barn.

Ett bra tips vi fått ang skydda händer (som komplement till solkräm på ffa mindre barn då) är att använda lite för stora skjortor. De är ofta tunna och knäpper man upp dem i ärmarna skyddar de ju ,samtidigt som det går att använda händerna :)
 
Vad är det för faror med solskyddsfaktor på små bebisar? Vi har hittills smort händerna eftersom de är i solen när hon sitter i selen. Solhatten skyddar ansiktet och resten har hon haft kläder på än så länge.

När jag var på apoteket för att köpa till min lilla så sa dom att inte före 1 år pga de kan utveckla allergi, fick en väldigt negativ bkick när jag frågade om solskydd som att jag skulle ha lillan naken i solen hela sommaren, självklar så är hon välklädd och i skuggan men även i skuggan kan får man solens strålar på sej.
Men det är olika i olika länder, hemma i England köpte jag bephanten (eller hur se nu stavas) solskydd för bebis och där står de fr 6 månader, men de tänker jag använda nu i sommar ändå.
 
När jag var på apoteket för att köpa till min lilla så sa dom att inte före 1 år pga de kan utveckla allergi, fick en väldigt negativ bkick när jag frågade om solskydd som att jag skulle ha lillan naken i solen hela sommaren, självklar så är hon välklädd och i skuggan men även i skuggan kan får man solens strålar på sej.
Men det är olika i olika länder, hemma i England köpte jag bephanten (eller hur se nu stavas) solskydd för bebis och där står de fr 6 månader, men de tänker jag använda nu i sommar ändå.
Hm, hade ingen aning om att bepanthen kunde användas som solskydd. Det var ju kanske en bra idé.
 
min dotter är 5 år, köper ACO solskyddsfaktor för barn till henne. Köper 30, och byter varje år. Till mig och maken brukar jag byta vartannat år.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp