Solskydd!?!?

95johsv

Trådstartare
Hur resonerar ni kring detta? Jag känner jag är lätt förvirrad just nu...

Jag vill ha ett solskydd som inte orsakar cancer, eller innehåller aluminium/glycerin. Detta eftersom jag känner det är lika bra att bränna sig om man får större risk att få cancer av solskyddet än utan. Aluminium eftersom det lagras och jag har allt annat aluminiumfritt. Glycerin gillar inte min hud, jag får finnar av det.

Har använt badgers solskydd nu under några år men det sliter så på kläderna, och tycker inte det sitter bra.

Just nu borstar jag på ren titandioxid men jag vet inte hur det blir när det blir mer sol sas. Tycker dessutom att det är dålig hållbarhet på det också.

Jag använder kläder dessutom och trots det tycker jag att jag blir röd. Och andelen bruna fläckar ska vi inte prata om...

Vill ju dessutom helst vara snäll mot naturen.

Jag tycker allt jag hittar antingen innehåller aluminium (alun) I någon form, alternativt glycerin. Hittade ett som verkar OK men då var det visst några kemiska solskydd I det också som var cancerogena.

Ren hallonolja - finns det batter / sämre där? Provat två sorter men de härsknade så snabbt. Ena blev jag röd av direct ungefär som att smörja in sig I kokosolja. Andra hann jag inte hårdtesta innan den blev dålig.
 
Jag använder Maria Åkerbergs solskyddsprodukter. De innehåller dock glycerin, men vegetabiliskt sådant om det gör någon skillnad?
De har titandioxid som "solfilter".
 
Varför skulle solskydd ge cancer? Skulle gärna vilja se en trovärdig källa på det. GIVETVIS är det bättre att skydda sig med solskyddsfaktor än att bränna sig ur cancersynpunkt. Gå in på valfritt apotek så får du köpa bra kvalitetstestade och säkra produkter och dessutom rådgivning på köpet :)
 
Det finns forskningsrapporter om att oxybenzone bla orsakar hudcancer. Har inte lank till det just nu men det var flera och oberoende.

Kan tipsa om detta;
http://www.coolibar.com

Samt ska testa dessa två; UVNatural eller Aethic Sovee. Båda är från Australien så de borde väl veta vad de pysslar med. :up:
 
Hur resonerar ni kring detta? Jag känner jag är lätt förvirrad just nu...

Jag vill ha ett solskydd som inte orsakar cancer, eller innehåller aluminium/glycerin. Detta eftersom jag känner det är lika bra att bränna sig om man får större risk att få cancer av solskyddet än utan. Aluminium eftersom det lagras och jag har allt annat aluminiumfritt. Glycerin gillar inte min hud, jag får finnar av det.

Har använt badgers solskydd nu under några år men det sliter så på kläderna, och tycker inte det sitter bra.

Just nu borstar jag på ren titandioxid men jag vet inte hur det blir när det blir mer sol sas. Tycker dessutom att det är dålig hållbarhet på det också.

Jag använder kläder dessutom och trots det tycker jag att jag blir röd. Och andelen bruna fläckar ska vi inte prata om...

Vill ju dessutom helst vara snäll mot naturen.

Jag tycker allt jag hittar antingen innehåller aluminium (alun) I någon form, alternativt glycerin. Hittade ett som verkar OK men då var det visst några kemiska solskydd I det också som var cancerogena.

Ren hallonolja - finns det batter / sämre där? Provat två sorter men de härsknade så snabbt. Ena blev jag röd av direct ungefär som att smörja in sig I kokosolja. Andra hann jag inte hårdtesta innan den blev dålig.

Bästa icke skadliga solskyddet är att ha (tunna) kläder på sig. Långärmat, långa ben. Hatt eller mössa på huvudet. Hatt med brätte eller skärmmössa kan skydda näsan och öronen på bra sätt.
 
Bästa icke skadliga solskyddet är att ha (tunna) kläder på sig. Långärmat, långa ben. Hatt eller mössa på huvudet. Hatt med brätte eller skärmmössa kan skydda näsan och öronen på bra sätt.

Jepp, kläder har jag alltid och länken jag tipsar om ovan är kläder med spf I som jag brukar komplettera med. Likblek person med lätt för leverfläckar som dessutom älskar skuggan :D

Hallonolja innehåller SPF naturligt 28 och over en de rapporter jag last.
 
Jag vill ha ett solskydd som inte orsakar cancer, eller innehåller aluminium/glycerin. Detta eftersom jag känner det är lika bra att bränna sig om man får större risk att få cancer av solskyddet än utan. Aluminium eftersom det lagras och jag har allt annat aluminiumfritt.
Jag har funderat lite på detta och försökt implementera mina kemikunskaper (typ 30hp olika kemiinriktningar snart avtentade och klara). Och jag tror att det är så här:

Huruvida aluminium kommer lagras i kroppen eller inte beror såvitt jag kan förstå till stor del på vilken i molekyl det förekommer. Det varierar hur hårt bundet aluminium är i olika typer av molekyler och även hur lätt olika molekyler tas upp i kroppen och även utsöndras ur kroppen. Det är inte så att bara för att det råkar finnas en aluminiumatom i en molekyl så kommer den lagras i kroppen som skadligt aluminium. Vissa ämnen är fettlösliga, andra vattenlösliga. Och några är lite både och. Osv.

Det som används i deodoranter och liknande är aluminiumklorhydrat.
Alun är trivialnamnet för kaliumaluminiumsulfat, vilket är ett naturligt mineralsalt och en betydligt större molekyl än aluminiumklorhydrat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp