Solvärme i hundhuset

Lejonelle

Trådstartare
Är det någon som värmer hundhus med solceller som har tips att dela med sig av?

Jag har fått för mig att jag vill ha solpanel på hundhusets tak. Vintertid värms hundhusets av ett element som kan köras på 12v eller 220v. Det är det elementet jag funderar på om solen kan ta hand om. Det och lite belysning eller kanske driva en vattenpump för bevattning av mina odlingar bakom hundgården.

Vad behöver man egentligen? Är det värt det?

Synpunkter?
 
Solvärme är opålitligt i Sverige där vi vintertid har få soltimmar. Vill man ha en tillförlitlig värmekälla så "överdosera" med solpaneler och ha kvar en back upp. Du kan också få skotta taket/panelerna vintertid.

Min källa är exet som är utbildad leverantör och montör samt min bror som lät klä hela ena taksidan på kåken och ändå fick skarva med alternativa värmekällor.
 
Det stora problemet med solpaneler för uppvärmning i Sverige, är att det är mörkt stora delar av dygnet när värmen behövs som mest. Att ersätta värmeelement som behövs på vintern med solpaneler, är varken funktionellt, ekonomiskt eller miljövänligt.

Att driva en vattenpump för odlingar fungerar eftersom den endast används under det varma, ljusa halvåret.
 

Liknande trådar

Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 739
Senast: Merope
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp