Som en spegel

mandalaki

Trådstartare
Då och då upptäcker jag att min häst speglar mina rörelser.

Första gången jag såg det speglade hon en annan person. Jag satt i sadeln, en kompis stod mitt framför min häst och böjde sig hastigt ner för att titta på en av hennes hovar. Med exakt samma snabba rörelse körde hästen ner huvudet mot marken. Kompisen reste sig, det gjorde även hästen. Kompisen böjde sig igen och hästen efter osv...

I går hade det dykt upp stökiga grejer utanför paddocken så vi ägnade oss åt lite miljöträning. Jag ledde, stannade, backade osv - och hästen gjorde som jag. Sen började jag sätta mig på huk när jag stannat - och hästen sänkte huvudet. Till slut satt jag på huk vid den allra stökigaste kortsidan med en häst med helt sänkt huvud intill :love: - och då är hon normalt en rätt ängslig liten pålle (eftersom jag är en ängslig person när jag inte skärper mig).

Det här speglandet har lett till ett problem också. När jag sitter upp gör jag det på isländskt vis - med ansikte och kropp riktade helt framåt. När jag sen lyfter ena benet mot stigbygeln tar hästen ett par steg åt sidan i precis samma rytm som min.

Jag har fortsatt flytta henne eller backa henne tills hon står still, och sen sitter jag upp. Men det känns samtidigt som overkill för jag har en ganska bestämd känsla av att hon tror att hon gör rätt när hon flyttar sig - hon gör ju som jag.
Har också testat att ha henne stilla utan sadel och träns och flaxa en massa med benen från marken, vid sadelläget. Efter ett tag står hon still - men det har inte förbättrat nånting vid riktiga uppsittningar.

Nån som har några tankar kring det här?

mandalaki
 
Grattis du har hittat en av knapparna för att "tala med hästar"
 
Har också upptäckt detta! Hästar är helt enkelt härmapor!

När jag går in i hagen med uppsträckta armar så stegrar sig hästen. Tar jag ner armarna slutar hästen stegra sig, reser jag armarna igen så stegrar sig hästen.

Eller stannar jag för att titta eller göra någonting åker öronen framåt direkt och ögonen blir omedelbart varsamma - hästen letar efter objektet/anledningen till att jag stannat, kan ju vara en fara som lurar.

Springer du så springer hästen, kliar du hästen så kliar den tillbaks. Finns många vardagliga grejer som klart talar för att hästar lär väldigt mycket genom att härma andra hästar eller människor. Humöret du är på avspeglas ju i hästens humör för dagen, det är ju känt sedan urminnes tider, så varför skulle de inte härma för att lära?
 
Jag är glad för att hon härmar - det är ju kommunikation :). Dessutom har jag praktisk nytta av det. Sjunker jag ihop och blir kolugn i en jobbig situation så ökar sannolikheten att också hon ska bli lugn.


Eller stannar jag för att titta eller göra någonting åker öronen framåt direkt och ögonen blir omedelbart varsamma - hästen letar efter objektet/anledningen till att jag stannat, kan ju vara en fara som lurar.

Jo precis. Även det har jag praktisk användning av. Tidigare hade jag hästen bakom mig när jag ledde men numera går hon med huvudet vid min axel i stället. Dels för att jag kan vända mig från henne och driva mot baken om hon fryser fast (vilket hon slutat med sen hon började gå där framme :)), men framför allt för att hon ska se samma saker som jag. Ser HON ett spöke medan JAG samtidigt är hopsjunken och lugn så försvinner spöket :).

Målet är också att hon ska bli mer självständig när hon går där framme. Helst vill hon larva bakom och slippa se sig för men hon är lite ängslig av sig så jag försöker stärka henne på det här sättet.

mandalaki
 
Tidigare hade jag hästen bakom mig när jag ledde men numera går hon med huvudet vid min axel i stället.
Tycker också att det funkar bäst så, vid axelhöjd. Och hästen uppskattar förtroendet också, får en chans att vara modigare utan att ta över ansvaret helt.

Hästar är bra lustiga ibland.
 
Sv: Som en spegel

Hur kommunicerar ni med era hästar ?
gör ni olika övningar eller..... ? :D:angel::o:love:
 
Sv: Som en spegel

jag skrev om detta i nån annan tråd..

jag brukar ta nån ponny till ridhuset och hoppa runt med och leka. då kan man blanda in rörelser också! jag har fått till en och annan liten kruddelutt, minsann.:D
 
Sv: Som en spegel

Jag tror du gör rätt. Hästen måste lära sig att skilja på när du vill att den ska spegla och när du inte vill det.
Tänk på din kropp också i det här läget. Kanske kan du försöka att inte titta på hästen när du sitter upp (och du tittar nu alltså), försök att komma på hur ditt kroppsspråk ska skilja sig beroende på vad du vill.
Om hästen sedan inte fattar på en gång så följer du bara efter som du gör, och belönar när den stannar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 618
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp