Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

IngelaH

Trådstartare
1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre att möta bilarna än att ha dem bakom sig.

eller... enligt Sveriges Rikes Lag, trafikförordningen.

2. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen, givetvis rider jag på höger sida för att komma till bättre ridväg. Om det känns obehagligt, hoppar jag givetvis av och leder min pälskling den biten.

Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.

Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?

För att dra det ÄNNU mer till sin spets... Varför ska nyanlända lyda Sveriges Rikes Lag, när vi svenskar inte behöver göra det.

Var snälla mot varandra och andra, samt ha en ytterst härligt fin höstvecka. Färgerna ute är fantastiska, men det är snart dags att ta på sig skoteroverall... *burr*
 
1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre att möta bilarna än att ha dem bakom sig.

eller... enligt Sveriges Rikes Lag, trafikförordningen.

2. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen, givetvis rider jag på höger sida för att komma till bättre ridväg. Om det känns obehagligt, hoppar jag givetvis av och leder min pälskling den biten.

Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.

Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?

För att dra det ÄNNU mer till sin spets... Varför ska nyanlända lyda Sveriges Rikes Lag, när vi svenskar inte behöver göra det.

Var snälla mot varandra och andra, samt ha en ytterst härligt fin höstvecka. Färgerna ute är fantastiska, men det är snart dags att ta på sig skoteroverall... *burr*

Instressant början på ditt inlägg men när du drar in nyanlända så spårar det ur tycker jag.
 
Instressant början på ditt inlägg men när du drar in nyanlända så spårar det ur tycker jag.

Då läser du ju inte inlägget som den helhet, det är menat utan läser bara sånt du är intresserad av att diskutera.

Vi har lagar som är till att följa. Sista raden var bara överkurs, för de som bara... jaja... det är väl inte så farligt att bryta mot lagen då och då... :heart Jag står dagligen med min permobil och väntar på grönt ljus, då jag som cyklist kan få böter om jag åker mot rött... 2014 år var böterna 1500 kronor, vad de böterna är på idag vet jag inte. Under tiden jag väntar på grönt ljus kan 8 cyklister passera o köra mot rött... Jag har betydligt roligare saker, att kasta flera tusen kronor på än böter... men, vad vet jag.
 
Då läser du ju inte inlägget som den helhet, det är menat. Att vi har lagar som är till att följa. Sista raden var bara överkurs, för de som bara... jaja... det är väl inte så farligt att bryta mot lagen då och då... :heart Jag står dagligen med min permobil och väntar på grönt ljus, då jag som cyklist kan få böter om jag åker mot rött... 2014 år var böterna 1500 kronor, vad de böterna är på idag vet jag inte. Under tiden jag väntar på grönt ljus kan 8 cyklister passera o köra mot rött...

Och vad har det med din TS att göra?
 
Bryr sig verkligen random bilist om ifall något rider 50m på fel sida på en större väg? Jag skulle snarare gissa på att de flesta ser det som idiotiskt att man sedan ska stanna för att släppa förbi dem innan man korsar vägen gång 2. De vill nog snarare att man ska dunsta snarast möjligt, lag eller ej.

Diskussionen är dock viktig. Alldeles för många hävdar stenhårt sina rättigheter utan att ta till sig sina skyldigheter eller visa uppskattning.
Rid inte mitt i vägen, se till att du syns ordentligt, vinka till tack när någon visar minsta lilla hänsyn. Det är mitt rättesnöre som gjort att många tar större hänsyn och försöker hjälpa till så gott det går vid möten.
 
Och vad har det med din TS att göra?

Min trådstart är att många hästmänniskor (och givetvis även andra, exempelvis cyklister) tyvärr, ändrar Sveriges lagar efter sina egna önskningar och behov, utan att informera Riksdag och Regering. :)

Vilket leder till stora risker för medmänniskor och medtrafikanter. Så, kan vi hålla oss till den diskussionen :)
 
Bryr sig verkligen random bilist om ifall något rider 50m på fel sida på en större väg? Jag skulle snarare gissa på att de flesta ser det som idiotiskt att man sedan ska stanna för att släppa förbi dem innan man korsar vägen gång 2. De vill nog snarare att man ska dunsta snarast möjligt, lag eller ej.

Diskussionen är dock viktig. Alldeles för många hävdar stenhårt sina rättigheter utan att ta till sig sina skyldigheter eller vis uppskattning.
Rid inte mitt i vägen, se till att du syns ordentligt, vinka till tack när någon visar minsta lilla hänsyn. Det är mitt rättesnöre som gjort att många tar större hänsyn och försöker hjälpa till så gott det går vid möten.

Det där med att vinka till tack är jag tveksam till om jag tycker att det är en bra idé när man rider vid en väg. Det är mycket bättre att man håller tyglarna i båda händerna så man enklare kan parera om hästen blir skrämd för nåt. Något jag också påpekat för folk som gnäller över ryttare som inte ens kan vinka till tack när de passerar. Frågan är: vill folk bli tackade eller vill de att man ska passera dem så säkert som möjligt? Jag vinkar sällan utan håller tygölarna med båda händerna och börjar inte pilla med det just vid en väg. Jag brukar nicka och le istället.
 
Min trådstart är att många hästmänniskor (och givetvis även andra, exempelvis cyklister) tyvärr, ändrar Sveriges lagar efter sina egna önskningar och behov, utan att informera Riksdag och Regering. :)

Vilket leder till stora risker för medmänniskor och medtrafikanter. Så, kan vi hålla oss till den diskussionen :)

Och vad har det att göra med nyanlända?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad har invandrare med saken att göra?

Ska jag 50 meter längs en väg så följer jag den sida jag är på då det är betydligt större risker att pasera över vägen 2 gånger. Är det inte alltför dålig sikt och alltför hårt traikerat så kan jag vänta tills det är fritt fram och inte störa någon. Så frågan här är väl snarast om jag ska visa respekt mot medtrafikanter och störa minimalt eller följa lagen "bokstavstroget".

.
 
Det där med att vinka till tack är jag tveksam till om jag tycker att det är en bra idé när man rider vid en väg. Det är mycket bättre att man håller tyglarna i båda händerna så man enklare kan parera om hästen blir skrämd för nåt. Något jag också påpekat för folk som gnäller över ryttare som inte ens kan vinka till tack när de passerar. Frågan är: vill folk bli tackade eller vill de att man ska passera dem så säkert som möjligt? Jag vinkar sällan utan håller tygölarna med båda händerna och börjar inte pilla med det just vid en väg. Jag brukar nicka och le istället.
Jag gör det ju först när bilen passerat och allt är lugnt. Kommer det en rad bilar så gör jag det givetvis inte :)
 
Då läser du ju inte inlägget som den helhet, det är menat utan läser bara sånt du är intresserad av att diskutera.

Vi har lagar som är till att följa. Sista raden var bara överkurs, för de som bara... jaja... det är väl inte så farligt att bryta mot lagen då och då... :heart Jag står dagligen med min permobil och väntar på grönt ljus, då jag som cyklist kan få böter om jag åker mot rött... 2014 år var böterna 1500 kronor, vad de böterna är på idag vet jag inte. Under tiden jag väntar på grönt ljus kan 8 cyklister passera o köra mot rött... Jag har betydligt roligare saker, att kasta flera tusen kronor på än böter... men, vad vet jag.
Du observerar att cyklister bryter mot lagen och skriver ett inlägg om att ryttare bryter lagen, jag har svårt att följa logiken. Det känns som ett malplacerat exempel med cyklister när du påpekar ryttares ohörsamhet mot lagen.
 
Det beror ju mycket på hur vägen är utformad, hur mycket trafik det är, hästen med mera. Men de flesta av fallen följer jag helt enkelt lagen.

Jag brukar ignorera de bilister som beter sig som idioter (alternativt titta på dem, har resting bitchface när jag rider, så de fattar nog att jag inte tyckte deras beteende var ok :D)
De som beter sig som de ska eller till och med ännu bättre ger jag ett leende och nick, eller en vink/tummen upp, och säger tack!
 
Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.

Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?
Jag tycker inte det går att koppla det till att alternativ 1 alltid är fel och att det gör det mer osäkert för hästar/ryttare/bilister. Enligt lagen så ska du rida på höger sida, ja. Men är det alltid säkrare?

I mitt fall måste jag rida ca 50 meter längs en större väg för att sedan korsa den, på en sträcka där vägen kurvar sig lite. Ytterkanten av kurvan har en ordentlig vägren som det går att gå ner i om det blir akut (inte helt jämnt underlag, så det är inte första alternativet, men det går om det är kris) medan innerkanten av kurvan är brant backe/skog etc. D.v.s. om jag går i ytterkanten på kurvan (så att jag är synlig så lång tid som möjligt för bilister i båda riktningar, och så att jag har möjlighet att gå ner i dike) så gör jag det olagligt i en riktning - istället säger lagen att jag ska ligga på höger sida i innerkurvan, där sikten är sämre för bilister och där det inte finns något dike att hoppa ner i.

Annars håller jag med tidigare talare, att om man inte ska korsa vägen är det bättre att hålla sig på fel sida än att behöva korsa vägen två gånger.
 
Jag rider på den sidan vägen som känns tryggast för mig och hästen, det vill säga kanske inte bredvid taggtråd t.ex. Är hästen väldigt stresspåverkad går jag med den.
Visar tydligt om jag vill att förare ska sakta ner, stanna (mindre vägar) eller om de kan passera.
Ögonkontakt tycker jag även är en bra sak så vi kan ha en dialog i trafiken.

Jag tycker att jag som oskyddad med ett stort flyktdjur kan få en viss "fördel" utan att jag berövar föraren för många minuter av hens liv ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 688
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp