Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

Vart kommer besserwisser in i bilden för att jag länkade en artikel jag hittade idag? Fattar nada. :confused:

Det var inte specifikt menat till dig, utan mer allmänt att jag hela tiden fick försvara och försöka förklara på lätt svenska, för att flera skulle förstå vad jag menade i min trådstart och även senare i inlägget och tydligen så även nu.. :( ursäkta. :heart

Jag ska sluta starta inlägg och fortsätta ubåta, som jag har gjort sen på den gamla goda tiden då jag var moderator, då jag mådde bättre och var lite mer hårdhudad. Eftersom alla fortfarande väljer att missförstå allt jag skriver. :(
 
Senast ändrad:
Det var inte specifikt menat till dig, utan mer allmänt att jag hela tiden fick försvara och försöka förklara på lätt svenska, för att flera skulle förstå vad jag menade i min trådstart och även senare i inlägget och tydligen så även nu.. :( ursäkta. :heart

Jag ska sluta starta inlägg och fortsätta ubåta, som jag har gjort sen på den gamla goda tiden då jag var moderator, då jag mådde bättre och var lite mer hårdhudad. Eftersom alla fortfarande väljer att missförstå allt jag skriver. :(
Vet du att jag tror inte att nån väljer att missförstå. Det är jättesvårt för mig att förstå vad du skriver och vad tråden handlar om. Jag tycker att du skrev på ett annat sätt medan du var moderator. Kanske du ändrats lite och inte bara forumet.
 
Vet du att jag tror inte att nån väljer att missförstå. Det är jättesvårt för mig att förstå vad du skriver och vad tråden handlar om. Jag tycker att du skrev på ett annat sätt medan du var moderator. Kanske du ändrats lite och inte bara forumet.

Nä, jag är samma person och var lika missförstådd på den tiden, om jag försökte skriva som personen IngelaH :)

Så det är lugnt. Ha det bra. :heart
 
Det var inte specifikt menat till dig, utan mer allmänt att jag hela tiden fick försvara och försöka förklara på lätt svenska, för att flera skulle förstå vad jag menade i min trådstart och även senare i inlägget och tydligen så även nu.. :( ursäkta. :heart

Jag ska sluta starta inlägg och fortsätta ubåta, som jag har gjort sen på den gamla goda tiden då jag var moderator, då jag mådde bättre och var lite mer hårdhudad. Eftersom alla fortfarande väljer att missförstå allt jag skriver. :(
Det här är bessewisseraktigt om något, du kanske inte är medveten om det men du säger här att folk kan inte svenska utan du måste sänka din nivå och sen anklagar du folk för att missförstå dig medvetet.

Tänk om folk faktiskt endast missförstår dig och att det beror på hur du uttrycker dig. Då kommer det inte någonsin bli bättre för att du attackerar folk. Det är inte min mening att attacker dig på något vis, men om du ofta känner du dig missförstådd så kanske det inte är fel på alla andras läsförståelse och vilja att förstå.
 
Det var inte specifikt menat till dig, utan mer allmänt att jag hela tiden fick försvara och försöka förklara på lätt svenska, för att flera skulle förstå vad jag menade i min trådstart och även senare i inlägget och tydligen så även nu.. :( ursäkta. :heart

Jag ska sluta starta inlägg och fortsätta ubåta, som jag har gjort sen på den gamla goda tiden då jag var moderator, då jag mådde bättre och var lite mer hårdhudad. Eftersom alla fortfarande väljer att missförstå allt jag skriver. :(
Intressant diskussion blev det av tråden!
 
Jag hade förvisso lite hjälp av att jag kunde ta lastbilen till stallet och öva på en stillastående lastbil som ej var igång också.

Förlåt för att jag klippte men:

Min förra häst, Tant, var inte rädd för något som rörde sig och väsnades. Hon var överlag väldigt orädd (men stora stenar var mystiskt) och trafik var aldrig något problem.

Förutom den gången vi mötte en lastbil på smal väg och chauffören var snäll och stannade bilen och stängde av den. Det gick inte att komma förbi utan att jag satt av. Han gjorde alla rätt men det blev fel för just den hästen i alla fall :rofl:.

I övrigt har jag inga problem med att rida på väg eller med trafik. Jag kan tycka att det är otäckt när de kör förbi för fort, inte för att min häst blir rädd för det, utan för att hon nästan är för trafiksäker. Dvs, dyker det upp något farligt i diket så kommer hon vända rakt ut i vägen eftersom bilar/trafik inte är farligt.
 
Förlåt för att jag klippte men:

Min förra häst, Tant, var inte rädd för något som rörde sig och väsnades. Hon var överlag väldigt orädd (men stora stenar var mystiskt) och trafik var aldrig något problem.

Förutom den gången vi mötte en lastbil på smal väg och chauffören var snäll och stannade bilen och stängde av den. Det gick inte att komma förbi utan att jag satt av. Han gjorde alla rätt men det blev fel för just den hästen i alla fall :rofl:.

I övrigt har jag inga problem med att rida på väg eller med trafik. Jag kan tycka att det är otäckt när de kör förbi för fort, inte för att min häst blir rädd för det, utan för att hon nästan är för trafiksäker. Dvs, dyker det upp något farligt i diket så kommer hon vända rakt ut i vägen eftersom bilar/trafik inte är farligt.
Min tant var något liknande, dock var hon orädd för stillastående/avstängda fordon, men människor som gick i skogen oj oj oj. 😅

Jag tror de flesta hästarna hade vänt ut i trafiken om det dyker upp något läskigt i diket, de vill fly från det läskiga och då är det vägen som blir en flyktväg, tror inte det spelar någon roll om man hästen är trafiksäker eller ej i den situationen när instinkterna för det farliga tar över.
 
@Elo Ja precis.

En häst sm är grymt trafiksäker ser ju inte bil/lastbil som något otäckt utan kan lätt ta ett steg/hopp ut i vägen för den livsfarliga stenen man passerat hundratusen ggr.

Allmänt
Om jag tar en långtur så har jag en väg som är 70 på. Nu håller inga 70 på den vägen pga av mycket vilt. (vildsvin, älg och rådjur)
Jag rider ofta mitt i vägen eller fel sida för att bilisterna ska hinna uppfatta mig och kan jag flytta mig från vägen gör jag det.

Försöker alltid få kontakt med föraren och tacka om de saktar ned,

Kan själv bli väldigt irriterad när jag möter hästekipage eller människor med hund och man saktar ned i god tid och håller avstånd. Vissa med hund blänger surt. vissa häromkring med häst sitter på långa tyglar och inte en nick/bekräftelse på att bilen passerat. Och ja det stör mig litegranna.

Har turen att ha ganska mycket ovanlig trafik. Möta timmerlastbilar är inget ivanligt, såsom traktorer, crossar och mycket mc men de måste hålla det lugnt. Har flera ggr även stött på cykllister i grupp som varit jättetrevliga och stannat så vi kunnat mötas. Vissa partier på våra grusvägar har man ingen möjlighet att kuna gå undan på ett säkert sätt.


'
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 726
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp