Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

Lurar i öronen, dåligt med reflexer, rider i bredd och som sagt, rider på fel sida vägen för att DE tycker att det är säkrare. Det finns många exempel. Jag säger inte att det sker dagligen, men ändå sker det. Likaväl, som det finns rötägg till bilister, cyklister, hundägare och what so ever.

Nu var det en tråd på facebook, som väckte min fundering och det är intressant att se hur tankarna går här. :heart

Tack för trevlig diskussion.
Det enda av detta är att bryta mot någon lag utom fel sida av vägen. Och jag är övertygad om att den genomsnittliga ryttaren är bättre än lagstiftaren på att avgöra vilken sida av vägen som är säkrast för just det ekipaget.
 
ja det har med att rida i bredd eller i mitten av vagbanan har man val full ratt att gora - iom att man raknas som fordon sa har man ju ratt att vara vartsomhelst pa vagbanan, sa lange man haller sig pa ratt sida mittlinjen?
Att halla sig till sidan och underlatta omkorning (dar det ar mojligt/sakert) ar ju allmant hyfs, men absolut inte lagstadgat krav? (Jag vet med sakerhet att detta ar vad som galler i UK, men det var ett par ar sedan jag var pa vagarna i Sverige)
 
ja det har med att rida i bredd eller i mitten av vagbanan har man val full ratt att gora - iom att man raknas som fordon sa har man ju ratt att vara vartsomhelst pa vagbanan, sa lange man haller sig pa ratt sida mittlinjen?
Att halla sig till sidan och underlatta omkorning (dar det ar mojligt/sakert) ar ju allmant hyfs, men absolut inte lagstadgat krav? (Jag vet med sakerhet att detta ar vad som galler i UK, men det var ett par ar sedan jag var pa vagarna i Sverige)

Ryttare räknas inte som fordon på samma vis som ett körekipage. Jag tror ni har mer detaljerat reglerat i UK då ni har fler hästar på vägarna?

Här är lite enkel översikt.
https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
 
Det som stör mig mest med trafikreglerna för häst är detta:
1601384021999.png

Där jag växte upp red vi alltid på cykelvägarna. Det känns liksom som en betydligt bättre plats för hästekipagen att förflytta sig mellan skogsstigarna, än att rida i kanten av den intilliggande 70-vägen....

Man skulle ju önska att fler kommuner kunde lägga manken till och anlägga "ridväg" i form av en meter bred grusad stig, eller liknande, utmed cykelvägar som är belägna intill vägar med mycket tung trafik och/eller höga hastigheter. I min egen kommun t.ex, finns en "kringfartsled" runt centralorten, med 80 som hastighetsbegränsning. Det går en cykelväg längs med den. Finns ju inte en chans i världen att ett hästekipage skulle välja att använda vägen framför cykelvägen där.
 
1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre att möta bilarna än att ha dem bakom sig.

eller... enligt Sveriges Rikes Lag, trafikförordningen.

2. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen, givetvis rider jag på höger sida för att komma till bättre ridväg. Om det känns obehagligt, hoppar jag givetvis av och leder min pälskling den biten.

Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.

Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?

För att dra det ÄNNU mer till sin spets... Varför ska nyanlända lyda Sveriges Rikes Lag, när vi svenskar inte behöver göra det.

Var snälla mot varandra och andra, samt ha en ytterst härligt fin höstvecka. Färgerna ute är fantastiska, men det är snart dags att ta på sig skoteroverall... *burr*
Hmm jag tror jag tänker så att jag inte blir arg på vare sig cyklister eller ryttare för smågrejor i trafiken, det känns enklare. Jag brukar ofta förmoda att d
Det som stör mig mest med trafikreglerna för häst är detta:
Visa bifogad fil 57849
Där jag växte upp red vi alltid på cykelvägarna. Det känns liksom som en betydligt bättre plats för hästekipagen att förflytta sig mellan skogsstigarna, än att rida i kanten av den intilliggande 70-vägen....

Man skulle ju önska att fler kommuner kunde lägga manken till och anlägga "ridväg" i form av en meter bred grusad stig, eller liknande, utmed cykelvägar som är belägna intill vägar med mycket tung trafik och/eller höga hastigheter. I min egen kommun t.ex, finns en "kringfartsled" runt centralorten, med 80 som hastighetsbegränsning. Det går en cykelväg längs med den. Finns ju inte en chans i världen att ett hästekipage skulle välja att använda vägen framför cykelvägen där.
Skulle man inte kunna tillåta ridning på cykelvägar längs med tungt trafikerad väg också (i den mån de finns?) känns inte som att själva bilisterna naturligt känner att hästarna hör hemma på 70-vägen.

Antar att det finns någon orsak till att de inte har det så, men en skylt med en liten häst på också kanske.
 
1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre att möta bilarna än att ha dem bakom sig.

eller... enligt Sveriges Rikes Lag, trafikförordningen.

2. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen, givetvis rider jag på höger sida för att komma till bättre ridväg. Om det känns obehagligt, hoppar jag givetvis av och leder min pälskling den biten.

Ja, hur tänker vi egentligen? Vi blir bemötta som vi själva bemöter våra medtrafikanter. Bara för att en flera hundra år lag säger att olyckor är bilistens fel... bör vi ändå tänka på andra än oss själva, både för vår egen, vår häst, vår foderhäst, medryttarhäst, sköthäst, våra medtrafikanters fordon, våra egna liv och våra medtrafikanters liv.

Jag är ledsen, men många ungdomar idag och även vuxna, som jag ser på olika diskussionsforum tänker enligt alternativ 1. Vad har deras föräldrar lärt dem? Räknar deras föräldrar med... "visst svinn får man räkna med". Vi kan göra nya barn och ny häst får vi ut på försäkringen... - Eh, nej... jag tror inte det va?

För att dra det ÄNNU mer till sin spets... Varför ska nyanlända lyda Sveriges Rikes Lag, när vi svenskar inte behöver göra det.

Var snälla mot varandra och andra, samt ha en ytterst härligt fin höstvecka. Färgerna ute är fantastiska, men det är snart dags att ta på sig skoteroverall... *burr*
Jag tar det här med cykel istället. Jag brukar inte helt alltid följa alla trafikregler med cykel, jag tar helt enkelt störst går först främst. När jag precis fått körkort till exempel försökte jag med högerregel och huvudled osv med cykel men det är faktiskt totalt livsfarligt. Det är alltid bättre att bara släppa fram alla bilar och ligga lågt.

Jag förstår inte alls folk som tycker att cyklister ska följa trafikreglerna. Har praktiskt taget aldrig hänt att en bilist tycker att den ska sakta in och släppa fram mig som cyklist enligt högerregeln, det blir ju smätt in i dörren i så fall.
Likaså att cykla nära förbi parkerade bilar är ju en dans på liv och död om någon öppnar dörren plötsligt.

Men jag tänker likadant när jag hittar cyklister och annat längs vägen när jag kör. Om de inte följer trafikregler finns säkert någon rimlig orsak. Så irriterar mig inte.

(Tex hittade en gubbe vinglandes på cykel genom en tvåfilig rondell som ansluter till motorväg och landsväg och blev lätt förvånad och funderade över hur detta kunde komma sig. In på landsvägen ser jag ju att det är en cykelväg längs med landsvägen 50 meter från rondellen, som försvinner, och en cykelväg 100 meter bort på andra sidan rondellen, som försvunnit. Det är ju inte konstigt då att man hittar en cyklist i den. Däremot är det konstigt att ingen byggde cykelväg i rondellen. Eller liknande, hittade en cyklist i större röra av biltrafik mitt inne i stor stad, varför det då? Jo för att någon hade roat sig med att stänga av trottoar och cykelväg med nät och grävt ett hål i det, på båda sidor. Vad skulle han göra, flyga?)

Jag tror inte jag ens skulle märka vilken sida av vägen en häst och en ryttare red på. En häst, sakta in. Märker om folk går på fel sida men irriterar mig inte alls, varför det, jag ska inte köra över dem oavsett. Det enda som händer är att de inte ser mig när jag inte kör över dem.
 
Jag tar det här med cykel istället. Jag brukar inte helt alltid följa alla trafikregler med cykel, jag tar helt enkelt störst går först främst. När jag precis fått körkort till exempel försökte jag med högerregel och huvudled osv med cykel men det är faktiskt totalt livsfarligt. Det är alltid bättre att bara släppa fram alla bilar och ligga lågt.

Jag förstår inte alls folk som tycker att cyklister ska följa trafikreglerna. Har praktiskt taget aldrig hänt att en bilist tycker att den ska sakta in och släppa fram mig som cyklist enligt högerregeln, det blir ju smätt in i dörren i så fall.
Likaså att cykla nära förbi parkerade bilar är ju en dans på liv och död om någon öppnar dörren plötsligt.

Men jag tänker likadant när jag hittar cyklister och annat längs vägen när jag kör. Om de inte följer trafikregler finns säkert någon rimlig orsak. Så irriterar mig inte.

(Tex hittade en gubbe vinglandes på cykel genom en tvåfilig rondell som ansluter till motorväg och landsväg och blev lätt förvånad och funderade över hur detta kunde komma sig. In på landsvägen ser jag ju att det är en cykelväg längs med landsvägen 50 meter från rondellen, som försvinner, och en cykelväg 100 meter bort på andra sidan rondellen, som försvunnit. Det är ju inte konstigt då att man hittar en cyklist i den. Däremot är det konstigt att ingen byggde cykelväg i rondellen. Eller liknande, hittade en cyklist i större röra av biltrafik mitt inne i stor stad, varför det då? Jo för att någon hade roat sig med att stänga av trottoar och cykelväg med nät och grävt ett hål i det, på båda sidor. Vad skulle han göra, flyga?)

Jag tror inte jag ens skulle märka vilken sida av vägen en häst och en ryttare red på. En häst, sakta in. Märker om folk går på fel sida men irriterar mig inte alls, varför det, jag ska inte köra över dem oavsett. Det enda som händer är att de inte ser mig när jag inte kör över dem.


OT, men det har med cykelvagar som bara forsvinner mitt i vagen ar ett jakla aber!
Som du sager, vart ska man ta vagen?! UK syn har, men hoppas att det ar battre i Sverige!
Oftast forsvinner cykelvagarna just dar riskerna okar ocksa - dar vagen smalnar av, vid rondeller, korsningar eller sa blir det parkering langs med vagen istallet for cykelvag.

Helt jakla livsfarligt och ett tecken pa hur bilar alltid prioriteras forst och hur det verkar vara viktigaast att de ska kunna flytta pa sig sa fort sa mojligt och pakera pa de smidigaste platserna mojligast, utan att faktorerna in behov eller sakerhetsaspekter fran andra trafikanter..

Forlat. Slut pa OT.
 
Det är precis samma med cykel. Man får leda cykel på gågata/trottoar, men inte cykla.

Nja.. ska man vara petig är du fotgängare när du leder cykel och fordon när du leder häst
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.
 
Nja.. ska man vara petig är du fotgängare när du leder cykel och fordon när du leder häst
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Jag kör permobil, som går max 16 km/h då räknas jag som cyklist och kör på höger sida av cykelbana eller landsväg, men då det även räknas som elektrisk rullstol, som räknas som gånghjälpmedel, så får jag även köra på trottoar, i butiker, restauranger, varuhus men då får jag bara framföra permobilen i 4-5 km/h, som räknas som gånghastighet och jag oftast blir passerad av förvånade fotgängare. Och ja, permonerar jag i 4-5 km/h på landsvägens vänstra sida, räknas jag som gångtrafikant.

Att jag vet detta beror på att jag var tvungen att genomgå en 6 veckor lång förarutbildning med teori och praktik, innan jag fick hem permobilen.
.

:heart
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog oftast tvärtom.

Eller blir översprungen av hästen. Många olyckor händer just när man leder. Dödsolyckor till och med.
Dessutom ser man mycket bättre från hästryggen än från marken, det går att komma snabbare iväg från platsen genom att t ex trava på och man tar upp mindre plats på vägen än när man går bredvid hästen. Ja, jag tycker nog nästan alltid att det är säkrast att sitta på, men det finns förstås hästar där det ändå är säkrare att gå bredvid.
Jag väljer dessutom att rida där det är säkrast om jag måste rida på trafikerad väg, även om det en kort bit råkar vara på fel sida. Där jag bodde tidigare passerade vi ibland en trafikerad bro över en å. Då väntade vi på den sida av vägen där vi hade bäst sikt, och när det var fritt fram travade vi diagonalt över bron. På så sätt hade vi optimal sikt och var på vägen kortast tid. Det var enligt min bedömning det enda säkra sättet att ta sig över.
 
Det finns ju en stor skillnad mellan hästekipaget och cyklarna i exemplen. Hästekipaget väljer att göra något som är mot trafikreglerna för att öka säkerheten. Du kan aldrig öka säkerheten genom att t ex cykla mot rött. För mig är det en avgörande skillnad faktiskt.
 
Det finns ju en stor skillnad mellan hästekipaget och cyklarna i exemplen. Hästekipaget väljer att göra något som är mot trafikreglerna för att öka säkerheten. Du kan aldrig öka säkerheten genom att t ex cykla mot rött. För mig är det en avgörande skillnad faktiskt.

Problemet är att veta för vem man ökar säkerheten. Ryttarna kanske tror att de gör det för både sig och bilisterna. Men tänk om bilisterna har skymd sikt, eller lågt/högt stående sol eller dis, som gör att ekipaget plötsligt bara dyker upp på "fel" sida vägen. Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Utan det är här jag ser min springande punkt i min diskussionsstart. Bemöter vi verkligen övriga trafikanter med ömsesidig respekt, eller invaggar vi oss själva i falsk säkerhet. :heart
 
Problemet är att veta för vem man ökar säkerheten. Ryttarna kanske tror att de gör det för både sig och bilisterna. Men tänk om bilisterna har skymd sikt, eller lågt/högt stående sol eller dis, som gör att ekipaget plötsligt bara dyker upp på "fel" sida vägen. Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Utan det är här jag ser min springande punkt i min diskussionsstart. Bemöter vi verkligen övriga trafikanter med ömsesidig respekt, eller invaggar vi oss själva i falsk säkerhet. :heart
Bländning är för mig ett rätt så irrelevant argument mot att rida åt fel håll. Bilisten lär inte bli mer bländad av att hästens huvud pekar 180 grader åt ena eller andra hållet. Kan man inte se vägen ordentligt så får man sänka hastigheten till det som är lämpligt i situationen.
 
Problemet är att veta för vem man ökar säkerheten. Ryttarna kanske tror att de gör det för både sig och bilisterna. Men tänk om bilisterna har skymd sikt, eller lågt/högt stående sol eller dis, som gör att ekipaget plötsligt bara dyker upp på "fel" sida vägen. Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Utan det är här jag ser min springande punkt i min diskussionsstart. Bemöter vi verkligen övriga trafikanter med ömsesidig respekt, eller invaggar vi oss själva i falsk säkerhet. :heart
Fast märker en bilist verkligen vad som är rätt eller fel sida för en ryttare? En häst som skrittar i vägkanten rör sig så sakta att det nästan är som om den är stillastående gentemot en snabbt körande bil, och vissa ekipage väljer att stå stilla när det kommer trafik. Vad gör det då för skillnad för bilen om hästen har huvudet (dvs gå på vänster sida om vägen) eller svansen (dvs gå på höger sida om vägen) mot bilen? Hur skiljer det sig för bilen om hästen har huvudet mot bilen (dvs går på fel sida) snarare än svansen om det är dålig sikt för bilen, eller om det är disigt? Hästen står ju ändå där den gör? Är det då inte bättre att gå i t.ex. ytterkurvor, så att bilisterna snabbare ser ekipaget?
 
Bemöter vi verkligen övriga trafikanter med ömsesidig respekt, eller invaggar vi oss själva i falsk säkerhet. :heart
Jag kan ju också tillägga att jag anser att man visar mindre ömsesidig respekt i vissa fall om man följer lagarna blint istället för att minska olycksrisken för alla (t.ex. i fallet med kurvor, då jag både som bilist och ryttare anser att det är mindre olycksrisk om långsamma saker, t.ex. hästar och gående, går i ytterkurvan så att det snabbare går att upptäcka dem)
 
Jag kan ju också tillägga att jag anser att man visar mindre ömsesidig respekt i vissa fall om man följer lagarna blint istället för att minska olycksrisken för alla (t.ex. i fallet med kurvor, då jag både som bilist och ryttare anser att det är mindre olycksrisk om långsamma saker, t.ex. hästar och gående, går i ytterkurvan så att det snabbare går att upptäcka dem)

Kan du avgöra att dina medtrafikanter tycker som du? Skulle det i så fall finnas syrliga inlägg på folkets röst i tidningarna och ilskna inlägg på facebook om "rikemanssporten ridning", om det var så?
 
Kan du avgöra att dina medtrafikanter tycker som du? Skulle det i så fall finnas syrliga inlägg på folkets röst i tidningarna och ilskna inlägg på facebook om "rikemanssporten ridning", om det var så?
Har du verkligen sett något inlägg i tidningar/Facebook som gått ut på just att de varit arga på att ryttare gått på vänster sida av vägen snarare än höger sida av vägen? Eller något argt inlägg om att en som är ute och promenerar gick i ytterkurvan åt fel håll? Men jag tvivlar inte på att det finns andra saker folk stör sig på med ryttare och hästar :)
 
Har du verkligen sett något inlägg i tidningar/Facebook som gått ut på just att de varit arga på att ryttare gått på vänster sida av vägen snarare än höger sida av vägen? Eller något argt inlägg om att en som är ute och promenerar gick i ytterkurvan åt fel håll? Men jag tvivlar inte på att det finns andra saker folk stör sig på med ryttare och hästar :)

Hade jag inte sett såna inlägg, så hade jag inte startat en sådan här tråd. :heart

Tack för en verkligt trevlig och intressant diskussion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 726
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp