Som hästekipage bemöter du andra trafikanter, som du själv vill bli bemött - med respekt?

Hade jag inte sett såna inlägg, så hade jag inte startat en sådan här tråd. :heart

Tack för en verkligt trevlig och intressant diskussion.
Jag var tvungen att försöka googla nu, det enda jag hittade var en diskussion på ett bilforum där de klagade på en massa saker kring hästar på vägen. Bland dem var det faktiskt också en som klagade över att så många hästar går på fel sida av vägen, men han hade fått för sig att häst och ryttare inte är fordon och tyckte alltså att alla hästekipage ska gå på vänster sida 😉

Vilka tidningar/Facebook-grupper har du sett dem i? Blir intresserad nu av att läsa inläggen :)
 
Det som stör mig mest med trafikreglerna för häst är detta:
Visa bifogad fil 57849
Där jag växte upp red vi alltid på cykelvägarna. Det känns liksom som en betydligt bättre plats för hästekipagen att förflytta sig mellan skogsstigarna, än att rida i kanten av den intilliggande 70-vägen....

Man skulle ju önska att fler kommuner kunde lägga manken till och anlägga "ridväg" i form av en meter bred grusad stig, eller liknande, utmed cykelvägar som är belägna intill vägar med mycket tung trafik och/eller höga hastigheter. I min egen kommun t.ex, finns en "kringfartsled" runt centralorten, med 80 som hastighetsbegränsning. Det går en cykelväg längs med den. Finns ju inte en chans i världen att ett hästekipage skulle välja att använda vägen framför cykelvägen där.
Jag vet i det enda stallet jag hade min häst i sista tiden, där red vi på gång och cykelbanorna för att ta oss till skogen på det säkraste sättet. Det viktigaste vi skulle göra var att sparka undan bajset om de bajsade på gång och cykelbanan. De gånger jag var ute och red mötte vi aldrig någon.
De vägarna trafikerades väldigt hårt av lastbilar i och med att det var många industrier i närheten.

Jag och min häst hade inga problem med dom, polishuset var i närheten där också, vet klubben sa att de hade nått fått något undantag på de gång och cykelvägar intill anläggningen.
 
Jag var tvungen att försöka googla nu, det enda jag hittade var en diskussion på ett bilforum där de klagade på en massa saker kring hästar på vägen. Bland dem var det faktiskt också en som klagade över att så många hästar går på fel sida av vägen, men han hade fått för sig att häst och ryttare inte är fordon och tyckte alltså att alla hästekipage ska gå på vänster sida 😉

Vilka tidningar/Facebook-grupper har du sett dem i? Blir intresserad nu av att läsa inläggen :)

Det är lokala grupper. :) men som sagt, det har ju även funnits inlägg förr om åren i tidningar både lokalt/i resten av Sverige och på andra sidor. :heart Så det behöver inte vara dagsaktuellt. Utan jag kände mest för att starta en tråd, att bita lite i. :heart
 
Jag vet i det enda stallet jag hade min häst i sista tiden, där red vi på gång och cykelbanorna för att ta oss till skogen på det säkraste sättet. Det viktigaste vi skulle göra var att sparka undan bajset om de bajsade på gång och cykelbanan. De gånger jag var ute och red mötte vi aldrig någon.
De vägarna trafikerades väldigt hårt av lastbilar i och med att det var många industrier i närheten.

Jag och min häst hade inga problem med dom, polishuset var i närheten där också, vet klubben sa att de hade nått fått något undantag på de gång och cykelvägar intill anläggningen.

Det var samma i mitt o min vackra vitas sista hem... Cykelbanan var helt OK, om vi snyggade till efter oss och vi fick aldrig klagomål.

Jag hade även sköthäst och Tima stod i ett stall nära mitt föräldrahem och då frågade jag ansvariga för sportklubben om det var OK att jag red vissa bitar på motionsspåret om jag höll snyggt omkring oss. Och det togs tacksamt emot då vi höll motionsslingan lite mer öppen då.

Nu för tiden står det stora skyltar ridning förbjuden där, då det blivit fler o fler hästar och de inte tar rätt efter sig. utan bara blänger på folk, som försökt be dem ta upp efter sig. Så numera är inte hästar välkomna där.

Man blir bemött, som man bemöter andra och bör bemöta andra som man vill bli bemött själv.

Så att säga...

Ömsesidig respekt.

Tack för en tänkvärd, fin och givande diskussion
 
Problemet är att veta för vem man ökar säkerheten. Ryttarna kanske tror att de gör det för både sig och bilisterna. Men tänk om bilisterna har skymd sikt, eller lågt/högt stående sol eller dis, som gör att ekipaget plötsligt bara dyker upp på "fel" sida vägen. Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Utan det är här jag ser min springande punkt i min diskussionsstart. Bemöter vi verkligen övriga trafikanter med ömsesidig respekt, eller invaggar vi oss själva i falsk säkerhet. :heart
Hur skulle man öka säkerheten för sig själv och samtidigt minska den för övriga trafikanter? Jag har svårt att tänka mig något så länge man håller sig från gång och cykelvägar. Kan du ge några exempel? Hästar dyker bara upp i vägrenen oavsett om man är på rätt eller fel sida om det är motljus så det jämnar ut sig. Bilister ska alltid vara beredda oavsett, gångtrafikanter är svårare att upptäcka en hästar normalt sett.

Och då tänker jag inte på alternativet att inte rida i trafiken alls även om det givetvis är det säkraste om än ibland mycket begränsande.
 
Senast ändrad:
Klart man ska följa lagen. Fixar inte hästen att ha bilar som kommer bakifrån så har den inte på vägen att göra!
Kan för övrigt tycka att mycket hästfolk har noll trafikvett och är för upptagna med att kolla telefonen eller snacka med ridsällskapet för att ens visa att de sett andra fordon... Tittar själv alltid åt fordonet, vinkar fram och tackar alltid med en nick eller vinkning. Eller tvärtom, kastar ut armen och ber föraren sakta ner...
 
Klart man ska följa lagen. Fixar inte hästen att ha bilar som kommer bakifrån så har den inte på vägen att göra!
Kan för övrigt tycka att mycket hästfolk har noll trafikvett och är för upptagna med att kolla telefonen eller snacka med ridsällskapet för att ens visa att de sett andra fordon... Tittar själv alltid åt fordonet, vinkar fram och tackar alltid med en nick eller vinkning. Eller tvärtom, kastar ut armen och ber föraren sakta ner...
Mitt problem med att få hästarna helt trafiksäkra är att jag bor instängd mellan en järnväg och en vältrafikerad riksväg. Det enda som finns mellan dessa är små grusvägar där i princip endast andra hästmänniskor kör, och där alla är väldigt bra på att sakta in och stanna. För att komma till mer medelsvåra vägar att träna trafiksäkerhet på måste man gå 50 meter längs riksvägen och sedan korsa den. Det är dock en väldigt stor skillnad för hästarna att vara vana vid att det kommer en bil och kör förbi i 10-20 km/h till att det kommer två stora långtradare bakom hästen i 90 km/h - dvs det är ett väldigt stort hopp i hur vana hästarna behöver vara vid trafik. Vilket också gör att det i princip är två av tjugo ekipage som vågar gå över vägen, resten är för osäkra på hur hästarna reagerar vid bilar i större hastigheter, vilket de då inte heller har möjlighet att träna på.
 
Mitt problem med att få hästarna helt trafiksäkra är att jag bor instängd mellan en järnväg och en vältrafikerad riksväg. Det enda som finns mellan dessa är små grusvägar där i princip endast andra hästmänniskor kör, och där alla är väldigt bra på att sakta in och stanna. För att komma till mer medelsvåra vägar att träna trafiksäkerhet på måste man gå 50 meter längs riksvägen och sedan korsa den. Det är dock en väldigt stor skillnad för hästarna att vara vana vid att det kommer en bil och kör förbi i 10-20 km/h till att det kommer två stora långtradare bakom hästen i 90 km/h - dvs det är ett väldigt stort hopp i hur vana hästarna behöver vara vid trafik. Vilket också gör att det i princip är två av tjugo ekipage som vågar gå över vägen, resten är för osäkra på hur hästarna reagerar vid bilar i större hastigheter, vilket de då inte heller har möjlighet att träna på.
Det man kan göra är att stå i skogen/kanten och inte korsa den vägen. I början kan man stå en lång bit bort. Bara låta lastbilarna passera och vänja hästarna vid det. Sen successivt stå närmare och närmare.
Gärna ha med en häst som inte är rädd som får agera tryggheten.
Det går att öva upp om man lägger manken till, tror många glömmer bort den biten. För att få en trafiksäkerhäst måste man jobba på det. Så gjorde jag med min häst.
Jag hade förvisso lite hjälp av att jag kunde ta lastbilen till stallet och öva på en stillastående lastbil som ej var igång också.
 
Klart man ska följa lagen. Fixar inte hästen att ha bilar som kommer bakifrån så har den inte på vägen att göra!

Det gamla beprövade argumentet. Problemet är ju att hästar kommer behöva vara i trafik för att kunna vänja sig med trafik.

Och en häst som aldrig reagerat förr kan plötsligt reagera.

Så argumentet att hästar som inte är bombsäkra I trafik inte ska vara i trafik blir mest ett sätt att försöka frånta bilförare ansvaret att vara vaksam, passera försiktigt och ha bromsberedskap när hästar passeras.

Ingen ryttare eller kusk vill vara i trafiken i onödan heller, allrahelst inte med en häst som kan bli rädd.
 
Jag försöker i stort följa trafikreglerna, vinkar och tackar de som visar mig hänsyn och respekt.

För att ta sig till en väldigt bra ridväg får man rida en bit på en tungt trafikerad 80 väg. Längs ena sidan finns en stor vägren. Där rider jag på fel sida åt ena hållet för att kunna rida på den stora vägrenen.

Samma sak när jag cyklar. Längs en bit får man antingen cykla längs påfarterna till E4an eller cykla på fel sida där det finns en stor vägren och avfarterna har stopp-plikt och där hastigheten är betydligt lägre.
Gissa vilken sida jag väljer och nej, det finns ingen cykelväg förbi där.
 
Kikade mer på sidan från transportstyrelsen. Så här ser inledningen ut. Jag har markerat en del av texten, som jag nog tolkar som att den öppnar för att man som ridande kan göra vissa avsteg från det som för andra fordon är absoluta lagkrav.
1601449108318.png
 
OT, men det har med cykelvagar som bara forsvinner mitt i vagen ar ett jakla aber!
Som du sager, vart ska man ta vagen?! UK syn har, men hoppas att det ar battre i Sverige!
Oftast forsvinner cykelvagarna just dar riskerna okar ocksa - dar vagen smalnar av, vid rondeller, korsningar eller sa blir det parkering langs med vagen istallet for cykelvag.

Helt jakla livsfarligt och ett tecken pa hur bilar alltid prioriteras forst och hur det verkar vara viktigaast att de ska kunna flytta pa sig sa fort sa mojligt och pakera pa de smidigaste platserna mojligast, utan att faktorerna in behov eller sakerhetsaspekter fran andra trafikanter..

Forlat. Slut pa OT.
Sorry fortsätter ot. Men hur politikerna försöker "lösa" cyklistfrågan (de är ju ett problem, inte en lösning på trafikfrågan o koldioxiden och ju fler desto värre) och att de tycker cyklister cyklar för snabbt (typ sällan över 30 km i timmen som är lägsta för bilister) genom att sätta betongsuggor och stolpar mitt i vägen, kombinerat med dålig/obefintlig/sedan länge trasig belysning. Det är som om de försökte sänka hastigheten på motorvägen genom att på måfå slänga in en älg då och då, lite svinn får man räkna med liksom :D (dör de så dör de, huvudsaken var att en bilist slapp köra på dem)

Men det känns ändå lite relevant eftersom ryttare känns som att de behandlas lite likadant, som ett problem i trafiken som behöver åtgärdas, som sten eller grus i maskineriet. Istället för som ett miljövänligt transportmedel eller som en folkhälsoinsats. Gångtrafikanter är ju i vägen men alltid oskyldiga i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Sorry fortsätter ot. Men hur politikerna försöker "lösa" cyklistfrågan (de är ju ett problem, inte en lösning på trafikfrågan o koldioxiden och ju fler desto värre) och att de tycker cyklister cyklar för snabbt (typ sällan över 30 km i timmen som är lägsta för bilister) genom att sätta betongsuggor och stolpar mitt i vägen, kombinerat med dålig/obefintlig/sedan länge trasig belysning. Det är som om de försökte sänka hastigheten på motorvägen genom att på måfå slänga in en älg då och då, lite svinn får man räkna med liksom :D (dör de så dör de, huvudsaken var att en bilist slapp köra på dem)

Men det känns ändå lite relevant eftersom ryttare känns som att de behandlas lite likadant, som ett problem i trafiken som behöver åtgärdas, som sten eller grus i maskineriet. Istället för som ett miljövänligt transportmedel eller som en folkhälsoinsats. Gångtrafikanter är ju i vägen men alltid oskyldiga i alla fall :)

Det är perfekt för oss som kör permobil, slalomåkning eller offpist hoppa ut över trottoarkant ner på bilgata.
 
Kan du avgöra att dina medtrafikanter tycker som du? Skulle det i så fall finnas syrliga inlägg på folkets röst i tidningarna och ilskna inlägg på facebook om "rikemanssporten ridning", om det var så?
Jag tänker att de blir glada över att de fick någonting att klaga över och hade letat efter någonting oavsett. Nu klagar ju många på BMW förare också men det är väldigt oproportionerligt hur sura folk blir på cyklister och ryttare. Om man kör varje dag till jobbet så stöter man ju på ett par bilister som gör någonting farligt varje dag och en oväntad cyklist två gånger i veckan och en oväntad häst ett par gånger om året, möjligen. :D Så de blir väl jätteglada om de hittat någon som gör fel. Gör ryttaren inte fel så hittar de på att det är fel att ryttaren red på vägen istället för på cykelbanan. Går inte att göra rätt helt enkelt.

Det är som cyklar och trafikregler, bilisterna tror att de vill att cyklisterna ska följa trafikreglerna, men det vill de egentligen verkligen inte. De vill bara att de inte ska finnas eller synas.
 
Det är perfekt för oss som kör permobil, slalomåkning eller offpist hoppa ut över trottoarkant ner på bilgata.
:D förstod inte helt.

(Men av alla trafikslag jag stöter på så är jag egentligen mest benägen att gnälla över folk som långsamt glider ned på vägen med ryggen mot utan att se sig över axeln och sedan sneddar över den framför bilen/cykeln. Ser de sig över axeln eller vrider kroppen i rakt läge mot vägen så kan man se intention att de tänker gå över. Om de inte gör det kan man lätt tro att de tänker fortsätta gå på trottoaren.)
 
Senast ändrad:
:D förstod inte helt.

(Men av alla trafikslag jag stöter på så är jag egentligen mest benägen att gnälla över folk som långsamt glider ned på vägen med ryggen mot utan att se sig över axeln och sedan sneddar över den framför bilen/cykeln. Ser de sig över axeln eller vrider kroppen i rakt läge mot vägen så kan man se intention att de tänker gå över. Om de inte gör det kan man lätt tro att de tänker fortsätta gå på trottoaren.)

Det är jag som ska be om ursäkt. Det var säkert jag som läste fel och missförstod.

Det är ofta hinder på, Eller avstängda cykelbanor utan varning och då får man ta sig med på bilgatan med permon och riskerar att paja stötdämparna då kanterna inte är avfasade utan dm höga.
 
Det är jag som ska be om ursäkt. Det var säkert jag som läste fel och missförstod.

Det är ofta hinder på, Eller avstängda cykelbanor utan varning och då får man ta sig med på bilgatan med permon och riskerar att paja stötdämparna då kanterna inte är avfasade utan dm höga.
Ah, jo, minst sagt. Och du kan ju inte ens sätta ned en fot för att dämpa stöten som med en cykel. Det är helt vansinnigt, det blir verkligen som offpist! håller med. Kan säkert välta med. (jag har bara kört permobil en gång på gräsmatta, det gick väldigt fort :) (alltså kändes fort, körde säkert 3 km i timman) och krävde sin styrning. (fick låna av bekant med ms som tonåring)
 
Hittade den här artikeln och kom direkt och tänka på den här tråden:
https://www.tidningenridsport.se/ryttare-polisanmald-for-att-ha-ridit-pa-cykelbana/


Liksom, jag startade inte tråden för att vara besserwisser o peka finger, utan för att få oss att våga se oss i spegeln och tänka efter. Jag gör så här, för att jag tror det är bättre för mig som ryttare och för bilisten som möter mig... Men tänker verkligen bilisten likadant...?

:heart

Så det var absolut inget illa menat med trådstarten, även om många verkar tro att jag är otrevlig och besservissrig... :heart
 
Liksom, jag startade inte tråden för att vara besserwisser o peka finger, utan för att få oss att våga se oss i spegeln och tänka efter. Jag gör så här, för att jag tror det är bättre för mig som ryttare och för bilisten som möter mig... Men tänker verkligen bilisten likadant...?

:heart

Så det var absolut inget illa menat med trådstarten, även om många verkar tro att jag är otrevlig och besservissrig... :heart
Vart kommer besserwisser in i bilden för att jag länkade en artikel jag hittade idag? Fattar nada. :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 713
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp