Sommar med småbarn

zassoo

Trådstartare
Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn.

Mina barn är 3,5 och 1,5, den yngsta är vild och våghalsig. Åka och bada känns t.ex. som ett för svårt projekt. Jag älskar att ta med dem ut i skogen men det är för mycket mygg just nu så vi får spara det till september.

Ge mig tips tack :D
 
Bygg en koja. Ett bord med en filt över kan bli hur spännande som helst. Ta med fika till kojan, sitt där och läs en saga.
Ta med gosedjuren på promenad och visa dem naturen.
 
Har ni en cykelvagn? I så fall är cykeltur ett himla trevligt tips! En kommer lite längre och kan göra diverse utflykter.

Finns det någon trollstig i närheten där ni bor? Vi har ett par stycken i närområdet, väldigt trevligt att strosa runt och titta på.

Jag avskyr Leos lekland men barnen älskar det så det är väl också ett tips om ni har ett sånt i närheten.

4h gård? Eller annan mindre park med djur?

Mina barn älskar att måla och ibland tar de in stora stenar som de målar på, väldigt roligt tydligen. Men kanske inte en perfekt aktivitet med en 1,5-åring 😄
 
För mig har deras åldrar och våghalsiga faser aldrig påverkat utan jag har varit på badhus, badplatser, djurparker, lekplatser osv. Däremot väljer jag bort nöjesparker, äventyrsbad osv där det är svårt att hålla ihop min lilla grupp. Det har hänt att alla barn fått följa med in på toaletten vid tex blöjbyte för att jag ska veta vart de är någonstans. Nu sist på Borås djurpark fick jag även in vagnen på toaletten så det tog ett tag innan vi kom därifrån :rofl:

Annars tänker jag kommunens lekplatser, 4H gård, bygga kojor, lekland?
 
Har du trädgård? Vi har en waterslide (kan inte namnet på svenska) som ligger platt på gräset och kopplas till trädgårdsslangen. Tycker den är bättre än en bebis pool för att det inte blir så djupt vatten (lättare med översikt om man är själv med två) men det går ändå att svalka av sig. Det enda som är dumt är att den bara står på och massa vatten rinner ut, känns slösaktigt, så vi tar den gärna av och på så får dom plaska i det vattnet som finns utan att det kommer mer nytt. Dvs dom åker inte på magen sån som det är tänkt utan går bara runt och leker i vattnet med små hinkar å spade och typ rullar runt på den 😅


Plocka bär på självplockning
Samla sten och kottar på promenad
" måla" på tex huset med vatten och pensel, roligast när något ändrar färg av att bli blött
Besöka bibliotek
Baka, något väldigt enkelt
Besök olika lekplatser
Mata ankor
Gör ett fågelbad
Ge vatten till vilda djur
Pyssla, små enkla pyssel
Spela fotboll / leka med bollar
Rita på asfalt med kritor
Ut och studera insekter
 
Bygg en koja. Ett bord med en filt över kan bli hur spännande som helst. Ta med fika till kojan, sitt där och läs en saga.
Ta med gosedjuren på promenad och visa dem naturen.
Koja byggde vi igår! Enda problemet är lillebror som inte förstår konceptet och bara vill riva kojan 😬

Ta med gosedjur på promenad var en bra idé, det påminner mig om ett annat tips som har varit succé här: kurragömma med gosedjur! En person gömmer gosedjuren på olika platser och sen ska den andra leta.
 
Har ni en cykelvagn? I så fall är cykeltur ett himla trevligt tips! En kommer lite längre och kan göra diverse utflykter.

Finns det någon trollstig i närheten där ni bor? Vi har ett par stycken i närområdet, väldigt trevligt att strosa runt och titta på.

Jag avskyr Leos lekland men barnen älskar det så det är väl också ett tips om ni har ett sånt i närheten.

4h gård? Eller annan mindre park med djur?

Mina barn älskar att måla och ibland tar de in stora stenar som de målar på, väldigt roligt tydligen. Men kanske inte en perfekt aktivitet med en 1,5-åring 😄
Ja vi har faktiskt en cykelvagn men vi har knappt använt den, bra tips! Ska se om jag kan få med mig båda :)

Leos lekland har jag tänkt på men fixar man det som ensam vuxen? 1,5-åringen springer gärna iväg långt och bryr sig inte om ifall han inte ser en 🙈

Bra tips i övrigt :)
 
För mig har deras åldrar och våghalsiga faser aldrig påverkat utan jag har varit på badhus, badplatser, djurparker, lekplatser osv. Däremot väljer jag bort nöjesparker, äventyrsbad osv där det är svårt att hålla ihop min lilla grupp. Det har hänt att alla barn fått följa med in på toaletten vid tex blöjbyte för att jag ska veta vart de är någonstans. Nu sist på Borås djurpark fick jag även in vagnen på toaletten så det tog ett tag innan vi kom därifrån :rofl:

Annars tänker jag kommunens lekplatser, 4H gård, bygga kojor, lekland?
Haha gud jag har vid flertalet tillfällen jonglerat att hjälpa 3-åring på toaletten samtidigt som jag kastat mig omkring för att förhindra 1-1,5-åring att inte trycka på larmknappen, leka med toaborsten, öppna dörren, dra ut allt papper, slicka på golvet… 🤯😂

Jag kanske bara är lite ängslig gällande att åka och bada med barnen, men jag ser bara kaos framför mig… nästa sommar är det säkert en annan grej. Ska försöka få med mig farmor eller någon annan vuxen så är det inga problem.
 
Har du trädgård? Vi har en waterslide (kan inte namnet på svenska) som ligger platt på gräset och kopplas till trädgårdsslangen. Tycker den är bättre än en bebis pool för att det inte blir så djupt vatten (lättare med översikt om man är själv med två) men det går ändå att svalka av sig. Det enda som är dumt är att den bara står på och massa vatten rinner ut, känns slösaktigt, så vi tar den gärna av och på så får dom plaska i det vattnet som finns utan att det kommer mer nytt. Dvs dom åker inte på magen sån som det är tänkt utan går bara runt och leker i vattnet med små hinkar å spade och typ rullar runt på den 😅


Plocka bär på självplockning
Samla sten och kottar på promenad
" måla" på tex huset med vatten och pensel, roligast när något ändrar färg av att bli blött
Besöka bibliotek
Baka, något väldigt enkelt
Besök olika lekplatser
Mata ankor
Gör ett fågelbad
Ge vatten till vilda djur
Pyssla, små enkla pyssel
Spela fotboll / leka med bollar
Rita på asfalt med kritor
Ut och studera insekter
Många bra tips, tack :) Ja vi har trädgård så det underlättar ju, vi har en liten plaskpool och så har vi gungor, studsmatta, rutschkana mm.
 
Ja vi har faktiskt en cykelvagn men vi har knappt använt den, bra tips! Ska se om jag kan få med mig båda :)

Leos lekland har jag tänkt på men fixar man det som ensam vuxen? 1,5-åringen springer gärna iväg långt och bryr sig inte om ifall han inte ser en 🙈

Bra tips i övrigt :)

Om de inte är sams i cykelvagnen är mitt life hack att ta ett barn i cykelsits på min cykel och den andra i cykelvagnen. Tycker ofta att det funkar bättre 😊 Cykelvagnen är nog en av våra bästa investeringar när det gäller barnprylar.

Förstår att du tvekar, som jag skrev är inte Leos mitt favoritställe, jag blir fullständigt dränerad på energi när jag är där 🙈 Upplever dock att det är mindre folk vissa tider på dygnet så då kan det ju vara bra att tajma in det i så fall.
 
Jag kanske bara är lite ängslig gällande att åka och bada med barnen, men jag ser bara kaos framför mig… nästa sommar är det säkert en annan grej. Ska försöka få med mig farmor eller någon annan vuxen så är det inga problem.

Ja det är inte kaosfritt att åka med alla men det är inte kaosfritt hemma heller :rofl:
 
Haha gud jag har vid flertalet tillfällen jonglerat att hjälpa 3-åring på toaletten samtidigt som jag kastat mig omkring för att förhindra 1-1,5-åring att inte trycka på larmknappen, leka med toaborsten, öppna dörren, dra ut allt papper, slicka på golvet… 🤯😂

Jag kanske bara är lite ängslig gällande att åka och bada med barnen, men jag ser bara kaos framför mig… nästa sommar är det säkert en annan grej. Ska försöka få med mig farmor eller någon annan vuxen så är det inga problem.
Jag tror det beror på hur barnen är! Jag kunde åka och bada med hanterbart kaos med mina två äldre barn. Med min på 2,5 nu så åker jag inte själv till badhuset, stranden funkar.

Med tanke på att barn drunknar snabbt och tyst så låter det klokt att vara försiktig med två små tycker jag 🤗
 
Jag, som är förskollärare för barn i åldrarna 1-3 år, vill slå ett slag för vattenlek! Inte nödvändigtvis att man badar, men barn i den åldern är ju jätteförtjusta i att hälla, ösa, röra, stänka....med vatten :)! Trattar, grytor, slevar och andra hushållsföremål kan vara jättekul tillsammans med vatten.
 
Jag, som är förskollärare för barn i åldrarna 1-3 år, vill slå ett slag för vattenlek! Inte nödvändigtvis att man badar, men barn i den åldern är ju jätteförtjusta i att hälla, ösa, röra, stänka....med vatten :)! Trattar, grytor, slevar och andra hushållsföremål kan vara jättekul tillsammans med vatten.
Precis vad jag tänkte skriva. Hälla i o hälla ur. En gammal diskbalja och massor med småhinkar. En träsked splaschar fantastiskt.
 
Vattenkök ute för vattenlek
Vattenspridare
Måla med vattenfärg på stora stenar i trädgården (eller typ större träbitar/plywoodskivor)
Bubbelmaskin och ring av snöre mellan två pinnar för stora bubblor
Göra banor med sprayfärg på gräset/gruset eller om man till skillnad från oss har asfalt i närheten så måla banor med krita
Bygga balansbanor med träplank och leka inte nudda gräset.

Vårt ’vattenkök’ ihopskruvat av lastpallar, överblivna träbitar och ett gammalt handfat som vi kopplat trädgårdsslangen till så det är rinnande vatten dit. Gick snabbt och det roar barnen LÄNGE och ofta
2A9FD198-F333-4CFA-8B37-424CE0641903.jpeg



Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn.

Mina barn är 3,5 och 1,5, den yngsta är vild och våghalsig. Åka och bada känns t.ex. som ett för svårt projekt. Jag älskar att ta med dem ut i skogen men det är för mycket mygg just nu så vi får spara det till september.

Ge mig tips tack :D
 
Vattenkök ute för vattenlek
Vattenspridare
Måla med vattenfärg på stora stenar i trädgården (eller typ större träbitar/plywoodskivor)
Bubbelmaskin och ring av snöre mellan två pinnar för stora bubblor
Göra banor med sprayfärg på gräset/gruset eller om man till skillnad från oss har asfalt i närheten så måla banor med krita
Bygga balansbanor med träplank och leka inte nudda gräset.

Vårt ’vattenkök’ ihopskruvat av lastpallar, överblivna träbitar och ett gammalt handfat som vi kopplat trädgårdsslangen till så det är rinnande vatten dit. Gick snabbt och det roar barnen LÄNGE och ofta
Visa bifogad fil 123501
Så FINT :love: !

Och jag vill lägga till "måla" med vatten. Några stora penslar och så bara vatten som barnen kan måla med precis var de vill. Brukar vara jättepopulärt hos förskolebarn i alla åldrar :) !
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 267
Senast: Cocos
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp