Sommar- (och alla andra) skor!

strawberrysylt

Trådstartare
Ytterligare en skotråd från mig, men måste väl vara fler än jag som funderar över skor! Nu när vår och sommar kommer om inte annat.

Jag valde prefixet kropp&själ eftersom bra/dåliga skor ju påverkar kroppen, men vill mod ändra till kläder så förstår jag.

Så, vad har ni för skor? Till vilka användningsområden?
Jag har typ inga... dessa är alla skor jag äger i nuläget (förutom cykelskor och skidpjäxor då :p och jobbskorna) plus att det finns väl gummistövlar hemma nånstans... kan ha börjat läcka bara, är nog dags att uppdatera dem också.

Men, ja ni ser ju... De grå och bruna tycker jag egentligen inte om, de är inge bra att gå i. De rosa kan jag inte gå i, de längst till vänster är tunga... De svarta är bra, men har fort blivit slitna och fula sen jag köpte dem i nov och de är ju dessutom inget att ha i sommar...
Så, ja jag behöver en del :p hur ser det ut hos er?
Vad har ni och vad funderar ni över att köpa?
 

Bifogade filer

  • 20210329_125347.jpg
    20210329_125347.jpg
    221,2 KB · Visningar: 167
Har två par skor jag kan gå i sedan jag skadade ena foten i höstas. Ett par kängor från Haglöfs som egentligen är mina vandringskängor, men har dom i stallet också numera.
Har nyss haft ett helsike att hitta vardagsskor jag kan gå i utan att få ont och nu landat i ett par rejäla friluftsskor från Urberg. Till dessa har jag ett par ortopediska sulor för att det ska fungera för fötterna.

Mina skor jag hade innan skadan får nu vara kvar i klädkammaren och vänta på bättre tider tyvärr.
 
De rosa är mina promenad/springskor.
Resten vardagsskor :) byter ut när dom pajjar, till ett par identiska!
20210329_140549.jpg
 
Jag funderar över de här... Fast funderar på hur ergonomiska de första rosa platta är? De är lite billigare... och blir kanske fort smutsiga också när de är så ljusa? Men kanske "till fint"... Fast egentligen vill jag väl mest ha ett par ordentliga, par två t ex... dragkedja på sidan också, det gillar jag, praktiskt. Lite dyra, men kanske skulle kostat på mig för en gångs skull... förhoppningsvis är de ju bra. De är från Ecco.
De båda nedre paren är också Ecco och lite dyrare, jag vill ha rejäla och funderar över om den tjockare sulan på paret till vänster är bättre att gå på än de högra... samtidigt är de ljusare och blir kanske fula och skitiga. Någon som har det högra paret (eller några av de andra eller ändå har tankar) och kan rekommendera dem? Gillar utseendet. Vill inte ha svarta skor.

Tänkte återigen att jag skulle försökte kosta på mig, fast det brukar inte gå så bra men :p :D
 

Bifogade filer

  • 20210329_140315.jpg
    20210329_140315.jpg
    90,4 KB · Visningar: 88
Jag har ett par skor som är walking skor som dessutom har gore tex. Guld värda på långa promenader! Funkar både när det är varmt och när det är blött ute. Till sommaren har jag sen även ett par sportsandaler för kortare promenader och sandaler man bara sticker in fötterna i för när jag inte alls ska gå långt (cykla till stranden etc). Det är nog det jag har på sommaren. Jo, och ett par skor som enbart är till för att ha tillsammans med finkläder om man är bortbjuden.
 
Jag har typ femton par converse, några löparskor samt ett gäng högklackade som jag aldrig använder men varje gång jag ska rensa ut dem så ”kan de ju vara bra att ha...” :cautious:

Haha samma här.... har använt de här typ... tre gånger? sen jag köpte dem för sisådär 7+ år sen... 😅

+ @pepp ni får inte ont i fötterna/kroppen av att gå mycket i converse? Några sulor i?
 

Bifogade filer

  • 20210329_141045.jpg
    20210329_141045.jpg
    180,2 KB · Visningar: 153
För att skorna ska hålla sig fräscha använder jag dem aldrig två dagar i rad. Därav har jag två par converse till sommaren som jag byter med, de är mina vardags- och arbetsskor. Sen ett par chelsea boots för stan, men ändå vardags, ett par lite mer uppklädda loafers, ett par finskor i läder, lädersandaler lämpade för hemmabruk och ett par mer stadiga med hälremmar, och så ett par espadriller, och flipflops i kork. Och så ett par jätteslitna toffsiga tofflor att springa ut med sopor och sånt med.
 
Haha samma här.... har använt de här typ... tre gånger? sen jag köpte dem för sisådär 7+ år sen... 😅

+ @pepp ni får inte ont i fötterna/kroppen av att gå mycket i converse? Några sulor i?

Inte ont alls, och inga sulor i.
Är väl inte att rekommendera, men jag vill ha snygga skor till vardags :D
 
Har även mina vandringskängor kom jag på!
Visa bifogad fil 67004

Fina :) Vandringskängor har jag tänkt köpa mig ett par bra, men inte kommit till skott än. ^^ jag ska ju alltid fundera så mycket först :p
Jag har ett par skor som är walking skor som dessutom har gore tex. Guld värda på långa promenader! Funkar både när det är varmt och när det är blött ute. Till sommaren har jag sen även ett par sportsandaler för kortare promenader och sandaler man bara sticker in fötterna i för när jag inte alls ska gå långt (cykla till stranden etc). Det är nog det jag har på sommaren. Jo, och ett par skor som enbart är till för att ha tillsammans med finkläder om man är bortbjuden.
Det är lite samma som jag tänker! Vill ha ordentliga löparskor för löpning och promenader, ett par rejäla (men ändå fina) sandaler och så ett par finskor. Och däremellan ett par (eller två?) sommarskor som inte är löparskor. Plus vinterskor, vandringskängor och gummistövlar 😅 jises ^^
 
Jag älskar sandaler och tillbringar så stor del som möjligt av sommarhalvåret i dom. Har tre olika par som jag brukar växla mellan. Därutöver har jag två par gympadojjor och fem par snörskor i läder. Har även ett par ballerinaskor i stadigare modell som jag aldrig lyckats gilla trots att de är jättesnygga. Och flera högklackade skor som jag har svårt att gå i efter en ridolycka där en fot satt kvar i stigbygeln så jag skadade hälen. Kan inte slänga dom och hoppas nog någonstans att jag en dag ska kunna gå i dom igen...
 
Inte ont alls, och inga sulor i.
Är väl inte att rekommendera, men jag vill ha snygga skor till vardags :D

Okej!

Jag hade converse på gymnasiet och även efter det, fast nu efter att jag börjat idrotta (eller ja, jag gick ridgymnasiet iofs 🤣) känns det som om jag blivit "rädd" för att gå i "dåliga" skor... och tja, det är väl rätt bra ändå....

Men jag håller med, de är fina :). Jag tycker det varit svårt att hitta bra sommarskor som inte ser ut som joggingskor, när man vill ha nåt fint som inte heller är Converse. Men som sagt de två övre paren i min ena bild tycker jag är fina... och sulan är ju iaf rätt tjock på de vänstra... hmmm...
 
Jag älskar sandaler och tillbringar så stor del som möjligt av sommarhalvåret i dom. Har tre olika par som jag brukar växla mellan. Därutöver har jag två par gympadojjor och fem par snörskor i läder. Har även ett par ballerinaskor i stadigare modell som jag aldrig lyckats gilla trots att de är jättesnygga. Och flera högklackade skor som jag har svårt att gå i efter en ridolycka där en fot satt kvar i stigbygeln så jag skadade hälen. Kan inte slänga dom och hoppas nog någonstans att jag en dag ska kunna gå i dom igen...

Ser gärna bilder! :) Och tråkigt med foten :(
 
Jag har precist gjort en inventering av min skogarderob. Jag vill gärna ha skor efter säsong och som passar till olika typer av kläder. Hemma använder jag mest ridkängor eller joggingskor. Dessa skor använder jag aldrig till jobbet för att slippa sprida hästdoft.

Vinterkängor att ha till jobbet hade jag 6 par boots och 2 par läderstövlar.
Ridskor att ha hemma hade jag 5 par + 3 par varmfodrade stövlar.

När det gäller vår och sommarskor så har jag precis investerat i ett par promenadskor av bra kvalité, även ett par sommarsandalett har inhandlats. Behöver ett par svarta sommarsandaler också, men håller koll på rean.

Nu har jag 5 par loafers, 3 par snörskor, 1 par walkingskor, 1 par joggingskor och 1 par sneakers. Till sommaren har jag också 3 par snyggsandaletter i olika färger och 1 par naturfärgade sandaler.

Garderobsinventeringen resulterade i att jag har skänkt bort 10 par pumps då jag inte kan gå i höga klackar numera.

Jag skulle lätt kunna köpa mer skor, men jag vill gärna ha skor i läder/mocka och av lite högre kvalité. Där blir det 1-2 par någon gång ibland och så är jag skovårdsnörd. Har skor som har måååånga år på nacken :D . Nu har jag handlat på Booztlet när jag hittat de modeller jag vill ha. T ex promenadskor för 400 kr istället för 1200 kr.

Eftersom jag har problem med hälsporre och resttillstånd efter diskbråck så är det viktigt med bra skor som sitter bra på fötterna.

/Lizzie
 
Har två par skor jag kan gå i sedan jag skadade ena foten i höstas. Ett par kängor från Haglöfs som egentligen är mina vandringskängor, men har dom i stallet också numera.
Har nyss haft ett helsike att hitta vardagsskor jag kan gå i utan att få ont och nu landat i ett par rejäla friluftsskor från Urberg. Till dessa har jag ett par ortopediska sulor för att det ska fungera för fötterna.

Mina skor jag hade innan skadan får nu vara kvar i klädkammaren och vänta på bättre tider tyvärr.

Missade.... så tråkigt med din fot! Ser gärna bilder på skorna :)
 
Använder oftast sneakers sommartid, har lite olika att välja mellan men använder oftast några av de ljusa fägerna.
Har också några ballerinas men det är inte så ofta jag använder dom. Vet egentligen inte varför, men jag trivs inte riktigt i sådana. Fast jag gillar utseendet på dom och att de är sköna så blir de liksom aldrig valda när jag ska utanför dörren...
Har även lite sandaler, i olika uppkläddhetsgrad och med olika klackar men de går oftast samma öde till mötes som ballerinorna dvs blir lämnade hemma :cautious:
Sen räkna jag nästan gummistövlar som sommarskor. Vad är väl svensk sommar utan regn? :D
Har höga och låga att välja på.
Och foppatofflor att ha i trädgården :angel:
 
Jag har två olika par sneakers som jag använder när jag inte ska vara i stallet, skogen, ute och på gården etc..
Tre varianer av sandaler, vanliga, låga gladiatormodell och högklackade gladiatormodell
Två par löparskor
Ett par walkingskor
Ett par jakt/vandringskängor
Två par jaktvinterstövlar
Ett par vanliga gummistövlar
Ett par foppatofflor
Ett par löparskor som jag använder inomhus pga specialsulor
Ett par jerseyboots
Ett par lite finare stövlar med liten klack
Ett par höga stövlar med högre klack
Två par pumps
Ett par ballerinskor
Ett par skor med klack men med lågt "skaft"

Sen har jag ju ett par vanliga ridstövlar, ett par vinterridstövlar och ett par ridskor.

Jag gillar att ha skor som passar till olika tillfällen. Sen är jag sällan finklädd utan jag lever mitt liv mest i walkingskor, sneakers och ridstövlar. Använder sandaler på sommaren när det är varmt.
 
Jag har precist gjort en inventering av min skogarderob. Jag vill gärna ha skor efter säsong och som passar till olika typer av kläder. Hemma använder jag mest ridkängor eller joggingskor. Dessa skor använder jag aldrig till jobbet för att slippa sprida hästdoft.

Vinterkängor att ha till jobbet hade jag 6 par boots och 2 par läderstövlar.
Ridskor att ha hemma hade jag 5 par + 3 par varmfodrade stövlar.

När det gäller vår och sommarskor så har jag precis investerat i ett par promenadskor av bra kvalité, även ett par sommarsandalett har inhandlats. Behöver ett par svarta sommarsandaler också, men håller koll på rean.

Nu har jag 5 par loafers, 3 par snörskor, 1 par walkingskor, 1 par joggingskor och 1 par sneakers. Till sommaren har jag också 3 par snyggsandaletter i olika färger och 1 par naturfärgade sandaler.

Garderobsinventeringen resulterade i att jag har skänkt bort 10 par pumps då jag inte kan gå i höga klackar numera.

Jag skulle lätt kunna köpa mer skor, men jag vill gärna ha skor i läder/mocka och av lite högre kvalité. Där blir det 1-2 par någon gång ibland och så är jag skovårdsnörd. Har skor som har måååånga år på nacken :D . Nu har jag handlat på Booztlet när jag hittat de modeller jag vill ha. T ex promenadskor för 400 kr istället för 1200 kr.

Eftersom jag har problem med hälsporre och resttillstånd efter diskbråck så är det viktigt med bra skor som sitter bra på fötterna.

/Lizzie

Ojoj! Som sagt ser gärna bilder... åh ja stövlar ja, kom på att det vill jag också ha... har två vår/höst-kappor som jag vill ha svarta stövlar till. Kan funka med de svarta vinterskorna på bilden, men som sagt de har blivit tråkigt slitna...

Jag vill också bli skovårdsnörd! Håller du kurser? :D :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 606
Senast: muslidag
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 845
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 436
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp