Sommaräventyr

Roucle

Trådstartare
Hej!

Nu i sommar fyller jag arton och har än så länge ingenting planerat. Många kompisar har redan bokat någon veckar partyresa, men det är inte riktigt något som lockar, även om det är sånt jag tycker är roligt!

Jag vill ut och se saker, bo tillsammans med andra ungdomar, jobba, festa och träffa nya människor. Bara ge mig ut och leva lite, komma utanför tryggheten och vara självständig( kan tillägga att jag är van att resa och klarar mig själv).

Är det någon som har gjort något liknande? Vart, när, hur?

För att specifiera lite vad jag menar:
-bo tillsammans med andra människor som jag ej känner sedan innan (kollektiv, vandrarhem etc.)
-Ha kul, festa, träffa nytt folk och umgås
-Jobba
-Sola, bada

Vart börjar man sitt letande efter något liknande? Finns det någon som har tips? Hade tänkt mig att vara borta runt fyra-fem veckor.
 
Sv: Sommaräventyr

Vad tror du om en språkkurs i någon rolig stad? Kan i princip garantera att du kommer träffa nya människor, det finns få miljöer där det är enklare att lära känna folk som på en språkskola. De flesta kurser innebär 3-4 timmars undervisning på förmiddagen och sen har du hela eftermiddagen och kvällen på dig att utforska din nya stad. Plus omsätta det du just lärt dig i praktiken = lärandet går dubbelt så fort och blir även väldigt mycket roligare.

De flesta skolor jag har hört om har antingen ett system med värdfamiljer, egna lägenheter/rum som går att hyra och/eller bidrar med god hjälp att hitta något på annat håll.

Jag gick i språkskola här i Berlin mina första fyra månader i staden - något av det bästa jag gjort i hela mitt liv :love:

Edit: Såg nu att du vill sola och bada och då går ju städer bort men språkskolor finns det lite överallt. Finns ju även vattennära städer där det går att kombinera de två.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommaräventyr

Vad sägs om en tågluff?

Jag åkte på en månads tågluff själv i Europa när jag var 20, något av det bästa jag gjort, lätt! (Gjorde om det året därpå också).


//r
 
Sv: Sommaräventyr

Jag tänkte också direkt på språkresa! Man träffar massor med nytt folk och får se och uppleva jättemycket. Man kan ju välja allt från en vecka upp till flera månader. Vill man sola och bada kan man ju välja en stad där den möjligheten finns. Man brukar kunna välja mellan att bo hos värdfamilj och i studenthem/vandrarhem.
Jag var själv i Paris i tre veckor i somras. Kände inte en själ och hade aldrig varit där innan. Hade skola ca tre timmar om dagen och sen var man fri att utforska staden och lära känna nytt folk. Sightseeing, shoppa, festa, eller bara sitta i en park med klasskompisarna och sjunga och spela gitarr... Åkte därifrån med nya vänner från jordens alla hörn, och ett otroligt mycket bättre språk. Var flera år sen jag läste franska innan detta så var minst sagt ringrostig, men tvingades prata (skitjobbigt!) och både språket och självförtroendet växte. Ångrar verkligen inte att jag åkte, skulle gärna göra om det!
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 386
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 676
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 464
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp