Bukefalos 28 år!

Sommarbete - få i sig mineraler?

Elinbeyla

Trådstartare
Hej hästvänner!

Jo det är så här att jag bara måste ta upp det här med er då jag är säker på att många här har god kunskap.
Var till den lokala foderbutiken förra veckan för jag tänkte köpa ett foder till mitt islandssto på 3år.
Saken är den att hon går på lösdrift, har alltid gjort men nu börjar jag ta ut henne från hagen för lite hantering och ryktning. Efter sommaren kommer hon ev gå in på nätterna
Vill ge henne något i en hink att få äta medan jag pysslar lite, svårare än så är det inte (hade tänkt lite havre skulle räcka..). Ni förstår vad jag menar!

Till saken, i den här affären stöter jag på "foderexpert" som ska visa mig runt alla olika sorters foder, okej jag är inte jättebra så jag lyssnar såklart.
Jag fick då höra att hästarna inte alls får i sig proteiner och mineraler som de behöver när de går på lösdrift och alltså behövs stödfodras med det, i stort sett varje dag. Det slutade med att jag fick med mig KRAFFT Pluss Protein som jag sedan då ska stödfodra med havre..
Till frågan då, är det så illa att våra hästar kan gå flera veckor utan att få i sig så viktiga mineraler ? Jag är som jag nämnt inget bra på foder så ge mig gärna era kommentarer och åsikter!
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Har du bra grovfoder resten av året och bra bete så klarar sig hästen. Mineralsten till och friskt vatten räcker. Vill du ge extra räcker det med en morot. Klart affären vill sälja... Är hästen mager då, så den behöver extra protein??

Jag ger bara några nävar betfor med mineral och linfröolja till både ridhästen o unghingsten 3 år. De som behöver mer får lite mer betfor och olja, på sensommaren kan några behöva lite mer, o då ger jag lucernpellets utan tillsatser (melass olja mm).
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

islandshästar är sällan magra så här års, det brukar vara tvärtom vid dygnet runt bete. Känns revbenen tydligt så är hästen tunn. Får du leta efter revbenen så är hästen fet.
Mineraler kan behövas. Betet brukar bli sämre i slutet på augusti om hästen faller ur då så kan protein plus vara ett alternativ.
Förstår inte riktigt varför hästar skulle få mindre protein av att gå på lösdrift.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Huruvida hästen får i sig tillräckligt med protein och mineraler beror inte på vart den "bor".

Det beror på vad du ger hästen för mat.

Ger du hästen ett grovfoder med bra protein, energi och mineraler. Ja då får den i sig det den behöver.

Spelar ingen roll om den går på lösdrift eller är uppstallad.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Måste säga att jag tycker det låter som om försäljaren mest ville sälja på dig foder.
Hästar som går på bete den här årstiden får oftast i sig det dem behöver. Saltsten och vatten brukar i normalfallet vara den enda de behöver extra. Nu i början av sommaren är dessutom gräset som proteinrikast, och även ett lite tunnare bete brukar tillgodose behoven, åtminstone för de lite lättföddare islandshästarna. Under sensommaren kan det bli lite brist på gräs, och då innehåller också gräset mindre protein och energi.

Det finns massor av fakta att hitta om utfodring till hästar. Jag kan rekommendera SLU's "Utfodringsrekommendationer för häst", en lättläst och bra sammanställning på hur man räknar foderstater och vad hästen behöver.
För att räkna en foderstat till din häst behöver du ta reda på din hästs behov (ras, ålder, arbete med mera..) och sedan ta reda på ditt grovfoders innehåll. När du vet vad ditt grovfoder innehåller kan du jämföra resultaten med hästens uträknade behov. Täcks behoven? Om inte kan man behöva ge mer foder, eller ge tillskottsfoder för att täcka behoven av energi, protein och mineraler eller jämna ut kvoterna.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Tack för era svar! har insett att de faktiskt klarar sig bra nu, som sagt de har mineralsten i hagen, gräs såklart och vatten vilket borde räcka då hon inte är tunn men står i växten. Va nära på att köpa nått från butikens egna märke för avelsdjur, unghästar och föl men då skulle jag få köpa med en hink med mineraler till.. Ja jisses tack för era kommentarer det är inte lätt att gå in i en butik, nästa gång ska man nog bara säga "jag vet vad jag ska ha, tack" !
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Hö innerhåller inte alla vitaminer och mineraler iof fast... de är hö som hästen är gjord för att äta så då torde ju hästen vara skapt att den inte behöver alla mineraler.
För i de vilda finns det inga mineraler på burk eller islicksten
sen om det är så vet jag inte jag bara tänker lite högt nu bollar med tankar.

Men vadå lösdrifthästar inte får i sig vad de behöver? under alla år jag haft Jorunn på lösdrift har jag efter att jag har ridit alltid gett henne lite kraftfoder och mineraler.. har funkar superbra. Och de dagar jag ej ridit har hon bara fått hö.

hästar som är födda på island bör få ett extra tillsatt mineralvärde tror de är fosfor men inte säker eftersom markena där är extremt riak på ett ämne eftersom det är lavmark. Om jag bara kom på vilken mineral de nu va:crazy:
Och tar man plötsligt bort detta ämne iom att de flyttar från islands KAN mag och tarm komma i obalans= Exemrisk.

Men ananrs finns det ju bajlor för sommarbetande häsatr med mineral/vitamin runda som man ställer på backen om ni vet vad jag menar=)

Ge upp din påse du köpt men inte behöver du köpa sånt, lösdrifthästar behöver sällan extra tillskott av protein. Då de många månger går på fritillgång med bra hö och då är ju risken för överskott av protein stor om man dessutom ger extra via kraftfoder.
Och för mkt protein kan i längden ge utslag på levervärdena
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Hö kan visst innehålla så mycket mineraler som en häst behöver, med undantag på selen då det är snålt med det i svenska marker.

Vitaminer kan man få ersätta lite av när man ger torrhö.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Jag har haft islandshästar i mer än 30 år. Mina hästar har alltid fått ett bra hö på vintern, bete på sommaren och tillgång till saltsten och förstås vatten. När jag ridit får de en symbolisk mängd krafft efteråt som belöning (typ en näve).

Mer än så behöver de inte. Förut fanns inga fodertillskott och märkliga kraftfoderblandningar och hästarna klarade sig utmärkt :)

Har alltid haft friska välmående hästar.

Ska dock tillägga att det förr i tiden, innan det var vanligt med plastat hösilage, kunde vara svårt att komma över bra hö vissa år. Om det bara gick att få tag på fjolårshö eller ängshö med sämre näringshalt fick de extra i form av betfor och havre (= billigt och välbeprovat). Även äldre, dräktiga och/eller digivande ston har ofta svårt att hålla hullet och kan behöva extra tillskott.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

som sagt, hö kan visst innehålla de mineraler en häst behöver. selen, som är en mikromineral, brukar det oftast vara brist på i svenska hösilage/hö dock.

Det bästa är ju om hästarna kan få så lite tillskott som möjligt. Man har nu undersökt att tom. presterande travhästar kan klara sig med endast grovfoder om de får ett med bra och balanserat innehåll.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Det är en skröna att fjolårshö skulle innehålla sämre värden bara för att det är "fjolårshö".
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Hästar klara sig bra på bete om den inte rids eller motionsrids och även på bra hö/hösilage, dock inte alltid mineralerna.

Men (det gäller även studien med travhästar man gjorde på Wången). Hästar i hård arbete, fölsston, unghästar behöver tillskott av mineraler och salt.
Hästarna i Wången studien fick ett extremt bra hö som få av oss har tillgång till plus mineraler och salt.

Ta ett analys på dit grovfoder och ditt gräs om du vill vara säger på att hästen få det den behöver. Och så kolla hur mycket den orka äter per dag (grovfoder). Sen få man räkna från det.

Det finns i dag mineraler i godis form som är riktig bra. Mineraler ska man inte snåla med.

Och för i tiden var man mycket mer noggrann att kolla så hästen fick de mineraler den behövde. Havre, rovor/betor och kalk/mineraler/salt. Idag ger man allt annat med glömmer salt och mineraler.


Vi har alltid super hösilage och täcker protein och energi. Mineralerna klara vi dock inte att täcka.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Men (det gäller även studien med travhästar man gjorde på Wången). Hästar i hård arbete, fölsston, unghästar behöver tillskott av mineraler och salt.

Alla hästar oavsett ålder, ras och "användningsområde" behöver en balanserad foderstat. Om man kan täcka hästens behov med endast ett bra grovfoder så är det ju bra. I många fall behöver man ge tillskott i form av mineraler.
Men man kan inte säga att "dom och dom" hästarna behöver tillskott medan andra inte behöver. Om en toppresterande travhäst har brister i sin foderstat kanske detta märks tydligare för denna häst än om en äldre valack som promenadrids har brister i sin foderstat, hästen kommer helt enkelt kanske inte att kunna prestera på topp.
Alla hästar har ett individuellt behov som man räknar ut och sedan är det vi som ska se till att hästarna får i sig det dem behöver.

Det har gjorts flera studier på Wången. I den mest kända har man inte använt sig av mineralfoder utan utav lucern, dels för att det är ett stråfoder som är mera vänligt mot hästarnas magar att äta samt att det motsvarade de brister som grovfodret hade (i detta fall brist på protein samt en del mineralämnen).
I en annan studie på Wången har hästarna fått tillskott i form av mineraler- för att hästens behov inte täckts enbart med hjälp av grovfodret.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Jag brukar ge mina kraftfoder efter ridning även på sommaren, men bara i mängd "skrammel i krubban" för att kunna ha i en vitamin/mineralblandning, så får dom det som belöning efter arbete.

Vi ger även ett "godis" som egentligen är ett mineralfoder. De är kanon i hårda små bitar. Smular inte sönder i fickan o kladdar inte. Enligt säljaren så skall det inte behövas mer än 4-5 såna bitar för att täcka dagsbehovet under betessäsong. Hade jag inte gett kraftfoder hade jag bara gett dessa.

Vad jag har hört så kan man göra "höanalys" även på sitt betesgräs och då få veta exakt hur det står till med mineraler i sitt gräs. Det kan finnas lokala brister.

På vintern så tar jag fullständig höanalys, även mineral/spårämnen. Så fodrar jag utifrån den. Iår innebar det faktiskt mer kraftfoder eftersom jag inte vill ge mina fri tillgång hö trots lösdrift. Höt hade alltså ganska låga värden o de fick 9-10kg hösilage. Tidigare år har jag försökt få så bra hö att kraft inte behövs(men dom fortfarande får skrammel i krubban som tack för gott arbete).


Jag tror inte säljaren försökte lura på dig något utan att det säkert var hennes kunskaper som sa att en växande unghäst skall ha mer. Skall du ändå ge något så är det ju bättre med ett fullfoder än t.ex. tomma kalorier från havre. Du kan säkert ge din krafft protein, men ge inte den mängd som står på paketet, det brukar vara på tok för mycket för våra lättfödda islänningar!
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Hästar klara sig bra på bete om den inte rids eller motionsrids och även på bra hö/hösilage, dock inte alltid mineralerna.

Men (det gäller även studien med travhästar man gjorde på Wången). Hästar i hård arbete, fölsston, unghästar behöver tillskott av mineraler och salt.
Hästarna i Wången studien fick ett extremt bra hö som få av oss har tillgång till plus mineraler och salt.

Ta ett analys på dit grovfoder och ditt gräs om du vill vara säger på att hästen få det den behöver. Och så kolla hur mycket den orka äter per dag (grovfoder). Sen få man räkna från det.

Det finns i dag mineraler i godis form som är riktig bra. Mineraler ska man inte snåla med.

Och för i tiden var man mycket mer noggrann att kolla så hästen fick de mineraler den behövde. Havre, rovor/betor och kalk/mineraler/salt. Idag ger man allt annat med glömmer salt och mineraler.


Vi har alltid super hösilage och täcker protein och energi. Mineralerna klara vi dock inte att täcka.



Håller med, alla här säger kan och kan hit,
Ja men vi lever inte på ommet utan de flesta hö som vi ger våra häsatr framförallt på lösdrift med fritillgång är inte supervärden.
Jag skulle aldrig släppa in min ponny i en lösdrift där höet har extremt höga värden där hästens dagsbehov är uppmätt redan efter 6 kilo. Och min häst äter ca 35-45 kilo när hon går på lösdrift om dagen.
Fångrisken och fettman är emorm stor då.
Och visst en häst som bara går lättae form av motionsridning medhöver inge extra säkerligen.
Men tävlingshästar behöver mer och då räcker inte bara höet, när jag hade på lörsdrift så iörjan hade jag ingenting bara hö till henne(fritillgång) jag skrittade 90% av alla ridpass så det var mkt lätt form av ridning.

När jag sedan började rida mer och fick upp henne i tävlingskondis så började hon uppvisa symptom på näringsbrist av mineraler och vitaminer.

Jag fick börja ge henne mineraler vid sidan av och vips så vart hon fin igen.

Visst förr hade man inga vitaminer och mineraler de håller jag med om, men förr var hästarna inte helt ovanligt undernärda och hade just vitaminbrist och mineralbrist.
Hästarna kunde arbeta 10 timmar om dagen ute på pkrarna eller gå som kärhäst till och från stan osv. då fanns det inge djurskyddsmyndighet som såg till att boxen var ett visst mått eller att hästen skulle ha en viss storlek påhagen osv.

Allt var inte bättre förr;)

Jag ger iallafall min häst mineraler för jag vill inte ha brist, och salt får hon också i sig eftersomhon svettas mkt vid ridning och slickstenen räcker inte för att årterställa saltbalansen då
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Det skrev jag väll. Ta analys och kolla, men de hästar jag räknade upp klara sig inte, med mycket få undantag, på bara grovfoder utan mineraler.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Jag tror inte säljaren försökte lura på dig något utan att det säkert var hennes kunskaper som sa att en växande unghäst skall ha mer. Skall du ändå ge något så är det ju bättre med ett fullfoder än t.ex. tomma kalorier från havre. Du kan säkert ge din krafft protein, men ge inte den mängd som står på paketet, det brukar vara på tok för mycket för våra lättfödda islänningar!

Det är just mängden av kraftfoder som är de stora problemet om man inte ger extra mineraler. Ska man ge "ponnyhästar" kraftfoder så de täcker mineraler från bara kraftfodret så ska man upp i flera kilo och det är för mycket för dem.

Men mineral godis är en super uppfinning eller pelleterade mineraler.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Jag skulle aldrig släppa in min ponny i en lösdrift där höet har extremt höga värden där hästens dagsbehov är uppmätt redan efter 6 kilo. Och min häst äter ca 35-45 kilo när hon går på lösdrift om dagen.
Fångrisken och fettman är emorm stor då.


35-45 kg..? :eek: oj, då tuggar hon på bra.
För att hålla henne i tävlingskondition på så många kg måste du ge henne av ett hö med vääldigt låga värden.
Personligen vill jag ge min häst ett hö/hösilage med bra värden och av bra kvalité, samtidigt som hon får sin tuggtid. Har man möjlighet att välja är det optimalt om man hittar ett hö/hösilage då man täcker värderna vid ca 8 kg.
 
Sv: Sommarbete - få i sig mineraler?

Jag tycker att du ska gå in på en sida som du hittar om du söker på naturlighäst. Där står det väldigt bra om mineraler mm. Mycket tänktvärt! Men inget som några som säljer kraftfoder till häst skulle säga direkt...
Mineralerna är absolut viktigt under sommaren dessutom då hästarna går på bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 856
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp