Sommarbete, körning mm.

R

Rockypro

Visste inte var denna tråden skulle placeras, så jag sätter den här. Orkar dessutom inte göra flera trådar, då det är så mkt jag undrar. :p

När brukar ni släppa era hästar på bete? Går ni efter datum eller efter temperaturen eller ngt annat?

Om det är kallt på natten, sätter ni på dom täcken då eller?

Brukar ni ge "stödfoder" under sommarbetet? Om ni gör det, gör ni det bara om ni rider dom eller alltid?

Är en fjording eller en nordsvensk billig "i drift"?

Kan man köra timmer med ett varmblod, eller är dom för "klena" för det?

Hur gör man en foderstat? Lättast att låta någon som kan sånt göra det?

Har som ni ser många funderingar, skulle bli hemskt glad om ni svarade på det mesta... :bump:
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Det är efter ett datum som man släpper sina hästar på bete.
Det beror om hästen är inne så behöver den såklart ett täke då också men det beror på lite också.
Sen kan inte jag förklara så bra mer.
Men man gör ett foderstat av hur gammal hästen är och vilken ras om det är en liten häst så behöver den inte lika mycket som en storhäst.Det beror på hur mycket hästen äter.Jag har gjort ett foderstat till min kompis häst.Jag har ej någon häst men ska få nästa år.:)Och ett varmblod kan nog inte klara av att köra timmer.Och Fjording o Nordsvensk är INTE billigare i drift de tar ju mer plats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommarbete, körning mm.

Rockypro skrev:
Visste inte var denna tråden skulle placeras, så jag sätter den här. Orkar dessutom inte göra flera trådar, då det är så mkt jag undrar. :p

När brukar ni släppa era hästar på bete? Går ni efter datum eller efter temperaturen eller ngt annat?

Om det är kallt på natten, sätter ni på dom täcken då eller?

Brukar ni ge "stödfoder" under sommarbetet? Om ni gör det, gör ni det bara om ni rider dom eller alltid?

Är en fjording eller en nordsvensk billig "i drift"?

Kan man köra timmer med ett varmblod, eller är dom för "klena" för det?

Hur gör man en foderstat? Lättast att låta någon som kan sånt göra det?

Har som ni ser många funderingar, skulle bli hemskt glad om ni svarade på det mesta... :bump:

Svaret på alla frågorna är: Det beror på.

Stödfoder ger jag under betet om jag tränar hårt, om hästen behöver det (faller ur eller verkar matt), om det är torrt så det finns sämre med bete, på sensommaren då det är mindre näring. Om det behövs för din häst eller inte beror helt på vad det är för typ av häst, vad det är för arbete, vad det är för bete, vad det är för väder.

Betessläpp blir när det passar med hänsyn till de hästar som ska gå ihop, väder och vård av hagar.

Kallblod är ofta lättfödda och därför kanske "billiga i drift" jämfört med varmblodsraser av motsvarande storlek men skillnaderna är oftast inte så jättestora. Det som kostar i vinterfoderstaten är ett bra hö och det behöver alla hästar en hel del av. Sen kanske inte kallblodet behöver så mycket kraftfoder men den kostnaden är inte speciellt hög (om man inte köper massa specialfoder förstås, då kostar det).

Räkna foderstater kan man få hjälp med på hippocampus, du behöver tillgång till analysvärden på ditt grovfoder.

Vad en häst orkar och inte orkar dra beror på hästen, lassets tyngd, arbetspassets längd och hur väl hästen förberetts för uppgiften. Kan en shettis gå grand prix dressyr? Ja, om den har lärt sig det och har en ryttare som klarar av att plocka fram det. Sen kanske den inte kan vinna över Briar men det är en annan sak.
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Rockypro skrev:
Visste inte var denna tråden skulle placeras, så jag sätter den här. Orkar dessutom inte göra flera trådar, då det är så mkt jag undrar. :p

När brukar ni släppa era hästar på bete? Går ni efter datum eller efter temperaturen eller ngt annat?

vi släpper även nattetid då det är några + grader på natten

Om det är kallt på natten, sätter ni på dom täcken då eller?

är det kalla ihållande regn kan dom som behöver få ha ett regntäcke;)

Brukar ni ge "stödfoder" under sommarbetet? Om ni gör det, gör ni det bara om ni rider dom eller alltid?

dom hästar som tränas eller behöver det av annan anledning får det. hela tiden då dom behöver

Är en fjording eller en nordsvensk billig "i drift"?

har ingen personlig erfarenhet av dom raserna, men min vännina har några nordsvenskar, det går mkt. stråfoder hoss henne:angel: . men det är nog induviduellt. finns även "lättfodrade" fullblod ;)

Kan man köra timmer med ett varmblod, eller är dom för "klena" för det?

det är nog beroende på vad det är för "timmer".tex. en fjording kan ju vara ganska liten, och ganska lätt i typen den med. då går det ju inte att jämföra med en bruks nordsvens på 165 cm.:crazy:

Hur gör man en foderstat? Lättast att låta någon som kan sånt göra det?

det har jag en vännina som är suverän på, så hon får min hösilage analys och "fixar" resten:D själv är jag urkass på det.:crazy:

Har som ni ser många funderingar, skulle bli hemskt glad om ni svarade på det mesta... :bump:

jag tycker att det är ganska svårt att svara "generellt" på. det är så mycket som spelar in.:angel:
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

*Jag släpper mina hästar på bete när gräset har kommit igång ordentligt, så fort som möjligt.

*Har aldrig täcken på mina hästar oavsett väder. Och nej, de fryser inte.

*Om gräset växer dåligt ger jag självklart extra hö. Ger alla väldigt LITE kraft för att de ska få i sig lite vitaminer och så. Pigga är de ändå fast de tränas.

*Om en häst är dyr eller billig i drift beror alldeles på. T.ex. var man står, vad den äter, om den blir sjuk, hovslagarkostnader, o.s.v.

*Köra en stor timmervagn kanske är lite tungt för ett varmblod, de brukar man ju ha t.ex. nordsvensk eller ardenner till. Men att dra timmer med släpsax och så går ju, det gör jag med min andalusier.

*Vet man inte hur man gör en foderstat så tycker jag att man ska låta en kunnig person hjälpa en :)
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Du har fått många svar redan, tänkte bara kommentera det där med om att dra timmer med varmblod. Varmblod kan ju se olika ut, endel är ju smala och lätta och endel grövre och större. Beroende på detta kan de ju dra olika mycket. Men det handlar om teknik och att lära dom dra och sedan träna upp muskler så att de är förberedda för uppgiften.

Sedan så har kallbloden kanske dragtekniken mera medfödd eftersom de avlats på att dra genom århundradena.

Mitt (stora) varmblod har dragit släde mycket på vintrarna men aldrig tungt lastat. Han gillar det, men jämfört med mitt kallblod (finnhäst) så har han inte samma "segdrag", dvs kallblodet är långsammare men orkar mera och längre.
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Tack så mkt för alla svar! :bow:

Har en annan fundering också,

Tror ni att en korsning ardenner/fullblod på 155 cm skulle kunna dra en släde på vintern, med 2, 3, 4 pers i..? Tänkte att en vagn måste vara lättare att dra eftersom den rullar, men en släde släpas ju liksom fram, så jaa...

Har lite beslutsångest nu när jag ska köpa häst, vill ha en skogsmulle som man kan köra vad som helst med samtidigt som jag vill kunna tävla med hästen lättare klasser i dressyr och hoppning... Vet inte riktigt vad jag ska titta efter... :crazy:
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Att en liten häst kan dra en släde med några personer i finns det ingen tvekan om. Om föret är bra, hästen frisk och utrustningen passar. Och som alltid att den är van att dra och att man tränar så att den är förberedd för uppgiften.

Men jag måste säga att korsning ardenner-fullblod är ganska mysko :D menar du att du hittat någon som fick för sig att göra den kombinationen?

Viktbärande hästar som också är ridbara är exempelvis tinker, irish cob, kallblodstravare. Vill du ha lite lättare typ kanske en övervuxen connemara eller welsh cob kunde vara något. Korsningar mellan nordsvensk eller fjording och någon lättare ras.

Det finns massor av trevliga okomplicerade hästar där ute. Om du ska satsa på körningen eller ridbarheten i första hand beror kanske på vad du själv kan tillföra till hästen. Vi har nyss varit ute och letat rid- och körponny och där sökte vi i första hand någon som fungerar i körningen eftersom vi själva inte kan lära hästen något inom det området. Ridningen tyckte vi var lättare att lösa själva.

Man kan också fundera över vad man helst vill göra och vad som är viktigast, tävling eller körning. Och välja häst utifrån det man helst vill göra tillsammans.
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

ha ha,:rofl: angående mysko korsningar.:D

en ridskola jag jobbade på för många år sedan hade en ponny som va korsad ardenner(pappan)-welsh mountain. det hade visst blivit någon tjuvbetäckning då grannens hingst smitit en natt, när "mamman" stod hos fodervärd.. (stoet, mamman alltså, stod oxå på ridskolan)

fölningen gick bra utan komplikationer, tack och lov.

avkomman va en väldigt lyckad sådan, han blev D-ponny. såldes senare och gick så småningom L.A hoppning och fälttävlan.;)
 
Sv: Sommarbete, körning mm.

Lejonelle skrev:
Att en liten häst kan dra en släde med några personer i finns det ingen tvekan om. Om föret är bra, hästen frisk och utrustningen passar. Och som alltid att den är van att dra och att man tränar så att den är förberedd för uppgiften.

Men jag måste säga att korsning ardenner-fullblod är ganska mysko :D menar du att du hittat någon som fick för sig att göra den kombinationen?

Viktbärande hästar som också är ridbara är exempelvis tinker, irish cob, kallblodstravare. Vill du ha lite lättare typ kanske en övervuxen connemara eller welsh cob kunde vara något. Korsningar mellan nordsvensk eller fjording och någon lättare ras.

Det finns massor av trevliga okomplicerade hästar där ute. Om du ska satsa på körningen eller ridbarheten i första hand beror kanske på vad du själv kan tillföra till hästen. Vi har nyss varit ute och letat rid- och körponny och där sökte vi i första hand någon som fungerar i körningen eftersom vi själva inte kan lära hästen något inom det området. Ridningen tyckte vi var lättare att lösa själva.

Man kan också fundera över vad man helst vill göra och vad som är viktigast, tävling eller körning. Och välja häst utifrån det man helst vill göra tillsammans.


Haha, ja jag har verkligen hittat en sådan korsning, ett helt underbart fint litet sto. :D
Men ja, måste ju också säga att jag också blev lite skeptisk när jag läste annonsen, innan jag hade plockat fram bilden på henne. :rofl:

Smart det där du skrev om vad man kan lära hästen själv osv. Jag är ingen körexpert, har bara kört några gånger, men tycker det är himla kul. Så de blir nog att leta efter en häst som fungerar i körningen, som du sa. :p

Så egentligen skulle man kunna köra vad som helst med NÄSTAN vilken ras som helst, bara den är tränad för det..? :)

Tack så mkt för svaret! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sommarbete, körning mm.

Du skrev köra timmer med varmblod, klart du kan köra timmer med vilken häst som helst men du kan ju inte ha hur tunga lass som helst. Du får kapa ned till rimliga vikter och köra flera vändor. Hur mycket som är rimligt att dra är det bäst du frågar om på körforumet, jag är inte kompetent att svara på den frågan.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag vet inte vad jag vill ha ut av att skriva en tråd, jag vet inte ens om jag borde. Kanske vill jag bara få höra att fler har levt...
Svar
15
· Visningar
1 664
Senast: Nemo
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: Amha
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 291
Senast: TantEster
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 619
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp