Sommarbete med problem

Eme_liie

Trådstartare
Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel.

Som det ser ut nu så går min häst själv i hagen och sommaren knackar på dörren. Sommarbete/hage finns dock är två hästar på den Min och en till i stallet.

Snabb info om hästarna.
Min: Valack dock sent tagen född 91 kastrerad 99. Så han går i sin egen värld och tror att han är hingst dock blir det ju inga föl, men han har klättrat på ston vid brunst, när ston inte brunstar så kan han spexa lite men klättrar inte på stona då vad jag vet. Ston tycker även om honom och han kan få igång brunst och ston bråkar om honom eller hur man ska säga. Okej i hull.
Andra hästen: Sto är iaf över 8 år. Brunstar ofta dock känns det som om att det minskat nu. Är även väldigt "lätt" på baken alltså sparkar om hästar kommer för nära även vid ridning händer det. TJOCK behöver inte jätte mkt.

Dom går nu i varsin hage bervid varandra inget direkt bråk över staketet men som sagt brunster m.m

Till problemet det finns bara en sommarhage.
1:a lösningen den går att dela av men då får jag göra det helt själv (jag har aldrig satt staket förut) stoägaren vill inte hjälpa till att sätta upp staket. Ena hagen kommer även få lite mindre gräs och stoägaren vill bara ha sin häst i den hagen där det blir mer att äta jg tyckte väl att man kanske kunde byta hagar varannan vecka. Båda hagarna gör att de inte ser andra hästar om dom inte går precis brevid varandra, min klara av att "gå utan att se någon" stot hoppar ut har gjort det x-antal gånger när hon inte ser någon.

2:a lösningen leta rätt på annat bete helt enkelt, dock svårt då många beten även där har ston så det kommer jag inte ifrån. Får inte heller vara för långt bort då han ska hållas igång hela sommaren vilade alldeles för länge i vintras. Så det blri rätt stora "krav" på betet då jag måste kunna hålla igång min häst. Så det är ju helst den sista utvägen och även den svåraste att få till.

3: de lösningen dom får gå i samma hage tillsammans, enligt stoägaren så tycker inte hon att det är några problem att han klättrar på henne. I det läget är det ju stot som kan ta skada men även min om hon börjar sparka när han ska av å så. För att minska skade risken så kanske man kan ta av skorna första veckan? Linda benen på min häst för att även där minska risken vid spark. Sedan när den "värsta" tiden är över slå på skor bak igen.

4: de lösningen fixa en mindre hage i hagen där man kan ha stot medans hon brunstar och sedan släppa ut henne igen för hon brunstar ju endå inte non stop.

Sen är det ju faktist så att de kanske inte alls går ihop men då tycker jag ju att det borde ha märks när de ändå står grannar nu och kan röra varandra över tråden.

Min hjärna går i hög varav för alla lösningar tycker jag SUGER.. Och ha kvar i nuvarande hage fungerar inte heller eftersom att den Måste få vila under sommaren.

Sen kommer man ju vidare med problemet i slutet på sommaren då jag måste stöd fodra min häst och det gör inte sto ägaren med sin. ska jag då behöva ta in honom och låta honom stå inne för att han måste ha sitt hö. Jag vill ju inte betala för foder till stoet. Kraftfoder får han ju oxå varje dag då jag rider men det går ju att lösa att han får äta det inne. Men var smidigt att ge honom det i hagen när jag var klar å så fick han äta i sitt eget tempo.

Usch usch usch hoppas någon orkade läsa ens. och kan ge mig tips eller kanske komma med andra lösningar. Just nu lutar det ju åt att låta dom gå tillsammans för det blir minst krångel, men det kanske är dumt det med?:confused::crazy::(:cry:
 
Sv: Sommarbete med problem

basta losningen ar val att inte satta dem pa sommarbete utan fortsatta som du har gjort nu. forstar inte varfor alla envisas med att slappa ut sina hastar pa bete for 2-3 manader och later dem ata ihjal sig och sen kommer de in pa hosten utan muscles och i dalig physic. Nej, fortsatt som du gor nu och stodfodra om sa behovs, varfor kan de inte ga pa "bete" i de hagar de har idag??
Om du absolut maste ha dem ute pa bete, far du val be sto agaren att hjalpa till med att dela hagen.. varre ar det inte, och vagrar hon/han, tja da kan hon ju flytta hasten nagon annanstans..
 
Sv: Sommarbete med problem

Största anledningen är typ bara att han ska få byta hage. Hans vinterhage är nerbetad till max och skulle behöva vila och växa till sig lite grann.

Han ska inte vila under betet utan som sagt så bli det som att jag bara byter hage till en lite större finns, är inte så bra betes hage då hälften av hagen består av gran/träd och kommer att gå under hela sommaren vilan fick han i vintras.
 
Sv: Sommarbete med problem

da ar det val bara att byta hage. och lata stoet sta dar hon ar, hon ar val inte ditt ansvar?? om agaren inte ar villig att hjalpa till (om hon inte betalar for den servicen)) far hon val pallra sig dit och satta upp stangsel.
Hur svart kan det vara, kop en rulle tejp, isolatorer och vita plastic stolpar. dra en linje i huvudet och satt ner det. koppla tejpe till strom och voila dar ar ett stangsel.
 
Sv: Sommarbete med problem

Jag hade inte släppt en valack som klättrar på ston tillsammans med ett sto som är "lätt i rumpan" pga skaderisk.

Om båda hästarna respekterar staketet behöver du kanske inte bygga ett "riktigt" staket, utan kan enkelt dela av med såna här plaststolpar, modell B på bilden? http://www.clobsagbacken.se/stolp.htm Det är jätteenkelt att sätta upp, alla klarar det. Det är inget man bygger en hel hage av, men kan duga att dela av med. Antar ju att hela hagen ni isf ska dela är ordentligt stängslad? Är det en lång bit som ska delas kan du slå ner några riktiga stolpar med längre mellanrum, och plastpinnar emellan. Då försvinner också problemet med stödfodring längre fram, och hästarna kan se varann. För att fixa stolpar behöver du en spade, ett spett och en gummiklubba, det är inte jättesvårt, bara lite svettigt om det är varmt :)

Jag hade delat av hagen och låtit hästarna gå brevid varann, och om ytan tillåter spärrat av en liten del i min hage med plastpinnar för att gräset ska växa upp ordentligt och sen flytta runt avspärrningen. Då finns det alltid nytt gräs någonstans. Jag gör så i min hage i år.

Lite konstigt av sto-ägaren att vägra hjälpa till tycker jag, det borde ligga i hennes intresse också tycker man. Ok om man rent fysiskt inte kan pga skada/sjukdom, men det framgår inga såna skäl i din text.

Hoppas det fixar sig på bästa vis!
 
Sv: Sommarbete med problem

Hennes anledning till att hon inte vill hjälpa till är för att andra valacker har klättrat på hennes sto, så hon är van och att hon sa till om hon inte ville mer. Så det var okej att min häst skulle klättra på hennes sto för hon är van.

Så hon har Inga anledningar till att inte kunna hjälpa till förutom lathet
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete med problem

dela av sommarhagen å ta den med mest gräs. vill hon inte hjälpa till så får hon sota för det oxå:devil:
sen tycker jag inte du ska ha dom ihop, tänk om stoet får livmodersinf. av att han klättrat...inte bra det. å kommer hon då kräva dig på den vet.räkningen då?
Ta sånna plaststålpar som tidigare nämnt, skitenkelt.
Hoppas det löser sig:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp