Bukefalos 28 år!

Sommarbete vs Vintervila

Athletin

Trådstartare
(Osäker på vart tråden passade in så det är bara att flytta om det blivit fel)

Jag har funderat lite över dethär med Sommarbete och Vintervila.

Jag som inte har tillgång till ridhus eller paddock ställer mina hästar gärna på vintervila istället för sommarbete just för att kunna rida så mycket som möjligt på året.
Sen tycker jag att det är trevligare att rida och pyssla på sommaren ^^

Men jag är lite nyfiken om det finns fler som gör som jag, vad det finns för fördelar samt nackdelar med antingen det ena eller andra.

Nyfiken! :)
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Nu har jag en unghäst så min vilar minst en månad sammanhängande både sommar och vinter. Men längre fram kommer jag göra som du, ge den huvudsakliga vilan under vitern. Vi har heller inget ridhus här, så under en period är det nästan omöjligt att rida. Skridskobana överallt. De flesta omkring klubben ställer av sina hästar vintertid eftersom ridmöjligheterna blir så mycket sämre. Ingen verkar ta skada av det :D Det jag kan märka är att de blir mycket tröttare på sommaren utav värmen och den långa utevistelsen, så någon vecka här och där sommartid är bara bra tycker jag.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Det mest praktiska för dagens ridhästhållning.
Ridning ska vara ett nöja inte en plåga, frysa på häst rygg är ingen skoj.
Jag slappa att sko hästen och allt vad det innabar, dom få gånger på vintern där det gå att rida klara sig hästen bättre utan sko.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag ger min häst sommarvila. Både jag och hästen tycker det är pest och pina att rida bland alla dessa flugfän.. I sommars fick hon 3v, så jag fick ändå rida bland krypen.
Även när jag inte haft tillgång till paddock och ridhus har jag gjort så, broddar helt enkelt. Tar det lugnt på vägar, rider antingen på stubbåker / sommarhage och myser i snön :love: går dock alltid själv först, trampar upp ett spår och 2 volter så jag vet att underlaget är jämt och utan is!
Kan tillägga att när jag inte hade paddock / ridhus jobbade jag skift och kunde rida på dagen.

Sen trivs ju hästen bättre på sommaren över lag, vara ute dygnet runt med fri tillgång på gräs. Håller sig sysselsatt hela tiden.
På vintern däremot står hon mest och glor (har ej fri tillgång på grovfoder) och kommer in på kvällen/sen e.m för att även då stå och glo.
Kan då vara bra att bli av med lite energi.

Detta är som sagt vad jag och min häst trivs bäst med!

Edit: ang. Att frysa på hästen. underställ, termobyxor, tjocka sockar och vantar, varm halsduk som gärna går över mun och näsa, öronvärmare, rump värmare på sadeln och plast stigbyglar!
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Fördelarna med vintervila är främst för ryttaren tycker jag - det är mörkt, kallt och j*vligt att träna. Hästen däremot brukar ju funka fint på vintern om man bara har vettigt underlag att rida på.

På sommaren är hästen vanligen lite segare i värmen, mer störd av insekter etc, medan oftast ryttaren har mer ledig tid, det är ljust på kvällarna, och iaf jag känner mig mer motiverad att åka ut och spendera många timmar i stallet.

Nu har jag en häst i övre medelåldern som inte blir helt avställd några längre perioder alls, av hälsoskäl. Det blir en eller två veckor två-tre gånger om året istället för en enda "långsemester".
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Finns inga problem eller vad som är bättre , med undantag att många har sina hästar uppstallade med begränsad utevistelse vintermånaderna . Varpå vintervila från ridningen ger väldigt mkt timmar på box .
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Min häst går på sommarbete, det innebär inte att han har semester :D
Han rids och tävlas som vanligt för det är ju mycket trevligare på sommaren.
På vintern är det mycket möjligt att han blir avställd en period när det inte är möjligt att lämna stallplanen (och knappt ens gå över den) för all is.

Givetvis får han en veckas vila här och där under sommaren men inte någon längre sammanhängande vila.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Min häst får också vintervila. Han går dock på lösdrift med en mycket stor och kuperad hage, så han rör sig ju ordentligt ändå.

Jag har blivit lite bekväm av mig på äldre dagar och ser inte njutningen i att rida ut på frusna, knöliga stigar eller att skritta fram och tillbaka på den ganska trafikerade asfaltsvägen. Dessutom i mörker och kyla...
Men jag hoppas ju att det kommer ordentligt med snö den här vintern! Så det blir mjukt och fint att rida och dessutom lyser upp lite. Då räknar jag med att sätta igång honom igen i jan/feb.

Min häst verkar inte ha särskilt ont av värme och insekter, så det har inte varit några problem att rida hela sommaren och det är ju så underbart att det är ljust långt in på nätterna! Man behöver inte stressa för att hinna rida!
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag "ställer av" mina på vintern .. 2 äldre hästar som går ute dygnet runt.
Bor mitt ute i skogen , och har ingen ridbana.
Förhoppningen är ändå att lulla ut lite sporadiskt , om väder och underlag tillåter.
Jag är dessutom en riktig kvälls/natt människa , och rider alltid kvällstid , vilket av naturliga skäl blir svårt dessa mörka vinterkvällar :mad: .. så tråkigt !
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag tycker det är väldigt få som har hagar för att ge hästen en bra vintervila. Rider man inte behöver ju hästen ändå kunna röra sig ordentligt under dagen, blir ju sällan en gynnsam vila att stå på box större delen av dygnet som dom flesta gör.

Annars även med en bra hage vintertid tycker jag att sommarvila är snäppet bättre eftersom hästen kan behöva röra sig ordenligt och hålla igång muskler osv för att klara av kylan och vintern på ett bra sätt.

Sen så tror jag mycket på att faktiskt hålla igång hästarna så mycket det går, få hästar tror jag som faktiskt går såpass att dom behöver den vilan. Vila kommer ändå förr eller senare under dagar man inte hinner rida och sånt. Skillnad såklart på unghästar, dom kan behöva en mera sammanhängande vila i perioder.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Hej!

Min får vila vintertid, mest för att då kan jag kontrollera hennes mat bättre (vila på bete går inte!) och för att det är så trist att rida när det är kallt, mörkt och regn/is.

Hagen är lika stor vinter som sommar när hon går med andra hästar, just nu bor hon i sjukhage.. :-(
Jag föredrar ohyran sommartid framför isen på vintern.

/Lavinia
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Alla mina hästar har alltid haft sina eventuella viloperioder på vintern när det är kallt, blött och äckligt med isgata osv. Det ska vara kul att rida, inte ett jobbigt måste (varför jag också alltid haft och har hästar som klarar av att vila periodvis utan att gå i taket).
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Mina har börjat få vila på vintern i stället.

Även om det heter att man har ledigtid runt jul & nyår så är det så mkt som ska göras att det inte hinns med iaf...

Och sen dessa isgator ? Även med brodd så funkar inte alla hästar bra ändå. De går å spänner sej, blir då stela och tjuriga. JAG blir stel av att halka runt (och frysa) nej tack... Då rider jag hellre vid 20-21 tiden på somrarna å slåss med myggen =)
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag är en sån som gärna latar mig på sommaren och har inget emot mörker vintertid.

Är också rädd att gammeltant blir stel av vintervila då hon inte står på lösdrift utan box ca 8-10 timmar/dygn. Sommarmånaderna däremot går hon ute dygnet runt så då tillåter jag mig en paus med ridningen. Jag jobbar även mycket då och inte lika mycket på vintern så för mig och tant finns flera fördelar med 2-3 veckors sommarvila än vintervila.:)
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Vintervilan är inte alltid självvald.
Tycker också att hästarna behöver röra sig mer när dom står mycket på box men när man inte har tillgång till ridhus på gården och det är så svinigt halt att man inte vågar köra med släpet så......
Bor man i Skåne så har man ofta inte broddat bilarna för här är ju oftast barmark och slask utom just ett par fördömda veckor :mad:
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Fast jag ser det tvärtom där, det är neråt landet som dubbar på bilen verkligen behövs just för att det är bara isigt utan någon snö. Det blir ju rena blankisen. Jag skulle aldrig köra utan dubbar på bilen.

Sen så är det självvalt tycker jag. Det mesta hör ihop med ryttarens bekvämlighet. Det går att jobba hästen lite lätt på isiga vägar också även om det bara är rakt fram, man kan träna en hel del som håller igång grunden. Dom flesta tycker att det inte spelar någon roll om man bara skrittar hästen en timma tex men jag tycker det gör stor skillnad, även om det inte kanske alltid är så kul.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

KL.
Jag gör varken eller.
Jag låter mina få en vilovecka varannan månad, och håller igång dem "lagom" resten av tiden.
Lagom i min värld är tre-fyra ridpass per vecka. Ute dygnet runt under sommarhalvåret, halva gänget på utedrift året runt. Det gäng som är uppstallat under vintern, är ute ca 14-15 timmar per dygn även på vintern.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Mina försöker jag hålla igång året runt. Blir någon vila här och där när jag åker bort etc. Nu händer inte det så ofta ;) ...Däremot händer det att dom får vila extra framåt senvintern då snödjupet har maxats. Det går inte att rida vettigt i 1,5 m snö när hästen är lika hög i mankhöjd...:crazy:...jag har en bit att åka för att komma till ridhus och mina arbetstider är lite knepiga så då låter jag dom hellre vila då.

Har stor hage i övrigt, även om den inte nyttjas fullt ut när snödjupet är så pass...då häckar dom närmast grinden...
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Fast jag ser det tvärtom där, det är neråt landet som dubbar på bilen verkligen behövs just för att det är bara isigt utan någon snö. Det blir ju rena blankisen. Jag skulle aldrig köra utan dubbar på bilen.

Sen så är det självvalt tycker jag. Det mesta hör ihop med ryttarens bekvämlighet. Det går att jobba hästen lite lätt på isiga vägar också även om det bara är rakt fram, man kan träna en hel del som håller igång grunden. Dom flesta tycker att det inte spelar någon roll om man bara skrittar hästen en timma tex men jag tycker det gör stor skillnad, även om det inte kanske alltid är så kul.

Jo det måste ju va kanon för en häst att gå runt å spänna sej i en timme på blankis... Det måste göra väldigt stor skillnad..
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag har aldrig upplevt att en häst med broddade skor spänner sig på blankis??? Svallis är mer otäckt då den är så översvämmad och skon kan ta i snett = halkar ...men vanlig blankis på väg har jag aldrig sett som ett problem.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 883
Senast: kolblakkur
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp