Bukefalos 28 år!

Sommarbete

Dandylinn

Trådstartare
Vet inte om liknande tråd finns redan, men kunde inte hitta något.

Hur tycker ni att man ska göra ang betalning osv om man tar på sig häst för sommarbete?
Mina egna tankar; Jag hade tänkt ta emot häst i sommar för bete, altså ingen hyrhäst över sommaren. Först och främst som en extra häst till betet (mycket mark) och som en extra häst att sköta då jag tycker det är rolgit att ha många hästar att ha hand om.
Jag vet att många "hyr" ut sina hästar på sommaren, altså att få ha egen häst över sommaren. Det jag hade tänkt är att ta emot någons häst, altså någon som känner att denne person inte riktigt kommer att ha tid mes sin häst i sommar eller inte har funnit bete till sin häst än.

Så hur tycker ni?

Ska jag som står för bete, skötsel mm ta betalt av resp hästägare eller ska de ha betalt?
Om jag får säga hur jag tycker så tycker jag att det är hästägarna som ska betala ev fodringskostnader,hovslagare osv samt en liten hyra till mig för att jag gör de en tjänst.

Är det skillnad på att ta emot häst på bete och att ha sommarhäst på bete ? Om ni förstår hur jag menar..

Vill gärna höra vad ni tycker då det finns disskutioner ang vem som betalar vad.
 
Sv: Sommarbete

Hej!

Håller med dig om att när du tar emot en häst på sommarbete så ska hästägaren stå för hovslagare samt stödfoder till sin häst samt även en liten symbolisk summa för att du ser till hästen åt dem. För då är det ju du som gör en "tjänst".
Fast om det snarare är du som "hyr" hästen så blir det ju du som får stå för alla kostnader (hovslagare,foder etc).
Så det är ju en frågan om vad man skriver för avtal med ägaren.
Det är min åsikt iaf.:)
 
Sv: Sommarbete

Tar du emot hästen på bete och erbjuder skötsel så ska du givetvis ha betalt (om du inte av någon anledning känner för att göra det gratis). Är det däremot så att du har tänkt ha hästen som "sommarhäst" och rida den så är det väl lämpligt att du inte tar betalt alls alternativt betalar en smärre summa.
 
Sv: Sommarbete

tack för svaren hittils! :)
det är betet jag erbjuder, som jag skrev så är det just hyr/sommarhäst som jag inte letar, har redan en egen.
ridning/motionerar hästen gör jag gärna om ägaren önskar det, men inget som jag tycker att jag ska stå för, pengamässigt altså.
tycker ibland att det är väldigt konstigt även att de som tar sommarhäst ska betala..det blir ju faktiskt så att hästägaren blir ledig samt den större delen av hästkostnaden per månad försvinner, så jag tycker man igentligen borde få betlat även där..

tar gärna emot fler åsikter ! :bump:
 
Sv: Sommarbete

Om du bara hyr den som sommarhäst tycker jag inte att du ska behöva stå för mer än foder och stallplats - vilket ju är gratis för din del. Tycker jag iaf. Jag hade dock kunnat leva med att betala kanske 3-400kr/mån dock, för att man får rida den men jag tycker att stallhyra och foder täcker den kostnaden eg. Det är en ganska stor del av hästkostnaden.
 
Sv: Sommarbete

Om du bara hyr den som sommarhäst tycker jag inte att du ska behöva stå för mer än foder och stallplats - vilket ju är gratis för din del. Tycker jag iaf. Jag hade dock kunnat leva med att betala kanske 3-400kr/mån dock, för att man får rida den men jag tycker att stallhyra och foder täcker den kostnaden eg. Det är en ganska stor del av hästkostnaden.

det är ingen sommarhäst jag letar, utan vi har mycket mark som ska betas ner så att inte det växer igen. Rida gör jag enbart om hästägare vill så att inte hästen tappar kondis under betet. Min tanke var mer att erbjuda bete samt skötsel av hästen under betestiden, då tycker jag att det är jag som borde få betalt.
 
Sv: Sommarbete

Har en fråga till. Finns det hästägare öht som skickar iväg sina hästar på bete för att vara lediga en tid ? Tänkte mer med efterfrågan då jag la ut annons här om dagen..

Samt, hur skulle ni reagera ; Betet ligger på en ö, så transport sker på färja över, hästen står kvar i transporten och hittils har ingen reagerat.

Är bara fundersam på hur intresserad folk skulle vara och om det ens är lönt att annonsera eller om jag ska höra mig för hos vänner/bekanta istället :d

:)
 
Sv: Sommarbete

Det finns gott om hästägare som skickar sina hästar på sommarsemester på bete. Speciellt om det handlar om unghästar eller ston med föl.
Då är det så att man tar emot hästar på bete och då brukar kostnaden ligga mellan 500 -1500 per månad och häst. Lite beroende på var betet finns och vad som ingår. Hingstbeten är generellt dyare än "vanliga" beten och kan nog kosta mer 1500/månad.
 
Sv: Sommarbete

jo det vet jag, men jag är tyvär inte lika säker på om efterfrågan är lika stor här uppe i vstbotten :(
 
Sv: Sommarbete

de som tagit emot hästar på bete, hur har det funkat för er med häst och hästägare ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 590
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 403
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp