Sommarbokbingo 2021

Har läst Testamente av Nina Wähä (människor på omslaget), Svälten av Magnus Västerbro (utspelar sig innan 1900) samt Där Kräftorna Sjunger av Delia Owens (valfri bok).
 

Bifogade filer

  • 39A71A3F-F92B-4F47-8ABB-838A7DAD33BC.jpeg
    39A71A3F-F92B-4F47-8ABB-838A7DAD33BC.jpeg
    64,1 KB · Visningar: 6
Kryssar "En med minst en begravning i" - Swede Hollow av Ola Larsmo
Handlar om en svensk familj som utvandrar till Amerika i början på 1900-talet och om deras och deras grannars liv i "Dalen".
Då jag är väldigt intresserad av släktforskning och har några utvandrare i mitt träd så tyckte jag att den bok blev ännu mer intressant :)
 
Per Lars Tonstad, Ole Henrik Magga. Kamp og kompromiss. Annat originalspråk (norskt bokmål)

Om en av efterkrigstidens viktigaste politiska profiler i Norge. Mellanting mellan biografi och memoar, skriven av författaren till stora delar baserad på intervjuer med personen. Mycket intressant och läsvärd.

Uppväxt på Finnmarksvidda, skickad till skola med internat, präglad av stark förnorskning, i en region som var helt ödelagd efter kriget. Gick vidare till universitetsstudier i Oslo och började arbeta med kunskapsspridning och rättighetsfrågor för samer.
Fick avgörande roll för att samla olika samiska rörelser och att fokusera på långsiktiga, bestående resultat, istället för att fördjupa konflikterna med norska myndigheter vid tiden för Alta-älvens utbyggnad.
Sametingets första ordförande och haft uppdrag för FN kring urfolksfrågor. Även språkforskare som gjort mycket för att få in samiskan i skolundervisningen, arbetat med att ta fram stavningsnorm, grammatikbok, bibelöversättning osv.
 
Jag kryssar Titel med minst 5 ord. Den roligaste boktiteln jag sett på länge och jag var bara tvungen att lyssna på den!

"A contemporary asshat at the court of Henry VIII" skriven av MaryJanice Davidson.

Handlar om en tjej som råkar resa i tiden tillbaka till Henry VIII:s England och när hon kommer tillbaka till sin egen tid så visar det sig att hon är den enda som lyckats komma hem igen så de som skapat tidsresandet anlitar henne för att åka tillbaka för att hämta hem andra som råkat resa bakåt i tiden av misstag. Lite oväntad, mycket rolig och definitivt underhållande bok!
 
Jag kryssar Titel med minst 5 ord. Den roligaste boktiteln jag sett på länge och jag var bara tvungen att lyssna på den!

"A contemporary asshat at the court of Henry VIII" skriven av MaryJanice Davidson.

Handlar om en tjej som råkar resa i tiden tillbaka till Henry VIII:s England och när hon kommer tillbaka till sin egen tid så visar det sig att hon är den enda som lyckats komma hem igen så de som skapat tidsresandet anlitar henne för att åka tillbaka för att hämta hem andra som råkat resa bakåt i tiden av misstag. Lite oväntad, mycket rolig och definitivt underhållande bok!

Jag flyttar krysset från titel med minst 5 ord till bok med en verklig person. Här vimlar det av dem! Henry VIII, Kathrine of Aragon, Anne Boleyn, Mary Boleyn, Thomas Cromwell m.fl.!

Jag kom på att jag har en annan bok på lager med lång titel. Däremot ingen annan med en verklig person.
 
Jag kryssar Titel med minst 5 ord. Den roligaste boktiteln jag sett på länge och jag var bara tvungen att lyssna på den!

"A contemporary asshat at the court of Henry VIII" skriven av MaryJanice Davidson.

Handlar om en tjej som råkar resa i tiden tillbaka till Henry VIII:s England och när hon kommer tillbaka till sin egen tid så visar det sig att hon är den enda som lyckats komma hem igen så de som skapat tidsresandet anlitar henne för att åka tillbaka för att hämta hem andra som råkat resa bakåt i tiden av misstag. Lite oväntad, mycket rolig och definitivt underhållande bok!

Haha, den där lät ju kul!

Kryssar en där någon åker och badar, med På öppet hav av Nora Roberts. Hennes böcker är som snuttefiltar för mig, alltid trygga och mysiga :D

Håller med 😊

-----
Idag ska jag äntligen hämta ut två nya böcker på bibblan förhoppningsvis 🤗.
 
Hunnit läst lite på semestern, kryss på Del av serie, Harry Potter and the Deathly Hallows, med en titel som börjar på B, Bokbussen kommer vid midnatt av Sofie Axelzon. Den är lite rörig med många olika historier som liksom blir lite platta, men den är inspirerad av Ramsberg och hur bygden gömde alla böckerna i biblioteketet när kommunen la ner det lilla biblioteket. Jag har tillbringat alla mina barndoms somrar i det biblioteket och lånat läsning i mängder. Så det var spännande läsning av den anledningen.
Sen har jag även kryssat huvudpersonen gör ett omvälvande livsval, Vinter i drömhuset av Maeve Binchy, som vanligt med hennes böcker är det många olika livsöden som knyts samman och i den här boken tar alla mer eller mindre omvälvande livsval.
 
Kryssar tre böcker. Dels har jag läst "krigets vindar över Cavendon hall" av Barbara Taylor Bradford som jag kryssar på titel på minst fem ord. Utspelar sig under andra världskriget i Storbritannien och Cavendon hall-böckerna är en släktsaga över flera böcker. Tycker det är ett bra driv i boken och det är många fascinerade karaktärer. Rekommenderas om du gillar böcker i Downton Abbey-stil

krigets-vindar-over-cavendon-hall.jpg



Den andra boken är Livräddaren av Olseni-Hansen som är radarparet som författare till Mord i Falsterbo-serien. Den har som vanligt humor, skönt driv och har flera olika huvudpersoner, varför jag kryssar den på en med minst två huvudpersoner. Rekommenderas som avkopplande feelgood läsning i sommar på stranden.

livraddaren.jpg



Den tredje boken är en bok som jag läst om. Den heter "Sigrid och Isaac" av Anders Wahlgren. Den kryssar jag på en där en verklig person figurerar på något sätt. Den handlar om konstnärsparet Sigrid Hjerten och Isaac Grunewald och den har verkligen varit en ögonöppnare för mig hur mycket antisemitism det fanns i Sverige under tiden före och under andra världskriget. Den här boken handlar också om tiden i Paris som paret hade och en del annat intressant. Jag rekommenderar varmt boken om du vill läsa om detta, tyvärr går den nog inte att köpa längre då den är slutsåld men kanske finns på bibliotek eller liknande.

9789113023946_200x_sigrid-isaac_kartonnage
'

Nu beöhver jag hitta en bok där de äter choklad och en med ett fult omslag för att kunna kryssa min första rad då min första bok var från 2021. Blir en utmaning att hitta böckerna. :)
 
En bok där de åker och badar är Er tredje man av Denise Rudberg. Det är den tredje delen i serien Kontrahenterna och jag gillar den verkligen! Speciellt efter att ha lyssnat på Rudbergs sommarprat och därigenom förstått hur karaktärerna formats :heart

Kryssar även av en bok med minst fem ord i titeln med den komiska deckaren Deckartanterna springer inte i onödan av Hanna Landahl. Småputtrig och trevlig, utspelar dig i Skövde och det är lika exotiskt som det låter :D Det är tänkt att det ska bli en serie och jag ser fram emot att hänga med på fler fall för deckartanterna :up:

Skärmklipp.JPG
 
En bok där de åker och badar är Er tredje man av Denise Rudberg. Det är den tredje delen i serien Kontrahenterna och jag gillar den verkligen! Speciellt efter att ha lyssnat på Rudbergs sommarprat och därigenom förstått hur karaktärerna formats :heart

Kryssar även av en bok med minst fem ord i titeln med den komiska deckaren Deckartanterna springer inte i onödan av Hanna Landahl. Småputtrig och trevlig, utspelar dig i Skövde och det är lika exotiskt som det låter :D Det är tänkt att det ska bli en serie och jag ser fram emot att hänga med på fler fall för deckartanterna :up:

Visa bifogad fil 74006
Deckartanterna lät ju lite spännande, men verkar vid snabbkoll tyvärr bara finnas som ljudbok.
 
En bok där de åker och badar är Er tredje man av Denise Rudberg. Det är den tredje delen i serien Kontrahenterna och jag gillar den verkligen! Speciellt efter att ha lyssnat på Rudbergs sommarprat och därigenom förstått hur karaktärerna formats :heart

Kryssar även av en bok med minst fem ord i titeln med den komiska deckaren Deckartanterna springer inte i onödan av Hanna Landahl. Småputtrig och trevlig, utspelar dig i Skövde och det är lika exotiskt som det låter :D Det är tänkt att det ska bli en serie och jag ser fram emot att hänga med på fler fall för deckartanterna :up:

Visa bifogad fil 74006
Jag väntar med spänning på att En tredje man ska lämnas tillbaka på biblioteket så jag kan låna den! Har gillat de tidigare två, så kul att läsa att även den var bra.
 
Jag väntar med spänning på att En tredje man ska lämnas tillbaka på biblioteket så jag kan låna den! Har gillat de tidigare två, så kul att läsa att även den var bra.
Jag tror att jag kommer att behöva köpa den, för när jag kollade biblioteket fick jag köplats 13 till 4 ex..... O_o
 
Jag kryssar Från 2021 med Sommaren på Nornö av Jennifer Anglade Dahlberg.

Rekommenderas! Jag läste ut den på en kväll/natt och en förmiddag. Kommer leta efter fler böcker av författaren.
Jag gillar att språket känns enkelt och bara flyter på. Den handlar om Linn, som blev oplanerat gravid som 19-åring när hon inte var mogen för det. Boken utspelar sig när dottern hunnit bli 18 år och berättas omväxlande ur hennes och hennes mammas perspektiv. Handlar om livet på en liten ö och att vara annorlunda, eftersom hon (dottern) har en annan hudfärg. Inte så djupt som det kanske låter, utan feelgood som tar upp allvarliga ämnen.
 

Bifogade filer

  • 20210721_111742.jpg
    20210721_111742.jpg
    94,4 KB · Visningar: 4
Bingo på en rad!
6. Kryssar "där originalspråket inte är svenska", Ön av Ragnar Jonasson. En isländsk deckare. Älskar tanken på en isländsk deckare, miljöerna passar sig ypperligt för mystik. Denna var dock ingen hit tyvärr men vann dina få poäng på att den just utspelade sig på Island.
7. Kryssar "innan 1900". Systrar för livet av Laila Brenden. En typisk släktsaga som var sådär lite småmysig men inte fick mig att vilja kasta mig på nästa bok i serien som heter Fjällsystrar.
 

Bifogade filer

  • 20210721_120748.jpg
    20210721_120748.jpg
    60,8 KB · Visningar: 2
En bok där de åker och badar är Er tredje man av Denise Rudberg. Det är den tredje delen i serien Kontrahenterna och jag gillar den verkligen! Speciellt efter att ha lyssnat på Rudbergs sommarprat och därigenom förstått hur karaktärerna formats :heart

Kryssar även av en bok med minst fem ord i titeln med den komiska deckaren Deckartanterna springer inte i onödan av Hanna Landahl. Småputtrig och trevlig, utspelar dig i Skövde och det är lika exotiskt som det låter :D Det är tänkt att det ska bli en serie och jag ser fram emot att hänga med på fler fall för deckartanterna :up:

Visa bifogad fil 74006

Deckartanterna låter verkligen som en bok i min smak den ska jag kolla in!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 084
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp