Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får väl passa med med read on location när jag ska till Göteborg nästa gång. Där har jag väl för mig att det finns en och annan deckare och liknande som utspelar sig. Om någon har något tips så får ni gärna hojta.

Helene Tursten och Åke Edwardson har båda skrivit mycket bra deckare om Göteborg.

Viveca Lärn är min favorit bland göteborgsskildrare, hennes självbiografi Sladdisen som nyss kom ut var helt underbar, men även böckerna om Öster om Heden, Väster om Vinga och flera fristående utspelar sig i Göteborg :)

Göteborgs schamaner av Johan Nilsson var också fantastiskt bra.
 
Första krysset en bok där havet spelar en stor roll blev Fyrväktaren av Jeanette Winterson.

Mycket underlig. Men vackert skriven. Som
En enda lång dikt.
44767E94-2902-4D17-96D4-A16AD314CF8B.jpeg
 
30784


Jag börjar med syskonrelationen, har läst Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson, den har en trillingrelation i centrum. Jag tyckte mycket om den men den var väldigt speciell. Fick läsa om vissa delar flera gånger för att hänga med och förstod den nog ändå inte riktigt... den är skriven väldigt vackert, vissa meningar läste jag om flera gånger bara för att njuta av dem. Min sambo påpekade att det tog mig ovanligt lång tid att läsa ut den, men jag rekommenderar den verkligen.
 
Tack alla för riktigt bra och intressanta tips på böcker för böcker som utspelar sig i Göteborg! Nu blir väl mitt problem att välja bara men kanske går det att hitta en kategori till som någon passar i!
 
Mitt första kryss blir Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall. Utgiven 1976, samma år som jag föddes.

Vet inte riktigt vad jag tycker egentligen. Emellanåt var jag fascinerad och rätt gripen av tragiken i berättelsen, emellanåt tyckte jag bara den var tradig och tjatig.

20190604_203732.png
 
Tack alla för riktigt bra och intressanta tips på böcker för böcker som utspelar sig i Göteborg! Nu blir väl mitt problem att välja bara men kanske går det att hitta en kategori till som någon passar i!
Deckarna är ju del av en serie, och en del borde väl vara över 300 sidor.
 
Mitt första kryss blir bok som utspelar sig före år 1900. Hade tänkt läsa klart den innan förra bokbingot tog slut men hann inte så jag kryssar denna boken här istället. Den här boken har jag läst:
9781474603546.jpg


Det här är en bok som rör sig i societeten i England och har sin start vid slaget vid Waterloo 1815. Köpmannen James Trenchard och hans hustru Anne försöker ta sig upp på den sociala stegen och när hans dotter blir kär i hertiginnan Richmonds son och kärleken är besvarad så tror han att hans lycka är gjord. Men det är naturligtvis inte acceptabelt för sonen till en hertig att ta en köpmansdotter på den här tiden men familjen lyckas ändå få inbjudningar till hertiginnans, Lady Brockenhurts bal. Samma kväll står slaget vid Waterloo och sonen dör i det slaget. Sedan följer en historia som sträcker sig över sociala samhällsklasser och som gör att sociala klasser möts på ett sätt de inte skulle gjort naturligt. Dottern har hunnit bli gravid innan sonen dör , dottern dör i barnsäng och barnet adopteras bort till en herr Pope. Anne avslöjar för lady brockenhurst att hon har en sonson men det blir problematiskt då sonen inte var gift med Annes dotter när hon blev gravid och detta skulle leda till en skandal av oanade mått på den här tiden och dotterns goda rykten skulle vara förstört för alltid.

Det är en spännande och intressant historia som kanske har lite väl sockersött slut för min del men jag rekommenderar den ändå om man är intresserad av att få veta mer om sociala skillnader och de problem som detta förde med sig på 1800-talet.
 
Första krysset blir en bok där havet spelar stor roll: Fyren mellan haven av M. L. Stedman.

Boken utspelar sig i Australien på 1920-talet och handlar om en fyrvaktare och hans fru som lever isolerade på en ö där fyren finns. En båt driver iland på ön och däri finns en död man och ett levande spädbarn. Paret bestämmer sig för att behålla barnet som sitt eget, de har genomlidit stor sorg i försöken att få barn. Men tiden och verkligheten kommer ikapp dem.

Jag gillade boken! :) Lättläst men ändå med djup, mycket om längtan, kärlek, skuld, gränsen mellan rätt och fel.
 
Kryssar min andra ruta med boken Always the bridesmaid av Lindsey Kelk.

Och även om det här är den genre jag allra oftast läser (eller lyssnar på), brittisk feelgood, så var det här verkligen bara skräp!

20190606_084127.png
 
Jag är klar med min första nu, The Colour of Magic av Terry Pratchett. Kryssar den som "en overklig bok" - det blir inte mycket mer overkligt än Terry Pratchett ;) Har läst några random böcker i Discworld-serien tidigare men tänkte för ett tag sedan att det var bättre att börja från början och läsa dem i ordning - så nu är den första avklarad. Jag får dock se när jag lyckas med att läsa tvåan, har ju en del andra böcker jag också vill läsa :p

30963
 
Jättekul att vara med denna gången! Jag siktar på att få minst fem kryss då jag är medveten om mina brister :D
31035

Mitt första kryss blir en okänd bok som jag hade turen att redan ha påbörjat innan detta bingo drog igång. Song of Kali av Dan Simmons.

Jag har läst en bok av Simmons innan som jag verkligen gillade så när jag på måfå hittade den är på adlibris tänkte jag varför inte. Titeln och omslaget tilltalade mig, men själva innehållet fick bli lite av en överraskning då det inte fanns någon sammanfattning om handling på hemsidan.

Boken handlar om en amerikansk journalist och poet på 80-talet som får uppdraget att åka till Calcutta för att hämta ett manuskript. En känd indisk poet som försvunnit och antagen död åtta år tidigare har enligt rön återuppstått och delar av en ny bok han skriver på har börjat spridas.

Precis som boken jag läst av Simmons innan är det även här mycket målande beskrivningar och man sjunker lätt in i berättelsen. Smutsen och misären i en indisk storstad skildras ja.. hänsynslöst får man nästan säga. Man får en liten inblick hur det är att leva och befinna sig bland de lägre kasterna och hur korrumperat samhället är.

Genren är lite svårplacerad men den har absolut inslag av både skräck och fantasy. Jag gillade den och kan rekommendera den till de som gillar mysterier med inslag av det övernaturliga. :)

Det enda negativa jag har att säga är att kapitlen är något långa.
 
31048

Mitt tredje kryss blir "där författaren har ett X i sitt namn" med När rött blir svart av Qiu Xiaolong.
Deckare som utspelar sig i Shanghai på 90-talet. Huvudpersonerna arbetar på en speciell avdelning inom polisen som har hand om fall med politisk anknytning. Själva fallet i denna boken var inte så spännande men jag gillade boken ändå. Den är välskriven och man fick en bra inblick i vardagslivet och hur Mao och kulturrevolutionen inte är alltför långt tillbaka i tiden. Detta var tredje delen i en serie, jag har tidare läst första delen och funderar på att läsa fler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 079
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp