Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kryssar "som inte börjar i början av berättelsen" med Och bergen svarade av Khaled Hosseini.
Då jag tyckt om hans tidigare böcker blev jag lite besviken på denna. Den hade ingen riktig huvudhistoria utan det var många berättelser om många personer från 40-talet och framåt, men inte i kronologisk ordning. Jag tyckte det gjorde den spretig även om man efter en stund förstod hur personerna var sammanlänkade.
Jag kan ändå förstå att boken fått bra kritik då den är välskriven och jag förstår intentionen med upplägget och att andra kan tycka om det.
 
Jag har massor att kryssa! Däckades av en hemsk halsinfektion i helgen dock, så att kryssa av här är inte det enda jag ligger efter med 👎men det får bli typ imorgon kanske? 😁
 
Jag är klar med två kryss till nu.

Dels "En olustig början" för krysset om syskonrelationer, den första boken om syskonen Baudelaire av Lemony Snicket. När jag går på loppis och i second hand affärer har jag ögonen öppna för barn- och ungdomsböcker som jag tror kan vara intressanta att ha hemma i bokhyllan inför eventuella kommande barn/syskonbarn etc. (eller snarare för att jag gillar att samla på böcker som jag tycker om :p). Det här var ett av de köpen - men jag hade faktiskt aldrig läst någon av böckerna. Skrivsättet med en mer aktiv berättare tyckte jag om, men handlingen som sådan vet jag inte om jag tycker var särskilt intressant :cautious: (jag gillar mer trevliga handlingar än som den här med mer deprimerande handling ;))

Dels "Archangel's Consort" för krysset om en bok i en serie, av Nalini Singh. Jag läste de två första böckerna i serien för något år sedan och köpte sedan den tredje, men det blev aldrig av att jag läste den förrän nu. Jag gillar urban fantasy och paranormal romance, och det här var en trevlig bok i genren men med för mycket sexscener för min smak - jag föredrar mer Patricia Briggs eller Ilona Andrews skrivsätt.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo.png
    Bokbingo.png
    51,1 KB · Visningar: 5
Jag känner att jag blir stressad av att gå in här. Så fort ni alla läser, blir riktigt imponerad! Lyssnar ni på ljudböcker eller läser i böcker?

Själv kände jag mig ganska nöjd med att ha kommit lite drygt halvvägs igenom min andra bok.. :D
 
Jag känner att jag blir stressad av att gå in här. Så fort ni alla läser, blir riktigt imponerad! Lyssnar ni på ljudböcker eller läser i böcker?

Själv kände jag mig ganska nöjd med att ha kommit lite drygt halvvägs igenom min andra bok.. :D
Jag gör båda. Och spenderar mycket tid ensam i bilen, alltså mycket lyssningstid.

Men stressa inte, bokbingo ska vara en kul grej och uppmuntra till läsning. Och läsa ska man göra för att man njuter av det. :up:
 
Jag känner att jag blir stressad av att gå in här. Så fort ni alla läser, blir riktigt imponerad! Lyssnar ni på ljudböcker eller läser i böcker?

Själv kände jag mig ganska nöjd med att ha kommit lite drygt halvvägs igenom min andra bok.. :D
Jag håller med om att det är lite stressande att se alla kryssa för sina rutor så snabbt :nailbiting:
I mitt fall så var mitt första kryss en bok som jag redan hade kommit väldigt långt i, och min andra bok en barnbok som inte tar lika lång tid att läsa. Jag har också normalt sett flera böcker igång samtidigt (just nu en ljudbok, en bok på kindlen och tre fysiska böcker av olika slag), vilket gör att jag kanske råkar bli klar med flera ganska tätt inpå varandra. Men jag räknar med att det troligtvis kommer ta hela tiden till september för att bli klar med alla kryssen, om jag lyckas :)
 
Nästa kryss, del av en serie. Har lyssnat på Skymningens barfotabarn av Anna Jansson, del 15 om Maria Wern. Tycker böckerna är helt ok. Och med det får jag bingo!

Visa bifogad fil 31326
Åh, jag har som tradition att alltid läsa en Anna Jansson-bok under semestern. Det är rätt otroligt ändå, att jag fortfarande kan njuta och bli uppslukad av hennes böcker efter att ha läst så många! Jag köpte Det du inte vet igår och ska försöka spara den till semestern i juli :D
Jag känner att jag blir stressad av att gå in här. Så fort ni alla läser, blir riktigt imponerad! Lyssnar ni på ljudböcker eller läser i böcker?

Själv kände jag mig ganska nöjd med att ha kommit lite drygt halvvägs igenom min andra bok.. :D
Äsch, stressa inte! En annan har inte ens kommit halvvägs genom första boken, men det bryr jag mig inte om. Jag försöker att använda bokbingon mer som inspiration och motivation att prova nya sorters böcker :) Jag brukar dock ha en ljudbok och en vanlig bok igång samtidigt (ljudboken när jag promenerar till och från jobbet, och den vanliga boken att läsa några sidor i innan jag går och lägger mig) och det gör ju naturligtvis att man "hinner med" lite mer än annars.
 
@Klara @__sofia__ @Mineur Ja nej såklart är det ju ingen tävling och den här tråden är en härlig källa till inspiration :)

Jag gav ljudböcker ett ärligt försök men nej, det funkar inte alls för mig tyvärr. Jag kan inte hålla koncentrationen uppe och har svårt att minnas namn osv, det känns lite som att läsa en bok på ett språk jag inte riktigt behärskar om man kan göra den jämförelsen? detaljer faller liksom bort.

Jag har också kommit på att jag inte bör läsa på kvällen då det får mig att inte kunna somna (känns som att det borde vara tvärtom) så min lästid är just nu begränsad till en stund efter jobbet. Igår var jag dock ensam på kontoret så kunde ägna lunchen åt nuvarande bok, det var skönt. Känns så härligt att läslusten är tillbaka igen verkligen :)
 
Kan ju lägga till att jag tänker på bokbingot som ett sätt för mig att peppa igång och börja läsa mer igen - var uppe i nästan 200 böcker per år för några år sedan, nu senaste året låg jag på knappt 50 böcker. Jag har inte tid till 200 böcker per år, men jag skulle vilja komma igång med läsandet lite mer än som det varit under det senaste året :)

För mig är det även ett sätt att välja vilka böcker jag ska läsa nu - jag har närmare 400 böcker på min want-to-read lista på Goodreads, och troligtvis ännu fler som jag egentligen hade velat läsa men som jag inte hittat än, och då får jag svårt att bestämma mig exakt vad jag vill läsa just nu :p
 
Kan ju lägga till att jag tänker på bokbingot som ett sätt för mig att peppa igång och börja läsa mer igen - var uppe i nästan 200 böcker per år för några år sedan, nu senaste året låg jag på knappt 50 böcker. Jag har inte tid till 200 böcker per år, men jag skulle vilja komma igång med läsandet lite mer än som det varit under det senaste året :)

För mig är det även ett sätt att välja vilka böcker jag ska läsa nu - jag har närmare 400 böcker på min want-to-read lista på Goodreads, och troligtvis ännu fler som jag egentligen hade velat läsa men som jag inte hittat än, och då får jag svårt att bestämma mig exakt vad jag vill läsa just nu :p
Ja det där känner man ju igen.. Min "önskelista" på adlibris verkar aldrig minska utan snarare öka (mest på grund av buke) och jag har enormt mycket böcker hemma jag inte läst ännu.
 
Jag känner att jag blir stressad av att gå in här. Så fort ni alla läser, blir riktigt imponerad! Lyssnar ni på ljudböcker eller läser i böcker?

Själv kände jag mig ganska nöjd med att ha kommit lite drygt halvvägs igenom min andra bok.. :D
Kan rapportera mina mediokra framsteg om det avstressar. Lyssnar primärt när jag inte kan sova så fyller inte riktigt syftet att bli något jag inte läst annars, för de behöver vara "lagom" i både läsning och innehåll. Har helt enkelt fortsatt med del 3 och 4 av Sara Lövestams böcker om Kouplan.

"Luften är fri" kryssas som del i en serie. (kommentar överflödig) "Finns det hjärterum" kryssas som bok där en syskonrelation spelar stor roll. (Bror fängslas i Iran. Syster flyr landet. Senare har syster bytt kön vilket komplicerar saken när hen försöker finna bror -som är rädd för att iranska agenter ska söka upp honom i nya landet efter han också flytt.)
 
Jag brukar ha en ljudbok och en paperback eller ebok igång hela tiden. Tycker ljudböcker är perfekt när man städar eller kör bil, nu ser jag nästan fram emot att diska eller köra någonstans själv :angel: jag skulle inte hinna läsa lika mycket om jag inte lyssnade på ljudböcker.


Kryssar "bok med bilder i" med Idag ska vi inte dö av Magnus Falkehed och Niclas Hammarström. Omläsning, hade ingen annan bok i närheten :p

"Del av en serie" blir Harry Potter and the Deathly Hallows av JK Rowling.
31345
 
Någon som har tips på böcker som passar in i "som inte börjar i början av berättelsen"?
Mons Kallentofts böcker om Malin Fors (Sommardöden, Höstoffer osv) brukar börja med ett kapitel från slutet. Jag tycker dock inte att hans senaste har varit bra alls, så jag skulle satsa på en av de första om jag vore du.

Tillägg: Just det, fantastiska Stay With Me börjar ju också i "framtiden" så att säga. Den måste du läsa!
 
Senast ändrad:
Jag lyssnar på The Handmaid's Tale som ljudbok just nu, den har jag tänkt att kryssa där
Och då på grund av att boken börjar i det som är "nutid" - men samtidigt är det inte början på händelseförloppet, utan väldigt många tillbakablickar från vad som hänt åren innan, och hur man kom fram till nutiden. Så även om det är nutid skulle jag inte säga att det är början av berättelsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp