Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Badger
När det gäller Graceling så tyckte jag egentligen bättre om Fire när jag läste dem för första gången, men när jag har läst Graceling igen så tyckte jag den blev bättre. Dock har jag allmänt kommit fram till att jag hyfsat ofta inte fastnar i serierna av första böckerna, utan det är först efter någon/några böcker som jag verkligen tycker att de blir väldigt bra - och då när jag går tillbaka till ettan igen tycker jag den blivit bättre (t.ex. Graceling, Moon Called och Ilona Andrews - och Throne of Glass ;) )

Jag tycker nog Six of Crows definitivt kan vara värt att fiska upp och testa läsa :)

@JEHL
Ja, jag kommer ihåg att det var udda när jag läste det i Throne of Glass-boken (vilket nummer i serien det nu var :p ), men det gick över ganska snabbt och nu tycker jag egentligen att det verkar mer normalt - vad är chansen att man hittar rätt direkt? Och även att den som är rätt för en vid ett visst tillfälle är inte alltid det senare, och i båda serierna genomgår huvudpersonerna ganska stora förändringar som påverkar vem dem är mycket.
Ok då ska jag testa Fire och Six o Crows!

Kan rekommendera the Bone Witch kanske, eventuellt. Det kanske också är en sådan som blir bättre andra boken :D Den började bra men jag blev inte jättesugen på nästa. Men känns som att du skulle gilla. Tänkte nog läsa andra.
 
Åh älskar den, läste den som tonåring och den är ju fantastisk, borde läsa om. Eller ok, jag har inte läst den där inser jag, jag har läst de hon skrev själv. Men inga bilder då, nästan, man kanske borde läsa den där också.

Ja jag funderar också på att läsa hennes böcker. Var det ett gammaldags språk som var svårt att förstå? (om du kommer ihåg)
 
Min femte bok blev i genren "read on location" och då den utspelar sig en hel del på Gripsholms slott och jag bor i Mariefred så kändes den given :D - Den gyllene hårnålen av Maria Gustavsdotter

Visa bifogad fil 33195
Tyckte mycket om boken och tycker den förtjänar de goda omdömen den fått. Maria skriver väldigt bra och intressant och jag fick en väldigt bra inblick i Vasa-släkten och började förstå lite mer kring relationerna mellan Gustafs söner Erik, Johan och Karl som jag alltid haft svårt att följa tidigare. Nu handlar boken inte om dessa utan utspelar sig kring Gustafs dotter Cecilia, men i centrum står hennes vän/kammarjungfru Märta som lämnas på slottet som 10-åring och som växer upp med vasabarnen.

Men nu överger jag det historiska "träsket" ett tag och försöker hitta böcker som utspelar sig lite mer i nutid :D


Åh boken är ju så bra, jag läste den i förra bokbingot och älskade den! Jag håller absolut med om att den verkligen förtjänar dem goda omdömena den har fått.
 
Ja jag funderar också på att läsa hennes böcker. Var det ett gammaldags språk som var svårt att förstå? (om du kommer ihåg)
Nej det var det inte, eller jag minns inte, jag läste många böcker som var äldre när jag var liten. Det är ju 1900-tal. Men de var ju skrivna av henne och utgivna någon gång i de trakterna så jag antar att om man är hyperkänslig för gammalt språk, typ Maria Lang och Narnia är gammalt språk, så kanske det är gammalt?

Fast det ger väl kanske en knaprighet :)
 
Senast ändrad:
Nej det var det inte, eller jag minns inte, jag läste många böcker som var äldre när jag var liten. Det är ju 1900-tal. Men de var ju skrivna av henne och utgivna någon gång i de trakterna så jag antar att om man är hyperkänslig för gammalt språk, typ Maria Lang och Narnia är gammalt språk, så kanske det är gammalt?

Fast det ger väl kanske en knaprighet :)

Tror inte det blir några problem då. Har läst en del böcker utgivna på 1800-talet ska bli otroligt intressant att läsa hennes egen berättelse. Boken jag har läst uppskattade jag verkligen för alla foton förutom själva berättelsen om henne och resorna såklart!
 
Jag har lyssnat klart på "Michelle Obama: ein amerikanischer Traum" av Christoph von Marschall.

Den. Var. Inte. Bra.

Jag var svårt irriterat nästan hela tiden, för jag hade en känsla av att författaren ville sätta åt Michelle Obama för larviga småsaker istället för att berätta om vad hon har gjort.
 
Jag har lyssnat klart på "Michelle Obama: ein amerikanischer Traum" av Christoph von Marschall.

Den. Var. Inte. Bra.

Jag var svårt irriterat nästan hela tiden, för jag hade en känsla av att författaren ville sätta åt Michelle Obama för larviga småsaker istället för att berätta om vad hon har gjort.
20190717_221455.jpg


Och den kryssade jag på valfri bpk.
 
Kryssar "overklig bok" med omläsning av en gammal favorit; Watership Down av Richard Adams. Handlar om ett gäng kaniner som lämnar sin koloni då en av dem får en föraning om att något hemskt kommer hända. Man får följa dem när de startar en ny koloni och de äventyr som detta medför. Låter som en konstig bok om man inte läst den, men den är bra!

Och nu fick jag min första BINGO:
33349
 
Lyckats ha en riktig semesterdag och plöjt två böcker! Har inte hänt på år och da´r! :D

Första boken är "från 2019" - Lång väg till rättvisa av David Baldacci
Baldacci är min favoritförfattare inom thriller-genren och den här boken gjorde mig inte heller besviken. I den här boken introducerar han en ny huvudkaraktär; Atlee Pine en FBI-agent som ramlar över en rafflande historia som börjar med en död mulåsna och där hon inte kan lita på någon, inte ens sin egen organisation.

Den andra boken kryssas i rutan "I en serie" - Pensionatet vid världens ände av Camilla Davidsson, boken är del 2 i serien och jag har lyckats läsa bok1, 3 och 4 innan jag kom på att jag även hade denna i skåpet. Boken tar vid direkt där 1an slutar - Emma har kommit hem från sin Pilgrimsvandring till Santiago de Compostela, och trots hennes föresatser att försöka behålla ett mer harmoniskt liv hamnar hon direkt tillbaka i sina gamla hjulspår med för mycket jobb och en relation hon inte kan släppa. Till slut blir det för mycket och hon drar sig undan till Fårö där hon träffar nya människor och får ny distans till sitt hektiska liv.
Camilla skriver trevligt och det är nog det jag kan säga om boken - den var trevlig underhållning och eftersom jag läst övriga delar så visste jag vad jag hade att förvänta mig.

33357
 
Jag har läst The Children Act av Ian McEwan och kryssar den som "oväntat slut". Det var en ganska tråkig bok egentligen men den lyckades ändå få mig att sitta och läsa över 100 sidor i sträck idag, så något var det väl med den antar jag. Och jag trodde absolut inte att den skulle sluta som den gjorde!

Bokbingo Sommar 19th July.png
 
Kryssar "overklig bok" med omläsning av en gammal favorit; Watership Down av Richard Adams. Handlar om ett gäng kaniner som lämnar sin koloni då en av dem får en föraning om att något hemskt kommer hända. Man får följa dem när de startar en ny koloni och de äventyr som detta medför. Låter som en konstig bok om man inte läst den, men den är bra!

Och nu fick jag min första BINGO:
Visa bifogad fil 33349
Den har jag sett som tecknad film/miniserie på TV. Alla hot en liten kanin möter ute i livet och kamratskapet som gör det möjligt att överleva dem. Så fin. :)
 
Bingo 😄

Kryssar "musik är en del av handlingen" med Kafka on the Shore av Haruki Murakami. Boktiteln är även namnet på en låt som förekommer genom hela boken. Jag gillade verkligen den här! Jag hade ställt in mig på att den skulle vara långsam och kanske tråkig, men den var en riktig bladvändare. Kan inte påstå att jag förstod den, men det känns som en del av bokens charm.

"Syskonrelation spelar viktig roll" kryssar jag med To Kill a Mockingbird av Harper Lee. Boken handlar om en ung flicka och hennes bror som växer upp i Alabama under trettiotalet. Jag kan förstå varför många amerikanska studenter läser den här i skolan, den väver samman historiska händelser (the Great Depression, Jim Crow-lagar) med viktiga teman såsom rasism och civilkurage.

Sista krysset är Siddhartha av Herman Hesse som "orginalspråket är inte engelska/svenska". Skriven på tyska från början. Definitivt en bok som jag kommer att läsa om i framtiden. Den innehåller många intressanta perspektiv på livet, lycka, inre frid, sökande mm.
33536
 
Kryssar "utspelar sig i Asien" med Distant Star av Barbara Bickmore. Handlar om Chloe som i början av 1920-talet som nygift flyttar till Kina med sin make som är utrikeskorrespondent för en amerikansk tidning. Hon blir vän med Sun Yat-Sens fru Ching-ling och får i och med detta på nära håll uppleva maktkampen om Kina innan kommunismen vann.
Jag tyckte den var bra och så vitt jag kan bedöma historiskt korrekt. Jag har läst ett par böcker av samma författare tidigare och hon kan rekommenderas.
 
33669

Tips från vanliga buke-tråden blir Felsteg av Maria Adolfsson.

Jag gillade den här. Fina miljöskildringar och höll intresset uppe. Slutet kändes inte speciellt originellt men det var heller inte så uppenbart att man skulle störa sig på det. Kommer definitivt läsa del två i serien senare.

Jag har läst en annan grej parallellt med denna som jag snart är klar med, samt började läsa en bok i morse jag nästan kommit halvvägs igenom så det går undan nu! Orimligt stolt över mig själv faktiskt, känns härligt att ha riktigt fått läslusten tillbaka :)
 
Jag kryssar "Britt-Marie var här" av Fredrik Backman på bok med fult omslag. Det är det där jädra typsnittet som sänker den. Eller det, omslaget alltså. Boken i sig var bra, tycker jag. Missade faktiskt till och med en utfart på motorvägen för att jag lyssande så uppmärksamt... :banghead: :D

Nu vill jag ha bingo, så jag ska ladda ner aningen en bok som inte var på svenska eller engelska, alternativt en som utspealar sig i Asien, att lyssna på i bilen imorgon. Är tyska fusk för mig?
 
Kryssar "Trogen hustru sökes" i rutan där musik är en del i handlingen.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1103815401.jpeg


Jag misstänker att författaren Robert Goolrick försökt vara lite poetisk till och från, men de delarna funkade inte riktigt för mig. Funkade inte riktigt heller med hans sätt att försöka beskriva intimitet. Själva storyn var ok.
 
Jag kryssar "Britt-Marie var här" av Fredrik Backman på bok med fult omslag. Det är det där jädra typsnittet som sänker den. Eller det, omslaget alltså. Boken i sig var bra, tycker jag. Missade faktiskt till och med en utfart på motorvägen för att jag lyssande så uppmärksamt... :banghead: :D

Nu vill jag ha bingo, så jag ska ladda ner aningen en bok som inte var på svenska eller engelska, alternativt en som utspealar sig i Asien, att lyssna på i bilen imorgon. Är tyska fusk för mig?
Nej, tyska är väl inte fusk? Står ju bara svenska eller engelska. (Jag tänkte välja en bok på finska.)
 
Nej, tyska är väl inte fusk? Står ju bara svenska eller engelska. (Jag tänkte välja en bok på finska.)

Vad bra! Nu har jag laddat ner en på tyska som sannolikt utspelar sig i Asien!

Jag tänkte mest om meningen var att man skulle välja något som man inte brukar läsa/höra.
 
Vad bra! Nu har jag laddat ner en på tyska som sannolikt utspelar sig i Asien!

Jag tänkte mest om meningen var att man skulle välja något som man inte brukar läsa/höra.
Då får du välja en av två rutor sen då. ;) :D

Ja, tanken är väl att vidga sig lite, men det kan man ju göra på flera sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 236
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 566
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp