Sommarbokbingo

__sofia__

Trådstartare
Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta!

Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara kryssa några få separata kryss, försöka få ett visst antal rader, eller försöka göra klart hela bingot.

För att få räkna boken ska du ha läst färdigt den någon gång mellan 1 juni och 31 augusti.
Max en bok per kryss och max ett kryss per bok.

Tack @MiaMia för rutorna!

Bokbingo sommar 2022.png
 
Ser ut som att jag blir först med att kryssa. Vi har läst Nidstången av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson, första delen i Pax-serien som består av tio böcker. Handlar om syskonen Alrik och Viggo som nyss landat i ett familjehem och försöker anpassa sig till sin nya tillvaro. Förutom att hantera sin vardag dras de in i ett äventyr med övernaturliga element. Spännande och väldigt högläsningsvänlig.

Kryssar Bok med röd text på omslaget.

674286FB-62CF-4770-B6CF-61C97941245E.jpeg
 
Mitt första kryss blir "ett barn är huvudperson" med När bergen sjunger av Ngyuen Phan Que Mai.
Det är en berättelse om en nordvietnamesisk familjs öden under 1900-talet. Historien börjar under vietnamkriget där man får följa en ung flicka som bor med sin mormor i Hanoi under krigets sista år. I tillbakablickar berättar mormor om sitt tidigare liv.
En bra och läsvärd bok.
 
Jag är klar med mina två första kryss.

Monsterhavet av Rick Riordan, för krysset med berg/klippor på omslaget. Del två i serien om Percy Jackson.

Sea Prayer av Khaled Hosseini, för krysset med en kort bok på under 100 sidor. Poesi/novell/grafisk novell om krig och flyktingar.
 
Kryssar första boken, en viktig händelse som berör någons arbetsliv, med One good turn av Katie Atkinson. En hel drös med huvudkaraktärer som länkas ihop efterhand, men efter de inledande kapitlen känns det som en enda lång transportsträcka till de sista kapitlen där något faktiskt händer.
Bokbingo sommar 2022-01.jpeg
 
Kryssar första boken Paradishamn av Erika Olofsson Liljedahl på rutan en stor byggnad utgör miljö. Det är 1930-tal och i Mölle står sommarsäsongen för dörren. En fiskardotter Hilda ser fram emot det vanliga sommarjobbet i hotellmatsalen Paradishamn. Men det visar sig att Mor Karin som driver och äger hotellet inte finns på plats och det är istället Karins dotter som driver hotellet. Det visar sig att dottern har helt andra planer på vilka arbetsuppgifter som Hilda ska arbeta med. Man får som läsare följa med under sommaren och uppleva hotellet både från den som driver hotellet och gäster och de som jobbar där.

Det här tycker jag var en väldigt bra bok som jag verkligen kan rekommendera som skön sommarläsning särskilt om man är intresserad av historiska skildringar.
 
Kryssar Någon flyger.
Boken heter Den hemliga gåvan och författaren Natasca Lester.
Handlingen är verkligt komplicerad och utspelar sig parallellt i dåtid och nutid.
I dåtid handlar det väldigt mycket om kvinnor som flyger, särskilt en, men när 2:a världskriget bryter ut efterfrågas inte deras kunskaper. Till slut får de flyguppdrag, men bara att transportera plan mellan olika baser. En kärlekshistoria utspelas också. I nutid hittar en kvinna 65 Dior-klänningar i sin mormors garderob och med hjälp av en stilig författare rullas historien upp.

Något krystat, kanske, men intressant med flygandet vilket fordrar kunskaper när man ska skildra det. Författaren ville visst också visa sina kunskaper om Dior-kollektioner vilket jag tyckte var mindre intressant
 
Jag börjar med ett kryss för rutan "En viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv". Jag lyssnade klart på första boken i Tekla-serien igår, Går genom vatten, går genom eld av Christian Unge . Den handlar om Tekla som jobbar som akutläkare och genom en patient blir indragen i en situation som ska visa sig ha kopplingar till både organiserad brottslighet och hennes egen familj.

En ganska trevlig och lättlyssnad bok, inget speciellt på något vis men tydligen tillräckligt bra för att jag genast ska vilja fortsätta med nästa del :)

Bokbingo sommar 2022.png
 
Hjälp vad ni är snabba! 😁

Jag tänker att jag hakar på igen. Och siktar på att göra bättre ifrån mig än i vårbokbingot där jag lyckades med hela EN bok 📖😅
 
Jag har läst Kjell Westös bok Tritonus. Handlar om en äldre man som jobbar som dirigent. Han bygger ett hus på en ö och blir vän med sin grannen. Mycket om ensamhet och manlig vänskap typ.

Kryssar för rutan "Ett musikinstrument nämns".
 
Kryssar bok med röd text på omslaget: Babetta (titeln i rött) av Nina Wähä. Den handlar om två vänner, där den ena, Lou, gjort karriär som filmstjärna och den andra, Katja, hankar sig fram som cafébiträde.

När Lou hör av sig och ber Katja komma till henne i det sydfranska chateau där hon bor med sin åldrande "pojkvän" så släpper Katja allt och åker. De har alltid delat allt, och nu återgår deras relation till det vanliga. Eller?

Mycket handlar om film och skådespeleri och boken har t o m två slut, som om regissören velat klippa om det första slutet.

Jag gillar Nina Wähä, men Babetta är alltför pladdrig och upprepande för min smak.
 
Jag har lyssnat på en bok med fyra ord i titeln: Finns inte på kartan av Carin Hjulström. Absolut helt ok feelgood, man får vad man förväntar sig. Handlar om Frida som går på journalisthögskolan och blir väldigt besviken när hon hamnar på en småländsk lantortstidning på praktik.

Så har jag läst en kort bok: Tysk höst av Stig Dagermann. Den baseras på författarens resa runt Tyskland hösten 1946. Jag blev lite besviken faktiskt, hade sparat boken länge och hade stora förväntningar, men den var sådär. Knepig stil.
 
Jag kryssar "utspelar sig under efterkrigstiden" med De kom från öar av Malin Haawind.
Boken börjar 1945 då 18-åriga gotländskan Dagmar möter sjömannen Holger från Tjörn. Holgers skepp behöver repareras och han blir kvar flera veckor i Slite och en kärlekshistoria börjar.
Lågmäld och trevlig bok, jag kommer definitivt att läsa fortsättningen när den kommer.
 
Äh. jag rensade bokhyllan på Storytel häromdagen så jag får väl söka lite efter vad det kan vara jag lyssnat på... Återkommer med min första bingoruta när jag har mer koll :P
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 075
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 562
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp