Sommarbokbingo

Med anknytning till Indien - Under lock and skeleton key av Gigi Pandian. Ett mordmysterie, där huvudpersonen är en magiker med rötter i Indien, vilket hon byggt sin magishow på. En spännande och lättsam bok, jag gillar den mycket!

Bokbingo sommar 2022-01-01-01.jpeg
 
Jag hittar ingen bok som överhuvudtaget lockar! Jag bläddrar runt på Storytel och allt låter tråkigt!! Gaaah! Jag börjar på en bok och slutar efter ett tag för att jag inte fastnar.
 
bokbingo.png

Emelie Schepp - Björnen sover som en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv. Huvudpersonens förflutna påverkar hennes yrkesliv och arbete vid flera tillfällen i boken (och hela serien)

Diana Gabaldon - Outlander som en politisk. Den passar på flera rutor men jag väljer den politiska för att den känns svårast. I boken pågår ett sidospår med jackobites, missnöje med kungen osv. så tänker mig just det som politiskt inslag.

Helene Tursten - En man med litet ansikte som en där någon flyger. Flera personer flyger i denna bok.
 
Hittade historiken på hemsidan...
"Utspelas under efterkrigstiden" - Kodnamn Alice av Kate Quinn
"Titel innehåller exakt fyra ord" - Secrets of the lighthouse av Santa Montefiore
"Ett musikinstrument nämns" - Farlig förbindelse av Bente Pedersen
"Författarens namn börjar med B" - Snedsprång av Bente Pedersen
Visa bifogad fil 92759
Lägger till "en biografi" - A baby's cry av Cathy Glass
och "bok med röd text på omslaget" - Jag var Mengeles patolog: En läkares ögonvittnesskildring från Auschwitz av Miklós Nyiszli
1656008441310.png


Skulle någon kunna tänka sig att förtydliga vad som menas med "en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv"? Är det något man gör i sitt arbete? Eller en händelse utanför arbetet som påverkar arbetet? Eller?
 
Jag kryssar "en biografi" med Ett jävla solsken - en biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer.
En mycket bra och välskriven bok om en intressant person. Ester var en av Sveriges första kvinnliga journalister och var känd främst för sina reportageserier. Hon tog jobb som piga, reste i Sydamerika, bodde med samer, följde i emigranters spår till USA och bodde över ett år i Kamtjatka. Hon skrev om sina upplevelser och författade även en serie barnböcker som ses som föregångare till Astrid Lindgrens starka flickor som Pippi och Madicken. Samtidigt hade hon svårt att finna ro i livet, har ett förhållande med en kvinna (vilket är olagligt) och problem med alkohol.
Boken kan verkligen rekommenderas.
 
5279583F-0886-4059-89E8-65C70B50A207.jpeg

Kryssar ”Ett barn är huvudperson”, Berättelsen om Alice Hart av Holly Ringland. I bokens början är Alice ett barn, sen får man följa hennes uppväxt, gillade den!
 
A4FD1539-995E-4CBA-A001-82E65B1CDA4E.jpeg


Ett barn som är huvudperson - True Grit. Huvudkaraktären Mattie är 14 år och vill hämnas sin far som har mördats kallblodigt i bokens start. Hon tillsammans med två sheriffer beger sig ut för att ta sig an det kriminella gäng pappans mördare befinner sig i.

Jag gillade boken, även om jag gillade filmen ännu mer.
 
Lägger till "en biografi" - A baby's cry av Cathy Glass
och "bok med röd text på omslaget" - Jag var Mengeles patolog: En läkares ögonvittnesskildring från Auschwitz av Miklós Nyiszli
Visa bifogad fil 93611

Skulle någon kunna tänka sig att förtydliga vad som menas med "en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv"? Är det något man gör i sitt arbete? Eller en händelse utanför arbetet som påverkar arbetet? Eller?
Fyller på med "någon äter en kaka" - Främling av Bente Pedersen
Bokbingo sommar 2022.png
 
Senast ändrad:
Varmt idag igen så läst i skuggan större delen av dagen och avslutat två böcker till.

Kryssar "afrikansk författare" med Paradiset av Abdulrazak Gurnah, 2021 års nobelpristagare.
Handlar om Yusuf som ges till en rik köpman som betalning för faderns skulder. Han arbetar i köpmannens handelsbod och följer med på resor i Afrikas inland. Det nämns inget årtal i boken men jag tror den utspelar sig åren innan första världskriget. Välskriven och intressant bok men
Jag förstod inte vad som hände i slutet, om Yusuf stannade eller lät sig värvas som bärare för tyska armén, och jag gillar inte slut som är öppna för tolkning.

Kryssar "med röd text på omslaget" med Som man sår av Hjort/Rosenfeldt. Del sju i serien om Sebastian Berg och riksmords-enheten.
 
Berg, klippor eller stenar på omslaget: Kidnapparen av Nora Roberts. Den hade kunnat passa under "fult omslag" också, i och för sig. Eller under "en bok som egentligen är ganska fånig, men som du någonstans gillade ändå", om det nu hade funnits en sådan ruta :D Kort sagt var den bra för att vara en bok jag plockade upp på måfå hemma hos min svägerska, och den passade perfekt när jag bara ville stänga av och försvinna in i en annan värld. Jag läste lätt 200 sidor om dagen, och då är jag ingen snabb läsare. Helt ok men lite småfånig spänningsroman helt enkelt, sådär som det brukar vara när det gäller Nora Roberts!

En biografi: Hästpojken av Carl Hedin. En väldigt fin bok, både bildligt och bokstavligen talat. Jag tyckte mycket om Carl Hedin redan innan jag läste den, men nu när jag känner till hans historia är jag ännu mer imponerad av honom och hans karriär.

Sommarbokbingo 260622.png
 
bokbingo.png

Anna Bågstam - Hemligheten som en med författarnamn på B.

James Frey - Endgame
Striden som en med anknytning till Indien. Den utspelar sig delvis i Indien.

Selma Lagerlöf - Bortbytingen som en kort bok. 32 minuter på Storytel. :D
 
Skulle någon kunna tänka sig att förtydliga vad som menas med "en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv"? Är det något man gör i sitt arbete? Eller en händelse utanför arbetet som påverkar arbetet? Eller?
Jag är ju allmänt lite för att ha tolkningsutrymme och att det som en kan motivera bra godkänns...
Det jag tänkt med "viktig händelse" är väl att det ska vara mer relevant för handlingen än att det bara nämns i allmänhet om någons arbete. Kan vara att en betydande del av boken utspelar sig på arbetsplats/anknyter till någons yrkesroll osv. Eller att någon mer specifik händelse anknyter på ett tydligt sätt, antingen direkt som att det kan vara något som sker i arbetet, eller indirekt som t.ex. att något privat påverkar yrkesval, jobbsituation etc.
Om du tyckte att det blev något klarare av det?
 
bokbingo.png

Två nya kryss från mig.

Kicki Sehlstedt - För din skull som en där någon äter kaka. Det här är typ den fjärde i en serie som hittills varit mycket bra!

Anders de la Mott & Måns Nilsson - Döden går på visning som titel exakt fyra ord. Var väl helt okej men jag listade ut vem mördaren var jättetidigt och fattade inte hur tröga poliserna var som inte gjorde det med. :D
 
Någon som har tips på rutorna originalspråk spanska/franska/tyska, afrikansk författare och kvinnlig författare född före 1930 som inte är romaner? Mer mot deckarhållet gärna.. Eller iallafall spännande. Har googlat som en tok men hittar inget bra.
 
Någon som har tips på rutorna originalspråk spanska/franska/tyska, afrikansk författare och kvinnlig författare född före 1930 som inte är romaner? Mer mot deckarhållet gärna.. Eller iallafall spännande. Har googlat som en tok men hittar inget bra.

Originalspråk spanska: Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon är underbar!
 
Någon som har tips på rutorna originalspråk spanska/franska/tyska, afrikansk författare och kvinnlig författare född före 1930 som inte är romaner? Mer mot deckarhållet gärna.. Eller iallafall spännande. Har googlat som en tok men hittar inget bra.
Deckare är väl romaner, är inte alla böcker längre än en novell romaner?

Men som förslag på afrikansk författare; Alexander McCall Smith med serien om Damernas detektivbyrå. Och som fransk författare Guillaume Musso som skriver spänning, även om det inte är regelrätta deckare.
 
Någon som har tips på rutorna originalspråk spanska/franska/tyska, afrikansk författare och kvinnlig författare född före 1930 som inte är romaner? Mer mot deckarhållet gärna.. Eller iallafall spännande. Har googlat som en tok men hittar inget bra.
Chimamanda Ngozi Adiche är min favoritförfattare alla kategorier, men sådär värst mycket åt deckarhållet skriver hon inte. Däremot väldigt gripande och relativt lättläst. Hennes Americanah är en sådan där bok jag önskar att alla läser någon gång i sitt liv!

Adebayo Ayobami är en annan afrikansk författare som är värd att kika på tycker jag.

På spanska som originalspråk tycker jag att boken The Time in Between (heter El Tiempo Entre Costuras på spanska) av Maria Dueñas var fantastisk! Den verkar heta Tiden däremellan på svenska.
 
Senast ändrad:
Jag har sent omsider läst ut Dungen av Rachel Mohlin och kryssar den som en där ett barn är huvudperson. Den handlar om Adina som växer upp i en frikyrklig miljö där en hel del märkliga saker händer, och sättet detta påverkar henne. I den andra boktråden beskrev jag boken som "lite flummig men intressant, kul att läsa en debutroman och allt med frireligiös koppling fascinerar mig". Då hade jag precis börjat läsa den men min åsikt ändrades inte nämnvärt under läsningens gång. Inget jättefantastiskt på något vis, men en ganska trevlig läsupplevelse överlag och en intressant plot twist på slutet!

Sommarbokbingo 020722.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 143
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp