Sommarbokbingo

Någon som har tips på rutorna originalspråk spanska/franska/tyska, afrikansk författare och kvinnlig författare född före 1930 som inte är romaner? Mer mot deckarhållet gärna.. Eller iallafall spännande. Har googlat som en tok men hittar inget bra.
Kvinnlig författare före 1930 - Agatha Christie är väl en deckarklassiker
 
Deckare är väl romaner, är inte alla böcker längre än en novell romaner?

Men som förslag på afrikansk författare; Alexander McCall Smith med serien om Damernas detektivbyrå. Och som fransk författare Guillaume Musso som skriver spänning, även om det inte är regelrätta deckare.
Mycket möjligt. Men verkar som ni förstod vad jag menade ändå :) Tack för alla tips!!
 
Jag kryssar mitt första kryss.
Utspelar sig i skog eller skogsbygd: Löpa Varg av Kerstin Ekman

1DA65F45-BDC0-48E7-B2AC-5A0981356013.png
 
Jag har läst Nattkorpen av Johan Rundberg. Det känns som jag är sen på bollen, den vann Augustpriset i fjol, men det har hunnit komma tre delar till i serien. Den handlar i vilket fall om Mika som är 12 år och bor på barnhem i 1880-talets Stockholm. Hon visar sig ha ett öga för detaljer och en udda polisutredare tar henne till hjälp.

Jag tyckte väldigt mycket om denna och kommer fortsätta läsa serien. Språket är nog ganska utmanande för åldersgruppen boken är riktad till, men den tar verkligen sin läsare på allvar. Trots att den utspelar sig nästan 100 år senare fick jag samma känsla som av Niklas Natt och Dags trilogi som börjar med 1793. Det är mycket tidsmarkörer, våld och elände, men samtidigt spännande och fint gestaltade karaktärer.

Jag kryssar den som Ett barn är huvudperson.

4FE3256E-C614-4E05-89B8-2C123CF76E44.jpeg
 
Kryssar en politisk bok med Polarnatt av Frida Skybäck. Trodde jag skulle kryssa den på kaka eller olycklig person (hade gått det med), men huvudpersonen Elisabeth får upp ögonen för det oerhört ojämlika samhället på 1800-talet, med kvinnlig rösträtt, samkönade förhållanden och fattigdom. Så då passar jag på!

Bokbingo sommar 2022-01-01-01-01-01.jpeg
 
Jag har haft min första semestervecka och trots att jag varit på resande fot har jag hunnit läsa fyra böcker, av den lättlästa varianten.

Kryssar "någon flyger" med Andra sidan månen av Mari Jungstedt. Andra delen i hennes nya serie.
En svensk man och hans spanska flickvän mördas i Sverige på nyårsafton. Eftersom båda är boende kring Malaga blir spanska polisen inblandad. Helt ok dussindeckare.

Kryssar "en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv" med Den svarta dolken av Veronica Sjöstrand.
Stellas far blir svårt sjuk och hon måste åka hem och ta hand om den kommande auktionen i familjens auktionshus. Det innebär att skjuta upp sitt planerade delägarskap i den skotska firma hon jobbar för, som utreder bl a äktheten hos konstverk. I Stockholm har flera nazistiska mord begåtts med gamla SS-dolkar och Stella får misstanken att hennes far sålt dem.
Bra och lite annorlunda deckare, så jag läste även fortsättningen.

Jag kryssar "ett musikinstrument nämns" med Den gråtande violinisten av Veronica Sjöstedt.
En av Stellas bästa vänner kontaktar henne. Hans f d fru är kidnappad och hennes syster död. Systern var en berömd violinist och hennes stradivarius-fiol är nu förstörd. Då Stella kan konstvärlden och har kontakter i Interpol kanske hon kan ta reda på om fiolen var målet och därmed hitta kidnapparen.

Kryssar "en stor byggnad har betydelse för handlingen eller utgör miljö" med Diplomatdottern av Tina Frennstedt.
Biografi om Karolina som 1994 grips i Thailand med heroin i resväskan. Hon sitter i thailändskt fängelse i över fyra år och överförs sedan till svenskt fängelse. Byggnaden är kvinnofängelset Lard Yao.
Tyvärr inte så bra som jag hoppats. Stelt språk och jag tyckte inte att jag fick en riktig känsla för hur Karolina egentligen var och vad hon tänkte och kände.
 
Jag stryker politisk bok. Har nyligen läst klart The Witcher - Sword of Destiny som innehåller en del politik trots fantasy. I boken ges bakgrundsinfo till kommande böcker och man får följa huvudkaraktären Geralt of Rivia på några av hans bravader. Klart läsvärd om man tänkt läsa resten av serien, gillar fantasy, spelserien eller TV-serien :D
 

Bifogade filer

  • 47D6DD0A-3B36-43BC-BC53-FBB27C7F618F.jpeg
    47D6DD0A-3B36-43BC-BC53-FBB27C7F618F.jpeg
    64,9 KB · Visningar: 9
Kryssar ”en som redan kryssats” med Daughter of the Moon godess av Sue Lynn Tan. Helt ok, den första boken på länge jag kommit igenom (men i ärlighetens namn sov jag ganska mycket och hade svårt att hålla koll på alla karaktärer :bag:).

Nu har jag börjat lyssna på Nya världens evangelium av Maryse Condé som är underhållande på ett sådär storsvepande skröneaktigt sätt. Tänker att den kan passa på originalspråk franska. Kommer nog lyssna på mer av samma författare!
 
Jag kryssar "med berg, klippor eller stenar på omslaget" med samma bok som ovanstående: Stormvakt av Kristina Ohlsson.
Första boken i en ny serie om August Strindberg som flyttar från Stockholm för att öppna en butik. Snart blir han inblandad i försvinnandet av en lokal kvinna. Bra bok, jag kommer läsa fortsättningen.
20220704_165821.jpg
 
Jag har haft min första semestervecka och trots att jag varit på resande fot har jag hunnit läsa fyra böcker, av den lättlästa varianten.

Kryssar "någon flyger" med Andra sidan månen av Mari Jungstedt. Andra delen i hennes nya serie.
En svensk man och hans spanska flickvän mördas i Sverige på nyårsafton. Eftersom båda är boende kring Malaga blir spanska polisen inblandad. Helt ok dussindeckare.

Kryssar "en viktig händelse berör någons arbete eller yrkesliv" med Den svarta dolken av Veronica Sjöstrand.
Stellas far blir svårt sjuk och hon måste åka hem och ta hand om den kommande auktionen i familjens auktionshus. Det innebär att skjuta upp sitt planerade delägarskap i den skotska firma hon jobbar för, som utreder bl a äktheten hos konstverk. I Stockholm har flera nazistiska mord begåtts med gamla SS-dolkar och Stella får misstanken att hennes far sålt dem.
Bra och lite annorlunda deckare, så jag läste även fortsättningen.

Jag kryssar "ett musikinstrument nämns" med Den gråtande violinisten av Veronica Sjöstedt.
En av Stellas bästa vänner kontaktar henne. Hans f d fru är kidnappad och hennes syster död. Systern var en berömd violinist och hennes stradivarius-fiol är nu förstörd. Då Stella kan konstvärlden och har kontakter i Interpol kanske hon kan ta reda på om fiolen var målet och därmed hitta kidnapparen.

Kryssar "en stor byggnad har betydelse för handlingen eller utgör miljö" med Diplomatdottern av Tina Frennstedt.
Biografi om Karolina som 1994 grips i Thailand med heroin i resväskan. Hon sitter i thailändskt fängelse i över fyra år och överförs sedan till svenskt fängelse. Byggnaden är kvinnofängelset Lard Yao.
Tyvärr inte så bra som jag hoppats. Stelt språk och jag tyckte inte att jag fick en riktig känsla för hur Karolina egentligen var och vad hon tänkte och kände.
När jag ser den här listan kan jag inte låta bli att undra om du har speciella krav gällande författarens efternamn när du väljer bok - typ att det måste innehålla antingen "stedt" eller "sjö" för att kvala in på listan :D
 
bokbingo.png

Tre nya kryss för mig :)
Hjorth & Rosenfeldt - Lärjungen som en valfri.
Hjorth & Rosenfeldt - Fjällgraven som en med berg, klippor eller stenar på omslaget. Utspelar sig delvis i fjällen och det är berg på omslaget.
Anna Jansson - Dödligt svek som en med en omtänksam person. Maria Wern är en extremt omtänksam person.
 
Jag har visst glömt att uppdatera, så det blev en del kryss nu :p

Författaren börjar på B - Rogue Alpha av K.N. Banet. Standard urban fantasy med lite romance, i stil med Patricia Briggs Mercy Thompson serie. Jag tycker om serien.

En viktig händelse berör någons arbete/yrkesliv - Snared av K.N. Banet. Även det från samma universe som Rogue Alpha, men en biserie som följer andra karaktärer. Huvudpersonen jobbar som mördare/avrättare och är ansvarig för ett supernaturligt fängelse när det någon spränger delar av fängelset och en hel del av fångarna flyr. Helt okej, men föredrar huvudserien hittills.

Med en omtänksam person - Things We Never Got Over av Lucy Score. Standard contemporary romance, där huvudpersonen precis lämnat sitt ex vid altaret och beger sig till sin inte så trevliga tvillingsyster - som stjäl hennes bil och pengar och lämnar kvar hennes barn, som huvudpersonen inte ens visste existerade. Helt okej, men inte en bok som gör att jag direkt vill läsa alla hennes andra böcker.

Utspelar sig i en fantasivärld - Vow of Thieves av Mary E Pearson. Sista delen i en duology som är en spin-off på Remnant Chronicles. Fantasy (ungdom/new adult) som utspelar sig i en annan värld. Jag tycker mycket om serien.

Någon äter en kaka - An Earl in Wolf's Clothes av Emily Windsor. Historisk romantik i regency england. Inte läst något av henne innan, och boken var okej men inte något som gör att jag direkt vill läsa resten.

Biografi - Om dom bara kunde tala av James Herriott. Om ni inte redan vet - en biografi från Herriotts tid som ung veterinär på landsbygden i England på 1930-talet. Mycket trevlig och mysig bok.

Någon flyger - Aurora's End av Amie Kaufman och Jay Kristoff. Tredje och sista delen i en ungdoms sci-fi. I princip allt utspelar sig i rymde, så det är mycket flygande.

Fult omslag - A Court of Silver Flames av Sarah J Maas. Del 4 i serien A Court of Thorns and Roses, med Nesta och Cassian som huvudpersoner. Inte min favorit bland hennes böcker, men ändå okej. Jag är inget fan av omslaget, men jag antar att det kanske inte är lika viktigt när man redan säljer så många böcker som hon gör - de som läser hennes böcker kommer ju att läsa boken oavsett omslaget.

Originalspråk tyska - Djurens gåtfulla liv av Peter Wohlleben. En bok som handlar om djur och deras känslor och tankar. Okej, men jag tyckte boken om träd var intressantare.


Så, 9 kryss på en gång och bara 9 kryss kvar :p


Bokbingo sommar 2022 - mina böcker.png
 
Läser just nu en bok där orden whipper-snipper och topsy-turvy stod i meningar efter varandra :D.

Inte fullt så roligt på svenska: grästrimmer och uppochner.
 
Glömmer att uppdatera den här tråden trots att jag har en bok på gång mest hela tiden. Kryssar Titel med fyra ord.

Alltid vid din sida av Nikola Scott. Rör sig både i nutid och under krigsåren andra världskriget och lantflickor i WLA i England. I nutid handlar det om Violet en av lantflickorna som gammal och hennes barnbarn som är journalist. Trots att den var 428 sidor så var den otroligt driven och jag hade svårt att släppa den så blev utläst på 5 dagar. Rekommenderas starkt och ska se om det finns fler böcker av författaren. Också en intressant inblick i det som lantflickorna gjorde även om det såklart är fiktivt och att de inte alltid var så väl sedda bland lokalbefolkningen. En del förvecklingar finns och allt tycker jag knyts samman på ett väldigt snyggt sätt i slutet.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 159
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp