Sommareksem

Miranda.123

Trådstartare
Jag har nyss köpt en islänning med sommareksem. Nu på vintern är det inte alls så farligt men mot vår/sommar kan det bli så illa att hon kliar av hela manen, tips på hur jag ska hålla den så ren och fin så möjligt? Min andra fråga är om man kan raka henne trots eksem? Hennes förra ägare sa att man inte skulle raka en islandshäst med eksem men vad är det för skillnad att raka en häst med eksem och utan?
 
Använd eksemtäcke i god tid på våren och hela säsongen in på hösten. Duscha hästen regelbundet med Prob schampo. Finns flera produkter, oljor och salvor som fungerar bra på eksemhäst.
 
Du kan visst raka en häst med överkänslighet mot knott. Har inget med vintepäls att göra. Tvärtom så spårklippte jag min häst redan i Augusti då det annars blev för varmt med eksemtäcke. Ren häst, rena täcken minst 3 st som byts ofta. Smörj mankammen med mjukgörande. flugspray samt om man bor i knottrikt område så bör hästen komma in på stall 16,00-08.00. Annars räcker det kanske med ligghall att komma undan lite knott. Sköter man det så syns det inte på hästen att den är överkänslig om det inte är en extrem variant eller varit illa skött innan. Hänger mycket på var du bor och hur mycket knott ni har, man får anpassa hästhållningen efter knotten. Och nej dom är inte aktiva bara i skymning utan hela natten knotten alltså. Denna överkänslighet är ett lidande för hästen om det inte sköts. Att ta bort allt som går att klia sig på är outhärdligt för hästen om den lider av flygfän. Mycket jobb och en hel del pengar går åt med knottkänslig häst. Hur togs hästen om hand förra sommaren?
 
Du kan visst raka en häst med överkänslighet mot knott. Har inget med vintepäls att göra. Tvärtom så spårklippte jag min häst redan i Augusti då det annars blev för varmt med eksemtäcke. Ren häst, rena täcken minst 3 st som byts ofta. Smörj mankammen med mjukgörande. flugspray samt om man bor i knottrikt område så bör hästen komma in på stall 16,00-08.00. Annars räcker det kanske med ligghall att komma undan lite knott. Sköter man det så syns det inte på hästen att den är överkänslig om det inte är en extrem variant eller varit illa skött innan. Hänger mycket på var du bor och hur mycket knott ni har, man får anpassa hästhållningen efter knotten. Och nej dom är inte aktiva bara i skymning utan hela natten knotten alltså. Denna överkänslighet är ett lidande för hästen om det inte sköts. Att ta bort allt som går att klia sig på är outhärdligt för hästen om den lider av flygfän. Mycket jobb och en hel del pengar går åt med knottkänslig häst. Hur togs hästen om hand förra sommaren?
Tack för många tips! :) Förra sommaren vad jag vet av hade hon endast eksemtäcke. Och om hon fick sår i ansiktet för hon kliade sig andvände dem en lindrande salva.
 
Jag har nyss köpt en islänning med sommareksem. Nu på vintern är det inte alls så farligt men mot vår/sommar kan det bli så illa att hon kliar av hela manen, tips på hur jag ska hålla den så ren och fin så möjligt? Min andra fråga är om man kan raka henne trots eksem? Hennes förra ägare sa att man inte skulle raka en islandshäst med eksem men vad är det för skillnad att raka en häst med eksem och utan?
Se till att dra på eksemtäcket tidigt - gärna innan det börjar komma knott - så blir allergiska reaktionen betydligt mildare.
krämer lindrar lite men skyddar inte överhuvudtaget.Bara flugspray likaså är helt Verkningslöst.
Heltäckande knott-täcke tidigt, och alltid på.
 
Jag hade en eksemhäst utan eksem. Som andra skriver täcke från april till november ungefär. Switch och beckolja var det som funkade bäst. Jag schamponerade aldrig utan han fick vara naturell. Spolade benen när hovis kom annars borsta hovskägget när leran torkat. Jag höll magen i ordning med så få foderbyten som möjligt, dvs betfor och mineraler året runt. Ingen som såg honom trodde att han hade eksem, inte ens veterinären.
Klippa vet jag inget om , det gjorde jag aldrig.
 
Tack för många tips! :) Förra sommaren vad jag vet av hade hon endast eksemtäcke. Och om hon fick sår i ansiktet för hon kliade sig andvände dem en lindrande salva.

Köp en eksemhuva till henne, bättre än att få sår i ansiktet för henne. Kostar några hundralappar bara och väl värt det och så har du det ihop med eksemtäcke. Var noga med att smörja in henne dagligen även om du använder täcke och huva till henne. Jag hjälper till med min väninnas islandshästar ibland och hon har en eksemhäst och när hon är bortrest så har jag fått noggranna instruktioner angående en av hennes hästar som har eksem och den ska smörjas in för att det är mjukgörande och sen täcke och huva på.
 
Jag hade en eksemhäst utan eksem. Som andra skriver täcke från april till november ungefär. Switch och beckolja var det som funkade bäst. Jag schamponerade aldrig utan han fick vara naturell. Spolade benen när hovis kom annars borsta hovskägget när leran torkat. Jag höll magen i ordning med så få foderbyten som möjligt, dvs betfor och mineraler året runt. Ingen som såg honom trodde att han hade eksem, inte ens veterinären.
Klippa vet jag inget om , det gjorde jag aldrig.
Tack för tipset :)
 
Köp en eksemhuva till henne, bättre än att få sår i ansiktet för henne. Kostar några hundralappar bara och väl värt det och så har du det ihop med eksemtäcke. Var noga med att smörja in henne dagligen även om du använder täcke och huva till henne. Jag hjälper till med min väninnas islandshästar ibland och hon har en eksemhäst och när hon är bortrest så har jag fått noggranna instruktioner angående en av hennes hästar som har eksem och den ska smörjas in för att det är mjukgörande och sen täcke och huva på.
Tack :)
 
Jag har inte haft nån islandshäst, men en kallblodstravare med knottallergi! Det som funkade var att ta på täcket innan det kom knott, smörja med benzylbensoat (antingen rent som man får köpa från utlandet, eller BioNix som finns att köpa i Sverige) och tvätta täcken, häst, man och svans regelbundet (täckena oftare än hästen ;) ). Han hade även en heltäckande huva till täcket, annars kliade han sönder huvudet också. Skapet smörjdes med en salva (som jag såklart nu glömt bort vad den heter) och sprayades sen med bromsblockare. Resten av häst + täcke sprayas med Ultrashield.
Eftersom han hade full, tjock vinterpäls fortfarande när man skulle börja ha på täcket så helklippte vi honom tidigt på våren och det funkade jättebra. inga problem alls. Han hade garanterat fått klåda av att gå och fälla vinterpälsen under ett eksemtäcke!

Det är skapligt med pyssel sommatid med en eksemhäst! Inte är det billigt heller! Kommer inte att köpa på mig det problemet medvetet igen kan jag säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 646
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
507
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 418
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp