Sommareksem

Z

ZannaZ

Finns det någon här som kan hjälpa mig? Mitt 9-åriga tinker-sto Moa plågas av sommareksem varje år. Jag har provat hur många olika saker som helst men inget verkar hjälpa på henne. En av mina bekanta tipsade mig om kortisonbehandling så jag pratade med min veterinär om detta. Han tyckte att jag skulle undvika kortison om detta var möjligt, det kan nämligen ge hästar fång. Så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till... snälla hjälp mig! Jag behöver en massa olika tips om vad som kan funka!
Tacksam för hjälp!

MVH/ Zanna och Moa
 
Jag har en islandshäst som har sommareksem. Han har dock inte haft några symptom sedan han kom till oss. Anledningen till detta är förebyggande behandling. Det som funkar jättebra på min häst är eksemtäcke och PROB-olja. Dessutom har vi väldigt gynsamt klimat här, det blåser nästan alltid lite, ingen skog och ingen sank mark. De förebyggande åtgärderna börjar jag med i maj och det funkar jättebra!
 
Moa har aldrig haft några eksem på kroppen. Det är på mulen, underläppen och runt juvret så ett täcke skulle nog tyvärr inte hjälpa så mycket. Ska prova PROB-oljan. Tack så mycket för ditt svar!

MVH/ Zanna
 
Jaha! Nä, då hjälper nog inte täcke... :D Men prova PROB-oljan, den är verkligen superbra! Eksem, sår, torr och sårig hud försvinner på några dagar.
 
Min lilla hade sommareksem i somras och det jag gjorde då var att först smorde jag in mulen med Aloe vera-gele och lät det gå in i några minuter. Därefter smorde jag in mulen med solkräm (faktor 30) som hade Aloe vera i sig. Efter 1 1/2 vecka var besvären helt borta och sedan forsatte jag med solkrämen ett par gånger i veckan (beroende på vädret). Eksemen kom inte tillbaka på hela sommaren!
 
hört talas om att man kan använda äppelcidervinäger, tyvärr har jag ingen häst med eksem så jag kan inte prova
 
Tycker definitivt att du skall prova solskyddsfaktor till din häst. Problemen dyker ju upp där hon har tunn ganska opigmenterad hud. Hade själv samma problem med blåsor och sår på en vit mule. Helt borta nu med Helosan sol. Men det gäller att vara snabb även vid de första starka solglimtarna på våren. Lycka till :)
 
Solfaktor hjälper inte speciellt bra det heller. Hur använder jag äppelcidervinägern? Ska jag smörja på eller ge henne det i fodret?

MVH/ Zanna :rofl:
 
vårt sto försvann symptomen på när hon fick aloe vera koncentrat i fodret och tvättades och smordes in med Aloe Vera gel varje dag.

gå in på www.sasco.se eller www.foreverliving.se

om du ska börja med det vilket jag starkt rekommenderar så börja med koncentratet i fodret nån gång i februari! det funkar bäst om man börjar förebyggande ett tag innan symptomen självmant brukar komma upp!

hoppas att det går bra!

mvh camilla :)
 
Tack så mycket för tipset! :bow:
Ska genast börja köpa en massa grejor så att min lilla plutt kan få börja njuta av somrarna nån gång istället för att plågas. När det är som värst vill hon inte ens äta, för hon är rädd att hela mulen ska spricka. Tycker så synd om henne men nu ska det gå att få ordning på det här!

MVH/ Zanna :rofl:
 
både ock,ge nårga matskedar i fodret och spraya med lite utspädd äppelcider på hästen håller även knott och flugor borta.så gjorde jag på min pålle i somras.han blev bättre.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 831
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Kropp & Själ Låt oss prata om vallningar, jag kan inte vara den enda här som plågas av det. Jag har både dagtid och nattetid. Det har hållit på i...
2
Svar
25
· Visningar
2 006
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp