Sommarens bokbingo 2023

Islandshästryttare

Trådstartare
Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september.

Har du inte varit med tidigare? Extra välkommen till dig! Det här handlar inte om att kryssa flest rutor utan här väljer du själv utifrån vad du vill, kan och har tid och lust med att kryssa. Kryssa några enstaka rutor eller satsa på en rad eller hela brickan allt är lika okej! Detta ska vara roligt och utmana oss att läsa böcker som vi normalt inte läser och vi kanske upptäcker nya författare eller genrer på köpet.:) Pappersbok, E-bok eller ljudbok väljer du själv.

I detta bingo kan man välja om man vill kryssa bingo på de fem rutorna innanför det tjocka strecket eller också ta med lite mer specifika och kluriga rutorna utanför det tjocka strecket. Men de fem som är till höger och de fem rutorna neråt uppifrån innanför det tjocka strecket kan du också få en bingorad på.

Det finns en ruta som heter "En bok på svenska förläggareföreningens topplista juni-september". Här väljer du en bok som kvalar in på deras topp fem på veckolistorna under vecka 23-38. Du kan välja bok från valfri kategori: skönlitteratur, barn, fack eller pocket. Länk till denna topplista är:
https://forlaggare.se/topplistor/


Önskar er alla en god läsning!


Bokbingo sommar.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Vilken rolig och klurig bricka! Noterar att jag både fick med mitt uttalade önskemål och mitt outtalade. Satsar givetvis på full bricka! :angel::D

Formfråga, är det hela topp 100-listan (alla fyra kategorier?) man kan välja från eller är det de fem titlar som dyker upp när man klickar på länken? Gällande Förläggareföreningens ruta då, såklart.
 
Vilken rolig och klurig bricka! Noterar att jag både fick med mitt uttalade önskemål och mitt outtalade. Satsar givetvis på full bricka! :angel::D

Formfråga, är det hela topp 100-listan (alla fyra kategorier?) man kan välja från eller är det de fem titlar som dyker upp när man klickar på länken? Gällande Förläggareföreningens ruta då, såklart.


Hmm bra fråga jag hade tänkt de fem som kommer när man klickar på länken. Men det är ju försent att ändra inlägget nu så jag antar att det kan tolkas olika. @Mineur du är ju moderator har du någon möjlighet att gå in och förtydliga mitt första inlägg att det gäller de fem titlar som dyker upp när man klickar på länken? ,Kul att du gillar brickan :)
 
Hmm bra fråga jag hade tänkt de fem som kommer när man klickar på länken. Men det är ju försent att ändra inlägget nu så jag antar att det kan tolkas olika. @Mineur du är ju moderator har du någon möjlighet att gå in och förtydliga mitt första inlägg att det gäller de fem titlar som dyker upp när man klickar på länken? ,Kul att du gillar brickan :)
Jag tycker det verkar som det bara är den senast aktuella listan som ligger som "fem böcker". Det kommer ju ändras och inte gå att kolla bakåt då? Vad jag fattar så är både vecko- och månads-länkarna till långa listor.

Vi skulle kunna bestämma att det är t.ex. 5 översta i de listorna som gäller? (blir väl lätt annars)
Jag antar alla 4 kategorierna (skön, fack, barn, pocket)? Men vecko- eller månadslitstan eller båda?
 
Jag hade verkligen tänkt vara med på detta, men nu när jag snart ska ha semester (vid midsommar, nedräkning pågår) känner jag att jag bara behöver släppa alla "måsten", även om detta är kul. Så jag kommer bara läsa det jag känner för och följa denna tråden för bra boktips, vilket jag vet kommer.
Nu blir det lättlästa deckare till att börja med för hela slanten!
 
Jag tycker det verkar som det bara är den senast aktuella listan som ligger som "fem böcker". Det kommer ju ändras och inte gå att kolla bakåt då? Vad jag fattar så är både vecko- och månads-länkarna till långa listor.

Vi skulle kunna bestämma att det är t.ex. 5 översta i de listorna som gäller? (blir väl lätt annars)
Jag antar alla 4 kategorierna (skön, fack, barn, pocket)? Men vecko- eller månadslitstan eller båda?


När man går in på veckotopplistan för vecka 21 så är det samma fem i toppen som ligger på topplistan de fem som är presenterade med bild på sidan.,så det kommer att gå och kolla bakåt vill man veta vilka fem som låg I topp en specifik vecka så går man in på den listan.

Mitt slutgiltiga förslag blir: fem i topp på veckolistorna under vecka 23-38 i valfri kategori , skön, barn, fack eller pocket. Vill du lägga till den texten i ursprungliga inlägget @Mineur i anslutning till informationen om rutan och länken?
 
När man går in på veckotopplistan för vecka 21 så är det samma fem i toppen som ligger på topplistan de fem som är presenterade med bild på sidan.,så det kommer att gå och kolla bakåt vill man veta vilka fem som låg I topp en specifik vecka så går man in på den listan.

Mitt slutgiltiga förslag blir: fem i topp på veckolistorna under vecka 23-38 i valfri kategori , skön, barn, fack eller pocket. Vill du lägga till den texten i ursprungliga inlägget @Mineur i anslutning till informationen om rutan och länken?
Är inte helt säker på att jag hänger med, men jag ska titta närmare på det när jag ätit och vilat hjärnan lite :)
 
Lika bra att sparka igång kryssandet…

Jag har läst Tusen och 1 art: Om biologisk mångfald och mänsklig enfald av Martin Emtenäs (programledaren för Mitt i naturen…) Det är en fackbok och precis som titeln antyder handlar det om hur den mänskliga arten tagit sig friheten att breda ut sig på ett sätt som stör i princip allt annat levande på planeten. Han går igenom 8 olika djurarter som återfinns i svensk fauna, men som har det svårt. Svårt för att människan ryckt undan deras livsmiljö.

Det här är facklitteratur när den är som allra bäst tycker jag, helst vill jag diskutera den med alla jag möter. Eller åtminstone tvinga dem att läsa. Det är humor, det är lärorikt och ibland är det helt nattsvart. Men det är stora sammanhang, inte sällan tar han avstamp i stora samhällsfenomen, hur hela ekosystem kantrar och till slut hur det påverkar det enskilda djuret. Jag blir helt deppig över Östersjötumlarens situation, men jag tar också med mig tips om exempelvis mörkerstråk i städer för fladdermöss, när jag i mitt politiska arbete nu ska vara med och granska planeringen av nya stadsdelar. Det enda negativa jag kan komma på är att jag vill ha mer info, men det fanns en saftig källförteckning i slutet. Och han har ju också skrivit fler böcker… :D

3662926D-F069-44F8-96FD-86CA4FA2AA4B.jpeg


Jag kryssar Bok där någon fiskar eftersom överfiskning av våra hav kommer upp i flera kapitel. :idea:
 
Jag gör också mitt första kryss, kryssar rutan bok där titeln börjar på S. Jag har läst boken Stenängeln av Ewa Klingberg. Det är den andra delen av hennes serie om Evigheten AB som är en spinoff på författarens serie om begravningsbyrån Tranan. Här får man följa dödsdoulan Angela och i denna boken så stöttar hon före detta sjömannen Douglas i livets slutskede. Man får också följa Angelas liv på Svaneholm dit hon flyttade i slutet av första boken. Angela tvivlar också på om hennes företag Evigheten AB har någon framtid. Jag kan rekommendera boken som skön feelgood i sommar! Den funkar att läsa som fristående bok men jag tyckte även ettan var bra och kan rekommendera den med. :)
 
Jag gör mina två första kryss. En bok som jag blivit rekommenderad - Eira Martell - Flickan av mörkret av Kristina Dowling. En spänning/paranormalbok om en ung vuxen som kunde se spöken etc när hon var ung, innan hennes farmor plötsligt gick upp i rök. Men nu som ung vuxen är kanske krafterna på väg tillbaka? Samtidigt som andra mörka krafter letar efter henne, för hennes möjlighet att öppna en magisk bok. Den här boken kom upp en del i mitt flöde, men jag var ursprungligen skeptisk till att läsa den - jag hade sett några klassificera den som skräck, och jag vet av erfarenhet att jag varken gillar skräckböcker eller skräckfilmer (dvs filmer och böcker det är tänkt att man ska bli rädd av). Men sedan var det en gammal bekant som lade upp en recension och rekommendation på Facebook om den, och jag kan inte tänka mig att hon skulle gilla den typen av skräck som jag inte gillar. Så jag läste den, och är i efterhand nöjd med att jag gjorde det - jag gillade boken, och kommer definitivt läsa tvåan när den kommer ut (senare i år?).

Och sedan en bok på under 100 sidor. Jag hade några noveller i tryckt "bokform" liggande, så jag valde ut en av dem och läste igårkväll. Där solen möter månen av Caroline Hurtig, en romantisk fantasy novell som utspelar sig i en fantasyvärld där solens människor varje skymning och gryning krigar mot nattens människor. Men en av solens krigare, Nandina, hatar egentligen inte natten utan älskade en pojke från natten som ung, innan han plötsligt försvann och aldrig kom tillbaka. Okej, men jag har inte läst särskilt många noveller och tycker hittills att det kan vara svårt att få dem bra på samma sätt som längre böcker.
 
Första krysset för författare som skriver i mer än en genre.
Susie Steiner; Homecoming.
En roman om en lantbrukarfamilj i Yorkshire som drabbas av den ena tragedin efter den andra.
Susie Steiner skrev också deckare.
150AD72B-598D-4FE5-9B94-350C9ED473FE.jpeg
 
Tove Alsterdal, Kvinnorna på standen, strand förekommer
En kvinna från New York reser till Europa för att leta efter sin försvunna man. Har höll på ett ett stort journalistiskt reportage, men sedan får frun hans anteckningsbok på posten och han går inte att få tag på. Det visar sig att hon följer spåren in i en härva av människohandel. Jag hade först lite svårt att komma in i den men sedan blir den läsvärd.

Leif Lewin, Ödesåret 1809, gult på omslag
Krigsförlusten då Finland förlorades, kungens avsättning och en ny konstitution belyses genom kontrafaktisk historieskrivning och spelteori. Förloppet gås igenom för att identifiera vad som var avgörande händelser, sedan bedöms om dessa realistiskt sett hade kunnat utfalla annorlunda och vad det skulle ha inneburit. En rätt kort men mycket bra bok.
 
Mitt första kryss blir där strand förekommer med Det lilla bageriet i Brooklyn av Julie Caplin.

Jag ville ju läsa fler av författaren efter att jag läst Det lilla cafét i Köpenhamn. Den här kom efter, men är fristående, men med ett par kopplingar.

Jag gillade den den här också!
Ifall nån har läst den förra, så handlar denna boken om Sophie, som flyttar till New York!
 

Bifogade filer

  • 20230611_091026.jpg
    20230611_091026.jpg
    163,6 KB · Visningar: 42
Ett till kryss, med en bok som blivit till film - Till alla killar jag har gillat av Jenny Han. En romantisk ungdomsbok, om en tonårstjej som skrivit kärleksbrev till de killar hon varit kär i, men som aldrig tänkt skickas utan legat gömda i en ask i hennes rum. Tills en dag då någon plötsligt skickat breven till alla killarna - inklusive hennes storasysters pojkvän. För att hantera det går en av de andra killarna som fick ett brev med på att låtsas vara hennes pojkvän. Netflix gjorde film av boken för några år sedan. Trevlig bok, men den är gjord för att läsas i en serie (dvs fortsätta läsa de följande böckerna i serien).
 
Mitt första kryss blir för boken Exit av Belinda Bauer. En lite annorlunda "whodunnit"-roman som börjar med en äldre man som är med i The Exiteers, en organisation som på ett indirekt sätt jobbar med dödshjälp. En dag på "jobbet" går det dock inte riktigt som det ska, och fel man råkar dö.

Boken är skriven med mycket humor och påminde mig lite om Jonas Jonassons böcker. Jag tycker dock att Exit höll det på en mycket bättre nivå än Jonassons, som jag tycker blir lite väl fåniga och tokiga ibland. Jag rekommenderar den till den som gillar kriminalromaner men är ute efter något betydligt mer lättsamt och underhållande än vanliga deckare!

Kryssar boken som "En där en eller flera blommor förekommer" eftersom det, i en väldigt underhållande scen som nog var den jag skrattade mest åt i hela boken, diskuteras en tulpanstöld.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 110623.png
    Bokbingo 110623.png
    85,5 KB · Visningar: 43

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 142
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp