Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om vi tränat magläge för lite. När han ligger på oss tar han i och vänder på huvudet, men det gjorde han redan på neo, om än med mer möda. Men magläge i babygymmet kräver massa energi för att vända på huvudet.
Lät på sköterskan på bvc som att magläge på oss gav träning det med då det är uppförsbacke så att säga, men platt på golvet är det betydligt svårare.
Han är 3,5 månader nu, men bara två månader enligt BF.
 
Maj
hemlig, 34 år, BF 29/5, första barnet, pojke enligt RUL

Juni
Loppanhellqvist, 35 år, BF 3/6, andra barnet.
KattenKorven, 33 år, BF 13/6, andra barnet
Vinkelina. 33 år , BF 15.6 Andra barnet, pojke
Manji, BF 20/6, första barnet, flicka
Honungshumlan 30år BF 20/6, andra barnet, mest troligt en flicka enl RUL
IsisEm 31 år, BF 28/6, första barnet, ett tidigare missfall. En pojke :heart
Hjartagna 39 år, BF 29/6 3e barnet, pojke
Cilla89a 29 år, BF 29/6, 1:a barnet, flicka

Juli
hera_, BF 3/7, andra barnet
Feny, 33 år, BF 5/7, första barnet
Rund, 30 år, BF 8/7, andra och tredje barnen (tvillingar)
Zaga, 33 år, BF 12/7, första barnet
miniärta BF 12/7 3e barnet
Jozze, bf 13/7 enligt RUL, andra barnet
westernsuzie, 33 år, bf 25/7, tredje barnet
Wippi bf 27/7 31 år,första barnet
Nattljus, BF 29/7, första barnet

Augusti
Poison-heart, 26 år, BF 29/8, första barnet, ett MF

Födda
16/4 hemlig, pojke (Benjamin), 2366 gram, 48 cm, kl 17.38 akutsnitt
16/6 KattenKorven, flicka, 3840 g, 51 cm, kl 01:12
18/6 vinkelina, pojke. 4190g, 52 cm kl 23:49. Igångsättning
24/6 IsisEm, pojke, 3365 g, 51 cm, kl 05:18. Igångsättning pga vattenavgång, slutade med akutsnitt
27/6 Manji, flicka, 3000 g, 49 cm kl 16:56
28/6 Hjartagna, pojke, 3910 g, 52 cm, 35 cm huvud. Kl 10:52
30/6 Cilla89a, flicka, 2735 g, 46 cm kl 16.56
30/6 Honungshumlan, flicka, 4275 g, 54 cm, kl 08.49
9/7 Zaga, flicka, 3225 g, 49 cm, kl 03.14
9/7 Rund, 2 flickor, Tv1 3370 g 49 cm och tv2 3415 g 47 cm. Kl 19.05 & 19.29.
10/7 feny, flicka 3450 g, 49 cm, kl 02.19
19/7 Nattljus, flicka 3400 g, 49 cm

Blev som jag misstänkte tidigare i tråden, vi kom aldrig fram till datumet för planerat snitt utan det blev ett akutsnitt istället. Inte så dramatiskt som det låter. Men jag fick uppleva både vattenavgång och fullt vägarbete så nu fick jag det bästa av två världar så att säga. Nöjd :)
Stort grattis till flickan! :heart Och vad härligt att allt gick väl trots att det inte gick helt som planerat :)
 
Funderar på om vi tränat magläge för lite. När han ligger på oss tar han i och vänder på huvudet, men det gjorde han redan på neo, om än med mer möda. Men magläge i babygymmet kräver massa energi för att vända på huvudet.
Lät på sköterskan på bvc som att magläge på oss gav träning det med då det är uppförsbacke så att säga, men platt på golvet är det betydligt svårare.
Han är 3,5 månader nu, men bara två månader enligt BF.

Hoppar in från vårtråden:)
Han ju ändå jättestark om han lyckades redan på Neo :) Så börjar ni träna kontinuerligt nu så lär han klara det i babygymmet inom kort!
I min tråd om skallasymmetri hade jag väldigt dåligt samvete för att vi nästan inte tränat någonting alls. Men nu en och en halv vecka senare kan hon ligga på mage och hålla uppe huvudet mer än en minut, så det går fort :)

Vi lät henne ligga på en kudde först vilket hjälpte massor!
 
Hoppar in från vårtråden:)
Han ju ändå jättestark om han lyckades redan på Neo :) Så börjar ni träna kontinuerligt nu så lär han klara det i babygymmet inom kort!
I min tråd om skallasymmetri hade jag väldigt dåligt samvete för att vi nästan inte tränat någonting alls. Men nu en och en halv vecka senare kan hon ligga på mage och hålla uppe huvudet mer än en minut, så det går fort :)

Vi lät henne ligga på en kudde först vilket hjälpte massor!
Magläge på en kudde? Prydnadskudde eller vanlig man har i sängen?
Hur mycket har ni tränat? Flera gånger per dag?
 
Aj då, då förstår jag verkligen att du hade hoppats på en tidspassande bebis! Tyvärr hat du väl statistiken emot dig där - har man gått övet förut är risken större att gå över igen. :meh:

Vi har tid för igångsättningen i morgon, och med tanke på stiltjen i magen så kommer den nog att utnyttjas. :p Jag hade lite ont i bäckenet när jag var ute och hängde tvätt, men det har i princip försvunnit nu.

Ja det hade ju varit kul! Men du har rätt, och innerst inne väntade jag mig nog att jag skulle gå över ett par dagar åtminstone eftersom jag gjort det förut.

Ojj igångsättning imorgon, vad spännande!! Då håller jag tummarna för att det går bra och smidigt!! :)
 
Jag har ju också mått oförskämt bra, så det får man väl vara tacksam för mitt i alltihop med extremvärme, övergång o.s.v. Min sambo är för bortskämd med att jag mår bra, så inga rekommendationer om att vila här inte :meh::D Jo, förresten. Han har sagt åt mig att lägga mig i sovrummet med AC:n på några gånger när jag plågats av värmen.

Härligt! Ja det hade ju kunnat vara riktigt eländigt nu med värmen och allt!

Aha skönt, min vill som sagt helst att jag vilar nu och igår föreslog han att vi lämnar bort barnen till hans brorsa över dagen så jag kan ta det lugnt, men då fick jag nästan panik och tvärvägrade för är det något som är värre än att gå över tiden så är det väl att gå över tiden och inte ha något att sysselsätta sig med! Perfekt att hitta på roliga saker med dem för då går tiden fort! :D

Var hos bm idag på sista besöket. Nu blir det inga fler besök utan om jag inte har fött på torsdag nästa vecka ska jag ringa förlossningen om ett ultraljud och sen bokar de tid för igångsättning! :bump:
 
Magläge på en kudde? Prydnadskudde eller vanlig man har i sängen?
Hur mycket har ni tränat? Flera gånger per dag?

Vanlig huvudkudde 😊
Så hamnade hon lite som i uppförsbacke.
Vi tränar varje gång hon vaknar, och sen en stund på rygg med att kolla åt höger (hon ligger gärna åt vänster) och sen lite mer rygg. Så vi försöker träna så mycket det går, utan att det blir för jobbigt för henne.
 
Magläge på en kudde? Prydnadskudde eller vanlig man har i sängen?
Hur mycket har ni tränat? Flera gånger per dag?

Jag brukade lägga sonen på en amningskudde med armarna under sig på kudden, verkade supereffektivt för han blev snabbt väldigt stark plus att man kan lägga lite roliga leksaker framför som de lätt får syn på och kan bli lite nyfikna på :up:
Går säkert att åstadkomma ungefär samma med en annan stor ganska fast kudde.
 
Vanlig huvudkudde 😊
Så hamnade hon lite som i uppförsbacke.
Vi tränar varje gång hon vaknar, och sen en stund på rygg med att kolla åt höger (hon ligger gärna åt vänster) och sen lite mer rygg. Så vi försöker träna så mycket det går, utan att det blir för jobbigt för henne.
Tack för tips. Det ska definitivt provas :).
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?

Vi har varit konsekventa att inte samsova, men när hon vaknar varannan timme och vill ha mat, och det tar 1 timme att amma och sen 1-2 timmar att söva henne igen (hon brukar somna i samband med mat men vaknar när man lagt ner henne i babynestet igen)...
Sömnen är därför obefintlig, jag sover typ 2-3 timmar sammanlagt per natt.
Nu efter 4 veckor var jag så trött i natt, att jag testade liggamma och helt enkelt lät henne ligga kvar och sova efteråt och när hon vaknade nästa gång var det bara att pilla in tutten i munnen igen och halleluja moment vilken härlig natt :bow: Är ju rätt lockad att fortsätta samsova och liggamma framöver :angel:
 
Hoppar återigen in från vår-tråden ;) (men min dotter är ju född 31/5 så jag tillhör nästan den här tråden också 😊).

Vi sover i samma säng. Men dottern sover i babynest uppe vid våra huvuden.
Det är ju inte så att jag kan liggamma men jag slipper i alla fall kliva upp :) kanske kan det vara nåt?
Är godkänt av Socialstyrelsen också :)
 
Jag är emot samsovning. Mina barn älskar det. Lägger honom i nestet när vi lägger oss på kvällen men någon gång mellan första och andra amningen smyger han över i min säng :cautious:
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?

Vi har varit konsekventa att inte samsova, men när hon vaknar varannan timme och vill ha mat, och det tar 1 timme att amma och sen 1-2 timmar att söva henne igen (hon brukar somna i samband med mat men vaknar när man lagt ner henne i babynestet igen)...
Sömnen är därför obefintlig, jag sover typ 2-3 timmar sammanlagt per natt.
Nu efter 4 veckor var jag så trött i natt, att jag testade liggamma och helt enkelt lät henne ligga kvar och sova efteråt och när hon vaknade nästa gång var det bara att pilla in tutten i munnen igen och halleluja moment vilken härlig natt :bow: Är ju rätt lockad att fortsätta samsova och liggamma framöver :angel:

Jag vill ha dottern i egen säng med andningslarm, men visst tusan somnar jag till lite vid amning (ligger) nattetid. Jag vet att vissa liggammar i babynestet, det är sjukt bökigt tycker jag men testa om det går?
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?

Vi har varit konsekventa att inte samsova, men när hon vaknar varannan timme och vill ha mat, och det tar 1 timme att amma och sen 1-2 timmar att söva henne igen (hon brukar somna i samband med mat men vaknar när man lagt ner henne i babynestet igen)...
Sömnen är därför obefintlig, jag sover typ 2-3 timmar sammanlagt per natt.
Nu efter 4 veckor var jag så trött i natt, att jag testade liggamma och helt enkelt lät henne ligga kvar och sova efteråt och när hon vaknade nästa gång var det bara att pilla in tutten i munnen igen och halleluja moment vilken härlig natt :bow: Är ju rätt lockad att fortsätta samsova och liggamma framöver :angel:

Vi gör olika lite beroende på hur vi somnar. Ibland sover hon i babynestet mellan oss och ibland har sambon gått en trappa ner och sovit pga värmen och då har hon sovit bredvid mig i sängen. Men flest nätter har hon nog sovit i sin egen säng. Hon somnar dock direkt när hon ätit och sover 3 timmar åt gången (som en klocka!) så jag hinner sova en hel del per natt även om jag måste gå upp och "hämta" henne när hon vaknar. 😊
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?

Jag ammar inte eftersom jag ska göra en behandling så fort som möjligt (8 veckor efter avslutad amning), så måste iaf gå upp och fixa med ersättningen på natten.
Hon sover i nestet i egen säng. Nån gång har jag haft nestet bredvid mig i sängen efter maten och lyft över det till spjälsängen när hon somnat ordentligt.
Min sambo brukar ta sista matningen på kvällen och sen komma in med henne till spjälsängen när hon somnat, så jag får några extratimmar sömn.
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?
Samsover, enda sättet för mig att få tillräckligt med sömn (och då brukar jag ändå ta en tupplur på dagen).
Ibland sover han i sitt nest eller i spjälsängen första delen av natten (2-3 timmar), sen kör jag liggamning och då ligger han kvar intill mig. Har andningslarm på honom, sånt man sätter i blöjan. Det hamnar snett ibland och falsklarmar då, men hellre det än tvärtom.
 
Jag vill ha dottern i egen säng med andningslarm, men visst tusan somnar jag till lite vid amning (ligger) nattetid. Jag vet att vissa liggammar i babynestet, det är sjukt bökigt tycker jag men testa om det går?
Tillägg till mitt inlägg:

Har inga problem med att sova, får sova mellan 2-5h i stöten som oftast. Hade säkert resonerat annorlunda om jag var totalt sömndepriverad!
 
Idag har vi haft så sjukt varmt :arghh: orkar inte mer nu! Svettas och svettas och kan inte ligga på rygg för då kan jag typ inte andas. Ligga på sidan blir också jobbigt efter ett tag. Va så skönt att va i stallet idag för därinne var det åtminstone svalt :grin: det va dagens gnäll :p
 
Hur sover ni på nätterna med era barn?

Vi har varit konsekventa att inte samsova, men när hon vaknar varannan timme och vill ha mat, och det tar 1 timme att amma och sen 1-2 timmar att söva henne igen (hon brukar somna i samband med mat men vaknar när man lagt ner henne i babynestet igen)...
Sömnen är därför obefintlig, jag sover typ 2-3 timmar sammanlagt per natt.
Nu efter 4 veckor var jag så trött i natt, att jag testade liggamma och helt enkelt lät henne ligga kvar och sova efteråt och när hon vaknade nästa gång var det bara att pilla in tutten i munnen igen och halleluja moment vilken härlig natt :bow: Är ju rätt lockad att fortsätta samsova och liggamma framöver :angel:

Vi gör det som ger mest sömn, dvs liggammar och samsover tätt intill varann utan babynest eller liknande. Gjorde likadant med första barnet. (Hade den här velat sova själv i egen säng så hade hon såklart fått det...men hon sover entimmespass på egen hand jämfört med 5-6 timmarpass om hon sover bredvid mig, så valet var enkelt.)
 
Idag har vi haft så sjukt varmt :arghh: orkar inte mer nu! Svettas och svettas och kan inte ligga på rygg för då kan jag typ inte andas. Ligga på sidan blir också jobbigt efter ett tag. Va så skönt att va i stallet idag för därinne var det åtminstone svalt :grin: det va dagens gnäll :p

Hoff jag saknar inte sista tiden som gravid när det kommer till sömnen. Det var ljuvligt att kunna sova både på mage och på rygg på bb, men framförallt ljuvligt att kunna ändra ställning! Bästa med förlossningen - träffa bebis och sova som man vill:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 795
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 086
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 959
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 628
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp