Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja detta kladdande... hunden är utan tvekan den som uppskattar Ks stunder i stolen mest 😇 ibland känns det som det smidigare skulle vara att bära in stolen med barn i i duschen - kanske rentav skulle servera måltidens där 😂
Vad har ni för mjuka plockmatsfavoriter?

Här har vi haft en ledsen natt.. och väldigt närhetsbehov idag (vilket innebär extremt). Hoppas han tänker sig mer sömn inatt. Kanske låter han lite hes... hoppas inte förkylning är på intåg.

Vilken dröm med en hund som gör rent efter måltiderna :D haha maken brukade faktiskt ta in stolen i duschen och spola av den när äldsta barnet var bebis :angel: men bra idé att spola av ungen där inne samtidigt! :D

Just nu är det mest supermjukt rostbröd med diverse pålägg, olika bebissnacks, ägg, pannkaka och ugnsrostade rotfrukter. Han brukar även få gnaga på olika råa grönsaker bara för att få testa smaken även om han inte får loss något. Och bulle har han smakat :angel: Det var nog favoriten :angel::angel: Längtar tills det börjar kännas som han har lite mer koll på bitar så man kan ge pasta, ris och sånt :)

Åh nej hoppas det är något tillfälligt bara. Blir galen på alla förkylningar och sjukdomar! Kan det inte bli vår nu!
 
Vilken dröm med en hund som gör rent efter måltiderna :D haha maken brukade faktiskt ta in stolen i duschen och spola av den när äldsta barnet var bebis :angel: men bra idé att spola av ungen där inne samtidigt! :D

Just nu är det mest supermjukt rostbröd med diverse pålägg, olika bebissnacks, ägg, pannkaka och ugnsrostade rotfrukter. Han brukar även få gnaga på olika råa grönsaker bara för att få testa smaken även om han inte får loss något. Och bulle har han smakat :angel: Det var nog favoriten :angel::angel: Längtar tills det börjar kännas som han har lite mer koll på bitar så man kan ge pasta, ris och sånt :)

Åh nej hoppas det är något tillfälligt bara. Blir galen på alla förkylningar och sjukdomar! Kan det inte bli vår nu!

Ja men visst känns det som en smidig och effektiv lösning för att få allt rent 😂
Hunden är helt klart en väldig tillgång.
Ja gnagandet på diverse saker jobbar vi med... och jag har lärt mig att det går att ”skala” katrinplommon 😇😂

Jag hoppas också det... eftermiddagens toabesök har iaf gjort liten mindre ledsen - men det påverkar ju inte kraxandet. Kan bara instämma - vår beställt ☀️
 
Ja detta kladdande... hunden är utan tvekan den som uppskattar Ks stunder i stolen mest 😇 ibland känns det som det smidigare skulle vara att bära in stolen med barn i i duschen - kanske rentav skulle servera måltidens där 😂
Vad har ni för mjuka plockmatsfavoriter?

Här har vi haft en ledsen natt.. och väldigt närhetsbehov idag (vilket innebär extremt). Hoppas han tänker sig mer sömn inatt. Kanske låter han lite hes... hoppas inte förkylning är på intåg.
Här har hunden börjat inse fördelarna med en liten sen liten fick börja plocka med maten själv :D.
 
Det är sånt jag funderar på.
Är storebror ledsen när han vaknar?
Känns som det är värt att slänga fram bröstet så han är lugn och nöjd istället för att inte ge och behöva "bråka".

Går lite i vågor. Peppar peppar är de just nu bara att han vaknar och skall sova med mig (dyker bokstavligen över mannen) och att han försöker att vi skall stiga upp mitt i natten. Blir en massa bök då storebror ligger på min högra sidan och lillebror ligger på den vänstra. Jag i mitten. 90 cm att dela på

Med storebror tog det 4 veckor innan han accepterade att nattmaningen tog slut *(9 månader gamma) så är inte så sugen på att testa ännu med lillebror. Tänkte ta itu med det när mannen tar pappaledigt om en månad. Då kan jag stänga in mig i gästrummet med lillebror. Tror nämligen inte på att ta bort både brösten och mamma som många gör. Jag är ju hans trygghet på nätterna
 
Byter inte heller blöja på natten. Ny blöja ca 22 iom att han ändå vaknar och skall äta när jag går och lägger mig. Sedan blöjbyte ca 07. Inte läckt genom. Storebror använder samma 19-07
 
Jag tycker det ofta är ganska mycket kiss när vi byter blöja mitt i natten, och sen vet jag ju att morgonprutten kommer typ direkt när han kommer upp och får sätta sig i sittern. Vet inte om allt får plats i samma blöja :p
 
Jag tycker det ofta är ganska mycket kiss när vi byter blöja mitt i natten, och sen vet jag ju att morgonprutten kommer typ direkt när han kommer upp och får sätta sig i sittern. Vet inte om allt får plats i samma blöja :p
Men du kan väl byta det första du gör på morgonen? Innan du sätter honom någonstans.. Jag byter bara blöja de sällsynta gånger bebis bajsat på natten, har aldrig läckt!
 
Men du kan väl byta det första du gör på morgonen? Innan du sätter honom någonstans.. Jag byter bara blöja de sällsynta gånger bebis bajsat på natten, har aldrig läckt!
Jag tycker det är smidigt att vänta några minuter på prutten. Annars får jag ju byta på en gång igen. Vi störs inte så mycket av nattbytet. Han vill ju ändå ha en slurk då.
 
Vilka härliga vårdagar det är, fantastiskt väder för vagnspromenader 😃
Är väl lite tidigt att säga ett definitivt hejdå till snön, men mig gör det inget om det fortsätter såhär...

Pappan skrattade lite innan och undrade hur jag lyckats få mangopuré på ett köksskåp 😇😂
 
Härligt vårväder! Lillan har hunnit med att både smaka på sten och jord och krypa runt i sandlådan. Att gunga har blivit en ny favorit, hon tycker att det är jättemysigt.

Häromdagen reste hon sig mot storebrors juniorstol och föste den framför sig några meter. Himla bra gåstol tydligen :D.

Det märks att det händer mycket nu, hon sover inte så bra varken på dagen eller natten. Trött mamma :cautious:
 
Härligt vårväder! Lillan har hunnit med att både smaka på sten och jord och krypa runt i sandlådan. Att gunga har blivit en ny favorit, hon tycker att det är jättemysigt.

Häromdagen reste hon sig mot storebrors juniorstol och föste den framför sig några meter. Himla bra gåstol tydligen :D.

Det märks att det händer mycket nu, hon sover inte så bra varken på dagen eller natten. Trött mamma :cautious:

Gillar såklart inte den trötta mamman.
 
Hur ser det ut med mat och amning för er som har lite äldre barn? Han har plötsligt börjat rata vänster bröst har varit det sämre hela tiden men nu gallskriker han nästan om jag bjuder det. Märker att produktionen gått ner rätt kraftigt i det bröstet (ond cirkel) Funkar bra att tex handmjölka så fundera om det är värt att få upp produktionen tillbaka. Men hur ofta och hur länge borde man sitta då. Bjuder alltid det bröstet först och han äter, suger nog ett par minuter men är mycket nöjdare vid höger. Samtidigt borde man kanske snart dra ner på amningen också.

Nu ser det ut såhär (ca tider)
05/06 ammar
07/08 frukost. Gröt om det är länge sedan amning, annars en brödskiva med smör. Han är dock ingen frukostmänniska och äter rätt dåligt, även om de gått ex 3 timmar sedan senaste amning
09 Ammar pga ätit dåligt med frukost
11 lunch, en barnmatsburk för 8 månader, äter oftast hela
14. ammar
16:30 middag, en barnmatsburk 6 månader
18:30 ammar, skulle vilja ge gröt men han är oftast för trött
22 ammar

ammar 1-3 gånger per natt
 
A snart 8mån inte kommit så långt ännu med mat.

00 ammar
03 ammar
05 ammar
(06 ammar ibland)
07 vaknar för dagen
08 ammar eller typ rån med smör. Inte så hungrig pga natten...
10 ammar och powernapar
11.30 lunch 1/4 barnmatsburk brukar gå ner, ammar efter om hon ätit dåligt.
14 fruktklämmis och ibland ammar
16 ammar och sover en stund
18 kvällsgröt i klämpåse typ på 0.5dl vatten äter ibland allt ibland hälften.
20-21 ammar och somnar i min famn i soffan för natten

En massa amning fortfarande. Hon är precis som sin bror. Äter väldigt lite åt gången.
Med brorsan ökade aptiten när han kunde plocka mer med maten själv när pincettgreppet utvecklades. Jag tar det med ro än sålänge är hon inte så stor och hon följer sina kurvor jättefint. Får se på bvc i veckan om det är så fortfarande.
Nätterna var bättre för några veckor sedan då ammade hon 1 gång bara. Nu är hon i ett utvecklingssprång så hoppas att det blir bättre igen.
 
Nora strax 8 mån:
Vaknar och går upp mellan 7.30-8.30, och då har hon ammat allt från 1-5 ggr under natten.
Någon gång mellan 8-9 äter hon frukost och då gröt med nån fruktpure, blir väl på sin höjd 1/4 portion gröt och sedan amning.
Någon gång mellan 11-12 blir det amning igen och fm powernap.
Mellan 13-14 får hon grönsak/fruktpure, 1/2 portion ungefär och smörgåsrån. Ibland macka med leverpastej istället för pure.
Vid 15-16 blir det amning igen och em powernap.
Vid 18.00 får hon kvällsmat, någon ”riktig matpure” typ som idag kyckling med couscous och grönsaker, hon äter väl nån 1/2 portion och smörgåsrån.
Sedan amning ganska direkt efter ibland vill hon ta en powernap, ibland vill hon vara vaken till vi lägger oss vid 21-tiden typ (lägger oss i sängen, hon liggammar och somnar och jag och sambon ser något på datorn.

Onsdagar då jag jobbar får hon ersättning istället för amning.
Summa sumarum så är det är ju inga stora mängder ”vanlig” mat hon äter ännu.
 
B 10 månader (8,5 okorrigerad):

Vaknar ca 7.30-8.00
Frukost (gröt och macka (inte nå enorma mängder macka)) ca 9.
Lunch (halv burk barnmat) ca 13 (beror på om han sovit, om vi är/varit iväg etc). Lite frukt som efterrätt.
Middag ca 16-17. Antingen resterande halvan av burken eller av vår mat. Frukt till efterrätt.
Gröt inför natten ca 20-21, om han inte somnat då.
Ammar 1-3 gånger på natten ännu. Tror mest det är för snuttandets skull och inte så mycket för hunger.
Kan ibland amma en gång på eftermiddagen om han är kinkig vid sovstund.
Ammar ibland vid läggning för natten.
Om det varit mycket intryck så ammar han gärna. Tror det är för trygghet.

Har hela tiden gått efter hans intresse för mat och amning.
 
Senast ändrad:
Varit hos mormor över helgen. Verkar som värsta blygheten är över. Vi åkte tåg dit och hem och han försökte prata med andra resenärer :D.
Han var lite fundersam på min bror, som han inte träffat sen i julas, men det gick över fort.

Vi har provat gunga och rutschkana idag. Han var mer fundersam än road dock.

Känns som utvecklingen gick fort förut och ännu fortare nu. Tar sig nästan framåt ålande och står gärna och studsar (med stöd).
Känns som att han säger "jag är inte alls sen i utvecklingen, bvc-tanten!" :p.
 
Kul att läsa om era barns matvanor!

Bebisen här blir sju månader nu i dagarna och äter ungefär så här (lite beroende på vad vi gör):

Natt: ammar fritt, brukar bli mellan fem och oändligt antal gånger typ :angel:

Frukost ca kl 6.30: smörgås (han knådar den till oigenkännlighet och kväljs om han får något i munnen, så det är mest för syns skull liksom :angel:), fruktpure och naturell yoghurt (brukar bli 2-3 matskedar totalt)

Ca kl 8.30: amning, somnar ofta en stund

Lunch ca Kl 11.30: Smakprov av vår mat plus mosad frukt eller fruktpure. Ammar ibland lite efteråt och somnar. Eller så somnar han på en promenad eller i bilen. Annars ammar han ofta lite innan vi hämtar stora barnen vid 14.30.

Mellanmål ca kl 15. Babysnacks, smörgåsrån med smör, smoothie eller frukt. Han brukar vilja amma lite efteråt och sova en stund beroende på hur mycket han sovit under dagen.

Middag ca kl 18: smakprov av vår mat, sedan fruktpure med lite naturell yoghurt. Därefter ombyte till pyjamas och sedan ammar han till sömns vid 19.30-20-tiden.

Om jag äter lunch ute brukar han få amma till lunch helt enkelt eftersom jag inte pallar ta med mat och allt kladd bland folk, men då får han äta lite hemma innan eller efteråt, eller så äter han mer till mellanmål eller middag bara :) han äter alltid själv med taste teasern, sked som jag fyller på eller smoothie, om jag försöker mata bara kväljs och kräks han. Så måltiderna är ett jäkla kladdande :o:D
 
Sportlov i den här delen av landet just nu och därmed inget babysim denna vecka. Idag var vi dock till badet på egen hand. Det gick bara bra. Vi missade förra veckan pga sjukdom så det kändes bra att komma iväg nu.

Jag och sambon funderar på om jag ska sova i annat rum i natt. För att se hur liten kan sova utan att amma. Känns som brösten håller på att sina dessutom. Men det är så blandade känslor. Vore skönt att sova en hel natt, men frågan är om jag inte kommer vakna ändå och lyssna efter sonen :p.
 
V, 7 månader, ammar 2-5 gånger på natten beroende på när jag stiger upp. Vardagar stiger jag normalt upp ungefär kl 5 för att åka till jobbet, och tills dess har han oftast ammat 2-3 ggr.

Det är olika på olika dagar vad sambon ger honom. Gröt på morgonen brukar det oftast bli, och gröt eller lite mat till middag. Men lunch blir det inte varje vardag, dock oftast på helgerna. Jag ammar när jag kommer hem och vid nattning runt 19:30, 20, och i övrigt dricker han ersättning åtminstone tre gånger under dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 126
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 661
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp