Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Storebror dök en gång som 8månaders från vår säng och landade med pannan rakt på en vass byråknopp. Han har ett prydligt centimeterlångt ärr i pannan numera, jag hade lite lätt dåligt samvete där ett tag även om det gick bra. Han hade noll självbevarelsedrift där ett tag. Fast det funkade ändå hyfsat att han sov mellan oss, men det gällde att vi vaknade när han började krypa över oss. Senare sov han i en sängbotten utan ben, fallhöjd 30cm typ.
Låter väldigt mycket som Gustav :meh:.
Han slog huvudet i sin spjälsäng när han dök. Inga ärr men en fin blåtira lagom till jul :o.
Jag är grymt lättväckt så är inte alls oroad att han skulle kunna ramla ner när vi samsover. :)
 
Vi var en sväng på öppna förskolan idag. Var bara vi och två barn till, bägge lite äldre och full fart på. B tittade, provsmakade diverse leksaker och drygt timmen senare var jag tvungen att åka hem för han var så trött :p.
Han fick sova vidare i barnvagnen på hundpromenad i solen.
Sen har han varit rätt trött hela dagen.
Och plötsligt, på nån dag eller så, har han börjat prata rejält. Dadada, gagaga osv. Långa ramsor blir det :D.
 
Ja visst är det... jag skulle vilja ha den i tv-rummet i ett skåp eller projektor i taket.. men vi är inte överens där.😇

Vi körde en första sovomgång i soffan första tiden. Tacksam det funkar som det gör nu. Jag behöver de timmarna för mig själv/med sambon.
Är mycket nöjd med att det faktiskt inte kommit upp ngn tv i vardagsrummet nere efter flytten :up:.
En av ungarna som var här på nyår frågade var tvn var och såg helt konfys ut när jag sa att det bara finns uppe :D:D.
Men uppe... där finns ju både tv och soroundsystem :meh:.

Bara för att jag bestämt att han får sova i soffan när han vaknar och gnäller så sover han nu som en liten gris :grin:. Ungar alltså..
 
Vi var en sväng på öppna förskolan idag. Var bara vi och två barn till, bägge lite äldre och full fart på. B tittade, provsmakade diverse leksaker och drygt timmen senare var jag tvungen att åka hem för han var så trött :p.
Han fick sova vidare i barnvagnen på hundpromenad i solen.
Sen har han varit rätt trött hela dagen.
Och plötsligt, på nån dag eller så, har han börjat prata rejält. Dadada, gagaga osv. Långa ramsor blir det :D.

Här har vi börjar ”säga” pappa. (Papapappappa) öh. Tack för det liksom :cautious::angel: Storebror säger inte heller mamma.

Idag åt han en hel burk (fem månaders) både till lunch och middag. Tidigare har en burk räckt tre mål. Gapade som en liten fågel. Ville dessutom amma två timmar senare
 
Är mycket nöjd med att det faktiskt inte kommit upp ngn tv i vardagsrummet nere efter flytten :up:.
En av ungarna som var här på nyår frågade var tvn var och såg helt konfys ut när jag sa att det bara finns uppe :D:D.
Men uppe... där finns ju både tv och soroundsystem :meh:.

Bara för att jag bestämt att han får sova i soffan när han vaknar och gnäller så sover han nu som en liten gris :grin:. Ungar alltså..

Vi har inte tv i vardagsrummet utan i tv-rummet. Men nu ska vi kanske lämna våra tankar kring tv:n. Men skönt vi är eniga.

Visst är det fantastiskt - att de liksom gör precis så som man inte tänkt.

Efter dagens babysim skulle jag ösa/hämta spån. Galet nog sov K och vaknade precis när sista säcken lastats in... helt tokigt, men positivt.
Åter till babysimmet, K skrattade högt några gånger 😍
 
Här har vi börjar ”säga” pappa. (Papapappappa) öh. Tack för det liksom :cautious::angel: Storebror säger inte heller mamma.

Idag åt han en hel burk (fem månaders) både till lunch och middag. Tidigare har en burk räckt tre mål. Gapade som en liten fågel. Ville dessutom amma två timmar senare
Jag har sagt till sonen att om han säger pappa först så blir det smisk - och amningsstopp ;). Fast han vet väl att han har mamma lindad runt lillfingret så han oroar sig nog inte :p.
 
Inte fullt så mycket, men oftast så att ett helt klädbyte behövs och ibland ett par gånger om dagen :yuck:
Jag tycker att det blir värre när hon har body, som att den gör att blöjan klämmer ut det därbak. Så jag har börjat köpa tröjor och tunikor istället.

Ja det går ju åt en del kläder :yuck:
Åh, har inte tänkt på att bodyn kan bidra till det, men det är klart att den drar uppåt liksom. Å andra sidan vågar jag inte tänka på vad som skulle hända om han inte hade en body på sig när det blir en riktig översvämning här vissa gånger :nailbiting:
 
Vi har ingen tv i sovrummet (hade det förut men jag höll på att bli galen då för mannen skulle kolla på tv och jag ville sova men blev störd av flimrandet och ljudet från tv:n). Nu nattar jag bebisen i soffan och sen ligger jag och glor en stund på tv där tills jag ska sova, då tar jag bara med honom till sängen :)

På tal om prat så pratar väl inte vår bebis medvetet än, men när han blir ledsen säger han ofta typ ”uhuhhuu...mam.. mam...” :love: och något som liknar ”hej” när han får syn på någon av oss, typ ”heeeeeee” och ser glad ut. När han ser storebror morrar han och blir jätteglad :D (storebror som snart fyller fyra är typ alltid lejon/tiger/varg eller något annat morrande livsfarligt djur, vilket bebisen tycker är jääääättekul :D)
 
Vi går också på babysim, imorgon är det andra gången. 😊 Vi går tillsammans med två andra kompisar som har lika gamla bebisar så det är jättekul.

Hur mycket sover era bebisar på dagen? Vår lilla tjej sover mellan 1,5-2,5 timmar per dag. Det känns som lite de dagar hon bara sover 30 min tre gånger. Svårt att påverka dock 😄
 
Vi går också på babysim, imorgon är det andra gången. 😊 Vi går tillsammans med två andra kompisar som har lika gamla bebisar så det är jättekul.

Hur mycket sover era bebisar på dagen? Vår lilla tjej sover mellan 1,5-2,5 timmar per dag. Det känns som lite de dagar hon bara sover 30 min tre gånger. Svårt att påverka dock 😄
Det är väldigt olika hur mycket han sover på dagarna. Oftast 2 timmar per dag. Ibland powernappar han bara, 15-20 min per gång och då kanske totalt 1,5 timmar på en dag. Ibland sover han mer, 3 timmar på dagen. Beror mycket på vad vi gjort samma dag och dagen innan. Har vi varit aktiva en dag, eller två, är han väldigt trött dagen efter.
Brukar sova ca 12 timmar på natten, med amning 2-3 gånger då.
 
Här har vi noll bra dagssömn. En lur här och var. Rätt regelbundna men blir oftast väckt efter 15-20 min av en storebror som har oljud. Natten sover han 19/20-06 (även här är det storebror som väcker) ammar i snitt 22-01-04/06 (sista varierar lite)

Jämfört med brorsan sover han dock bra, han vaknade varannan timme och sover inte ännu heller riktigt bra, har nu en period då han skall sova PÅ mig. Trångt i sängen
 
Babysim ägnar även vi oss.
Liten sover i rullande vagn, vi brukar ta en förmiddagspromenad på ca. 1-1,5 timme. Och sen en sväng på em (försöker synka ett par dagar i veckan att mormor ansvarar för vagn medan jag rider. Pappan är hemma försent. Brukar dock inte hålla sig sovande hela ridpasset).
Nattas i sin säng vid 19:30-20, sover till ca 7, men med flera amningstillfällen.
 
Vi går också på babysim, imorgon är det andra gången. 😊 Vi går tillsammans med två andra kompisar som har lika gamla bebisar så det är jättekul.

Hur mycket sover era bebisar på dagen? Vår lilla tjej sover mellan 1,5-2,5 timmar per dag. Det känns som lite de dagar hon bara sover 30 min tre gånger. Svårt att påverka dock 😄

Här sovs det ungefär 12h nattetid och dagtid beroende på vad som händer. "En dag hemma", dvs ganska rutinmässig och lugn blir det nog kring tre tupplurer på 0,5-1h vardera.

På eftermiddagen kan hon ibland dra en längre på 1,5 upp till två timmar om det är optimala förhållanden. Dvs sover på mig med mitt bröst framme för småsnuttande och inga plötsliga ljud.
 
Vi går också på babysim, imorgon är det andra gången. 😊 Vi går tillsammans med två andra kompisar som har lika gamla bebisar så det är jättekul.

Hur mycket sover era bebisar på dagen? Vår lilla tjej sover mellan 1,5-2,5 timmar per dag. Det känns som lite de dagar hon bara sover 30 min tre gånger. Svårt att påverka dock 😄

Nora somnar för kvällen vid 22-23 O_o
Sover till 8-9 sen med några uppvak, inte för att äta, men känns som hon vill checka läget att jag fortfarande ligger som ett plåster brevid.
Det blir sen 4 tupplurer under dagen, enbart i famnen :meh: Runt 10-11 brukar det bli en 20-30 min. Vid 12-13 blir det också en kortis. 15-16 brukar bli något längre typ 40 min-1 timme. Och sen vid 19 vill hon ta en tupplur till på ca 1 timme. Har försökt söva henne där vid 19.00 för natten men icke att hon är klar med dagen då, det ska kvällsröjas lite med :angel:
 
Nora somnar för kvällen vid 22-23 O_o
Sover till 8-9 sen med några uppvak, inte för att äta, men känns som hon vill checka läget att jag fortfarande ligger som ett plåster brevid.
Det blir sen 4 tupplurer under dagen, enbart i famnen :meh: Runt 10-11 brukar det bli en 20-30 min. Vid 12-13 blir det också en kortis. 15-16 brukar bli något längre typ 40 min-1 timme. Och sen vid 19 vill hon ta en tupplur till på ca 1 timme. Har försökt söva henne där vid 19.00 för natten men icke att hon är klar med dagen då, det ska kvällsröjas lite med :angel:
Vår kille somnar också för natten vid 22-tiden :o . Med några få undantag.
 
Bebis här somnar olika varje kväll känns det som. Om han somnar tidigt på kvällen så vaknar han alltid efter ett par timmar och är jättepigg :arghh: han vägrar typ somna utan tutten i mun och även under natten vill han amma och snutta ofta. Jag skulle vilja få honom att börja sova en stund åtminstone i sin egen säng för att jag själv ska kunna sova lite bekvämare :grin: men som regel så stiger vi inte upp innan 9 på morgonen. Sen kan han sova allt mellan 4 timmar till bara 1 timme under dagen, beroende på aktivitet.
 
Här har nätterna oftast varit 19-06 typ. Minst en matning/blöjbyte per natt, ofta mera mat. Har sovit oroligt flera nätter men nu verkar det bättre. Han har vaknat tidigare också ä, 05.12 i morse... men sover vi bra på natten är det ok. Han håller igång i snitt 2,5 timme innan det är dags för tupplur så han sover ofta tre gånger per dag.

Vi börjar simma på söndag! Spännande :) han kommer vara så söt i sin lilla pirat-badbyxa :love: hoppas han tycker det är kul.
 
Frukost och kvällsmålstips. Gröt och välling ger kväljningarna. Jogurt är han för liten för. Får lite bröd men de verkar inte direkt mätta (hungrig efter bara en timme)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 692
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 429
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 716
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp