Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror liten hade feber i natt. Han kändes så varm. Tog dock aldrig tempen och nu är det bättre. Tror det är tänderna som spökar. Anar 6 st på gång... stackarn. Dreglar som bara den också.
Och ammade varannan timme i natt. Känner mig lagom pigg.
 
10-månaders koll på BVC igår.
Han vägde in på 8850 gram och har dragit iväg till 71,3 cm. Däremot tyckte sköterskan han borde kunna ta sig framåt, så mer magläge och sen ny koll om en månad.
Jag tycker han utvecklas i en rasande fart, han borde ju dessutom bara vara 8,5 månader så jag är inte så bekymrad i nuläget.
 
10-månaders koll på BVC igår.
Han vägde in på 8850 gram och har dragit iväg till 71,3 cm. Däremot tyckte sköterskan han borde kunna ta sig framåt, så mer magläge och sen ny koll om en månad.
Jag tycker han utvecklas i en rasande fart, han borde ju dessutom bara vara 8,5 månader så jag är inte så bekymrad i nuläget.
https://www.1177.se/Halland/Tema/Ba...ta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

Beskriver bra vilket spann som finns. Helt normalt att inte krypa förrän närmare året. Dessutom föddes han ju för tidigt vilket borde dra av från de 10 månaderna. Det är ju ingen brådska.

Mitt första barn tog sig inte framåt förrän vid 9 månader då han började åla för att senare krypa. Han gick vid ett år.

Jim knappt 8 månader började åla vid 6 månader och har ännu inte knäckt koden för att krypa även om det blir närmare för varje dag nu.
 
https://www.1177.se/Halland/Tema/Ba...ta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

Beskriver bra vilket spann som finns. Helt normalt att inte krypa förrän närmare året. Dessutom föddes han ju för tidigt vilket borde dra av från de 10 månaderna. Det är ju ingen brådska.

Mitt första barn tog sig inte framåt förrän vid 9 månader då han började åla för att senare krypa. Han gick vid ett år.

Jim knappt 8 månader började åla vid 6 månader och har ännu inte knäckt koden för att krypa även om det blir närmare för varje dag nu.
Väldigt bra länk, tack.
Och enligt det där är han ju helt i fas, eller till lite före, sin korrigerade ålder.
 
Noah kämpar på med knästående. Det går bättre och bättre, speciellt om han är på fastare underlag än parkettgolvet där han bara glider bakåt. Han tar sig runt bra ändå utan att kunna krypa och är typ överallt och undersöker. Mycket energi! Jag får fullt upp när han väl lär sig krypa för att sedan gå...

Vi har fått plats på förskolan vi ville också. Toppen!
 
Storebror:ålade vid 9 månader,kröp vid 11 och gick vid 15 månader. 2 år. Springer som en tok

Lillebror. Började åla strax innan 8 månader och tränar knästående för fullt.
 
Haha, Nora som är 7,5 månad blir där man lägger eller sätter henne :angel: Hon gör inga försök till att ta sig någonstans. Ligger hon på rygg så på sin höjd lägger hon sig på sidan. Har rullat runt på mage 2 ggr. Och sätter man henne så skulle man kunna tro att man cementerat fast rumpan.
BVC gör hembesök hos oss vid 8 mån för att prata om faror i hemmet, känns ju inte så aktuellt :laugh:
 
Idag var vi själva på babysimmet - det är visst februari... verkade som K tyckte det var lite märkligt att vara helt ensam 😇

Han snurrar runt mellan rygg och mage - blir väldigt frustrerad att han inte kommer framåt, även om han flyttar sig något.

Vill fortfarande inte vara själv, utan sätter/lägger jag honom på golvet får jag placera mig intill. Ibland kan det några minuter utan att jag är precis intill.
 
Funderar på om det är dags att sluta amma på natten (han ammar i stort sett inte på dagen, möjligen en gång om det varit jobbigt, annars kväll och natt). Jag har inte sovit en hel natt på över ett år nu, för som gravid fick jag gå upp och kissa 1-3 gånger på natten.

Bvc-tanten tycker inte han behöver amma på natten längre, att det bara är gos för honom nu då han äter så bra dagtid.

Jag har så blandade känslor. Har inget emot att fortsätta delamma egentligen, men den där sömnen längtar jag efter.
Har försökt ge honom nappflaska med vatten istället, men då tar han den först och sen vill han ändå amma för att somna om lugnt.

Hur har ni med amning på natten?
 
Funderar på om det är dags att sluta amma på natten (han ammar i stort sett inte på dagen, möjligen en gång om det varit jobbigt, annars kväll och natt). Jag har inte sovit en hel natt på över ett år nu, för som gravid fick jag gå upp och kissa 1-3 gånger på natten.

Bvc-tanten tycker inte han behöver amma på natten längre, att det bara är gos för honom nu då han äter så bra dagtid.

Jag har så blandade känslor. Har inget emot att fortsätta delamma egentligen, men den där sömnen längtar jag efter.
Har försökt ge honom nappflaska med vatten istället, men då tar han den först och sen vill han ändå amma för att somna om lugnt.

Hur har ni med amning på natten?
Amma har vi ju slutat med sen länge men ger fortfarande en flaska till nattningen och sen en flaska mitt i natten. Vi vaknar oftast bara en gång, går upp och byter blöja och dricker en flaska. Vet inte om han skulle bli nöjd med en flaska vatten liksom.. är det någon här vars barn sover hela natten? Blir det inget blöjbyte då? Hann inte prata så mycket om sånt här på bvc sist, hade så mycket annat att prata om. Måste skriva en lista till nästa gång.
 
Funderar på om det är dags att sluta amma på natten (han ammar i stort sett inte på dagen, möjligen en gång om det varit jobbigt, annars kväll och natt). Jag har inte sovit en hel natt på över ett år nu, för som gravid fick jag gå upp och kissa 1-3 gånger på natten.

Bvc-tanten tycker inte han behöver amma på natten längre, att det bara är gos för honom nu då han äter så bra dagtid.

Jag har så blandade känslor. Har inget emot att fortsätta delamma egentligen, men den där sömnen längtar jag efter.
Har försökt ge honom nappflaska med vatten istället, men då tar han den först och sen vill han ändå amma för att somna om lugnt.

Hur har ni med amning på natten?

Nora vaknar till ett par gånger varje natt, men inte för hon är hungrig utan mer vill scanna av läget och se så jag är kvar, och i dem lägena har jag alltid gett henne tutte för att hon inte ska vakna helt utan somna om, men numera har jag börjat ”schhhhysa” och stryka henne på ryggen för att försöka att trappa ner tuttningen och ibland går det jättebra och hon somnar om, inatt fick hon ha tutte flera gånger för att kunna somna om :cautious:
Inte lätt det där alltså...... Men jag är ju rätt sugen på att sluta amma alltså, helt och hållet. Men hon är inte sådär väldigt matglad i vanlig mat, så det är mestadels amning ännu :meh:
 
Ammar ännu på natten 1-3 gånger. Tänkte ta kampen sedan när mannen är ledig om en månad.

Tyvärr hjälpte ju inte att ta bort amningen med storebror för att få honom att sova på nätterna. Han vaknar ännu nästan varje natt 1-2 gånger.
 
Ammar ännu på natten 1-3 gånger. Tänkte ta kampen sedan när mannen är ledig om en månad.

Tyvärr hjälpte ju inte att ta bort amningen med storebror för att få honom att sova på nätterna. Han vaknar ännu nästan varje natt 1-2 gånger.
Det är sånt jag funderar på.
Är storebror ledsen när han vaknar?
Känns som det är värt att slänga fram bröstet så han är lugn och nöjd istället för att inte ge och behöva "bråka".
 
Jag ammar också på natten (ofta). Men här går matintroduktionen väldigt dåligt, verkar inte som K är så noga med puréer. Plockar i sig några småbitar. Så amning är huvudföda även dagtid. Jag har dock inget emot det.
Nattetid är det mycket för att han inte tar napp utan det är ett snabbt sätt att få honom att somna igen. Känns lite som han tar en slurk för kolla att produktionen fortfarande är igång 😇
Gör dock inget blöjbyte nattetid. Har en att tillgå och ibland byter vi i sängen tidig morgon
 
Vår bebis ammar fortfarande mellan tre och 475 gånger per natt (han har varit hostig senaste veckorna och har då sovit dåligt och ammat mer). Jag kommer nog låta honom fortsätta amma på natten tills han är runt ett år, sedan försöka minska ner det till morgon och kväll. Med stora barnen märkte jag tyvärr ingen större skillnad på sömnen när jag tog bort nattamningen, de har sovit som krattor båda två tills runt 3-3,5-årsåldern :meh:

Här börjar faktiskt amningen minska lite dagtid nu, det har lossnat ordentligt med ätandet sedan jag lade ner matningen och han istället får äta själv, antingen mjuk plockmat, taste teasern, klämpåsar eller med sked som jag fyller på och räcker så han får stoppa i munnen själv. Verkar som han har svårast för konsistenser om det är någon annan som matar, när han äter själv går det mycket bättre och är roligare :up: och han är inte alls lika intresserad av amning när han äter ordentligt, utan vill mest snutta lite när han ska sova. Däremot ett helsikes kladd, man får sanera ungen, stolen och golvet efter varje måltid, men jag är mest glad att det går så bra med maten :)
 
Samma med nattamning här.. Hon vaknar till och får bröstet för att inte vakna till helt. Jag försöker låta bli med det är minsta motståndets lag. Jag vill helst sluta nattamma och BVC tror att hon då kommer äta mer på dagen. Men jag är skeptiskt till det. Hon är inte så intresserad av mat ännu. Grötklämmis och smörgåsrån med smör är det hon äter..
Byter bara nattetid och hon bajsar, eller blir helt vaken av sig själv. Vill inte väcka henne i onödan
 
Vår bebis ammar fortfarande mellan tre och 475 gånger per natt (han har varit hostig senaste veckorna och har då sovit dåligt och ammat mer). Jag kommer nog låta honom fortsätta amma på natten tills han är runt ett år, sedan försöka minska ner det till morgon och kväll. Med stora barnen märkte jag tyvärr ingen större skillnad på sömnen när jag tog bort nattamningen, de har sovit som krattor båda två tills runt 3-3,5-årsåldern :meh:

Här börjar faktiskt amningen minska lite dagtid nu, det har lossnat ordentligt med ätandet sedan jag lade ner matningen och han istället får äta själv, antingen mjuk plockmat, taste teasern, klämpåsar eller med sked som jag fyller på och räcker så han får stoppa i munnen själv. Verkar som han har svårast för konsistenser om det är någon annan som matar, när han äter själv går det mycket bättre och är roligare :up: och han är inte alls lika intresserad av amning när han äter ordentligt, utan vill mest snutta lite när han ska sova. Däremot ett helsikes kladd, man får sanera ungen, stolen och golvet efter varje måltid, men jag är mest glad att det går så bra med maten :)

Ja detta kladdande... hunden är utan tvekan den som uppskattar Ks stunder i stolen mest 😇 ibland känns det som det smidigare skulle vara att bära in stolen med barn i i duschen - kanske rentav skulle servera måltidens där 😂
Vad har ni för mjuka plockmatsfavoriter?

Här har vi haft en ledsen natt.. och väldigt närhetsbehov idag (vilket innebär extremt). Hoppas han tänker sig mer sömn inatt. Kanske låter han lite hes... hoppas inte förkylning är på intåg.
 
Noah har bara fått pilla med stora bitar av gurka och morot som var svala och sköna mot kliande tandkött. Har inte vågat mig på att ge annat för jag är orolig att han ska sätta i halsen. Och en bit broccoli som han mest lekte med.. Men det går bättre med lite "grövre " konsistens på mat nu och inte bara slät, mjuk puré. Brödbitar ger jag i och för sig också ibland. Vad är bra att börja med att äta själv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 683
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 406
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp