Sommarföräldrar 2018, del 3

Vad äter er till kvällsmål. Här är det en flaska välling (ca 3 dl) kl 18. Senare går inte om man vill ha hörseln i behåll. Somnar 18:30-19 för natten. (Middag äts ca 16:30)

Men han är hungrig kring kl 22 och vill då amma. Ammar nu endast då plus ev 1-2 gånger på natten.
Gröt, ev med lite macka efteråt. Lägger sig 20-22, vaknar oftast 8-9.
 
Vad äter er till kvällsmål. Här är det en flaska välling (ca 3 dl) kl 18. Senare går inte om man vill ha hörseln i behåll. Somnar 18:30-19 för natten. (Middag äts ca 16:30)

Men han är hungrig kring kl 22 och vill då amma. Ammar nu endast då plus ev 1-2 gånger på natten.

Nora äter middag med oss vid 18-tiden och sen får hon en matig smoothie på banan, avokado, havregryn, jordgubbar, rapsolja innan vi går till sängs vid 20.30 cirka. Sen ammar hon för att somna och sen ammar hon 4-12 ggr cirka under natten :meh:
 
Ett års kontroll igår, och sprutor :nailbiting: Nora sa inte ett ljud när hon blev stucken O_o Det var som ingenting hänt. Det var dock desto mer lyhört sen på kvällen, ingen feber men hon vart väldigt, väldigt ledsen hela kvällen, och till och från hela natten :(

69 cm lång och väger bara 7,9 kg, har bara gått upp 400 g på 2 mån, så ska tillbaka i sep och kontroll väga. Tycker ändå hon äter rätt bra, äter det mesta, men kanske inga super stora portioner.
 
Idag hade vi ettårskollen på BVC. 9720 g tung och 75 cm lång. Vaccination.. Fick en extra spruta också, ifall vi åker utomlands var det bäst att ta den på en gång. Det var fruktansvärt! Den såg verkligen ut att göra ont. Men han var så duktig. Däckade i bilen nästan direkt efteråt. Sitter nu på parkeringen utanför ikea och väntar på att han ska vakna. Lilla hjärtat!
 
Jag har blivit så blödig sen jag blev mamma. Gråter till reklam, gråter till filmer. Nu sitter jag med tårar i ögonen av filmen Deep impact, när en mamma säger hejdå till sina döttrar och en annan mamma får chansen att överleva med sin dotter.
Fast jag vet det är film! :p
 
Jag har blivit så blödig sen jag blev mamma. Gråter till reklam, gråter till filmer. Nu sitter jag med tårar i ögonen av filmen Deep impact, när en mamma säger hejdå till sina döttrar och en annan mamma får chansen att överleva med sin dotter.
Fast jag vet det är film! :p
Samma här! Har också blivit jätteblödig vid sådana tillfällen men också när jag lyssnar på poddar och dom pratar om förlossningar så kan jag typ börja gråta och tänka på min :p
 
Samma här! Har också blivit jätteblödig vid sådana tillfällen men också när jag lyssnar på poddar och dom pratar om förlossningar så kan jag typ börja gråta och tänka på min :p

En till! Jag kunde läsa massa hemskheter förut, läste förundersökningar och allt möjligt. Fixar inte det längre 😮
 
Nora fyller ett år idag, (ganska precis just nu var hon 40 minuter gammal) helt otroligt vad tiden går. Har under den senaste veckan lite slungats tillbaka till tidpunkten för ett år sedan, hur jag de sista veckorna satt ute i trädgården i skuggan, åt piggelin och lyssnade på poddar och lunkade i skogen med hunden mellan varven.
Jag minns så tydligt den sista tiden av graviditeten, hela förlossningen, BB-tiden och första tiden efter att vi kom hem, egentligen hela förra sommaren.
Är minst lika varmt idag som när hon föddes för ett år sedan.
Jisses, är så himla sentimental :cry:
 

Bifogade filer

  • 9120CB7D-9264-4086-884F-8821763FD799.jpeg
    9120CB7D-9264-4086-884F-8821763FD799.jpeg
    314,3 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:
Här är en till som fyller ett år idag. Helt galet vad året har gått fort. Vi har haft kalas i 32graders värme. Kaffet gick inte åt precis, men bubbelvattnet hade strykande åtgång. Tårta var inte intressant och bullen slängde hon på golvet :D. Det slutade med att barnen fick bada i barnpoolen för att inte koka upp.
 
Nora fyller ett år idag, (ganska precis just nu var hon 40 minuter gammal) helt otroligt vad tiden går. Har under den senaste veckan lite slungats tillbaka till tidpunkten för ett år sedan, hur jag de sista veckorna satt ute i trädgården i skuggan, åt piggelin och lyssnade på poddar och lunkade i skogen med hunden mellan varven.
Jag minns så tydligt den sista tiden av graviditeten, hela förlossningen, BB-tiden och första tiden efter att vi kom hem, egentligen hela förra sommaren.
Är minst lika varmt idag som när hon föddes för ett år sedan.
Jisses, är så himla sentimental :cry:
Såå söt liten ettåring 😍 Jag börjar också bli sentimental när det närmar sig ettårsdagen.. tror det beror på att det troligtvis inte blir några syskon. Hade gärna pausat tiden så hon får vara bebis ett tag till 😭
 
Jag har blivit så blödig sen jag blev mamma. Gråter till reklam, gråter till filmer. Nu sitter jag med tårar i ögonen av filmen Deep impact, när en mamma säger hejdå till sina döttrar och en annan mamma får chansen att överleva med sin dotter.
Fast jag vet det är film! :p

Känner igen det där! Jag klarar inte av att läsa böcker eller se filmer där barn far illa på något sätt. Och jag blir rörd av de mest fåniga saker nu :o typ Idas sommarvisa. Det är något med det där om ”smultron det gör jag åt barnen för det tycker jag de ska få” som får mig att vilja storgråta. Klart de måste få smultron så de känner att det är sommar liksom, de små liven :cry: :love: :DFör att inte tala om när barnen gör illa sig eller är sjuka, eller säger att de älskar mig, eller... ja jag gråter av precis allt sen jag fick barn:o
 
Idag var vi på ettårskontroll. Damen är nu 77.5cm lång och väger 10.85kg. Viktkurvan har planat rejält, inte helt oväntat, ungen är ju aldrig stilla :p . Mat är heller inte så intressant, om det inte är korv, kokt äggvita, gurka eller tomat. Jag försöker dra ned på amningen, men det går trögt. Fasar lite för fsk starten 19aug.

Hon tycker att det är jättekul att skåla när vi äter. "Gå" säger hon och så ska vi slå ihop vårt glas med hennes flaska.
Leka med telefoner och säga "Ej" i luren när den är mot örat är också roligt.
Hon vill gärna ge oss saker och få oss att säga tack, sen säger hon "Ta" när hon får tillbaka saken.
Hon går mer och mer, när det ska gå fort så kryper hon hellre, men är uppe i 20 steg ungefär som rekord. Det är en så mysig ålder just nu, lite så jag vill pausa tiden då och då. Fast det är jättekul att se utvecklingen också.
 
Vad roligt med några foton på era små😍
@Honungshumlan, det låter som våra små skulle kunna äta på samma restaurang. Vattenmelon, vindruvor och korv, korv, korv - och kanske någon bit ost eller en makaron är det som går ner. Har lite längre till förskolestart här dock. En period tyckte jag det var lite jobbigt när ”alla andras” barn ivrigt börja äta mat - men har landat i att amning inte är så tokigt det heller.

Första febern på liten är avklarad...

Han sover dagtid fortfarande till 95% bara i rullande vagn.. denna sommar bör således gå till historien som den sommar jag var brunast 😂

Har ni några trevliga semesterplaner?
 
Vad roligt med några foton på era små😍
@Honungshumlan, det låter som våra små skulle kunna äta på samma restaurang. Vattenmelon, vindruvor och korv, korv, korv - och kanske någon bit ost eller en makaron är det som går ner. Har lite längre till förskolestart här dock. En period tyckte jag det var lite jobbigt när ”alla andras” barn ivrigt börja äta mat - men har landat i att amning inte är så tokigt det heller.

Första febern på liten är avklarad...

Han sover dagtid fortfarande till 95% bara i rullande vagn.. denna sommar bör således gå till historien som den sommar jag var brunast 😂

Har ni några trevliga semesterplaner?
Vi har precis lyckats boka flyget till Spanien. Sen ska vi hyra lägenhet så det är inte riktigt klart än. Och så blir det väl en liten kryssning också med mormor. Ungen blev väldigt söt på passbilden iaf och bara ett försök tog det!
 
Vad roligt med några foton på era små😍
@Honungshumlan, det låter som våra små skulle kunna äta på samma restaurang. Vattenmelon, vindruvor och korv, korv, korv - och kanske någon bit ost eller en makaron är det som går ner. Har lite längre till förskolestart här dock. En period tyckte jag det var lite jobbigt när ”alla andras” barn ivrigt börja äta mat - men har landat i att amning inte är så tokigt det heller.

Första febern på liten är avklarad...

Han sover dagtid fortfarande till 95% bara i rullande vagn.. denna sommar bör således gå till historien som den sommar jag var brunast 😂

Har ni några trevliga semesterplaner?

Jag har inget emot att amma, men det hade onekligen varit enklare med barnvakt, eller att bara kunna lämna henne med sambon ett tag om hon åt lite bättre av annat :). Det har blivit bättre de senaste veckorna så jag tror att det löser sig, bara jag inte finns tillhands. Sambon får vara mycket med barnen själv nu när han går på semester så vi får träna lite, tror jag. Vi har ett nybyggt garage att måla så det finns att sysselsätta sig med :p.

Semestern blir mest dagsutflykter, nån djurpark, Liseberg, en tur till danmark kanske. Vi bor på västkusten, så bara det är väder så är vi på stranden.
 
Vad roligt med några foton på era små😍
@Honungshumlan, det låter som våra små skulle kunna äta på samma restaurang. Vattenmelon, vindruvor och korv, korv, korv - och kanske någon bit ost eller en makaron är det som går ner. Har lite längre till förskolestart här dock. En period tyckte jag det var lite jobbigt när ”alla andras” barn ivrigt börja äta mat - men har landat i att amning inte är så tokigt det heller.

Första febern på liten är avklarad...

Han sover dagtid fortfarande till 95% bara i rullande vagn.. denna sommar bör således gå till historien som den sommar jag var brunast 😂

Har ni några trevliga semesterplaner?

Här blir det några mindre roadtrips under helgerna på semestern då jag jobbar tisdagar och onsdagar. Start nästa vecka med Göteborg fre-sön, hotell och Liseberg. Helgen efter Karlshamn med husvagn, helgen efter det husvagn igen, ännu obestämd destination. Och sedan där i mellan blir det endel dagsutflykter till b.la Falsterbo, Skånes djurpark :)
 
Vi är i nån närhetsfas. Ibland är det inga problem, andra gånger kan man inte sätta honom på golvet för att göra i ordning mat tex, då är det gråt och skrik och ryck i byxorna för att komma upp.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 944
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 549
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp