Sommarföräldrar 2018, del 3

Fattar känslan. Vi skolar ju in båda barnen i september på förskola. Och han kan ju varken gå eller prata, hur skall någon fatta vad han vill ha. Dessutom är lillebror så otroligt mammig, knappt så någon får titta på honom. Tanken var att de skulle få gå på samma avdelning men ser ut som att de inte blir så tyvärr. Mannen skall börja jobba natt så vi behöver platsen de dagar han måste sova ( så då blir de längre dagar) annars har vi rätt till 15-20h i veckan så någon timme här och där
Sonen kan inte heller gå eller prata, mer än säga "mamma". Och är osäker på nya just nu. Känner igen din känsla.
 
Vi håller på att försöka få plats hos dagmamma/dagis till vår kille. Inte planerat egentligen, vi tänkte oss först nästa år. Jag ska dock börja studera och behöver kunna plugga några timmar om dagen även de dagar då sambon jobbar. Det rör sig med andra ord inte om många timmar i veckan, men av nån anledning känns det i hjärtat ändå. Ska nån annan ta hand om mitt barn liksom? Tänk om han blir ledsen? Han kan ju inte ens gå än...

Tror många tankar och ångest grundar sig i att jag själv blev mobbad hos dagmamma som liten och den ångesten sitter i fortfarande. Minns hur traumatiskt jag tyckte det var att bli lämnad där. Hur mamma sen förstod och fick mig flyttad till en ny dagmamma (en gudomlig en :love: ). Just nu är sonen dessutom i nån fas där nya människor är otäcka, han har lite separationsproblem också. Det går över fort, men det känns ändå i mammahjärtat.

Nora börjar förskolan nu i mitten av Aug och jag är också orolig :nailbiting:
Jag har dålig erfarenhet från dagmamma och förskola den första tiden när jag var liten.
Hos dagmamman skrek jag till mina päron kom och hämtade mig, högst oklart varför jag skrek, jag ville bara inte vara där, så dagmamman gav upp och ville inte ha mig :angel:
Men sen på förskola gick det bättre.

Det känns lite bättre nu ang Nora nu när hon äntligen börjat ta sig fram för egen maskin (kryper) och kan resa sig mot möbler! Jisses vad det hänt mycket de senaste veckorna, när hon var på ettårs kontroll kunde hon inte ens åla och ta sig någonstans överhuvudtaget :eek:

Men jag kommer bara jobba 75% sen när hon är inskolad och det känns väldigt skönt att det bara blir några timmar om dagen, hade känts mycket jobbigare att lämna henne där heltid.
 
Nora tokälskar att bada :p Ett riktigt vattendjur som a l d r i g får nog. Ett säkert knep för att få en tjurig Nora på humör är att sätta henne i lite vatten:angel:
 

Bifogade filer

  • 329711D8-EABF-4624-A8DC-DFFE42D301D0.jpeg
    329711D8-EABF-4624-A8DC-DFFE42D301D0.jpeg
    216,2 KB · Visningar: 33
Imorgon ska vi träffa dagmamman. Får se hur det känns sen.
Sonen klarar värmen ganska väl. Vi funderar på att åka och ta ett dopp i en sjö idag. Har inga uv-kläder, så det blir väl till att han får bada i body och solhatt. Om han nu vill bada dvs. Vi har i alla fall ett popup-tält med uv-skydd.
 
Nora tokälskar att bada :p Ett riktigt vattendjur som a l d r i g får nog. Ett säkert knep för att få en tjurig Nora på humör är att sätta henne i lite vatten:angel:

Så där är vår lilla unge också :D han blir jätteledsen när man tar upp honom och skriker ”baaaabaaaaaaaa!”. Insåg igår att han skriker ju så klart ”bada”:D:idea:
 
33931


En till som älskar att bada. Han säger även B A D D A (kan även utrycka önskan att bada på eftermiddagen)

Här kom de en rejäl skur på förmiddagen så gräset var vått. Därav regnbyxor då han kryper i gräset. Han ville väl testa om de höll vatten
9737CBC3-1003-4D10-B889-4310CFCCF9D2.jpeg
 
Träffat dagmamman idag, blev kvar i två timmar. Kändes bra tyckte både jag och pappan och sonen verkade nöjd han med.
Fyra timmar fyra dagar i veckan, inskolning i två veckor med start mitten augusti.
 
Happ, 7 mil enkel resa för en läkarkontroll då BVC ju tyckte han var lite sen i krypande (och för att han hasade på rumpan istället för att krypa på knäna) :meh:.
Nog för att det är bra de är noggranna, men vi sa ju hela tiden att vi inte var oroliga för hans utveckling. Och det var således inte läkaren på sjukhuset heller.
 
Förskolestarten närmar sig med stormsteg. Bara en vecka kvar innan inskolningen börjar. Jag är mest orolig över maten. Hon är väldigt begränsad i vad hon äter och hade nog helst ammat mer om hon hade fått. Jag har dragit ner så hon får amma som mest en gång under dagen. Är jag inte hemma så är det lättare. Men tror att det löser sig bara hon får skolats in ordentligt.

Hon pratar inte så mycket, några få ord bara, men är desto mer aktiv. Går fort och stadigt. Klättrar upp på borden via stolar. Idag tog hon sig upp för vår rutschkana utomhus, 120cm högt upp. Sen ställde hon sig upp i gungan under tiden hon gungade, trots bälte :nailbiting:, precis som ur matstolen. Hon är en riktig Houdiniunge ibland. Konstigt nog så ramlar hon sällan och slår sig, men man får vara med på hugget och passa henne konstant.
Det kommer bli lugnt och skönt att börja jobba i jämförelse :D
 
Förskolestarten närmar sig med stormsteg. Bara en vecka kvar innan inskolningen börjar. Jag är mest orolig över maten. Hon är väldigt begränsad i vad hon äter och hade nog helst ammat mer om hon hade fått. Jag har dragit ner så hon får amma som mest en gång under dagen. Är jag inte hemma så är det lättare. Men tror att det löser sig bara hon får skolats in ordentligt.

Hon pratar inte så mycket, några få ord bara, men är desto mer aktiv. Går fort och stadigt. Klättrar upp på borden via stolar. Idag tog hon sig upp för vår rutschkana utomhus, 120cm högt upp. Sen ställde hon sig upp i gungan under tiden hon gungade, trots bälte :nailbiting:, precis som ur matstolen. Hon är en riktig Houdiniunge ibland. Konstigt nog så ramlar hon sällan och slår sig, men man får vara med på hugget och passa henne konstant.
Det kommer bli lugnt och skönt att börja jobba i jämförelse :D

Nora börjar på måndag :nailbiting: och jag är SÅ nervös över vad hon ska tycka.
Och jag har samma tankar som dig ang maten.
Nora äter så himla dåligt, hon är intresserad av allt ätbart, men äter väldigt, väldigt små mängder. Har från hon föddes gått på extra vägningar på BVC och gör fortfarande.
Men sambons syrra är förskolelärare och hon har lugnat mig och säger att så gått som alla barn äter bra på förskolan, dem faller för grupptrycket liksom :up:
Även det här med att sova middag, jag kan inte i min vildaste fantasi se att dem ska få Nora att sova middag (utan att möjligtvis erbjuda tutte, alt att hon somnar i ren utmattning), men hon är helt övertygad om att hon kommer varva och sova ner när hon ser att dem andra barnen gör det även ;)

Återstår att se hur det går :nailbiting:
 
Nora börjar på måndag :nailbiting: och jag är SÅ nervös över vad hon ska tycka.
Och jag har samma tankar som dig ang maten.
Nora äter så himla dåligt, hon är intresserad av allt ätbart, men äter väldigt, väldigt små mängder. Har från hon föddes gått på extra vägningar på BVC och gör fortfarande.
Men sambons syrra är förskolelärare och hon har lugnat mig och säger att så gått som alla barn äter bra på förskolan, dem faller för grupptrycket liksom :up:
Även det här med att sova middag, jag kan inte i min vildaste fantasi se att dem ska få Nora att sova middag (utan att möjligtvis erbjuda tutte, alt att hon somnar i ren utmattning), men hon är helt övertygad om att hon kommer varva och sova ner när hon ser att dem andra barnen gör det även ;)

Återstår att se hur det går :nailbiting:

Det stämmer att de brukar äta bra på förskolan, också saker som de inte rör hemma, grupptrycket och det faktum att det inte är mamma och pappa som är med väger tungt.

A är van att sova i sin vagn och det kommer hon få göra på fsk med. Det känns bra tycker jag. Även om det blir ett himla släpande på vagnen fram och tillbaka i bilen. Man får tyvärr inte lämna vagnen där över natten.

Det ska bli spännande att se vad hon tycker, tror att hon kommer gilla det.
 
Första dagen på inskolningen och det gick SÅ bra. Nora kröp iväg och började leka direkt, både med dem andra barnen och kröp även iväg på egen upptäcksfärd, hon kollade inte ens åt mig och sambon efter att vi släppt ner henne på golvet :laugh:
Så det känns ju verkligen lovande!
Phu, jag som varit SÅ nervös över att hon inte ens skulle vilja vara på golvet själv, och vara rädd för dem andra barnen osv.
Hon är ju minst där, dem andra barnen är runt 2 år. Men dem ”alla” (liten grupp, dem är bara 5-6 st barn, trodde typ det skulle vara 15-20 stycken och kaos) var så himla snälla och försiktiga med henne :love:
 
Första dagen på inskolningen och det gick SÅ bra. Nora kröp iväg och började leka direkt, både med dem andra barnen och kröp även iväg på egen upptäcksfärd, hon kollade inte ens åt mig och sambon efter att vi släppt ner henne på golvet :laugh:
Så det känns ju verkligen lovande!
Phu, jag som varit SÅ nervös över att hon inte ens skulle vilja vara på golvet själv, och vara rädd för dem andra barnen osv.
Hon är ju minst där, dem andra barnen är runt 2 år. Men dem ”alla” (liten grupp, dem är bara 5-6 st barn, trodde typ det skulle vara 15-20 stycken och kaos) var så himla snälla och försiktiga med henne :love:
Vad skönt för er! Hoppas att det fortsätter lika bra :)
 
På tisdag börjar vi vår inskolning hos dagmamma. Nervöst...
Om ett par veckor ska vi skaffa pass till honom också, för trolig semester i en vecka senare i höst.

Han går inte själv än, men mer än gärna med stöd av oss (eller soffbordet). Och idag kastade han leksaker så kattungarna kunde jaga dom, man såg att han verkligen gjorde det för att leka med dom :love: .
 
Började inskolning igår. Blev lite långt igår, var och handlade efter också och sen var stackars ungen totalt slut. Sov rätt oroligt i natt också.

Jag kände i morse att det här inte går, att han är för liten. Fick skjuta på det lite idag med då han tog tuppluren senare än planerat.
När vi väl var på plats sen kändes det dock bra igen. Han släppte in dagmamman i sitt space ganska direkt och jag tog upp hur trött han varit igår.
Imorgon och på fredag ska pappan ta inskolningen, får se hur det går då. Bra, gissar jag.
 
Började inskolning igår. Blev lite långt igår, var och handlade efter också och sen var stackars ungen totalt slut. Sov rätt oroligt i natt också.

Jag kände i morse att det här inte går, att han är för liten. Fick skjuta på det lite idag med då han tog tuppluren senare än planerat.
När vi väl var på plats sen kändes det dock bra igen. Han släppte in dagmamman i sitt space ganska direkt och jag tog upp hur trött han varit igår.
Imorgon och på fredag ska pappan ta inskolningen, får se hur det går då. Bra, gissar jag.

Hur länge var ni där igår? Vi är bara inbokade en timme första dagen (förskola).
 
Snart har 2 veckor gått av vår inskolning och det går väl sådär kan man säga.
Planen var att jobba 75% from nästa vecka, men det blir bara 50% ett tag.
Jag köttar heltid på jobbet denna veckan + måndag medan sambon tar inskolningen. Sen börjar han plugga på tisdag och då får jag gå ner till 50% tills vidare...
Ett himla pusslande alltså :cautious:
 
Vi har också inskolning. På samma förskola som hans storasyskon. Inne på andra veckan nu.
Han är god och leker, äter och sover. Men blir såklart väldigt ledsen när jag går på morgonen. Idag började han gråta när vi gick in i rummet där de små barnen är, för han visste att jag skulle lämna honom. Det skär i mamma-hjärtat. Men jag vet ju att han har roligt där sedan.

Jag ska börja jobba heltid nästa vecka. Men vi har förmånen att min man nästan alltid kan lämna vid 9 och förhoppningsvis kan hämta någorlunda tidigt iaf första veckan.
 
Vi har också inskolning. På samma förskola som hans storasyskon. Inne på andra veckan nu.
Han är god och leker, äter och sover. Men blir såklart väldigt ledsen när jag går på morgonen. Idag började han gråta när vi gick in i rummet där de små barnen är, för han visste att jag skulle lämna honom. Det skär i mamma-hjärtat. Men jag vet ju att han har roligt där sedan.

Jag ska börja jobba heltid nästa vecka. Men vi har förmånen att min man nästan alltid kan lämna vid 9 och förhoppningsvis kan hämta någorlunda tidigt iaf första veckan.

Härligt att det går så bra :up:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 914
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 524
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp