Sommarföräldrar 2018, del 3

Alltså, slutade amma för 2,5 månader sen, och häromdagen efter duschen kände jag hur det brände till i brösten - och sen kom det mjölk O_o . Hur länge är det vanligt att ha mjölk kvar efter avslutad amning?
Läcker inget, men märker ofta när jag torkar mig efter en dusch att det kommer nån droppe.
 
Alltså, slutade amma för 2,5 månader sen, och häromdagen efter duschen kände jag hur det brände till i brösten - och sen kom det mjölk O_o . Hur länge är det vanligt att ha mjölk kvar efter avslutad amning?
Läcker inget, men märker ofta när jag torkar mig efter en dusch att det kommer nån droppe.

Vissa kvinnor kan väl ”laktera” åratal efter att de slutat amma. Just att det går att klämma fram någon droppe.

Vi slutade by the way amma helt för 5 dagar sedan :banana:
 
Alltså, slutade amma för 2,5 månader sen, och häromdagen efter duschen kände jag hur det brände till i brösten - och sen kom det mjölk O_o . Hur länge är det vanligt att ha mjölk kvar efter avslutad amning?
Läcker inget, men märker ofta när jag torkar mig efter en dusch att det kommer nån droppe.

Oj! Det är säkert olika men för mig slutade det på ett par veckor eller så med stora barnen.

Skönt att sluta amma! Jag börjar känna mig lite less på det. Har gjort något halvhjärtat försök att åtminstone minska ner kraftigt på det men efter några dagars konstant gnäll och skrik och slitande i mina kläder har jag gett upp :meh: jag jobbar ju heltid och när jag är på jobbet går det bra men så fort han ser mig är det typ panikskrik och ett evigt tuttande både kvällar, nätter och helger. Ju mer jag envisades med att minska på amningen desto värre blev det. Han verkar inte hungrig och äter bra med mat utan jag tror det är mest att han vill vara nära och är rädd att jag ska gå. Han är väl helt enkelt inte redo för att sluta än så jag ska vänta lite och sen göra ett nytt försök tänker jag. Och jag Skulle ju bli förvånad om han fortfarande ammar vid 15 års ålder liksom:angel::D:up: så det löser sig väl förr eller senare.
 
Vi kom hem från semestern i natt. 11 dagar i Spanien var mycket trevligt! Lite varmt men lillen har klarat det bra. Vätskeersättning ville han inte ha men vi hade med en kyldyna och så drack han bra på egen hand. Och mycket bad i havet, Noah älskade stranden! Knatade helt orädd rakt ut i Medelhavet :D Han har upplevt så mycket nytt och är så snäll att vara ute och resa med. Nästan helt problemfritt. Underbara lille kille :love: nu får vi försöka ta igen oss ett par dagar för på måndag börjar allvaret. Inskolning på.förskola, fyra timmar om dagen först. Sen ska han gå fem timmar om dagen, tre dagar i veckan. Det blir spännande.
 
Vi kom hem från semestern i natt. 11 dagar i Spanien var mycket trevligt! Lite varmt men lillen har klarat det bra. Vätskeersättning ville han inte ha men vi hade med en kyldyna och så drack han bra på egen hand. Och mycket bad i havet, Noah älskade stranden! Knatade helt orädd rakt ut i Medelhavet :D Han har upplevt så mycket nytt och är så snäll att vara ute och resa med. Nästan helt problemfritt. Underbara lille kille :love: nu får vi försöka ta igen oss ett par dagar för på måndag börjar allvaret. Inskolning på.förskola, fyra timmar om dagen först. Sen ska han gå fem timmar om dagen, tre dagar i veckan. Det blir spännande.
Låter underbart med semester. Vi ska iväg till Medelhavet i höst, ska bli spännande.
Här kämpar vi mot förkylning just nu, både jag och sonen. Skyller på öppna förskolan i måndags :p.
Vi har således inte kunnat fortsätta inskolning hos dagmamma igår och idag, det är tur jag är flexibel med det i och med att jag pluggar på distans. Det får ta den tid det tar.

Han reser sig mot allt nu och tar steg. Är nog inte långt kvar tills han går.
 
Vi har haft inskolning i två veckor nu. Eller första var regelrätt föräldraaktiv inskolning och den här veckan har jag varvat korta dagar och standbyläge med jobb hemifrån. I måndags åt hon inte något på fsk vare sig till frukost eller fruktstund och var ledsen mest hela tiden så då hämtade jag innan lunch. Sen har hon gått 7.15-13.30 resten av veckan och det har gått bättre och bättre dag för dag.
På måndag börjar jag jobba på riktigt och då blir det 7.15-16 de flesta dagarna. Känns sådär, men hoppas att vi ska kunna omlotta mer och korta ner dagarna när jag är igång på nya jobbet.
4åringen ser fram emot längre dagar på fsk, han älskar det och vill inte hem. Bra betyg för fsk :).

Att trappa ner på amningen går sådär. Är jag närvarande så är det svårt. Hon är snuttnödig även om hon egentligen inte är hungrig. Nätterna är ett enda snuttande tyvärr. Hon sover oroligt, mycket att bearbeta och två kindtänder som brutit igenom, så det blir lite minsta motståndets lag. Jag har väl inte nån brådska att sluta egentligen men att få sova lite mer sammanhängande vore skönt, särskilt som jag ska börja jobba.
 
Inskolningen som började SÅ bra första veckan har sedan bara gått utför :cry:
Hon är mestadels väldigt ledsen och vägrar äta någonting, varken frukost, mellanmål eller lunch, hon har aldrig kunnat varit där till efter lunch. Hon har varit där som längst 8-11.30.
Vi fick till och med ha möte med rektorn pga matsituationen, egentligen får man inte ta med mat, men vi fick dispans och lämnar några klämmisar (som hon normalt sett drar i sig på nolltid men vill inte äta dem heller på förskolan)

Det är verkligen k a o s nu att lyckas pussla ihop vardagen med förskola, jobb och sambo som började studera i tisdags :nailbiting:

Jag får gå upp 4.50, vara på kontoret kl 6.00, sambon lämnar på förskolan 8.00 och jag får sticka kl 10.00 från jobbet och hämta Nora 10.30 O_o
Det är tur jag har flexibelt arbete.
 
Inskolningen som började SÅ bra första veckan har sedan bara gått utför :cry:
Hon är mestadels väldigt ledsen och vägrar äta någonting, varken frukost, mellanmål eller lunch, hon har aldrig kunnat varit där till efter lunch. Hon har varit där som längst 8-11.30.
Vi fick till och med ha möte med rektorn pga matsituationen, egentligen får man inte ta med mat, men vi fick dispans och lämnar några klämmisar (som hon normalt sett drar i sig på nolltid men vill inte äta dem heller på förskolan)

Det är verkligen k a o s nu att lyckas pussla ihop vardagen med förskola, jobb och sambo som började studera i tisdags :nailbiting:

Jag får gå upp 4.50, vara på kontoret kl 6.00, sambon lämnar på förskolan 8.00 och jag får sticka kl 10.00 från jobbet och hämta Nora 10.30 O_o
Det är tur jag har flexibelt arbete.

Åh nej vad jobbigt ☹️ Hoppas det släpper snart!
 
Vad jobbigt det låter för er alla @Cilla89a . Hur gammal är hon nu?

Fyllde 14 mån igår. Och med facit i hand så borde vi nog väntat lite, för hon känns väldigt ”liten” fortfarande. Hon kan inte gå än, och har inget bordsskick överhuvudtaget, leker och kladdar mest med maten.
Men nu får det bli 2,5 timme där på fm tills hon vuxit in i det bättre på något vis och får äta frukost hemma innan och sen äter vi lunch när jag hämtat.

Fast jag vet inte heller om det hade blivit bättre av att vänta, för äpplet faller inte långt från trädet :angel: Jag var bra mycket äldre än Nora när jag skulle börja hos dagmamma, jag gallskrek och dagmamman kunde inte ha mig där :nailbiting: Förskola tyckte jag var kul, efter ett tag.
Jag minns mycket från när jag var liten och jag minns tydligt dagmammans hall, hur jag stod där, kände mig så ensam och ville bara hem. Förskola minns jag också att jag tyckte den var kul och hur jag brukade sova middag i min vagn utomhus och tyckte det var såå mysigt att ligga nedpackad i vagnen :p
 
Fyllde 14 mån igår. Och med facit i hand så borde vi nog väntat lite, för hon känns väldigt ”liten” fortfarande. Hon kan inte gå än, och har inget bordsskick överhuvudtaget, leker och kladdar mest med maten.
Men nu får det bli 2,5 timme där på fm tills hon vuxit in i det bättre på något vis och får äta frukost hemma innan och sen äter vi lunch när jag hämtat.

Fast jag vet inte heller om det hade blivit bättre av att vänta, för äpplet faller inte långt från trädet :angel: Jag var bra mycket äldre än Nora när jag skulle börja hos dagmamma, jag gallskrek och dagmamman kunde inte ha mig där :nailbiting: Förskola tyckte jag var kul, efter ett tag.
Jag minns mycket från när jag var liten och jag minns tydligt dagmammans hall, hur jag stod där, kände mig så ensam och ville bara hem. Förskola minns jag också att jag tyckte den var kul och hur jag brukade sova middag i min vagn utomhus och tyckte det var såå mysigt att ligga nedpackad i vagnen :p
Det är som Benjamin, 16 månader men går inte än och inget direkt bordsskick att tala om. Jag tycker han känns lite liten, men som du säger - dom växer in i det. Vissa är ju ännu yngre när de börjar.
 
Fyllde 14 mån igår. Och med facit i hand så borde vi nog väntat lite, för hon känns väldigt ”liten” fortfarande. Hon kan inte gå än, och har inget bordsskick överhuvudtaget, leker och kladdar mest med maten.
Men nu får det bli 2,5 timme där på fm tills hon vuxit in i det bättre på något vis och får äta frukost hemma innan och sen äter vi lunch när jag hämtat.

Fast jag vet inte heller om det hade blivit bättre av att vänta, för äpplet faller inte långt från trädet :angel: Jag var bra mycket äldre än Nora när jag skulle börja hos dagmamma, jag gallskrek och dagmamman kunde inte ha mig där :nailbiting: Förskola tyckte jag var kul, efter ett tag.
Jag minns mycket från när jag var liten och jag minns tydligt dagmammans hall, hur jag stod där, kände mig så ensam och ville bara hem. Förskola minns jag också att jag tyckte den var kul och hur jag brukade sova middag i min vagn utomhus och tyckte det var såå mysigt att ligga nedpackad i vagnen :p

Lite så är det tyvärr att sorgen över att inte vara med föräldrarna hela tiden kommer oavsett när de börjar. Det är jobbigt både för barn och föräldrar, vissa behöver lite mer tid på sig och det är inte något fel med det. Skönt ändå att ni har möjlighet att pussla ihop korta dagar för henne. Tids nog kommer hon på att det är rätt kul på förskolan.
Det är bara bra att kladda och utforska maten. De smakar och upplever med hela kroppen i den här åldern. Får de i sig tre majskorn och två makaroner så klarar de sig förvånansvärt länge. Men det är jobbigt att själv stå bredvid och se på när de inte äter mer.
 
Vi börjar skola in på tisdag. Jag har inget jobba att återgå men känns bättre att kunna välja förskola och skola in i lugn och ro än att plötsligt behöva stressa och att de skall vara där 9h/dag. Nu har vi rätt till 15-20h/vecka. Lillebror är dessutom väldigt skeptisk till nya människor och platser så misstänker de kommer ta tid för honom. Storebror går väl på en kvart
 
Meeeeen, vad trött jag blir på alla regler hit och dit. Förvirringen är total. När jag hade kontakt med kommunen om förskola sa hon att jag som föräldraledig hade rätt till 30 alt 15 timmar i veckan. Det tolkade ju jag som att Noah kan börja förskola trots att jag är hemma. Men nu säger "fröknarna" att jag väl inte kan ta ut föräldrapenning samtidigt.. nähä? Har kontaktat försäkringskassan. Kanske kan man lösa det med att bara ta föräldrapenning de dagar han är hemma helt. Det rör sig ju bara om 15 timmars förskola liksom. Samtidigt vill jag skydda SGI men inte gå tillbaka till jobbet innan det var planerat. Blä. Måste det vara så krångligt?
 
Lämnat B hos dagmamman själv för första gången. Trots uppdatering att allt går bra känns det konstigt, som att jag övergav mitt barn. Hoppas jag vänjer mig snart. Imorgon ska jag passa på att åka till stallet och mocka och fixa när han är hos dagmamman, då är jag tillgänglig om det behövs men hinner fixa sånt han tycker är jättetrist så länge.
 
Meeeeen, vad trött jag blir på alla regler hit och dit. Förvirringen är total. När jag hade kontakt med kommunen om förskola sa hon att jag som föräldraledig hade rätt till 30 alt 15 timmar i veckan. Det tolkade ju jag som att Noah kan börja förskola trots att jag är hemma. Men nu säger "fröknarna" att jag väl inte kan ta ut föräldrapenning samtidigt.. nähä? Har kontaktat försäkringskassan. Kanske kan man lösa det med att bara ta föräldrapenning de dagar han är hemma helt. Det rör sig ju bara om 15 timmars förskola liksom. Samtidigt vill jag skydda SGI men inte gå tillbaka till jobbet innan det var planerat. Blä. Måste det vara så krångligt?
Du har väl bara rätt till förskola om du är föräldraledig med syskon? Inte samtidigt som du är föräldraledig med barnet som ska gå på förskola. Oavsett om du tar ut föräldrapenning eller ej.
 
Meeeeen, vad trött jag blir på alla regler hit och dit. Förvirringen är total. När jag hade kontakt med kommunen om förskola sa hon att jag som föräldraledig hade rätt till 30 alt 15 timmar i veckan. Det tolkade ju jag som att Noah kan börja förskola trots att jag är hemma. Men nu säger "fröknarna" att jag väl inte kan ta ut föräldrapenning samtidigt.. nähä? Har kontaktat försäkringskassan. Kanske kan man lösa det med att bara ta föräldrapenning de dagar han är hemma helt. Det rör sig ju bara om 15 timmars förskola liksom. Samtidigt vill jag skydda SGI men inte gå tillbaka till jobbet innan det var planerat. Blä. Måste det vara så krångligt?

Varför ska han gå på förskola om du är hemma? (Bara nyfiken, inte dömande 😊)

I min kommun får du 15 timmar om du är arbetssökande eller är föräldraledig med syskon. Annars är det arbete/studier som ger rätt till förskola.
 
Det högg så väldigt i mammahjärtat när liten började gråta när jag lämnade honom hos dagmamman idag :(.
Tack och lov kom det strax efter ett sms med en bild och hon skrev att det gått över fort.
Han ska vara där över lunch idag, för första gången. Har gått bra hittills, kom en ny bild för en stund sen :).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 130
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 201
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp