Sommarföräldrar 2018, del 3

BVC idag, med 1-års koll. Jag jobbade så pappan fick åka själv. De vill fortfarande att han ska krypa, att han tar sig fram med rullningar och studsande på rumpan räckte visst inte :meh:.
Inbokad på ny koll om tre månader. Om jag får gissa så går han då istället för att krypa.

Vaccinering igen. Han hade blivit jätteledsen, men det hade gått över fort. Dom hade stuckit samtidigt i bägge låren.

Det har varit lite mer gnälligt än vanligt ikväll. Tror han är öm i musklerna så han fick Alvedon. Och nu har han somnat intill mig.

9,1 kg och knappt 74 cm lång.
 
Här ville dom att barnet ska krypa, tydligen. Annars inget speciellt, vanlig vikt och längd. Och så undrade de vad och hur ofta han åt.

Haha, oj, vi kommer få underkänt i så fall, hon på sin höjd tar spjärn med underarmarna och lyfter överkroppen några cm från golvet, men det är typ det O_o
Vi lägger henne på mage varje dag, men oftast blir hon bara vansinnigt arg efter någon minut och typ flaxar med armarna likt en säl och skriker :angel:
 
Jobbig natt och jobbig dag idag för liten, efter vaccination igår. Ingen hög feber, men allmänt öm och hängig och småvarm. Alvedon hjälper tack och lov.
 
Haha, oj, vi kommer få underkänt i så fall, hon på sin höjd tar spjärn med underarmarna och lyfter överkroppen några cm från golvet, men det är typ det O_o
Vi lägger henne på mage varje dag, men oftast blir hon bara vansinnigt arg efter någon minut och typ flaxar med armarna likt en säl och skriker :angel:
Om de ifrågasätter ev icke krypande så kan du hänvisa till att enligt 1177 är det fullt normalt att barn lär sig krypa mellan 5-12 månader och att de tom kan hoppa över krypande till helt.

https://www.1177.se/Halland/barn--g...ing/tabell-nar-barnet-lar-sig-olika-rorelser/
 
Haha, oj, vi kommer få underkänt i så fall, hon på sin höjd tar spjärn med underarmarna och lyfter överkroppen några cm från golvet, men det är typ det O_o
Vi lägger henne på mage varje dag, men oftast blir hon bara vansinnigt arg efter någon minut och typ flaxar med armarna likt en säl och skriker :angel:

Storerbror kröp först vid 11 månader. Runt 9 månader började han åla (och gick vid 16 månader)
 
BVC idag, med 1-års koll. Jag jobbade så pappan fick åka själv. De vill fortfarande att han ska krypa, att han tar sig fram med rullningar och studsande på rumpan räckte visst inte :meh:.
Inbokad på ny koll om tre månader. Om jag får gissa så går han då istället för att krypa.

[...]

9,1 kg och knappt 74 cm lång.
Att de är så fixerade vid att han ska krypa..? Kan inte minnas att det påpekades att storasyster inte kröp - hon ålade sparsamt (var mer som någon beskrivit tidigare i tråden, en sådan som låg ganska still och undersökte saker lääänge, medan kugghulen därinne i skallen snurrade :D) och drog sig sedan fram på rumpan innan hon började gå vid 15 månader. Har/har ni haft honom mycket på mage?

Låter som en lång och smal kille! 😄
Haha, oj, vi kommer få underkänt i så fall, hon på sin höjd tar spjärn med underarmarna och lyfter överkroppen några cm från golvet, men det är typ det O_o
Vi lägger henne på mage varje dag, men oftast blir hon bara vansinnigt arg efter någon minut och typ flaxar med armarna likt en säl och skriker :angel:
Låter ni henne ligga kvar ändå? De flesta bebisar blir ju förbannade av att läggas på mage, men man får härda ut medan de vänjer sig. :D
 
V kryper inte, men han hasar/ålar sig fram med en väldans fart. Häromdagen försökte han resa sig mot storasysters barnstol, men orkade inte riktigt. Men hittar han något stadigt där han får bra grepp så kommer han nog lyckas snart.

Gällande mat och amning så slutade han dricka ersättning helt plötsligt strax innan 8 månader. Så nu försöker sambon ge honom gröt och någon frukt eller bär till frukost, (burk)mat till lunch, någon fruktpuré till mellis och sen när jag kommit hem från jobbet får han amma och ibland äter han middag också. Han ammar minst två gånger innan han somnar för kvällen (ibland snuttar han nästintill oavbrutet från att jag kommer hem till sovdags) och sedan vill han äta minst en gång innan jag somnat, och därefter minst två gånger innan jag stiger upp. På helgerna ammar jag honom oftare, som törstsläckare, sövning och tröst.

Skönt att höra att fler ammar på natten fortfarande - min mamma tycker att det är konstigt att båda mina barn gjort och gör det. Ibland får man slå dövörat till när ens föräldrar pratar. :D Blir han som storasyster ammar han på natten tills han är närmare 2... :angel:

Senaste kontrollen, 8 månader och 10 dagar, hade han trillat ner från +2 på viktkurvan men hänger kvar där på längden: drygt 10,3 kg och 75,5 cm tror jag han mätte. Och han verkar ha lång överkropp, för vissa bodys i stl 86, som jag tyckte var i rymlig modell på storasyster, sitter som en smäck redan nu O_o
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag?

E som är typ 9,5 mån äter gröt till frukost, riktig mat till lunch + middag och ersättning när hon går och lägger sig. Plus lite mellanmål när jag kommer ihåg.
 
Att de är så fixerade vid att han ska krypa..? Kan inte minnas att det påpekades att storasyster inte kröp - hon ålade sparsamt (var mer som någon beskrivit tidigare i tråden, en sådan som låg ganska still och undersökte saker lääänge, medan kugghulen därinne i skallen snurrade :D) och drog sig sedan fram på rumpan innan hon började gå vid 15 månader. Har/har ni haft honom mycket på mage?

Låter som en lång och smal kille! 😄
Nä jag förstår inte heller varför de är så fixerade vid att han ska krypa.
Han har varit på mage så mycket vi kunnat, då han också varit sån som oftast blivit fly förbannad när vi lagt honom på mage. Sen han lärde sig vända till rygg igen gick den ilskenheten över :p. Och nu kan han ju även sätta sig upp själv från liggande, så nu lägger han sig ju själv på mage utan problem.
 
ägnat dagen åt att flytta. Svettigt värre men små barn i separationsfasen. Alla utom min brorsas flickvänn var skrämmande (tom mormor och morfar som han träffat dagen innan) henne har han inte sett sedan julen. Barn alltså
 
Så himla bra det känns att läsa era svar om mat 😊 tack!!
Sista besöket på BVC fick jag känslan av att K minsann borde äta gröt, annars välling (istället för amning) och att lösningen på att han inte vill ”äta med sked” var att sluta amma nattetid. Nej jag köpte inte resonemanget men ja, väckte ändå tanken så han säkert får i sig tillräckligt...
@westernsuzie - ger honom skeden själv, men inte varje gång - det blir mer kladd än faktiskt i munnen. Men tänker han plötsligt kommer på det.
Dagens påskbuffé hos mamma/mormor var helt klart en hit 😃 hoppas det inte satt ribban framöver 😇

Hoppas ni har en fin påsk!!
 
Så himla bra det känns att läsa era svar om mat 😊 tack!!
Sista besöket på BVC fick jag känslan av att K minsann borde äta gröt, annars välling (istället för amning) och att lösningen på att han inte vill ”äta med sked” var att sluta amma nattetid. Nej jag köpte inte resonemanget men ja, väckte ändå tanken så han säkert får i sig tillräckligt...
@westernsuzie - ger honom skeden själv, men inte varje gång - det blir mer kladd än faktiskt i munnen. Men tänker han plötsligt kommer på det.
Dagens påskbuffé hos mamma/mormor var helt klart en hit 😃 hoppas det inte satt ribban framöver 😇

Hoppas ni har en fin påsk!!

L här äter inte heller gröt eller välling, han har bara kväljts och kräkts varje gång jag försökt ge det så jag tycker bara det känns taskigt att envisas. Jag tycker du gör helt rätt som respekterar att han inte vill bli äta med sked och försöker hitta andra sätt! Bvc ger ju råd som kan funka men ni känner ju ert barn bäst och vet vad som funkar för just honom :) Härligt att han gillade påskmaten :D en liten minibuffe är inte så dumt, jag upplever i alla fall att våra barn ofta äter bättre när det finns lite olika saker att plocka av, de blir liksom inte ”uttråkade” lika fort på maten. Även om det kanske inte behöver vara en fullskalig påskbuffé varje dag :D

Glad påsk allihop!
 

Bifogade filer

  • 538BCBB4-5988-4001-9F76-236B02E2C7F4.jpeg
    538BCBB4-5988-4001-9F76-236B02E2C7F4.jpeg
    232,3 KB · Visningar: 28
Så himla bra det känns att läsa era svar om mat 😊 tack!!
Sista besöket på BVC fick jag känslan av att K minsann borde äta gröt, annars välling (istället för amning) och att lösningen på att han inte vill ”äta med sked” var att sluta amma nattetid. Nej jag köpte inte resonemanget men ja, väckte ändå tanken så han säkert får i sig tillräckligt...
@westernsuzie - ger honom skeden själv, men inte varje gång - det blir mer kladd än faktiskt i munnen. Men tänker han plötsligt kommer på det.
Dagens påskbuffé hos mamma/mormor var helt klart en hit 😃 hoppas det inte satt ribban framöver 😇

Hoppas ni har en fin påsk!!

Här kväljs vi oxå av gröt. Välling går ner men han fattar inte riktigt hur man använder flaska. Går bättre ur glas/mugg (som man håller i såklart)
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag? Ja, vad innebär en måltid liksom. Äter de något på nätterna?

K har bestämt sig, mat som gröt och puréer är nej, liksom allt man försöker ge honom med sked/mata. Det kan gå att få i honom en mun eller två direkt ur en klämmis.
Så det han äter är det han själv får plocka i sig, men ja, om det är tillräckligt för en måltid tycker jag är svårt att bedöma. Sen ammar jag ju honom fortfarande (inte gett någon välling).
Olika.
Vissa dagar gröt och macka till frukost (gröten som grund), sen lunch med frukt till efterrätt. Middag (lunch eller middag hemlagad mat, den andra måltiden burk) och så gröt till kvällen.
Andra dagar bara lite macka till frukost. Klämmlis och frukt till lunch, middag och sen amning till kvällen.
Ammar fortfarande allt från två till fem gånger på natten (ca 23-07, han brukar somna för natten vid 20-21) :crazy:.
 
Att de är så fixerade vid att han ska krypa..? Kan inte minnas att det påpekades att storasyster inte kröp - hon ålade sparsamt (var mer som någon beskrivit tidigare i tråden, en sådan som låg ganska still och undersökte saker lääänge, medan kugghulen därinne i skallen snurrade :D) och drog sig sedan fram på rumpan innan hon började gå vid 15 månader. Har/har ni haft honom mycket på mage?

Låter som en lång och smal kille! 😄

Låter ni henne ligga kvar ändå? De flesta bebisar blir ju förbannade av att läggas på mage, men man får härda ut medan de vänjer sig. :D

Njaaaaaee, brukar testa och se om hon ger med sig efter några minuter, men ännu har hon inte gjort det och känns bara hemskt att låta henne ligga och vråla och ignorera henne :down:
 
Njaaaaaee, brukar testa och se om hon ger med sig efter några minuter, men ännu har hon inte gjort det och känns bara hemskt att låta henne ligga och vråla och ignorera henne :down:
Vi lät honom aldrig ligga och vara arg, men vartefter han blev mer rörlig (trots ytterst korta stunder på mage) så accepterade han det mer och mer.
 
Trodde en 10 månaders skulle börja äta mindre. Inte mer på nätterna. Älskar dessa faser/språng/tänder alt rädsla för hungersnöd.
 
Njaaaaaee, brukar testa och se om hon ger med sig efter några minuter, men ännu har hon inte gjort det och känns bara hemskt att låta henne ligga och vråla och ignorera henne :down:
Nej, ligga och vråla skulle inte jag heller kunna ignorera. :( Men gnissel och gnäll av missnöjdhet "ignorerade" jag, med uppmuntrande tillrop. Och som @hemlig säger så kunde det vara kortkorta stunder ibland. Hur gammal är din nu?

Edit: jag kom på att jag brukade "flyga" en del med V när han var yngre, d.v.s. att han fick ligga på mage i famnen och så bar jag honom runt, runt. Och att han fick ligga så i famnen och titta på sig själv i en spegel (vi har bara vägghängda speglar, inga sådana där små smarta som man kan ha i ett babygym). Då glömde han att det var jobbigt att vara på mage. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 130
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 198
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp