Sommarföräldrar 2018, del 3

L här äter inte heller gröt eller välling, han har bara kväljts och kräkts varje gång jag försökt ge det så jag tycker bara det känns taskigt att envisas. Jag tycker du gör helt rätt som respekterar att han inte vill bli äta med sked och försöker hitta andra sätt! Bvc ger ju råd som kan funka men ni känner ju ert barn bäst och vet vad som funkar för just honom :) Härligt att han gillade påskmaten :D en liten minibuffe är inte så dumt, jag upplever i alla fall att våra barn ofta äter bättre när det finns lite olika saker att plocka av, de blir liksom inte ”uttråkade” lika fort på maten. Även om det kanske inte behöver vara en fullskalig påskbuffé varje dag :D

Glad påsk allihop!
En till läppsnuttare! :D :love:
 
Vår plutt fick vara barfota igår på altanen - och nu har han flera stickor i fötterna :(. Fick bort en igår, men två är kvar. Får nog skaffa lite emla-kräm på apoteket för att få bort dom.
 
L här äter inte heller gröt eller välling, han har bara kväljts och kräkts varje gång jag försökt ge det så jag tycker bara det känns taskigt att envisas. Jag tycker du gör helt rätt som respekterar att han inte vill bli äta med sked och försöker hitta andra sätt! Bvc ger ju råd som kan funka men ni känner ju ert barn bäst och vet vad som funkar för just honom :) Härligt att han gillade påskmaten :D en liten minibuffe är inte så dumt, jag upplever i alla fall att våra barn ofta äter bättre när det finns lite olika saker att plocka av, de blir liksom inte ”uttråkade” lika fort på maten. Även om det kanske inte behöver vara en fullskalig påskbuffé varje dag :D

Glad påsk allihop!

Vilken liten söt påskfirare 😃
Försöker erbjuda ett par olika plockmöjligheter vid varje tillfälle - men att gissa rätt på vad K är sugen på för stunden är inte lätt 😇 skönt att hunden gillar att städa...

@hemlig låter inget vidare - hoppas du får ut flisorna idag.
 
Vilken liten söt påskfirare 😃
Försöker erbjuda ett par olika plockmöjligheter vid varje tillfälle - men att gissa rätt på vad K är sugen på för stunden är inte lätt 😇 skönt att hunden gillar att städa...

@hemlig låter inget vidare - hoppas du får ut flisorna idag.

Tack :love: Han har liksom oväntat mycket tålamod med utklädningar och andra påhitt om jag jämför med stora barnen när de var bebisar, de hade liksom lite mer ehh.. temperament :D:angel::love:

Förstår vad du menar, det kommer ju liksom underlätta livet en hel del på så sätt när de snackar lite mer 😁 vad fantastiskt med en hund som städar! Ibland känns det som man lagar mat i typ en timme, sen slukar barnen maten på fem minuter, sen tar sanering av kök, barn och stol samt undanplockning typ 1,5 timme :angel: vid det laget är det ju nästan dags att förbereda nästa måltid.
 
Alltså det här med sömn. :crazy:
Lilleman är rätt stökig på nätterna, äter ett par/tre ggr, och verkar däremellan ha en del att bearbeta. Jag sover därför inte jättebra för att uttrycka det milt. Att ryggen spökar, aka gör djävulskt ont, hjälper ju inte till direkt.

I morse när dottern 4 snart 5 år kommer ner säger hon; Mamma du är alldeles lila under ögonen! Vad fint!

Vad svarar man på det liksom :meh:O_o:angel::laugh::laugh::laugh:.
 
Alltså det här med sömn. :crazy:
Lilleman är rätt stökig på nätterna, äter ett par/tre ggr, och verkar däremellan ha en del att bearbeta. Jag sover därför inte jättebra för att uttrycka det milt. Att ryggen spökar, aka gör djävulskt ont, hjälper ju inte till direkt.

I morse när dottern 4 snart 5 år kommer ner säger hon; Mamma du är alldeles lila under ögonen! Vad fint!

Vad svarar man på det liksom :meh:O_o:angel::laugh::laugh::laugh:.

Tufft med sömnen alltså men kommentaren var ju rätt härlig på sitt sätt :D lite som när dottern här sa ”mamma du är röd till och med på öronen” när jag kom in från en löprunda, mycket riktigt tomatröd om både ansiktet och öronen :up:
 
Idag blir lillen 10 månader, bvc-kontroll på fredag. Vi var på öppna förskolan idag nu när förkylningen är helt över så han fick träffa andra barn. Den ena flickan föll för honom direkt! Själv var han lite blyg och sympatigrät lite med den andra flickan någon gång. Sen gjorde vi hand- och fotavtryck i gips som vi kan hämta på måndag. Bra dag,men han sover lite oroligt nu efter all aktivitet verkar det som.
 
Tufft med sömnen alltså men kommentaren var ju rätt härlig på sitt sätt :D lite som när dottern här sa ”mamma du är röd till och med på öronen” när jag kom in från en löprunda, mycket riktigt tomatröd om både ansiktet och öronen :up:
Haha ja barn är rätt underbara ibland. :D
Angående sömnen så somnade jag ihop med lilleman kl 10.30 och vaknande 11.45, så himla skönt!
Men säger också en del om hur trött jag var. För vanligtvis kan jag inte på några villkors vis sova på dagen. O_o

Idag har Gustav premiärat att klättra upp i skolskåpet. Såg så himla nöjd ut. Vill inte lägga ut bild, men om nån är intresserad av hur en bebis i ett skolskåp ser ut kan jag pm’a :p:D.
 
Haha ja barn är rätt underbara ibland. :D
Angående sömnen så somnade jag ihop med lilleman kl 10.30 och vaknande 11.45, så himla skönt!
Men säger också en del om hur trött jag var. För vanligtvis kan jag inte på några villkors vis sova på dagen. O_o

Idag har Gustav premiärat att klättra upp i skolskåpet. Såg så himla nöjd ut. Vill inte lägga ut bild, men om nån är intresserad av hur en bebis i ett skolskåp ser ut kan jag pm’a :p:D.

Låter ju jättegulligt med liten i skoskåp - kan tänka mig bevis 😊
Här har de senaste två nätterna varit oroliga och enda alternativet är att vi ska sova nära. Annars sover K bra, även om han äter några gånger. Hoppas det är något tillfälligt och att han snart sover i sin säng igen.

Jag har lite lust att tejpa igen munnen på K just nu 🙈- allt stoppar han in och blir vansinnig när jag plockar ut. Då vi har hantverkare som går in och ut samt plockar ner fönster går det inte att undvika gruskorn och att bös kommer in just nu...
Han ser så fantastiskt nöjd ut när han kommer krypande med något litet i munnen 😂 (vilket ju är positivt - så jag vet när han fyllt på)
 
Jag har lite lust att tejpa igen munnen på K just nu 🙈- allt stoppar han in och blir vansinnig när jag plockar ut. Då vi har hantverkare som går in och ut samt plockar ner fönster går det inte att undvika gruskorn och att bös kommer in just nu...
Han ser så fantastiskt nöjd ut när han kommer krypande med något litet i munnen 😂 (vilket ju är positivt - så jag vet när han fyllt på)

Åhhh ge mig tejprullen när du är klar, det är samma här! :meh: Nyss hittade han lite rutten ost som storebror tydligen tappat på golvet vid frukosten, jättesmaskigt! Och rev ut ett par sidor ur stora barnens dinosauriebok och smaskade i sig hälften i något obevakat ögonblick. I helgen slängde han en porslinstallrik i golvet så den gick i tusen bitar och fast vi städade som galningar missade vi tydligen en bit, som bebisen såklart lyckades hitta för en halvtimme senare hörde jag honom smaska på något och fick gräva ut en liten porslinsbit ur munnen på honom :nailbiting:
Känns som det enda jag gör just nu är att dammsuga och plocka småskräp från golvet, och helst hinna före bebisen med att göra det!
 
Här skulle också behövas tejp. Allt ska in i munnen. Jag har dessutom fått hjälpa henne att spy upp en pappersbit och ett blad från en jordgubbsplanta. Bladet såg jag inte ens när hon stoppade i munnen.
Storebror är som väl är duktig på att hålla småsakerna på sitt rum, men ett evigt passande är det ändå.
Hon går gladeligen runt med gåvagnen, ställer sig i den och gungar fram och tillbaka så att den rullar :nailbiting:, skitnöjd med sig själv.

10mån kontrollen gick bra. Vikten har hoppat ner en kurva, inte så oväntat. 10.8kg och 75.5cm var hon idag. Vi går över mer och mer i stl80 på kläderna.
 
Åhhh ge mig tejprullen när du är klar, det är samma här! :meh: Nyss hittade han lite rutten ost som storebror tydligen tappat på golvet vid frukosten, jättesmaskigt! Och rev ut ett par sidor ur stora barnens dinosauriebok och smaskade i sig hälften i något obevakat ögonblick. I helgen slängde han en porslinstallrik i golvet så den gick i tusen bitar och fast vi städade som galningar missade vi tydligen en bit, som bebisen såklart lyckades hitta för en halvtimme senare hörde jag honom smaska på något och fick gräva ut en liten porslinsbit ur munnen på honom :nailbiting:
Känns som det enda jag gör just nu är att dammsuga och plocka småskräp från golvet, och helst hinna före bebisen med att göra det!
Min lille kille är väldigt förtjust i sopborsten, så han blir bara glad när jag håller efter smulorna på golvet :D
 
Vi behöver också tejp :p.
Särskilt spännande är det med allt när han får sitta på filt i trädgården och plockar torra löv, pinnar osv.
I veckan var mormor på besök och hade då med sina marsvin. Deras hö var också spännande.
 
V verkar tack och lov vara precis som storasyster, nämligen väldigt restriktiv med vad som stoppas i munnen och inte. Så ingen tejp här! :D (Men nu jinxar jag väl det... :nailbiting:)
 
Hur tänker ni kring sommarkläder?

Åtminstone min räknar jag inte med kommer gå i sommar utan snarare åla och krypa.

Klänning? Shorts? Sandaler? Tunna leggings?
 
Hur tänker ni kring sommarkläder?

Åtminstone min räknar jag inte med kommer gå i sommar utan snarare åla och krypa.

Klänning? Shorts? Sandaler? Tunna leggings?

Jag räknar inte heller med att Nora kommer gå i sommar :angel:
Jag har redan köpt en del sommarkläder i strl 74 (har 68 idag), och det är lite blandat, några bomulls leggings, bodys både med långa och korta ärmar, tunna blusar, några t-shirts, jumpsuits med korta ben/utan ärmar, något par shorts, pyjamas både helkropps och några med korta ben/utan ärmar, solhattar, sandaler. Även några tjocka stickade tröjor.

Sommaren i Sverige är ju extremt svår att förutspå. Vi har ju sommarvärme nu. Men det kanske också tvärvänder sen och så blir det +12 och regn hela sommaren. Eller som förra året, typ tropisk värme (gärna för min del som sörjer så för att vi satt inne och häckade hela sommaren med nyfödd)
 
Jag tänker tunna kläder, långärmat och solhatt. Läste faktiskt bara för ett par timmar sen på 1177 om solskydd för barn.
Tänker likadant! Tunna kläder med långa armar o ben. Förra sommaren hade min (då) tvååring fortfarande långa armar o ven varje dag och han svettades inte bort för det. Är nojig med solskydd så skulle aldrig sätta på min bebis som nu är 8 månader varken kortärmat eller kortbent mer än mkt korta stunder och inomhus :) (men inser att jag är nojigare än de flesta andra fördel/nackdel med att ha hudläkare i släkten ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 388
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp