Sommarföräldrar 2018, del 3

Puh. Har har vi haft ettårskalas ett par veckor försent. Roligt men kaos. Farfar kom med tåget redan igår (han bor 40 mil bort och kommer två gånger i året hit) vi hade även lyckats pricka in så svägerskan och hennes familj (två barn) var i landet, de bor i Sydafrika nämligen. Och som grädden på moset hade svärmors man bestämt sig att SEGLA hit (de hade startat igår och övernattat halvvägs.) hon åkte dock bil tillbaka till sommarstugan med svägerskan. De tar 40 min
 
Tyvärr inte. Sambon är alltid helst hemma på semestern, medan jag gärna åker iväg. Vi ska försöka göra lite olika dagsutflykter som är barn- och hundvänliga i alla fall har vi sagt.

För övrigt är korv en stor hit här med :D.

Klart din sambo är väl iväg hemifrån rätt mycket under året, så är kanske inte så konstigt.

Vi har med mest planer på dagsutflykter som är hundvänliga... kanske med någon övernattning. Vi har pratat lite om en tripp till Norge eller Danmark med.

Här är vi ordentligt förkylda, jag och K kraxar ikapp. Och ja han vill såklart bara vara jättenära.
 
Klart din sambo är väl iväg hemifrån rätt mycket under året, så är kanske inte så konstigt.

Vi har med mest planer på dagsutflykter som är hundvänliga... kanske med någon övernattning. Vi har pratat lite om en tripp till Norge eller Danmark med.

Här är vi ordentligt förkylda, jag och K kraxar ikapp. Och ja han vill såklart bara vara jättenära.
Krya på er.

Ja, han är ju borta när han jobbar men han var sån innan det jobbet med :p.
 
Krya på er.

Ja, han är ju borta när han jobbar men han var sån innan det jobbet med :p.

Tack!
Nu är jag tillbaks på banan igen, K tog som väl är en betydligt lindrigare variant, så efter någon dag var han återställd.

Man är olika helt enkelt 😊
 
Hur söta är de inte?
AE267E54-2FFB-4EF3-BC7C-90D2E37A849D.jpeg
 
Här verkar lilleman ha åkt på magsjukan som jag och pappan haft i veckan :(.
Ont i magen, pruttig (giftiga gröna gaser typ), dålig aptit och mycket ledset. Kräkts lite ibland. Och nu även rejäl diarré. Lider med honom som inte förstår.
Mammas hjärta ❤ .
 
Nora sover så himla dåligt på nätterna och har alltid gjort :meh: En riktigt bra natt så vaknar hon kanske 4-5 gånger, en dålig 10-12 ggr.
Hon vaknar och är så himla orolig, ibland ledsen. Liggammar nätterna igenom. Brukar prova att stryka henne på ryggen först och typ 1 av 10 ggr funkar det och hon somnar om, men 9 av 10 ggr behöver hon ha bröstet för att komma till ro och somnar direkt då.
Hon sover överlag oroligt på dagarna när hon sover naps också, kan vakna och vara ledsen.
Men alltså, när ska ungen börja sova om nätterna? O_o Jag ville ha syskon relativt tätt, det vill jag ju inte längre, högst oklart om man någonsin orkar en till O_o
 
Nora sover så himla dåligt på nätterna och har alltid gjort :meh: En riktigt bra natt så vaknar hon kanske 4-5 gånger, en dålig 10-12 ggr.
Hon vaknar och är så himla orolig, ibland ledsen. Liggammar nätterna igenom. Brukar prova att stryka henne på ryggen först och typ 1 av 10 ggr funkar det och hon somnar om, men 9 av 10 ggr behöver hon ha bröstet för att komma till ro och somnar direkt då.
Hon sover överlag oroligt på dagarna när hon sover naps också, kan vakna och vara ledsen.
Men alltså, när ska ungen börja sova om nätterna? O_o Jag ville ha syskon relativt tätt, det vill jag ju inte längre, högst oklart om man någonsin orkar en till O_o
Mitt äldsta barn är snart 4, vaknar fortfarande flera ggr per natt. Mitt minsta barn 9 månader och sover för det mesta ok. Summan av kardemumman, barn är olika, men finns potential till att ett ev syskon sover bättre ;)
 
Att dra ned på amningen dagtid till en gång innan sovstunden efter lunch och till läggdags på kvällen har gått över förväntan.
Dock så har hon trappat upp antalet amningar nattetid till var och varannan timme :cautious:. Hoppas att det blir bättre om hon äter mer mat under dagen, det är inga stora portioner hon äter precis.
Försöker introducera välling med, men hon är skeptisk. Minns att det var rätt skönt med sonen, särskilt när han var sjuk, att han drack välling.
 
Att dra ned på amningen dagtid till en gång innan sovstunden efter lunch och till läggdags på kvällen har gått över förväntan.
Dock så har hon trappat upp antalet amningar nattetid till var och varannan timme :cautious:. Hoppas att det blir bättre om hon äter mer mat under dagen, det är inga stora portioner hon äter precis.
Försöker introducera välling med, men hon är skeptisk. Minns att det var rätt skönt med sonen, särskilt när han var sjuk, att han drack välling.

Vi är i lite samma fas, amning trappas ut till någon gång per dag (mer om det är totalt matkatastrof), samt kväll och morgon. K är så söt när han kommer med öppen mun vid halv fem och liksom går till ”tutt-attack” 😂
—————————
Har inte alls introducerat välling här, har ni andra gjort det? Ja är det liksom ett ”steg” man ska ta?
 
Nora sover så himla dåligt på nätterna och har alltid gjort :meh: En riktigt bra natt så vaknar hon kanske 4-5 gånger, en dålig 10-12 ggr.
Hon vaknar och är så himla orolig, ibland ledsen. Liggammar nätterna igenom. Brukar prova att stryka henne på ryggen först och typ 1 av 10 ggr funkar det och hon somnar om, men 9 av 10 ggr behöver hon ha bröstet för att komma till ro och somnar direkt då.
Hon sover överlag oroligt på dagarna när hon sover naps också, kan vakna och vara ledsen.
Men alltså, när ska ungen börja sova om nätterna? O_o Jag ville ha syskon relativt tätt, det vill jag ju inte längre, högst oklart om man någonsin orkar en till O_o

Det är exakt likadant här :meh: alla våra barn har sovit uselt, för de stora har det blivit bättre i typ treårsåldern. Har fått råd om att sluta amma på nätterna men det har inte hjälpt ett dugg när det gäller våra barn i alla fall. Snarare att jag har blivit ännu tröttare när jag inte fått hjälp av amningshormonerna för att överleva. Jag har tyvärr inga briljanta tips att ge, jag brukar tvinga maken att gå upp med samtliga barn och låta mig sova på morgonen ibland när det är riktigt jäkligt.
 
Vi är i lite samma fas, amning trappas ut till någon gång per dag (mer om det är totalt matkatastrof), samt kväll och morgon. K är så söt när han kommer med öppen mun vid halv fem och liksom går till ”tutt-attack” 😂
—————————
Har inte alls introducerat välling här, har ni andra gjort det? Ja är det liksom ett ”steg” man ska ta?

Gah har också försökt trappa ner amningen men nu har jag semester och har typ gett upp. Första tanden har kikat fram och det har varit extremt gnälligt här så jag har inte orkat stå på mig utan han snuttar och snuttar :meh:

Vi har inte riktigt fattat poängen med välling här utan tycker mest det verkar vara en jobbig grej som man sen måste vänja bort. Och dåligt för tänderna om man nattar barnet med det efter tandborstning. Så vi har struntat i det faktiskt. Men många andra ger ju det och tycker det är smidigt och mysigt :) så det är helt enkelt olika hur folk gör.
 
Vi är i lite samma fas, amning trappas ut till någon gång per dag (mer om det är totalt matkatastrof), samt kväll och morgon. K är så söt när han kommer med öppen mun vid halv fem och liksom går till ”tutt-attack” 😂
—————————
Har inte alls introducerat välling här, har ni andra gjort det? Ja är det liksom ett ”steg” man ska ta?

Välling är totalt onödigt ur näringssynpunkt. Du kan lika gärna ge gröt, smörgås, yoghurt eller vad barnet gillar.
Däremot är det ett enkelt sätt att natta barn på. Istället för att amma till sömns så ger man en flaska typ. Sonen drack ersättning och vi fasade över till välling vid 18mån, i hopp om att han skulle sova bättre om han fick välling vid läggdags. (Funkade inte.)

Nackdelen är att det blir en mysig vana som är svår att vänja av vid. När de dricker stora mängder innan läggdags så blir det mycket kissande nattetid. Samtidigt var det så skönt att ha ett "säkert kort" när sonen var sjuk. Så fort han får feber så slutar han äta, men vällingen gick oftast ned. Det finns inget rätt eller fel, man får göra det som funkar bäst för en själv.
 
Gah har också försökt trappa ner amningen men nu har jag semester och har typ gett upp. Första tanden har kikat fram och det har varit extremt gnälligt här så jag har inte orkat stå på mig utan han snuttar och snuttar :meh:

Vi har inte riktigt fattat poängen med välling här utan tycker mest det verkar vara en jobbig grej som man sen måste vänja bort. Och dåligt för tänderna om man nattar barnet med det efter tandborstning. Så vi har struntat i det faktiskt. Men många andra ger ju det och tycker det är smidigt och mysigt :) så det är helt enkelt olika hur folk gör.
Ger inte heller välling, har aldrig gjort.

Här blev det vaccination mot TBE idag. Inte ett ljud, nyfiken på plåstret och sen glad åt såpbubblorna sköterskan blåste efteråt. Så skönt. Lättad mamma :D.
 
Vi ger välling. Dock som kvällsmål innan tandborstning. Han vägrar gröt och smörgåsätande går väl sådär. Välling behöver inte vara nått man äter i sängen. Vi har varit på den linjen att ingen mat efter läggdags
 
Vi ger fortfarande några flaskor ersättning per dag. Det är flaska vid nattning och sen när han vaknar mitt i natten. Borde kanske fasa ut det så småningom men det är en så mysig stund och han somnar så lätt. Fast kanske inte så bra för tänderna.. Välling fick han ett tag och det gick sådär men sen bytte vi sort och han vägrade den. Nu äter han ju så bra så det behövs ändå inte.

Vi har varit på första utlandsresan nu! Det gick mestadels jättebra, lekrummet på båten var skoj! Men det var inte någon som var intresserad av att titta på lillens fina pass..
 
Vi håller på att försöka få plats hos dagmamma/dagis till vår kille. Inte planerat egentligen, vi tänkte oss först nästa år. Jag ska dock börja studera och behöver kunna plugga några timmar om dagen även de dagar då sambon jobbar. Det rör sig med andra ord inte om många timmar i veckan, men av nån anledning känns det i hjärtat ändå. Ska nån annan ta hand om mitt barn liksom? Tänk om han blir ledsen? Han kan ju inte ens gå än...

Tror många tankar och ångest grundar sig i att jag själv blev mobbad hos dagmamma som liten och den ångesten sitter i fortfarande. Minns hur traumatiskt jag tyckte det var att bli lämnad där. Hur mamma sen förstod och fick mig flyttad till en ny dagmamma (en gudomlig en :love: ). Just nu är sonen dessutom i nån fas där nya människor är otäcka, han har lite separationsproblem också. Det går över fort, men det känns ändå i mammahjärtat.
 
Vi håller på att försöka få plats hos dagmamma/dagis till vår kille. Inte planerat egentligen, vi tänkte oss först nästa år. Jag ska dock börja studera och behöver kunna plugga några timmar om dagen även de dagar då sambon jobbar. Det rör sig med andra ord inte om många timmar i veckan, men av nån anledning känns det i hjärtat ändå. Ska nån annan ta hand om mitt barn liksom? Tänk om han blir ledsen? Han kan ju inte ens gå än...

Tror många tankar och ångest grundar sig i att jag själv blev mobbad hos dagmamma som liten och den ångesten sitter i fortfarande. Minns hur traumatiskt jag tyckte det var att bli lämnad där. Hur mamma sen förstod och fick mig flyttad till en ny dagmamma (en gudomlig en :love: ). Just nu är sonen dessutom i nån fas där nya människor är otäcka, han har lite separationsproblem också. Det går över fort, men det känns ändå i mammahjärtat.

Fattar känslan. Vi skolar ju in båda barnen i september på förskola. Och han kan ju varken gå eller prata, hur skall någon fatta vad han vill ha. Dessutom är lillebror så otroligt mammig, knappt så någon får titta på honom. Tanken var att de skulle få gå på samma avdelning men ser ut som att de inte blir så tyvärr. Mannen skall börja jobba natt så vi behöver platsen de dagar han måste sova ( så då blir de längre dagar) annars har vi rätt till 15-20h i veckan så någon timme här och där
 
Vi håller på att försöka få plats hos dagmamma/dagis till vår kille. Inte planerat egentligen, vi tänkte oss först nästa år. Jag ska dock börja studera och behöver kunna plugga några timmar om dagen även de dagar då sambon jobbar. Det rör sig med andra ord inte om många timmar i veckan, men av nån anledning känns det i hjärtat ändå. Ska nån annan ta hand om mitt barn liksom? Tänk om han blir ledsen? Han kan ju inte ens gå än...

Tror många tankar och ångest grundar sig i att jag själv blev mobbad hos dagmamma som liten och den ångesten sitter i fortfarande. Minns hur traumatiskt jag tyckte det var att bli lämnad där. Hur mamma sen förstod och fick mig flyttad till en ny dagmamma (en gudomlig en :love: ). Just nu är sonen dessutom i nån fas där nya människor är otäcka, han har lite separationsproblem också. Det går över fort, men det känns ändå i mammahjärtat.

Vet hur det känns, jag har samma känslor inför dotterns förskolestart i september. Hon ska gå 5 timmar så det blir inte långa dagar men det känns jättejobbigt för mig! Jag tror dock egentligen att hon kommer gilla det, hon är väldigt nyfiken på andra barn och förhoppningsvis kan hon gå innan det är dags, hon övar flitigt i alla fall 😄
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 959
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 279
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 564
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp