Sommarföräldrar 2019

Ang gravpenning, när skall man ansöka om den? Jag har rätt till den och min chef är med på alla papper osv men får inte till datumen eller hur långt innan. Vi får väl hyffsat exakt datum på RUL om två veckor men just nu är datumet 20 Augusti men samtidigt skall jag snittas och jag kommer inte att få det slutgiltiga datumet för snittet än på ett bra tag. Hur skriver man då?

Du ska skicka in graviditetsintyg du får av barnmorskan, vilket du säkert kan be om efter RUL. Sen ska du fylla i blanketten om graviditetspenning och din arbetsgivare fylla i en blankett om varför du inte kan omplaceras.
Handläggningstiden från försäkringskassan kan ta upp till 30 dagar, så det är ju bra att ansöka så fort man kan.
 
Hål
Vad kul att det fortfarande fylls på i tråden med bebisar och att det har sett bra ut på allas ultraljud 😍

V. 27 nu för oss, inte långt kvar tills tredje trimestern - vart tog tiden vägen?! Tycker att veckorna verkligen flyger fram, fler som känner samma?

Huvudet och fritiden är full med renovering, nu blir det snart att flytta till svärföräldrarna någon vecka medan vi river upp väggen mellan nybygget och gamla huset + river en del golv och lägger in golvvärme i sista rummen i gamla delen. Inte optimalt att bo borta den här tiden men som tur var har mitt humör inte förändrats alls under graviditeten, så det ska nog gå bra 🙂

Håller med om att det går fort nu😳 v. 25 och besök hos BM imon! Insåg tidigare idag att det inte är så långt kvar att jobba, närmare bestämt 3 månader (cirka) o med tanke på att det är vår plus lite extra semester så är det inte mer än cirka 60 arbetsdagar kvar! Wohoo!

Haft lite problem med smärta ryggen samt några nattliga krampanfall i högra vaden😏 tur att man har en naprapat här hemma!😍 i övrigt har jag nu lärt känna bebisens dygnsrytm och den är som sina föräldrar, en kvällsbebis🙈
 
Vi har i helgen kikat lite på barnvagnar och bestämt oss för vilken vi vill ha. Har hela tiden tänkt oss en begagnad, men nu vet jag inte riktigt. Finns ett par bra paketerbjudanden på vagnen vi vill ha, samtidigt som begagnat priserna är höga. Känns knappt värt att köpa en begagnad när en ny kostar typ 1000 kr mer. I de paketen ingår då oftast en åkpåse, skötväska eller liknande och inte minst garanti.

Får hålla lite koll på blocket. Dyker det upp något bra kör vi på det, annars blir det till att beställa ny.
 
Hål


Håller med om att det går fort nu😳 v. 25 och besök hos BM imon! Insåg tidigare idag att det inte är så långt kvar att jobba, närmare bestämt 3 månader (cirka) o med tanke på att det är vår plus lite extra semester så är det inte mer än cirka 60 arbetsdagar kvar! Wohoo!

Haft lite problem med smärta ryggen samt några nattliga krampanfall i högra vaden😏 tur att man har en naprapat här hemma!😍 i övrigt har jag nu lärt känna bebisens dygnsrytm och den är som sina föräldrar, en kvällsbebis🙈

Det är svinskönt om man själv har den dygnsrytmen. Första bebisen och jag satt i soffan och ammade/kollade serier till 01. Sen sov vi till 10-11 :love:
 
Vi har i helgen kikat lite på barnvagnar och bestämt oss för vilken vi vill ha. Har hela tiden tänkt oss en begagnad, men nu vet jag inte riktigt. Finns ett par bra paketerbjudanden på vagnen vi vill ha, samtidigt som begagnat priserna är höga. Känns knappt värt att köpa en begagnad när en ny kostar typ 1000 kr mer. I de paketen ingår då oftast en åkpåse, skötväska eller liknande och inte minst garanti.

Får hålla lite koll på blocket. Dyker det upp något bra kör vi på det, annars blir det till att beställa ny.
Vi vill ju såklart vet vilken :) vi köpte paket första gången, en brio smile. Av samma anledning som du.
 
Tipsar om sidan "learn to move", under "barnprodukter" beskrivs nackdelarna med vissa produkter väldigt väl. S.k ergonomiska sitsar är sällan ergonomiska tex. Kanonbra att läsa nu när man är i shoppingtagen!
 
Idag har jag varit till bm. Hade bestämt mig innan för att ta upp mitt psykiska mående då den senaste veckan inte alls varit bra. Passande nog fick jag fylla i pappret med frågor om just det och jag var brutalt ärlig.

När vi gick igenom mina svar och pratade om dem så började jag gråta. Bm frågade om jag ville prata med någon varpå jag svarade att det kunde vara bra.

Tyvärr verkar det som att det är väldigt lång väntetid för att få komma till psykolog/kurator här :( Bm ska iaf göra vad hon kan för att jag ska få en tid så snart som möjligt.

Hon sa även att jag kunde ringa och prata med henne om jag känner att jag behöver.

Förhoppningsvis är det bara en övergående jobbig period just nu som gör att jag mår sämre än vanligt.

Vanligtvis har jag svårt att be om den typen av hjälp (känns nästan skämmigt) men nu känner jag att jag inte orkar lösa det på egen hand.
 
Idag har jag varit till bm. Hade bestämt mig innan för att ta upp mitt psykiska mående då den senaste veckan inte alls varit bra. Passande nog fick jag fylla i pappret med frågor om just det och jag var brutalt ärlig.

När vi gick igenom mina svar och pratade om dem så började jag gråta. Bm frågade om jag ville prata med någon varpå jag svarade att det kunde vara bra.

Tyvärr verkar det som att det är väldigt lång väntetid för att få komma till psykolog/kurator här :( Bm ska iaf göra vad hon kan för att jag ska få en tid så snart som möjligt.

Hon sa även att jag kunde ringa och prata med henne om jag känner att jag behöver.

Förhoppningsvis är det bara en övergående jobbig period just nu som gör att jag mår sämre än vanligt.

Vanligtvis har jag svårt att be om den typen av hjälp (känns nästan skämmigt) men nu känner jag att jag inte orkar lösa det på egen hand.

Vad bra att du orkade ta upp det med din BM! Hoppas att du snart får en tid hos kurator, annars ska du ta BM på orden och ringa hen om du behöver prata tidigare :heart
 
Idag har jag varit till bm. Hade bestämt mig innan för att ta upp mitt psykiska mående då den senaste veckan inte alls varit bra. Passande nog fick jag fylla i pappret med frågor om just det och jag var brutalt ärlig.

När vi gick igenom mina svar och pratade om dem så började jag gråta. Bm frågade om jag ville prata med någon varpå jag svarade att det kunde vara bra.

Tyvärr verkar det som att det är väldigt lång väntetid för att få komma till psykolog/kurator här :( Bm ska iaf göra vad hon kan för att jag ska få en tid så snart som möjligt.

Hon sa även att jag kunde ringa och prata med henne om jag känner att jag behöver.

Förhoppningsvis är det bara en övergående jobbig period just nu som gör att jag mår sämre än vanligt.

Vanligtvis har jag svårt att be om den typen av hjälp (känns nästan skämmigt) men nu känner jag att jag inte orkar lösa det på egen hand.

Vad bra att du orkade och vågade vara ärlig! Hoppas verkligen att du får hjälp snabbt nu och om inte annat så ring din BM och ventilera! :heart
 
Varit på RUL idag, allt såg normalt ut. Fick dock ett riktigt gravid-"break down" och började gråta för att bebisen hade det så trångt 🙈.

Känt mig helt känslomässigt dränerad hela dagen men kunde slappna av på yogan iaf.
Du får tänka att det känns mysigt och tryggt för bebis. De gillar att ligga trångt även när de kommer ut :)
 
Du får tänka att det känns mysigt och tryggt för bebis. De gillar att ligga trångt även när de kommer ut :)

Ja jag får göra det. Blev orolig på UL att det var för lite utrymme för den men läkaren och barnmorskan lugnade mig 😁. Hade föreställt mig att den skulle ha mer plats.
 
Idag har jag varit jätteledsen och orolig på jobbet.
Fick rapport idag (jobbar inom vården) om att en av våra cancerpatienter varit på sjukhuset igår och att han fått en behandling som våra sköterskor inte visste om den var farlig för gravida eller inte (likt cytostatika) så det var bäst jag inte gick in till honom. Bara att jag fick den rapporten en dag för sent. Jag hjälpte honom massor med hygienen igår efter hans sjukhusbesök, visste inte att han hade fått någon typ av behandling när han hade vart iväg.
Tankarna hann snurra massor i huvudet och jag bara kände tårarna rinna, men försökte hålla inne. Min kollega som rapportera såg ju att jag blev ledsen och gick in och prata med sköterskan som fick ringa sjukhuset. Som tur var ska det inte vara någon fara. Vilket är skönt såklart, men ingen bra start på kvällen. Sen har det vart massa stress resten av kvällen. Längtar tills jag får gå hem på gravidpenning känner jag...
 
Idag har jag varit jätteledsen och orolig på jobbet.
Fick rapport idag (jobbar inom vården) om att en av våra cancerpatienter varit på sjukhuset igår och att han fått en behandling som våra sköterskor inte visste om den var farlig för gravida eller inte (likt cytostatika) så det var bäst jag inte gick in till honom. Bara att jag fick den rapporten en dag för sent. Jag hjälpte honom massor med hygienen igår efter hans sjukhusbesök, visste inte att han hade fått någon typ av behandling när han hade vart iväg.
Tankarna hann snurra massor i huvudet och jag bara kände tårarna rinna, men försökte hålla inne. Min kollega som rapportera såg ju att jag blev ledsen och gick in och prata med sköterskan som fick ringa sjukhuset. Som tur var ska det inte vara någon fara. Vilket är skönt såklart, men ingen bra start på kvällen. Sen har det vart massa stress resten av kvällen. Längtar tills jag får gå hem på gravidpenning känner jag...

Usch! Jag hade blivit totalt galen och vansinnig! :rage::rage::rage:

(jobbar också inom vården/psykiatrin och jag har varit jättetydlig med att jag inte kan vara på en avdelning med smittor förutom typ förkylning)

:heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 063
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 159
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp